Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltalehden haastatteli päiväkotilaisia - "Isi ei tee ikinä mitään, se vaan kattoo kännykkää"

Vierailija
10.11.2019 |

https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/f9feff09-1c34-4de3-a206-cb384a5b…

Melko surullista, että tuollainen on ensimmäinen asia, joka tulee isästä mieleen.

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja syö sipsipussin kerralla. Rankkaa on.

Vierailija
2/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä että isiäkin tölvitään. Yleensä tää pilkka kohdistetaan aina äiteihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se panee äitä silloin kun sinä nukut.

Vierailija
4/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä taas hyvä syy miksi en lapsia halua. Lapsen suusta tulee totuus. Isi vain katsoo kännykkää. Naisen tehtävä on sillä välin hoitaa lapset ja muut kodin asiat.

Vierailija
5/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa lapsi saada uuden isin.

Vierailija
6/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kuulostaa surulliselta, mutta joskus tätäkin liioitellaan ja dramatisoidaan. Entä jos se isä tekee vaikka töitä sillä puhelimella? Entä jos se isä vaikka tilaa lapselle talvikengät tai tarkistaa wilmaviestit? Entä jos se isä vaikka lukee puhelimelta uutisia? Entä jos se isä vaikka maksaa laskuja sillä puhelimella? Entä jos se isä vaikka viestittelee kaverilleen sillä puhelimella? 

Olisiko sitten parempi, että isä olisi pitkän päivän työpaikalla pois kotoa, kaupassa etsimässä talvikenkiä, lukisi lapsen reissuvihkoa ja tarkistaa seinäkalenteriaan, lukisi lehteä, katsoo telkkaria, jonottaa pankin tiskillä laskupinon kanssa, tai hengailee kavereiden kanssa? 

Oma isäni esimerkiksi vietti suuren osan vapaa-ajastaan autotallissa ja pihatöissä. En tiedä, miten hän oli minulle enemmän läsnä kuin lasteni isä, joka istuu kuitenkin tässä kotisohvalla. 

Vierailija
7/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on lapsia. Itse kirjoitin alaluokilla aineen, jossa kerroin, ettei äiti tee muuta kuin komentaa. Ei kannata ottaa yksittäisiä sanomisia vakavasti.

Vierailija
8/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, kuulostaa surulliselta, mutta joskus tätäkin liioitellaan ja dramatisoidaan. Entä jos se isä tekee vaikka töitä sillä puhelimella? Entä jos se isä vaikka tilaa lapselle talvikengät tai tarkistaa wilmaviestit? Entä jos se isä vaikka lukee puhelimelta uutisia? Entä jos se isä vaikka maksaa laskuja sillä puhelimella? Entä jos se isä vaikka viestittelee kaverilleen sillä puhelimella? 

Olisiko sitten parempi, että isä olisi pitkän päivän työpaikalla pois kotoa, kaupassa etsimässä talvikenkiä, lukisi lapsen reissuvihkoa ja tarkistaa seinäkalenteriaan, lukisi lehteä, katsoo telkkaria, jonottaa pankin tiskillä laskupinon kanssa, tai hengailee kavereiden kanssa? 

Oma isäni esimerkiksi vietti suuren osan vapaa-ajastaan autotallissa ja pihatöissä. En tiedä, miten hän oli minulle enemmän läsnä kuin lasteni isä, joka istuu kuitenkin tässä kotisohvalla. 

Samaa muistelen omasta isästäni. Teki paljon töitä ja oli aina suunnittelemassa tai rakentamassa jotain. Sitten kun hänellä oli aikaa, oli hän hyvin läsnäoleva ja tilanteessa mukana. Siksi minulla on mielikuva, että isä vietti aikaa enemmän meidän lasten kanssa kuin äitimme. Vaikka oli toisinpäin, koska äitimme oli kotiäiti.

Vanhempana välillä syyllistyn siihen, että pelaan vaikka jotain lapsien kanssa, samalla ajatukset ovat ihan muualla. Vastailen myhäillen lapsien kertomaan. Kovin läsnäolevaa tuo ei ole, mutta aina ei jaksa.

Ei vietetyn ajan pituus ratkaise, vaan intensiivisyys.

Vierailija
9/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaisten juttujen takia olen ilmoittanut, että mikään lapseni hengentuote -  tarina, piirros, askartelu - ei saa päätyä valokuviin tai sosiaaliseen mediaan. Harmi, että varhaiskasvattajat eivät aina tajua, että tuo koskee myös lapsen haastatteluja. Paikallislehden kiva toimittaja ei kysele lapseltani yhtään mitään ja julkaise sitä olettaen, että kyllä ne päiväkodissa tietää, kenen kuva ja jutut ei saa lehteen tulla.

Vierailija
10/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin isänpäiväjutun loppusanat oli ihanat: lapsi muistaa aikuisena yhdessäolon isän kanssa, ei puhdasta tiskipöytää.

Olisi kiva tietää, että kuka ne tiskit tiskaa, jos isä on kotona vain aktiivisesti lasten kanssa. Ei kai sentään äiti?

Vierailija
11/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanoin pienenä että isä on astronautti. Ei kaikkea kannata ottaa turhan vakavasti. Isä joi myös mielestäni aina kaljaa, kun joskus näin hänen ottavan yhden saunaoluen.

Vierailija
12/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän iti ei kato kännykkää se pelaa pleikkalia. Mä en saa mennä mukaan pelaa ku se sano nii. Mun Äiti tekee luokaa ja puhdistaa vaatteita.

Vierailija
13/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa muuten typerä tekstitys, lapsi sanoo suomalaisittain namnamnam, niin tekstissä lukee jenkkityyliin omnomnom? Mitä ihmeen järkeä? Eikö tekstittäjä osaa suomea?

Vierailija
14/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä kun olin ensimmäisillä luokilla, ja toimittaja tuli kyselemään, ketkä lukevat lehtiä. Minä olin niitä harvoja, ja kun toimittaja kysyi, että mitä luen lehdistä, niin ensimmäinen vastaukseni oli: "No jos jossain on tapahtunut vaikka ryöstö tai joku muu semmonen." Olin siis kiinnostunut rikosuutisista, muut lukivat sarjiksia. :D

Vierailija
15/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän isänpäiväkortissa luki aikoinaan että isi käy tupakalla partsilla ja että isi huutaa aina. Tämä oli ihan totta mutta olisikohan siihen korttiin voinut kirjoittaa jotain muuta, ihan mitä vaan, vaikka että isä juo paljon kahvia... kun ex sai tämän kortin niin hän suuttui lapselle ja minulle, kiva isänpäivä tosiaan. Nyt on jo muisto vaan, ex ei ole enää lastensa elämästäkään kiinnostunut ollenkaan, ihan muut jutut mielessä.

Vierailija
16/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä kännykkä käteen kiinni kasvaneita vanhempia nykyään on vaikka kuinka paljon. Huomio on koko ajan siinä puhelimessa ja somessa ihan niin kuin se olisi oikeasti kovin tärkeää. Ja kuka muka hoitaa oikeasti tärkeitä asioita puhelimella kotona? Ainakin suurin osa tekee sellaiset hommat oikealla tietokoneella.

Vierailija
17/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sitten ne kortit "mistä isä tykkää ja ei tykkää", meillä "iskä ei halua mennä töihin"😂

Vierailija
18/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän isänpäiväkortissa luki aikoinaan että isi käy tupakalla partsilla ja että isi huutaa aina. Tämä oli ihan totta mutta olisikohan siihen korttiin voinut kirjoittaa jotain muuta, ihan mitä vaan, vaikka että isä juo paljon kahvia... kun ex sai tämän kortin niin hän suuttui lapselle ja minulle, kiva isänpäivä tosiaan. Nyt on jo muisto vaan, ex ei ole enää lastensa elämästäkään kiinnostunut ollenkaan, ihan muut jutut mielessä.

Nää kortit on ihan törkeitä. Millaisia v*ttumaisia pillukramppaajia niitä oikein on ollut isille ja äideille suunnittelemassa? Hei, annetaan lapsen kertoa vanhemmasta kaikkea negaa ja laitetaan se sille korttiin! Täähän on siis niin ku tosi kiva ilahduttaminen äitien/isänpäivään!

19/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paha tietysti sanoa tuosta uutisen esimerkistä, kuinka asia todellisuudessa on, mutta en yllättyisi yhtään, jos kyse on vain puhelimella näpräilystä, kun ei muutakaan tekemistä ole. Tämä on ihan hirveän yleistä tänä päivänä.

Se, että joku on samassa tilassa kanssasi pitkiäkin aikoja, ei ole tae yhtään mistään enemmän läsnä olemisesta.

T. Tunnevammaisen lapsuuden läpikäynyt.

Vierailija
20/49 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun isi on toki Tinderissä niin kuin kaikki muutkin isit, siksi se on koko ajan katse könnykässä