Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskovainen anoppini sanoi lapselleni ettei kannata uskoa kaikkea mitä opettaja sanoo. Evoluutio.

Vierailija
09.11.2019 |

What? Sekottaa lapseni pään totaalisesti. Pitääkö antaa anopille porttikielto? On kuitenkin mieheni äiti.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, ettei kannata uskoa kaikkea mitä opettaja sanoo.Olen itse opettaja (nyt jo eläkkeellä). Muistan omalta koulu-ja opiskeluajalta paljon asioita joita silloin pidettiin ehdottomana totuutena ja myöhemmin kuitenkin kumottu.Niin nytkin tulee jatkuvasti uutta tietoa, vanhoja ' varmana pidettyjä hylätään, asioita tutkitaan uusin menetelmin jne.Itse sanoin oppilaille usein, että näistä ja näistä asioista on erilaisia näkemyksiä.Mielestäni esim. koekysymyksissä voisi olla maininta siitä, että 'mitä nykyisin ajatellaan yleisesti tästä' tai 'mitä mieltä herra x oli tästä'. Mainitsen omasta elämästäni yhden esimerkin: opiskellessani psykologiaa 70-luvulla sanottiin yksikantaan ( katsokaa vanhoja psykiatrian oppikirjoja), että homoseksuaalisuus johtuu kasvatuksesta ja suhde vanhempiin on häiriytynyt.Esim homo-pojan isä on ollut liian dominoiva ja äiti ylisuojeleva. Kyseessä oli siis 'persoonallisuushäiriö'. Ja näin oli tentissä vastattava.Tänä päivänä noin sanoessaan saa vihasyytteen osakseen.

Toki näin. Evoluutio ei kuitenkaan ole sellainen asia, josta käsityksemme tulisivat radikaalisti muuttumaan.

Itse muistan lukion psykologian tunnilta vuosituhannen vaihteessa, kun siellä opetettiin, että ihminen on ainoa eläin, joka käyttää symbolista kieltä. Tämä tieto oli varmaankin jo tuolloin vanhentunut, ja ainakin nykyään tiedetään ilman muuta, että tämä ei pidä paikkaansa, vaan monet nisäkkäät ja linnut käyttävät symbolikieltä. Tällaisissa yksityiskohdissa tietomme evoluutiosta voi muuttua ja varmasti muuttuukin, mutta se perusperiaate, että lajit kehittyvät luonnonvalinnan kautta on niin varmaa tietoa kuin tieteessä mikään tieto voi olla.

Vierailija
22/35 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisissa kerrottiin eilen tai toissa-, että evoluutioteoria on vähän katkolla nyt kun jostakin hornankuusesta on löydetty apinanluita, niistä ilmennyt että apinatpa ovatkin kävelleet pystyssä, vaikka evoluutioteoreetikot ovat tähän saakka meille pänttyyttäneet että Homo erectus oli eka joka käveli pystyssä, eli se oli ratkaiseva tekijä ihmisen evoluutiossa. Nyt on vähän sormi suussa, käsi päässä evoluutiolla...

Tällä ei ole mitään tekemistä evoluutioteorian toimivuuden kanssa. Kyse on vain ihmisen kehityslinjan kulusta. Välttämättä tämä uusi laji ei ole edes ihmisen esi-isä, kuten ei välttämättä Homo erectuskaan (tosin yleisen käsityksen mukaan näin on, mutta asiaa ei ole todistettu tyhjentävästi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh,mulla tollanen anoppi.

Raahaa miehen lasta entisestä liitosta kaikenmaailman hihhulikokouksiin ja paasaa Raamatusta 24/7.

Mein tulevaa lasta ei kasteta tai liitetä kirkkoon eikä me olla miehen kanssa naimisissa ni ollaan syntisiä ja pentu palaa helvetissä 😂.eipä hirveästi liikuta.

Vierailija
24/35 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutaatioiden kertymä on kuitenkin mielestäni rinnastettavissa siihen, että samalla kolikolla maksetaan yhä uudestaan. Kyllähän se toimii jonkin aikaa, mutta jossain vaiheessa kolikosta tulee maksukelvoton.

Vierailija
25/35 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hölmöö dissata opettajaa. Kuitenkin tärkee henkilö mitä pienempi koululainen. Tuossahan ope leimataan valehtelijaksi. Voisi mummo ilmaista asian toisella lailla. Äläkä sinä nyt dissaa mummoa lapselle. Tärkee henkilö lapselle hänkin.

Vierailija
26/35 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on just näin: ei uskota sokeasti vaan ajatellaan omillakin aivoilla!

ps. makroevoluutiota EI ole edelleenkään todistettu, mikroevoluutioon uskoo uskovaisetkin.

Vierailija
27/35 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evoluutioteoriaanhan on lähiaikoina kohdistunut tieteellistä kritiikkiä eli sinällään hyvä esimerkki siitä ettei ylipäätään tiedettä joka aina on erehtyväistä ja epätäydellistä tosiaan kannatakaan ehdottomana totuutena pitää, ei siis edes sen opettajan opettamana että sinällään ihan aiheellinen neuvo lapselle.

Ja voisiko lapselle sanoa sen sijaan että tyrmää toisen näkemyksen vääräksi, yksinkertaisesti kertoa että ihmisillä on erilaisia maailmankatsomuksia joista yksi on kristinusko ja jossa ihmisen synnystä uskotaan eri tavalla kuin koulussa opetettu evoluutioteoria?

Näin oon ainakin itse tehnyt, ikätasoisesti kertonut uskonnoista, vakaumuksista ja niihin suhtautumisesta ja oon siis itse kristitty ja kreationisti ja kerron lapselle sen mukaan esim ihmisen synnystä, mutta on lapsenikin kohdannut monista eri vakaumuksista ihmisiä ja tietää että on erilaisia selityksiä asialle.

Vierailija
28/35 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskovaisilla on kyllä mahtava logiikka. Uskotaan mieluummin 2000 vanhoja myyttejä vaikkeivät ihmiset silloin tienneet edes että maapallo kiertää aurinkoa. Kaikkea muuta tiedettä kyllä toki uskotaan, mutta evoluutiossa ovat väärässä.

Sama pätee päinvastoin, evoluutioteoriaan uskovien suhteen. Koulussahan on opetettu myös, että naisten pitää olla kotona, homous on sairaus ja vasenkätiset alinta kastia. Maan muotokin vaihdellut iät ajat ja sairauksien hoitomuodot ovat saattaneet olla jopa hengenvaarallisia. Mutta NYT TÄSSÄ AJASSA me tiedämme kaiken oikein. Kaikki muut ovat kautta aikojen olleet väärässä.

Vierailija
29/35 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppihan on ihan oikeassa.

Vierailija
30/35 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai evoluutio ja Raamatun luomiskertomus sulje toisiaan millään tavalla pois.

Vierailija
31/35 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kertovat kannattavansa tiedettä mutta unohtavat, että tieteeseen kuuluu kyseenalaistaminen. Jos täällä kertoo jonkun hyvänkin todisteen evoluutiota vastaan, niin se tyrmätään alapeukuin. "Tieteilijät" eivät avoimesti pohdi sitä vaihtoehtoa, että evoluutiota ei olisikaan tapahtunut.

Vierailija
32/35 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet kertovat kannattavansa tiedettä mutta unohtavat, että tieteeseen kuuluu kyseenalaistaminen. Jos täällä kertoo jonkun hyvänkin todisteen evoluutiota vastaan, niin se tyrmätään alapeukuin. "Tieteilijät" eivät avoimesti pohdi sitä vaihtoehtoa, että evoluutiota ei olisikaan tapahtunut.

Laita sitä mielestäsi hyvää todistetta tulemaan, niin lupaan biologian opiskelijana kommentoida sitä asiaperusteisesti.

Huomauttaisin että tieteilijät eivät myöskään avoimesti pohdi sellaisia vaihtoehtoja kuten että Maa on litteä kiekko, tai aine koostuu atomeiden sijaan pikkuriikkisistä menninkäisistä.

Vierailija
33/35 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös tuollainen anoppi ja oma äitikin on uskovainen. Omille lapsille olen sanonut että mummont uskovat noihin asioihin ja jokainen saa itse päättää mihin uskoo. Minusta on vaan hyvä että lapset tuntevat erilaisia ihmisiä ja näkevät erilaisia elämänkatsomuksia. On meillä suvussa muslimikin. Jos joku opettaa tosiasiana omaa juttuaan lapsille, muistan vaan sanoa että tuo ihminen nyt USKOO noin, ei se välttämättä ole totta. 

Vierailija
34/35 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tarkentaa lapselle että lähdekriittinen kannattaa järkevästi olla ja välttämättä kaikki mitä.opettaja kertoo ei välttämättä ole totta joskin siihen pyritään mutta uskonnontunneilla (jos siellä käy) kannattaa ajatella erityisen kriitttisesti

Vierailija
35/35 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisissa kerrottiin eilen tai toissa-, että evoluutioteoria on vähän katkolla nyt kun jostakin hornankuusesta on löydetty apinanluita, niistä ilmennyt että apinatpa ovatkin kävelleet pystyssä, vaikka evoluutioteoreetikot ovat tähän saakka meille pänttyyttäneet että Homo erectus oli eka joka käveli pystyssä, eli se oli ratkaiseva tekijä ihmisen evoluutiossa. Nyt on vähän sormi suussa, käsi päässä evoluutiolla...

Niin tiede menee eteenpäin, toisin kuin uskonnot, joissa kaikki on kiveen hakattua jo tuhansia vuosia.