Kun mies myöntää, että on aikaisemmin pettänyt
Mies myönsi heti tapailumme alkuvaiheessa, että on aikaisemmin pettänyt. Kertoi ihan perinpohjin koko tarinan siitä, miten oli onneton suhteessa ja pelkäsi toisen pettävän (häntä oli itseään aikaisemmin petetty pariinkin otteeseen) ja pelon vuoksi halusi itse olla se, joka tekee sen tällä kertaa ensin. Se kuulostaa typerältä, mutta tavallaan ymmärrän ja olen monesti törmännyt tähän teoriaan, että moni haluaa mielummin olla itse se joka jättää tai päättää suhteen, kuin tulla itse jätetyksi tai petetyksi.
Arvostan sitä, että mies kertoi heti tapailumme alussa tuosta ja mielestäni se kertoo rehellisyydestä. Jos olisi taipumusta pettämiseen, tuskin kertoisi tuollaista asiaa toiselle heti alussa ja täten asettaisi itsensä ns suurennuslasin alle? Asia ei alussa vaivannut minua hirveämmin, sillä rakastuin nopeasti ja olemme yhdessä edelleen lähes kahden vuoden jälkeen, rakastan tuota ihmistä. Asiaan kai vaikutti se, että mies oli asiasta niin rehellinen heti alkuunsa eikä ole kertaakaan osoittanut mitään epärehellisyyteen viittaavaa. Hän päinvastoin on niin rehti ja rehellinen, kun voi olla. Tiedän, joku sanoo, että en voi todellisuudessa tietää mitä mies selkäni takana tekee. Mies ei peittele tekemisiään, ei menojaan, ei puhelintaan, ei mitään. Jaksaa edelleen päivästä toiseen ylistää minua, miten ihana ja kaunis ihminen olen. Hänestä vain huokuu luottamus.
Minun on jotenkin vaikea uskoa, että tuo ihminen voisi pettää minua. Toisin kuin monista aikaisemmista miessuhteistani, hänestä ei tule ollenkaan epävarma tai epäluotettava fiilis. Nyt kuitenkin asia palasi mieleeni, ihan yhtäkkiä kun pohdin miten kovasti olen joutunut pettymään aikaisemmin miehiin. Mitä mieltä olette, millaisia kokemuksia teillä on? Onko se muka todella niin, että kerran pettäjä, aina pettäjä? Onko joku ollut tilanteessa, jossa tietää kumppaninsa aikaisemmin pettäneen, mutta silti antanut mahdollisuuden ja kokee voivansa luottaa?
Kommentit (32)
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta ystäväpiiristä löytyy eräs tapaus. Ystäväni oli seurustellut poikaystäväni kanssa jokusen kuukauden, kun lähdin ystäväni kanssa matkalle. Sillä aikaa poikaystävä oli pettänyt ystävääni, koska oli ollut varma siitä, että matkallamme tapahtuu "jotain", niin hän pettää varmuuden vuoksi. (Ei tapahtunut.) Pääsivät kuitenkin asiasta yli, jatkoivat seurustelua ja ovat olleet naimisissakin kohta 20 vuotta, enkä tiedä kummankaan pettäneen tuon alun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta ystäväpiiristä löytyy eräs tapaus. Ystäväni oli seurustellut poikaystäväni kanssa jokusen kuukauden, kun lähdin ystäväni kanssa matkalle. Sillä aikaa poikaystävä oli pettänyt ystävääni, koska oli ollut varma siitä, että matkallamme tapahtuu "jotain", niin hän pettää varmuuden vuoksi. (Ei tapahtunut.) Pääsivät kuitenkin asiasta yli, jatkoivat seurustelua ja ovat olleet naimisissakin kohta 20 vuotta, enkä tiedä kummankaan pettäneen tuon alun jälkeen.
Äh, poikaystävänSÄ kanssa, ei minun poikaystäväni kanssa :D
Minä tulkitsen "kerran pettäjä, aina pettäjä" lauseen niin, että jos joku pettää SINUA kerran, sen on helpompi pettää SINUA uudelleen, mutta se ei automaattisesti tarkoita, että se pettäisi kaikkia yhtä herkästi. Kyllä se on siitä parisuhteesta kiinni, että tuleeko pettämistä vai ei.
On sanojan sen hetkinen vilpitön näkemys tai aikomus. Tulevaisuudessa jos olosuhteet muuttuu niin kaava toistuu.
Minusta olisi uskottavampaa jos kertoisi jääneensä pettämisestä kiinni ja sen vuoksi pilanneensa oman elämän, menettäneen ainiaaksi toisen ihmisen, tehneensä päätöksen että tuli mitä tuli niin toistamiseen ei tee samaa virhettä.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
No hänhän on itse kertonut sinulle, mikä sen pettämisen laukaisee. Eli kunhan ei tule jossakin vaiheessa sellaista tilannetta, että hän on epävarma siitä, oletko sinä täysillä mukana. Ehkä kannattaa muistaa jatkuvasti kehua ja vakuutella häntä. Huono tapa kyllä reagoida epävarmuuksiin... Kostaa ns. varmuuden vuoksi.
Minä olen itse entinen pettäjä. Petin kolmessa edellisessä suhteessani, niissä oli paljon ongelmia jotka sitten "ajoivat" pettämään.
Nykyisen mieheni kanssa olen ollut 15 vuotta, pettäminen ei ole tullut kertaakaan edes mieleeni.
Toki tässäkin suhteessa on ollut myös niitä alamäkiä, mutta pettämiseen se ei ole osaltani johtanut (ja tuskin mieskään on pettänyt).
Kun sen oikean löytää, niin kyllä siitä haluaa pitää kiinni.
Hän pettää sinua sitten, kun et ole hänen mielestään tarpeeksi vakuuttavasti ilmaissut rakastavasi häntä.
Mies pettää koska nainen ei anna toosaa.
Luottamusta joko on tai sitä ei ole. Lähes aina luottamuspula kertoo enemmän itsestä kuin siitä tousesta tai hänen menneisyydestä. Itse en jatkaisi ihmisen kanssa joka ei luota, mutta onneksi tuota ei tarvi nykyisessä suhteessa edes miettiä.
T: aikaisemmassa suhteessa kerran pettänyt
Se ensimmäinen pettäminen on kaikkein vaikein. Sen jälkeen ajautuu helposti uudelleen. Eli koska mies on edellisessä suhteessaan pettänyt niin on matala kynnys myös pettää sinuakin.
Tyhmä mies. Olisi vaan pitänyt asian omana tietonaan. Ihan turhaan meni sekoittamaan naisen mielenrauhaa. Uudessa suhteessa on parasta pitää turpa kiinni ja antaa menneiden olla. Kärvistelkööt itsekseen ja ottakoot opikseen, mutta niitä menneisyyden taakkoja ja typeryyksiä ei kaadeta uuden kumppanin niskaan.
Mitä nämä vätykset oikein odottaa? Jotain helvetin synninpäästöä, vai? Nou vei! Tosi noloa!
Vierailija kirjoitti:
Hän pettää sinua sitten, kun et ole hänen mielestään tarpeeksi vakuuttavasti ilmaissut rakastavasi häntä.
Aloituksessa unohdin mainita, että suhde jossa petti, oli muutenkin vaikea. Koki pitkään, että ovat vain kämppiksiä ja riitelivät lähes koko ajan. Nainen ei ollut mihinkään koskaan tyytyväinen vaan löysi kaikesta valittamista ja oli muutenkin hyvin negatiivinen luonne. Ei nuo asiat tietenkään oikeuta pettämistä, sen mies on myöntänyt itsekin. On sanonut, että olisi voinut hoitaa asiat kypsemmin ja katuu itse pettämistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Se ensimmäinen pettäminen on kaikkein vaikein. Sen jälkeen ajautuu helposti uudelleen. Eli koska mies on edellisessä suhteessaan pettänyt niin on matala kynnys myös pettää sinuakin.
Tiedän, että on aina olemassa mahdollisuus että pettää, mutta a) tuosta on aikaa ja mies on henkisesti kasvanut ja oppinut virheestään b) koemme löytäneemme sen oikean, vaatisi varmasti aika paljon että lähtisi pettämään minua. Mies on rehellisin ihminen kenet koskaan olen tuntenut. Jos minä pystyn tietyissä tilanteissa heittämään valkoisen valheen tilannetta helpottaakseni (en puhu suhteen sisäisistä asioista) niin mies on se, joka täräyttää asiat aina brutaalin rehellisesti jopa sillä uhalla että siitä aiheutuu hankaluuksia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa unohdin mainita, että suhde jossa petti, oli muutenkin vaikea. Koki pitkään, että ovat vain kämppiksiä ja riitelivät lähes koko ajan. Nainen ei ollut mihinkään koskaan tyytyväinen vaan löysi kaikesta valittamista ja oli muutenkin hyvin negatiivinen luonne. Ei nuo asiat tietenkään oikeuta pettämistä, sen mies on myöntänyt itsekin. On sanonut, että olisi voinut hoitaa asiat kypsemmin ja katuu itse pettämistä. Ap
Seliseli! Selityksen ja kaunistelun makua. Tuo on yksipuolinen näkökanta. Mitäs mieltä se petetty nainen oli?
Jotkut pettävät sen yhden kerran, jotkut useasti, jotkut eivät ikinä. Oleellisinta on se, mikä on saanut sen pettävän miehen pettämään. Pettäjä, joka ymmärtää sen, että on vain ja ainoastaan itse vastuussa pettämisestä, ei sen hetkinen kumppani, eikä kukaan muukaan, voi todennäköisesti ollakkin pettämättä, koska silloin hän myös ymmärtää olla päästämättä ITSE asioita siihen pisteeseen.
Mies kun päättää taas epäillä sinua vuorostaan, hän kokee oikeudekseen mennä vieraisiin. Ja juttuhan on okei, koska sinä olet hyväksynyt hänen aiemmankin tekonsa ja kehunut vielä rehellisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Luottamusta joko on tai sitä ei ole. Lähes aina luottamuspula kertoo enemmän itsestä kuin siitä tousesta tai hänen menneisyydestä. Itse en jatkaisi ihmisen kanssa joka ei luota, mutta onneksi tuota ei tarvi nykyisessä suhteessa edes miettiä.
T: aikaisemmassa suhteessa kerran pettänyt
Minä kyllä luotan mieheen, välillä vain tuo tunnustus tulee mieleeni ja pohdin asiaa, mutta en niin että olisin huolissani tai pelkäisin. Hassua kyllä, aikaisemmissa suhteissa on ollut vaikeuksia luottaa vaikka sille ei ole ns. annettu syytä, kuten se että tietää että toinen on pettänyt. Nykyinen mies on vain niin rehellinen, että häneen on helppo luottaa vaikka tiedänkin hänen taustastaan. Ap
Itse en tapailisi ihmistä joka on pettänyt ja vielä omasta epävarmuudestaan johtuen. Kukaan ei ole täydellinen, mutta epävarmat ihmiset parisuhteessa vaan näyttää aiheuttavan pelkkää tuhoa. Itseäni petti poikaystävä. Oltiin reilut pari vuotta oltu yhdessä ja useita kertoja mahtui tähän. Ei aluksi edes myöntänyt ja sitten myönsi ja petti vielä uudestaan. Luottamus meni ja tyhmänä nuorena tyttönä annoin vielä anteeksi pariin kertaan..
Ihmiset eivät ole yksiavioisia luonnostaan. Sen eteen pitää tehdä todella paljon töitä. Itse suosin ajattelumallia, jossa en mieti pettääkö puoliso. Puoliso saattaa pettää, mutta mikäli en mieti asiaa enkä saa tietää pettämisestä, sitä ei ole todellisuudessani tapahtunut. Itselläni toimii loistavasti.
Se mitä et tiedä ei voi sinua satuttaa.
Onko kellään mielipidettä asiaan? Ap