Mikä auttaisi pohjattomaan huonommuuden tunteeseen?
Olen epäonnistunut elämässä ihan joka saralla. Töissä, opiskelussa, harrastuksissa, äitinä, parisuhteessa..
En ole masentunut. Vaan siis olen oikeasti epäonnistunut. Sellaisia mokia joita minulle sattuu, ei satu normaaleille aikuisille, enkä voi ymmärtää niitä.
Nyt tämä paha mieli on välillä tosi kova. Haluaisin kuulla joskus edes yhden kehun itsestäni. Jostakin missä olen onnistunut. Mistä saisin itselleni hyvää mieltä?
Kommentit (5)
Epäonnistuminen on suhteellinen käsite ja perustuuko se vertailuun mitä muut tekevät?
Se, että jonkun pitäisi sinua kehua on sama kuin alkoholistilla tai muulla addiktoituneella, että yhden kehun jälkeen haluat lisää ja ilman kehua koet vajoavasi yhä alemmaksi. Olet ikuisessa kehumisaddiktion kierteessä.
Kannattaisi opetella kiittämään itse itseäsi. Muuttaa asennetta elämääsi ja tekemiäsi asioita kohtaan, Jos aloitat suuriman osan elämäsi päivistä toteamalla heti aamusta, miten teet kaiken väärin ja olet aivan perseestä ei siihen kidutukseen pääsekään valon pilkahduksia, Kukaan ihminen ei löydä sellaisia sanoja, jotka sinun tuntojasi muuttaisi. Ja jos joku varovaisemmin kehuisikin et edes huomaa sitä lilluessasi itseinhon liemissä päälakeasi myöten. Herkkyys pienillekin kiitoksille siis katoaa. Et näe jonkun silmistä, miten tärkeä olet hänelle tai iloista hymyä, kun olet ollut jollekin mukava. Et näe lastesi rakkautta, kun märehdit henkinen itseinhon pussi päässäsi miten olet huono äiti.
Jos et osaa kiittää itseäsi kiitä edes jostakin pienestä kivasta, mitä on tapahtunut. Kiitä vaikka minun viestistä, että haluan välittää sinusta, vieraasta ihmisestä, ja käyttää aikaani pohtimalla itseinhoasi. Jos saat lisää vastauksia seuraan reagoitko hyviin vastauksiin hyvällä vai takerrutko niihin inhottaviin. Se, että jos takerrut inhottaviin kertoo miten et todellakaan edes yritä nähdä hyvää elämässäsi.
Toivotan valoisia hetkiä, edes sekunnin verran, tähän päivääsi.
Minustakin tuntuu, että olen epäonnistunut tosi monessa asiassa elämässäni. Yritän oppia hyväksymään sen, että olen tehnyt vääriä valintoja, joiden kanssa nyt vaan joudun elämään.
Välillä ahdistaa aivan kauheasti, välillä on valoisampaa. Huonona hetkenä yritän ajatella jotain muuta ja koittaa muistaa asiat, jotka on hyvin.
Päivittäin mietin, että pitäisi hakeutua jonnekin puhumaan, mutta terapiat on niin kalliita, että en ole mennyt.
Yritän opetella puhumaan itselleen kauniisti. Minulla on kauhea julma itsekritiikki, joka haukkuu ja sättii minua jatkuvasti.
Lopeta häpeäminen ja ole ylpeästi sitä mitä olet. Sinun ei tarvitse mahtua mihinkään muotteihin. Mieti, mitä sinussa on hyvää ja korosta sitä. Ihmissuhdeasioita voi aina parantaa, mutta ei kenelläkään mitään täydellistä ole. Olet ainakin hyvä kirjoittaja. Kirjoita kirja tai tee vaikka mielipidekirjoituksia. ❤️
Yritä opetella kehumaan itse itseäsi pienistäkin asioista. Vaikka "olen reipas kun menen tänään jumppaan ". Siitä se lähtee. Ja muista että kaikki tekevät virheitä. Siis ihan jokainen.
Ota huomioon, että Jumala maailman kaikkeuden luoja on antanut sinulle elämän ja olet siinä mielessä arvokas ja ikuisuusolento. Pyydä häntä antamaan sinulle viisautta tehdä oikeita ja hyviä ratkaisuja elämässäsi.