Miksi kokovalkoisia koteja halveksutaan?
Kommentit (67)
Kenelläkään tutullani ei ole kokovalkoista kotia - ja minulla on sentään aika paljon ystäviä ja tuttuja joiden luona vierailen - joten itsestäni tuntuu tietysti ettei se ole mikään kaikista tavanomaisin ratkaisu. Lehdissä olen nähnyt kuvia tällaisista kodeista, ja ainakin valokuvissa ne näyttävät usein kauniilta ja harmonisilta. Ei siis ainakaan minua ärsytä yhtään.
Oma kotimme ei ole erityisen ”sisustettu” vaan siellä on niin perittyä, eri aikoina ostettua kuin lahjoituksena saatuja huonekaluja. Tykkään kuitenkin kodistamme paljon. Se ei silti estä minua ihailemasta aivan erityyppisiä koteja kuin omamme. En ikinä hennoisi luopua vanhasta ruokapöydästämme tai perintökaapista, joten kotini ei voisi koskaan olla täysvalkoinen. Kiva silti että jonkun muun koti voi olla.
Yleensäkin niin henkilökohtainen asia kuin oma koti on sellainen, johon kenelläkään muulla ei pitäisi olla mitään (ikävää) sanomista. Eihän kenenkään muun tarvitse siellä asua.
Itselläni on kotona paljon valkoista ja se rauhoittaa minua. Tykkään myös minimalismista ja kammoan tavarapaljoutta. Ihan täysin kokovalkoista en halua, vaan tykkään luonnon materiaaleista ja luonnon väreistä, mutta kalusteet on pääosin valkoisia sohvaa lukuunottamatta. Jos joku pitäisi kotiani persoonattomana niin minua ei kiinnosta. Itselläni ahdistaisi semmoinen värien kakofonia. Tykkään kun tunnen oloni rauhoittuneeksi, kun menen kotiini, koska siellä on harmoninen tunnelma ja värit mätsää yhteen. Mietin sisustusta tarkkaan, että värit sopivat toisiinsa.
Valkoinen on kliininen eli vie ajatukset sairaalaan. Kiiltovalkoinen erityisesti korostaa kliinisyyttä. Toisaalta valkoinen koti usein näyttää keskeneräiseltä eli seinillä on vaan maalarinvalkoinen pohjamaali ja kaikki muu on vedetty hajuttoman mauttomasti valkoisella, että mikään ei erotu - paitsi tilaan eksynyt ihminen, joka päätyy estradille valkoisuuden rikkovana elementtinä.
Seinät voivat olla valkoisia, mutta matoilla huonekaluilla tauluilla jne. saa kyllä väriä.
Mitä mieltä olette sitten harmaasta mm. sohvat ja jopa saunan väritys harmaa!
Muodit vaihtuvat ja ihmisen mieltymyksetkin vaihtuvat.
On kuitenkin mukava pitää itseään fiksumpana kuin muita vaikka muuta puhuisikin.
Koska sisustuksessa "saa taas olla väriä" , eli näin määritellään nyt. Koska jotain aivan muuta pitää tulla, että kassakoneet taas kilkattaisivat. Kun tulette minun ikääni (vajaa 60), huomaatte, että sisusustrendit menevät juuri näin. Luodaan tarpeita, jotka poikkeavat viimeisestä trendistä voimakkaasti, että saataisiin synnytettyä tarve sisustuksen uusimiseen. Ihan normi markkinointikikka. Meitä johdatellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoisella sisustaminen vaatii taitoa, amatöörit kuvittelevat että se on helppoa ja mielikuvituksetonta mutta kokovalkoinen koti on oikeasti haastavimpia. Jokin siinä on että juuri tämä sisustustyyli kaivelee niin monia, jos kyseessä tosiaan olisi se että valkoinen sisustus olisi tylsä, ei kukaan jaksaisi ajatusta asialle suoda. Kuinka moni tylsä asia aiheuttaa tunteita, sitä sopii miettiä.
Kyllä ne vain on tylsiä. Niin tylsiä, että tulee mieleen sellaisessa kodissa, mahtaako asukas ajatella mitään muuta kuin tylsiä ja yksinkertaisia asioita.
Valkoinen väri sisustuksessa on niin tylsä että ihan alat miettimään millainen ihminen siellä asuu? Etkö tajua ristiriitaa? Miksei voida suoraan sanoa että valkoinen sisustus ärsyttää koska se heijastaa negatiivisen tunteen omaan itseen. Miksi pitää piilottaa fakta falskisti itsekehuun?
En ole kehunut itseäni. Voin myös avoimesti myöntää, että valkoisessa kodissa tiivistyy yhteiskunnan tämän hetkinen trendi eli pyrkimys virheettömyyteen, ja minä olen virheitä täynnä. En sovi tähän aikaan ja tällaiseen ajatteluun enkä tällaiseen kotiin. Joku totesikin jo hyvin aiemmin, että tuntuu kuin olisi väärässä paikassa, ei-tervetullut vieras. Valkoinen koti on vähän kuin tabula rasa, tyhjä taulu. Tyhjää taulua on tylsä katsella.
Ja loppuun av:n pakollinen kommentti: jokainen saa tietenkin sisustaa kotinsa haluamallaan tavalla ilman, että se kuuluu kenellekään.
Ei kokovalkoinen koti edusta oikeasti virheettömyyttä. Tämä on täysin median aikoinaan luoma mielikuva mihin ihmiset sitten tarttuivat ja yhdistivät sen epäonnistumisensa. Epäonnistumisen ja virheellisyyden tunnetta ei voi kokea jos ei halua / tavoittele ensin sitä jotakin asiaa. Harva sisustaa nykyään valkoisella, trendit ovat muuttuneet ja sopulit sisustavat nyt murretuilla väreillä, kirppiskalusteilla ja skandinaavisilla designtavaroilla. Ne jotka valkoisella uskaltavat sisustaa saavat osakseen paheksuntaa ja haukkumista, on helpompi mennä massan mukana. Ne jotka paheksumisesta huolimatta sisustustavat valkoisella, ovat oman tyylinsä löytäneitä.
Valkoinen on helppo. Värien käyttäminen taas haastavaa. Ei kai kukaan valkoista kotia halveksi. Ihailen aina, jos jollakin on värikäs koti ja on saanut sen näyttämään harmoniselta. Ei siis räikeältä sotkulta, niinkuin itselleni on käynyt.
Valkoinen, musta ja harmaa ovat helppoja. Ei voi epäonnistua.
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään tutullani ei ole kokovalkoista kotia - ja minulla on sentään aika paljon ystäviä ja tuttuja joiden luona vierailen - joten itsestäni tuntuu tietysti ettei se ole mikään kaikista tavanomaisin ratkaisu. Lehdissä olen nähnyt kuvia tällaisista kodeista, ja ainakin valokuvissa ne näyttävät usein kauniilta ja harmonisilta. Ei siis ainakaan minua ärsytä yhtään.
Oma kotimme ei ole erityisen ”sisustettu” vaan siellä on niin perittyä, eri aikoina ostettua kuin lahjoituksena saatuja huonekaluja. Tykkään kuitenkin kodistamme paljon. Se ei silti estä minua ihailemasta aivan erityyppisiä koteja kuin omamme. En ikinä hennoisi luopua vanhasta ruokapöydästämme tai perintökaapista, joten kotini ei voisi koskaan olla täysvalkoinen. Kiva silti että jonkun muun koti voi olla.
Yleensäkin niin henkilökohtainen asia kuin oma koti on sellainen, johon kenelläkään muulla ei pitäisi olla mitään (ikävää) sanomista. Eihän kenenkään muun tarvitse siellä asua.
Asiaa!!! Koen asian samoin, meilläkin värikäs koti mutta pidän silti valkoisia kotejakin kauniina. Meidänkään tuttavissa ei ole ketään kenellä olisi valkoinen koti, lehdissä ja netissä nähnyt mutta ei niitäkään usein tule eteen.
Minusta taidemaalauksessa ja sisustamisessa on paljon samoja elementtejä. Sommittelu ja värien käyttö nyt ainakin.
Jos maalaisi pelkkiä valkoisia tauluja, ei olisi mielestäni kovin energistä. Silloin pitäisi mukana olla tekstiä ja mennä käsitteellisemmän puolelle.
Sisustuksessa on tekstikoristeita, näitä näkee usein kokovalkoisessa sisustuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen on helppo. Värien käyttäminen taas haastavaa. Ei kai kukaan valkoista kotia halveksi. Ihailen aina, jos jollakin on värikäs koti ja on saanut sen näyttämään harmoniselta. Ei siis räikeältä sotkulta, niinkuin itselleni on käynyt.
Valkoinen, musta ja harmaa ovat helppoja. Ei voi epäonnistua.
Tässä olet väärässä. Kysy keneltä tahansa ammattisisustajalta niin vastaus on sama, valkoisella sisustaminen on yksi haastavammista tyyleistä. Ei todellakaan seinille laiteta maalarinvalkoista ja valkoisen sävyjä on tuhansia. Ei valkoisiakaan yhdistellä tosta noin vaan toisiinsa, on kylmää ja lämmintä valkoista, ja valaistus vaikuttaa valkoiseen enemmän kuin mihinkään muuhun väriin.
Omasta mielestäni ne ovat persoonattomia ja ankeita ingluja. Kylmä tulee jo kuvia katsellessa. Lisäksi itseäni ahdistaisi jos ympärillä ei olisi mitään värejä tai lämpöä. Moni kämppä on hylätty jo siksi, että lattiakin on ollut valkoinen.
Harhaluuloja on vaikea kumota, tietynlaiset ihmiset ovat päättäneet että valkoinen sisustus on tylsä, mielikuvitukseton, persoonaton, kylmä, epäkodikas, helppo jne. Ammatikseen värien kanssa toimivat suunnittelijat ja taiteilijat käyttävät värejä työssään mutta koskaan ei oikean ammattilaisen Suusta kuule että valkoinen on huono tai tylsä. Ranskassa on suosittu taiteilija joka luo maalauksia pelkästään valkoisen eri sävyillä ja maallikon silmissä ne näyttävät tylsältä. Luova ihminen näkee ja hahmottaa niissä syvyyksiä ja ulottuvuuksia, peilaa taidetta omaan elämäänsä kuten kuuluukin. Eräänkin kuuluisan taiteilijan oma koti on valkoinen (esitelty mm. Villa Maisonissa ja Glorian Kodissa) vaikka työkseen tekee värikkäitä tauluja. Häneltä tuskin puuttuu ammattitaitoa yhdistellä värejä kauniisti. Hän haluaa kotiinsa levollisen tunnelman ja siksi sisustus on valkoinen (oli kyllä värikkäitä kukkia kuvissa).
Kokovalkoinen on kuin sisutuksen tribaalitatuointi. Niitä on ollut aivan liikaa, tullut kyllästyminen ja siksi ne herättää närää.
Itse ajattelen että jokainen muokatkoon itsensä ja kotinsa juuri sellaiseksi kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen, musta ja harmaa ovat helppoja. Ei voi epäonnistua.Tässä olet väärässä. Kysy keneltä tahansa ammattisisustajalta niin vastaus on sama, valkoisella sisustaminen on yksi haastavammista tyyleistä. Ei todellakaan seinille laiteta maalarinvalkoista ja valkoisen sävyjä on tuhansia. Ei valkoisiakaan yhdistellä tosta noin vaan toisiinsa, on kylmää ja lämmintä valkoista, ja valaistus vaikuttaa valkoiseen enemmän kuin mihinkään muuhun väriin.
Tiesin tuon. Olen käynyt sisustussuunnittelijan koulutuksen ihan harrastuksena. Siitä on tullut jonkin verran tietoa sisustamisesta.
Värien käyttö on silti haastavampaa. Ja väreihin vaikuttaa valaistus, tilan koko ja muoto, väripintoja koon suhde toisiinsa, ja pintojen materiaalit. + muita seikkoja.
Itse olen enemmän "väri-ihminen", mutta tykkään aina vain enemmän valkoisista kokonaisuuksista. Nyt kun massat ovat nyt alkaneet niitä kilvan parjata, haluan myös uida vastavirtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei osata tehdä kodista omannäköistä. Eikä uskalleta.
Huvittaa tämä.
Nyt on sitten vallalla nämä voimakkaat värit, mutta samalla lailla ne ovat toistensa kopioita,
korihuonekalut, kaislasta tms, tehdyt lamput , kori lattialla jossa torkkupeitto,
Taas kaikki ottaa lehdistä ja blogeista mallia ja hetken päästä näitä arvostellaan mielikuvituksen puutteesta.
Se on aina yhtä nautinnollista todistaa valkoisen kodin tuhoa, kun mustikkablenderi tuuttaa sisuksensa ympäriinsä tai koira (Bichon frisse) paskaa kaikki matot ja sohvat.
Tapailin kerran yhtä tyttöä ja hän pyysi vierailulle. Ei hitto alkoi ahdistaa heti kun näin sen valkoisen kämpän. En voinut kuvitellakaan enää että suhde kehittyisi johonkin. En vaan voi sietää lähes kokovalkoista sisustusta. Liittyyköhän se jotenkin hammalääkärifiilikseen. En tiedä.
Puolet valkoista ja puolet väriä vielä menee.
Vierailija kirjoitti:
Harhaluuloja on vaikea kumota, tietynlaiset ihmiset ovat päättäneet että valkoinen sisustus on tylsä, mielikuvitukseton, persoonaton, kylmä, epäkodikas, helppo jne. Ammatikseen värien kanssa toimivat suunnittelijat ja taiteilijat käyttävät värejä työssään mutta koskaan ei oikean ammattilaisen Suusta kuule että valkoinen on huono tai tylsä. Ranskassa on suosittu taiteilija joka luo maalauksia pelkästään valkoisen eri sävyillä ja maallikon silmissä ne näyttävät tylsältä. Luova ihminen näkee ja hahmottaa niissä syvyyksiä ja ulottuvuuksia, peilaa taidetta omaan elämäänsä kuten kuuluukin. Eräänkin kuuluisan taiteilijan oma koti on valkoinen (esitelty mm. Villa Maisonissa ja Glorian Kodissa) vaikka työkseen tekee värikkäitä tauluja. Häneltä tuskin puuttuu ammattitaitoa yhdistellä värejä kauniisti. Hän haluaa kotiinsa levollisen tunnelman ja siksi sisustus on valkoinen (oli kyllä värikkäitä kukkia kuvissa).
Kävin sisustussuunnittelijan koulutuksen, koska maalaan tauluja. Halusin oppia hiukan sisustamisesta, jotta tauluni olisi helpompi sijoittaa yksityiskoteihin.
Taulu on osa sisustusta, se ei saa siis olla liian hallitseva tai viedä liikaa tilaa. Ei liian räikeä. Siksi minusta oli tärkeää tietää nykypäivän sisustustrendeistä, jotta osaisin maalata tarpeeksi hillittyjä tauluja.
Statusvarustelua ja kilpailua on huomattavasti enemmän muunlaisissa kodeissa kuin valkoisissa. Oletko seurannut tämän hetken sisustustrendejä ollenkaan? Nyt pitää olla väriä ja puuta, ja kilpavarustelu vaan lisääntyy. Valkoisen kodin sisustajat ovat värinsä valinneet ja vaihtelevuutta on vähemmän. Ei pidä lokeroida valkoista kotia ja valkoisilla seinillä varustettua skandikotia toisiinsa, ne ovat kaksi eri asiaa.