Miksi terveet ihmiset eivät lajittelee jätteitään?
Miksi ihmiset eivät lajittele jätteitään, vaikka taloyhtiön jätekatoksesta löytyisi kaikki pöntöt?
Kommentit (61)
Koska ihmisiä huijataan ja kaikki menee samaan polttokattilaan, jolla tuotetaan lämpöä ja sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, mitä se muka mitään auttaa, jos minä täällä pikkuisessa Suomessa lajittelen pilttipurkkien kannet, kun Intiassa heitetään roskat ja ruumiit suoraan Gangesin virtaan?
Se, mitä me täällä Suomessa teemme, vaikuttaa omaan ympäristöömme.
Mikäli sinua ei ympäristö kiinnosta, voit ajatella asiaa myös tältä kannalta: esimerkiksi metalliroju on arvokasta raaka-ainetta, jota voidaan uudelleenkäyttää loputtomiin. Sama taitaa pitää paikkansa myös muovipakkausten suhteen - nykyään moni valmistaja tekee tuotteensa nimenomaan kierrätysmuovista.
Kuule, minulla on ihan se oma työni haastavissa erityisasiantuntijatehtävissä, eikä romumetallibisneksessä. Jos joku valmistaja tekee sohvatyynyjä käytetyistä vaipoista, miksi minun pitäisi palkatta kerätä hänelle materiaalit? Sovitaan yrittäjän kanssa hinnoista, niin sitten voin harkita uudelleen.
Viet varmaan kuitenkin roskasi ihan itse palkatta ja kippaat ne sekajäteastiaan? Samalla vaivalla kippaat erilaiset materiaalit erilaisiin pönttöihin.
Kuule, sanoohan jo matematiikkakin, että yksi työ on vähemmän kuin kaksi. Jos olisit lukion käynyt tämän tietäisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, mitä se muka mitään auttaa, jos minä täällä pikkuisessa Suomessa lajittelen pilttipurkkien kannet, kun Intiassa heitetään roskat ja ruumiit suoraan Gangesin virtaan?
Mikäli sinua ei ympäristö kiinnosta, voit ajatella asiaa myös tältä kannalta: esimerkiksi metalliroju on arvokasta raaka-ainetta, jota voidaan uudelleenkäyttää loputtomiin. Sama taitaa pitää paikkansa myös muovipakkausten suhteen - nykyään moni valmistaja tekee tuotteensa nimenomaan kierrätysmuovista.
Kuule, minulla on ihan se oma työni haastavissa erityisasiantuntijatehtävissä, eikä romumetallibisneksessä. Jos joku valmistaja tekee sohvatyynyjä käytetyistä vaipoista, miksi minun pitäisi palkatta kerätä hänelle materiaalit? Sovitaan yrittäjän kanssa hinnoista, niin sitten voin harkita uudelleen.
Niin, no edelleenkin painotan tuota ensimmäistä virkettäni. Lajittelu ja uudelleenkäyttö kannattaa, koska sillä voidaan vaikuttaa ympäristön ja luonnon tilaan täällä Suomessa. Ei sinun tarvitse välittää Gangesista tai romumetallikauppiaista.
Kuule, minä maksan veroni ja vastikkeeni. Hoitakoon huoltoyhtiö siis ympäristön ja valtio luonnon. Minä olen oman osani tehnyt. Ehkä jotkut köyhät voisivat näihin roskatalkoisiin osallistua, mutta minä en ehdi. Pitää jonkun pitää yhteiskunnan rattaat öljyttynä.
Mites sinulla on sitten aikaa av-palstailla?
Kuule, se ei kuulu sinulle.
en halua kymmeniä eri roskasäkkejä levittää keittiön lattialle ja haisemaan.
kuhan vie roskat roskiin niin kaikki on hyvin, ei ne kadulle sieltä roskiksesta päädy.
Pienen yksiön allaskaapissa nihkeesti tilaa useammalle pöntölle, pahvin ja paperin lajittelen, muovipakkauksia voisin alkaa kierrättämään kun muoville tuli taannoin pihalle pönttö.
Vierailija kirjoitti:
Pienen yksiön allaskaapissa nihkeesti tilaa useammalle pöntölle, pahvin ja paperin lajittelen, muovipakkauksia voisin alkaa kierrättämään kun muoville tuli taannoin pihalle pönttö.
Näinpä. Itse kierrätän pahvit, paperit, metallit ja lasit mutta muovin vain epäsäännöllisesti koska meillä on pieni 51 neliön kerrostalokaksio (ekoteko jo asua ahtaasti!) ja säilytystilaa on todella vähän. Muutenkin olen havainnut että muovinkierrätyksessä on eri sääntöjä ja toinen mikä ärsyttää on että pakkaukset pitäisi ensin lotrata vedellä puhtaaksi että ne saisi laittaa kierrätykseen. Heitän siis muovinkierrätykseen lähinnä valmiiksi puhtaat muoviset rasiat kuten kirsikkatomaattien ja herkkusienten rasiat ymv.
Meillä ei tuolla tontin laidalla ole kuin yksi pönttö. Sinne menee kaikki, pahvia ja paperia lukuunottamatta jonka poltan uunissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Itse kierrätän pahvit, paperit, metallit ja lasit mutta muovin vain epäsäännöllisesti koska meillä on pieni 51 neliön kerrostalokaksio (ekoteko jo asua ahtaasti!) ja säilytystilaa on todella vähän. Muutenkin olen havainnut että muovinkierrätyksessä on eri sääntöjä ja toinen mikä ärsyttää on että pakkaukset pitäisi ensin lotrata vedellä puhtaaksi että ne saisi laittaa kierrätykseen. Heitän siis muovinkierrätykseen lähinnä valmiiksi puhtaat muoviset rasiat kuten kirsikkatomaattien ja herkkusienten rasiat ymv.
Kuulemma muovipakkauksia ei tarvitse pestä mitenkään perusteellisesti. Riittää, kun huuhtaisee pikaisesti ja pyyhkäisee rasvat pois vaikka talouspaperilla (jonka voi sitten laittaa biojätteeseen). Ohjeissa sanotaan aina, että keräykseen ei saisi laittaa likaista muovia - käytännössä sinne päätyy likaista muovia kuitenkin, eikä siitä taida olla juurikaan haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, no edelleenkin painotan tuota ensimmäistä virkettäni. Lajittelu ja uudelleenkäyttö kannattaa, koska sillä voidaan vaikuttaa ympäristön ja luonnon tilaan täällä Suomessa. Ei sinun tarvitse välittää Gangesista tai romumetallikauppiaista.
Kuule, minä maksan veroni ja vastikkeeni. Hoitakoon huoltoyhtiö siis ympäristön ja valtio luonnon. Minä olen oman osani tehnyt. Ehkä jotkut köyhät voisivat näihin roskatalkoisiin osallistua, mutta minä en ehdi. Pitää jonkun pitää yhteiskunnan rattaat öljyttynä.
Mites sinulla on sitten aikaa av-palstailla?
Kuule, se ei kuulu sinulle.
Minusta tuntuu, että trollaat. Yrität vain esittää jotain neoliberaalia ympäristöstä piittaamatonta uraohjusta. Itse uskon, että kyllä moni varakas uraohjus kierrättää ja lajittelee myös.
Kotitaloudet lajittelevat, mutta kaupoissa, firmoissa, sairaaloissa, kauppakeskuksissa, ravintoloissa ym ym kaikki heitetään iloisesti samaan laariin.
Ja todella: kaatopaikalla eri kontit tyhjennetään samaan läjään.
Mulla on pieni keittiö, enkä perusta sinne kierrätyskeskusta. Lajittelen bion, sekan, pahvin ja lasin. Jos sattuu olemaan säilyketölkki, voin kerätä siihen metallia.
Ongelmajätteet alan kerätä heti kun niitä otetaan vastaan ostarilla, ei jossain kehäkolmosella minne pitäisi matkustaa kolmella dösällä tunti suuntaansa maalipurkit sun muut kainalossa.
Asun Englannissa. Meillä on taloyhtiössä sekajätelaatikko ja erillinen kierrätyslaatikko. Olen huomannut, että tuolla kierrätyslaatikossa on lähinnä vain mun sinne pistämiä asioita, kun kukaan muu ei näköjään tunnu jaksavan lajitella.
Kun katsoo sitä romun määrää mitä kierrätyspisteille tuodaan, siis se kaikki ylimääräinen, niin en yhtään ihmette, ettei monet jaksa lajitella jätteitään. Usea on evvk-asenteella liikkeellä.
Jotkut osaa ajatella omilla aivoillaan ja tajuaa, ettei tuollaisilla asioilla ole muuta merkitystä kuin olla bisneksenä joillekin (ja siten tuottaa lisäkuluja jätehuollon loppuasiakkaille).
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minua ihmetyttää se, miksi ihmiset lajittelevat, mutta tekevät sen jollakin älyttömällä tavalla väärin, esim. pakkaavat biojätteet ja pahvit tavalliseen muovikassiin. Mitä noin tekevät oikein ajattelevat?? Miksi olisi keräys jollekin tietylle materiaalille erikseen, jos sinne kuitenkin laitettaisiin muovipusseja?
Minä olen tuollainen tollo, ja siksi en juurikaan kierrätä kun en kerran osaa. Aina tulee mokattua jotain. Esim en tiennyt että maitopurkit kuuluu pestä enkä ole vieläkään varma mihin paperi vai pahvi vai kartonkipönttöön ne kuuluu kipata ja mitä eroa noilla on. Hajonneen juomalasin sirpaleet heitin lasinkeräykseen, väärin oli kuulemma sekin. En tunnista mitä pvcmikäliemuovia mikäkin kippo on ja saako niitä laittaa muovikeräykseen ja jotain jogurttipurkkeja pitäisi vielä tiskata??? Patterit vein pitkän aikaa kiltisti kaupan laatikkoon mutta nekin olisi pitänyt teipata päistä, no hupsista taas meni pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Ne on sairaita päästään ja vanhemmat ei ole aikonaan kotona opettanut lajitteluun.
Sitten sitä saa korjailla muiden jälkiä.
Kyllä mun vanhemmat lajitteli, mitä nyt siihen aikaan oli ohjeena lajitella. Itse olen laiska. Toisten jälkiä ei tarvitse korjailla.
Ja mikään sakkomaksu ei tosiaankaan auta.
Tilan vuoksi en lajittele juurikaan, allaskaapissa on yksi ns kunnon roskis ja yksi sellainen mini roskis, jossa säilytän roskapusseja yms. Muovinkeräys kuulostaa idiotismilta, että ne pitäisi ensin pestä ja kuivata ennen roskiin viemistä, siis muoviroskiin toki. Mitä järkeä on tähän tuhlata puolestaan vettä???
Ja totta, eivät mun vanhemmat opettaneet kierrätystä, ei sellaista ollut, oli roskis ja paperinkeräsyastia.
Mun kaveri asuu omakotitalossa, niillä on vain se yksi pönttö, mikä tyhjennetään parin viikon välein. Pihan perällä niillä on kuiten komposti. Kotona niillä on tilaa sen verran, että putsaa kartongit, kerää lasit, tiskaa muovit yms ja vie niitä kunnan keräyspisteisiin tarvittaessa, kun käy kaupassa. Fiksua ja hyvä niin. Ylempänä joku väitti tätä mahdottomaksi omakotitaloudessa...
Vierailija kirjoitti:
Tilan vuoksi en lajittele juurikaan, allaskaapissa on yksi ns kunnon roskis ja yksi sellainen mini roskis, jossa säilytän roskapusseja yms. Muovinkeräys kuulostaa idiotismilta, että ne pitäisi ensin pestä ja kuivata ennen roskiin viemistä, siis muoviroskiin toki. Mitä järkeä on tähän tuhlata puolestaan vettä???
Ja totta, eivät mun vanhemmat opettaneet kierrätystä, ei sellaista ollut, oli roskis ja paperinkeräsyastia.
Mun kaveri asuu omakotitalossa, niillä on vain se yksi pönttö, mikä tyhjennetään parin viikon välein. Pihan perällä niillä on kuiten komposti. Kotona niillä on tilaa sen verran, että putsaa kartongit, kerää lasit, tiskaa muovit yms ja vie niitä kunnan keräyspisteisiin tarvittaessa, kun käy kaupassa. Fiksua ja hyvä niin. Ylempänä joku väitti tätä mahdottomaksi omakotitaloudessa...
Ei niitä muoveja tarvitse tiskata. Yleensä riittää nopea huuhtaisu tai talouspaperilla pyyhkäisy.
liian tyhmä kierrättämään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minua ihmetyttää se, miksi ihmiset lajittelevat, mutta tekevät sen jollakin älyttömällä tavalla väärin, esim. pakkaavat biojätteet ja pahvit tavalliseen muovikassiin. Mitä noin tekevät oikein ajattelevat?? Miksi olisi keräys jollekin tietylle materiaalille erikseen, jos sinne kuitenkin laitettaisiin muovipusseja?
Minä olen tuollainen tollo, ja siksi en juurikaan kierrätä kun en kerran osaa. Aina tulee mokattua jotain. Esim en tiennyt että maitopurkit kuuluu pestä enkä ole vieläkään varma mihin paperi vai pahvi vai kartonkipönttöön ne kuuluu kipata ja mitä eroa noilla on. Hajonneen juomalasin sirpaleet heitin lasinkeräykseen, väärin oli kuulemma sekin. En tunnista mitä pvcmikäliemuovia mikäkin kippo on ja saako niitä laittaa muovikeräykseen ja jotain jogurttipurkkeja pitäisi vielä tiskata??? Patterit vein pitkän aikaa kiltisti kaupan laatikkoon mutta nekin olisi pitänyt teipata päistä, no hupsista taas meni pieleen.
Minäkin koen kierrämisen monimutkaiseksi. Kukkamultaa ei saa laittaa biojätteeseen, paperikassi ei kuulu paperinkeräykseen jne. Olen myös laiska. Kivempi viedä yksi roskis kuin kolme nyssäkkää sinne ja tonne. Taitaa olla niin etten hirveästi välitä.
En asu taloyhtiössä.