Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terveet ihmiset eivät lajittelee jätteitään?

Vierailija
07.11.2019 |

Miksi ihmiset eivät lajittele jätteitään, vaikka taloyhtiön jätekatoksesta löytyisi kaikki pöntöt?

Kommentit (61)

Vierailija
61/61 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

liian tyhmä kierrättämään kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän minua ihmetyttää se, miksi ihmiset lajittelevat, mutta tekevät sen jollakin älyttömällä tavalla väärin, esim. pakkaavat biojätteet ja pahvit tavalliseen muovikassiin. Mitä noin tekevät oikein ajattelevat?? Miksi olisi keräys jollekin tietylle materiaalille erikseen, jos sinne kuitenkin laitettaisiin muovipusseja?

Minä olen tuollainen tollo, ja siksi en juurikaan kierrätä kun en kerran osaa. Aina tulee mokattua jotain. Esim en tiennyt että maitopurkit kuuluu pestä enkä ole vieläkään varma mihin paperi vai pahvi vai kartonkipönttöön ne kuuluu kipata ja mitä eroa noilla on. Hajonneen juomalasin sirpaleet heitin lasinkeräykseen, väärin oli kuulemma sekin. En tunnista mitä pvcmikäliemuovia mikäkin kippo on ja saako niitä laittaa muovikeräykseen ja jotain jogurttipurkkeja pitäisi vielä tiskata??? Patterit vein pitkän aikaa kiltisti kaupan laatikkoon mutta nekin olisi pitänyt teipata päistä, no hupsista taas meni pieleen.

Mitääää? Tuon olen minäkin sitten tehnyt väärin. Entäs sellaiset nappiparistot, mistä kohtaa ne pitää teipata? Teipataanko normaalilla läpinäkyvällä teipillä, ruskealla pakkausteipilla, maalarinteipillä vai kenties ilmastointiteipillä?

Sekin tuli minulle uutena, ettei paperinkeräykseen saa laittaa paperikasseja. Ja olen myös uskonut sokeasti siihen ohjeeseen, että kaikenmaailman rasvaiset muovipurkit pitää pestä puhtaiksi, ja siksi olenkin kierrättänyt vain valmiiksi puhtaat muovit. Mihin tässä nyt sitten luottaisi, kun viralliset kierrätysohjeetkin ovat noin hämäävät?

Paristot kannattaa teipata oikosulkuvaaran ja mahdollisen palovaaran vuoksi. Siis keräyslaatikossa paristojen navat voivat osua toisiinsa, ja tästä voi aiheutua oikosulku. Läheskään kaikki eivät teippaa käytettyjä paristoja, mutta toisaalta keräyslaatikoista ei ole aiheutunut tietääkseni myöskään tulipaloja. Kierrätyksen kannalta et siis ole toiminut väärin vaan teippaaminen on enemmän turvallisuuskysymys. 

Kannattaa tutustua oman kunnan tai taloyhtiön lajitteluohjeisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi