Helsingissä työssäkäyvä: miksi lähdit tänään töistä jo kello 14?
Lähijuna oli ihan täpötäynnä työmatkalaisia tänään kello 14:35. Helsingin keskustassa työssäkäyvistä valtava enemmistö on toimistotöissä, eikä niistä todellakaan lähdetä kotiin jo kello 14.
Mikä on syysi lintsaamiseen?
Kommentit (68)
Liukuma? ”Omalla asialla” aikaisemmin lähtö?
Vierailija kirjoitti:
Monissa työpaikoissa jo päästään kello 14 kotiin perjantaisin;
En tiedä yhtäkään sellaista työpaikkaa. Yksi kollega livistää monesti kello 15 koska "on plussaa", mutta sitä hänellä ei oikeasti ole eikä kukaan ole muutenkaan antanut lupaa lähteä aikaisemmin koska ryhmäurakka ja viimeinen tunti monesti kiireisin.
Eli ei mene läpi tuo selitys.
ap
Lähdin 14.30 Koillis-Helsingistä. Minulla on liukuva työaika ja perjantaina on mukava aloittaa viikonloppu ajoissa ja päästä töistä pois ennen pahimpia ruuhkia. Tosin tänään olin pyörällä liikkeellä.
Paremmissa ammateissa lopetellaan perjantaisin jo 14 maissa
Itse pääsin töistä muutama minuutti sitten. Aamulla aloitin siinä kasin pintaan. Kyllähän sitä kieltämättä näkee että meidänkin työpaikalta porukka liukenee perjantaisin huomattavan aikaisin. Mutta ei se mitään, onpahan rauhallisempaa toimistossa.
Vierailija kirjoitti:
Monissa vuorotöissä mm. varastoissa ja prosessiteollisuudessa voi tosiaan aamuvuoro loppua kello 14. Mutta niitä töitä on Helsingin keskustassa luullakseni aika vähän. Toimistoista ei lähdetä missään tuohon aikaan pois, sillä toimistoaika on ihan yleisesti kello 16 saakka, myös perjantaisin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa työpaikoissa jo päästään kello 14 kotiin perjantaisin;
En tiedä yhtäkään sellaista työpaikkaa. Yksi kollega livistää monesti kello 15 koska "on plussaa", mutta sitä hänellä ei oikeasti ole eikä kukaan ole muutenkaan antanut lupaa lähteä aikaisemmin koska ryhmäurakka ja viimeinen tunti monesti kiireisin.
Eli ei mene läpi tuo selitys.
ap
Selitys menee läpi hyvin. Tiedän kaksi työpaikkaa, joissa perjantaille tuollaiset vuorot voi osua, ja olen ollut molemmissa töissä.
Lähden perjantaisin aina aikaisemmin.
Miksi ap itse lintsasit töistä, kun jo olit junassa tuohon aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap sinä itse olit siellä?
Vapaapäivää viettämässä. Huomatkaa myös, että olin tunnollisesti liikkeellä pahimpien ruuhka-aikojen ulkopuolella jotta en kuormittaisi työmatkaliikennettä ylimääräistä.
ap
Mun mies on it-alalla. Yleensä menee kuuteen ja tulee kahdelta pois. Ei tosin asuta Helsingissä. Veljellä on "työt on tehtävä" -työaika ja yleensä tekee ma-to pitempää ja perjantaisin lähtee aikaisemmin tai tekee etäpäivän. Oletko kuullut siitäkään, että jotkut opiskelevat tai opettavat ja perjantaisin monesti päästään aiemmin? Aikuisopiskelukin on yhä yleisempää. Eivät kaikki ole tiukan aikataulun virastoissa töissä. Aika moni on myös itsenäinen yrittäjä, joka tekee just sellaista työaikaa kuin huvittaa ja jotkut voivat tehdä osan töistä kotona. Mulla yhdellä työpaikalla työaika oli 6-14. Se oli kyllä ihan duunaripaikka, mutta myös työnjohtajat tekivät samaa työaikaa, toki se oli vuorotyö, mutta mulla oli vain aamuvuoroja.
Mulla on saldossa 46 tuntia, menen monesti töihin jo kuudeksi, joten ylimääräistä kertyy muina päivinä. Aamulla saa tehtyä paljon, kun ei ole muita paikalla. Pe lähden monesti kahdelta, tämä on esimiehelle ok ja myös työkavereille. Kaikki tietää, että teen osani ja enemmänkin.
AP vaikuttaa vastenmieliseltä ihmiseltä, työpaikan pahanilmanlinnulta. On töissä 8-16, mutta kaikki aika menee muitten kyttäämiseen, mitään ei saa aikaiseksi.
Voi jumalauta nyt tätä kitinää. Itsekin pääsin tänään labrasta klo 14 kun oli lyhennys ja olen raatanut kolme viikkoa, kolmea eri vuoroa parilla ykkösvapaalla.
Ap, mikä on sinun tekosyysi kytätä muiden tekemisiä? ;)
Ai niin unohdin sanoa, että minulla on nykyään 8-16 työaika, mutta joskus tulee ylitunteja ja otan ne vapaana perjantaisin silloin kun pystyy. En kylläkään kulje junalla, vaan kävellen, koska työmatka on lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa vuorotöissä mm. varastoissa ja prosessiteollisuudessa voi tosiaan aamuvuoro loppua kello 14. Mutta niitä töitä on Helsingin keskustassa luullakseni aika vähän. Toimistoista ei lähdetä missään tuohon aikaan pois, sillä toimistoaika on ihan yleisesti kello 16 saakka, myös perjantaisin.
ap
Puhuinkin paremmista ammateista enkä mistään paperinpyörittelystä
Monissa työpaikoissa jo päästään kello 14 kotiin perjantaisin; moni tekee etäpäivän myös nimenomaan perjantaina (mutta silloin he eivät olekaan työmatkalaisia).