Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terveet ihmiset eivät lajittelee jätteitään?

Vierailija
07.11.2019 |

Miksi ihmiset eivät lajittele jätteitään, vaikka taloyhtiön jätekatoksesta löytyisi kaikki pöntöt?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on sairaita päästään ja vanhemmat ei ole aikonaan kotona opettanut lajitteluun.

Sitten sitä saa korjailla muiden jälkiä.

Vierailija
2/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus ja/tai piittaamattomuus. Ihmettelen myös miksi joku kerää esim paperit paperikassiin ja heittää sitten sekajätteeseen vaikka paperiroskis on eri värinen ja roskisten kansissa kuvat mitä mihinkin menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistä missä vaan missä on monta roskista: eka(t) tursuaa yli äyräidensä, vikat tyhjiä kun ihmiset eivät vaivaudu edes kurkkaamaan olisiko tilaa muuallakin kuin siinä ensimmäisessä. Ei ihme että kierrätys on joillekin ylivoimaista.

Vierailija
4/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu teki suursiivouksen tyhjentämällä kellarin, vintin ja varaston. Lajitteli kaikki niin hyvin kuin osasi. Metallit yhteen lasit toiseen maalien jämät kolmanteen ja niin edelleen. Vei kuorman kaatopaikalle niin siellä kippasivat kaiken samaan läjään. Kertoi mulle että sen kun näki niin hän ei lajittele enää mitään.

Vierailija
5/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, mitä se muka mitään auttaa, jos minä täällä pikkuisessa Suomessa lajittelen pilttipurkkien kannet, kun Intiassa heitetään roskat ja ruumiit suoraan Gangesin virtaan?

Vierailija
6/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on hauskaa ja saan siitä suunnatonta hyvää oloa.

Vierailija
7/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se pelkästään terveiden juttu? Tai siis saako siitä armahduksen, jos on joku sairaus? Minulla on diabetes (ykköstyyppi, lapsena saatu) ja kierrätän. Ei ole tullut  mieleenkään, ettenkö kierrättäisi.

Vierailija
8/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se pelkästään terveiden juttu? Tai siis saako siitä armahduksen, jos on joku sairaus? Minulla on diabetes (ykköstyyppi, lapsena saatu) ja kierrätän. Ei ole tullut  mieleenkään, ettenkö kierrättäisi.

Sokeena on aika hankalaa tai neliraajahalvaantuneena.

Vierailija
9/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen kroonisesti homoseksuaali ja se on eräiden poliittisten vaikuttajiemme mukaan myös sairaus (ja oma valinta ja kasvatuksen tulos ja kummitusten työtä samaan aikaan), saanko lopettaa lajittelun?

Vierailija
10/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki palavat nyt kuitenkin menee polttoon jollei puhdasta jaetta mukana suurin määrin.

Vierailija
11/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule, mitä se muka mitään auttaa, jos minä täällä pikkuisessa Suomessa lajittelen pilttipurkkien kannet, kun Intiassa heitetään roskat ja ruumiit suoraan Gangesin virtaan?

Se, mitä me täällä Suomessa teemme, vaikuttaa omaan ympäristöömme. 

Mikäli sinua ei ympäristö kiinnosta, voit ajatella asiaa myös tältä kannalta: esimerkiksi metalliroju on arvokasta raaka-ainetta, jota voidaan uudelleenkäyttää loputtomiin. Sama taitaa pitää paikkansa myös muovipakkausten suhteen - nykyään moni valmistaja tekee tuotteensa nimenomaan kierrätysmuovista. 

Vierailija
12/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minua ihmetyttää se, miksi ihmiset lajittelevat, mutta tekevät sen jollakin älyttömällä tavalla väärin, esim. pakkaavat biojätteet ja pahvit tavalliseen muovikassiin. Mitä noin tekevät oikein ajattelevat?? Miksi olisi keräys jollekin tietylle materiaalille erikseen, jos sinne kuitenkin laitettaisiin muovipusseja?

Vierailija
13/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli sinua ei ympäristö kiinnosta, voit ajatella asiaa myös tältä kannalta: esimerkiksi metalliroju on arvokasta raaka-ainetta, jota voidaan uudelleenkäyttää loputtomiin. Sama taitaa pitää paikkansa myös muovipakkausten suhteen - nykyään moni valmistaja tekee tuotteensa nimenomaan kierrätysmuovista. 

Kuule, minulla on ihan se oma työni haastavissa erityisasiantuntijatehtävissä, eikä romumetallibisneksessä. Jos joku valmistaja tekee sohvatyynyjä käytetyistä vaipoista, miksi minun pitäisi palkatta kerätä hänelle materiaalit? Sovitaan yrittäjän kanssa hinnoista, niin sitten voin harkita uudelleen.

Vierailija
14/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu teki suursiivouksen tyhjentämällä kellarin, vintin ja varaston. Lajitteli kaikki niin hyvin kuin osasi. Metallit yhteen lasit toiseen maalien jämät kolmanteen ja niin edelleen. Vei kuorman kaatopaikalle niin siellä kippasivat kaiken samaan läjään. Kertoi mulle että sen kun näki niin hän ei lajittele enää mitään.

Ai siis lajittelu ei kannata, kun ihan kaikki jäte päätyy kuitenkin ihan samaan läjään? Väitätkö siis, että ne erilaiset pöntöt taloyhtiöiden jätekatoksissa ovat vain pelkkää huijausta ja tarkoitus on vain aiheuttaa rasitusta ihmisille, jotka käyttävät aikaansa lajitteluun? Ota huomioon, että pönttöjen tuominen ja ylläpito ei kuitenkaan ole ilmaista. Sellainen infrastruktuuri maksaa, eikä sitä olisi, jos se olisi turhaa. 

Sitä en sitten tiedä, miten porvoolaisilla kaatopaikoilla toimitaan.

Vierailija
15/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeena on aika hankalaa tai neliraajahalvaantuneena.

Tunnen pari näkövammaista, ihan sokeaa. Tietääkseni ainakin toinen heistä kierrättää ilman ongelmia, ja muutenkin elämä on molemmilla ihan mallillaan. Ja ennen kuin aloitat vänkäämisen, että miten muka pystyy viemään tiettyjä roskia tiettyihin astioihin, kun ei näe, niin kerron, että ne astiat ovat tietyssä järjestyksessä, jonka tämä kaverini tietää. Myös hänen asunnossaan roska-astiat ovat tietyssä järjestyksessä. Ja tietysti puoliso ja lapsetkin auttavat.  Yhtään neliraajahalvaantunutta en tunne, mutta eikös heillä käy jonkin sortin kotiapu yleensä? Ehkä he voivat kierrättää potilaan puolesta / toivomuksesta.

Vierailija
16/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, minulla on ihan se oma työni haastavissa erityisasiantuntijatehtävissä, eikä romumetallibisneksessä. Jos joku valmistaja tekee sohvatyynyjä käytetyistä vaipoista, miksi minun pitäisi palkatta kerätä hänelle materiaalit? Sovitaan yrittäjän kanssa hinnoista, niin sitten voin harkita uudelleen.

Niin, no edelleenkin painotan tuota ensimmäistä virkettäni. Lajittelu ja uudelleenkäyttö kannattaa, koska sillä voidaan vaikuttaa ympäristön ja luonnon tilaan täällä Suomessa. Ei sinun tarvitse välittää Gangesista tai romumetallikauppiaista. 

Vierailija
17/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mitä tarkoita auttamisella. Kyse on siitä että on loogisempaa pitää jo tuotettuja raaka-aineita kierrossa, kuin tuottaa uutta. Ei se poltettu sekajätekään häviä, vaan poltosta syntyvä tuhka on pääasiassa hyödytöntä ongelmajätettä. Se joudutaan säilömään jonnekin ja se maksaa.

Suomen jätehuolto ei liity mitenkään mainitsemaasi esimerkkiin. Me itse hyödymme kiertotaloudesta.

Vierailija
18/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no edelleenkin painotan tuota ensimmäistä virkettäni. Lajittelu ja uudelleenkäyttö kannattaa, koska sillä voidaan vaikuttaa ympäristön ja luonnon tilaan täällä Suomessa. Ei sinun tarvitse välittää Gangesista tai romumetallikauppiaista. 

Kuule, minä maksan veroni ja vastikkeeni. Hoitakoon huoltoyhtiö siis ympäristön ja valtio luonnon. Minä olen oman osani tehnyt. Ehkä jotkut köyhät voisivat näihin roskatalkoisiin osallistua, mutta minä en ehdi. Pitää jonkun pitää yhteiskunnan rattaat öljyttynä.

Vierailija
19/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viet varmaan kuitenkin roskasi ihan itse palkatta ja kippaat ne sekajäteastiaan? Samalla vaivalla kippaat erilaiset materiaalit erilaisiin pönttöihin. 

Vierailija
20/61 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, minä maksan veroni ja vastikkeeni. Hoitakoon huoltoyhtiö siis ympäristön ja valtio luonnon. Minä olen oman osani tehnyt. Ehkä jotkut köyhät voisivat näihin roskatalkoisiin osallistua, mutta minä en ehdi. Pitää jonkun pitää yhteiskunnan rattaat öljyttynä.

Mites sinulla on sitten aikaa av-palstailla? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän