Miksi sähköhammasharjaa hehkutetaan joka paikassa, vaikka (mun mielestä) mekaanisesti tavallisella hammasharjalla harjaamalla tulee sata kertaa puhtaampi lopputulos?
Sähköhammasharjassa on niin onnettoman pienikin se pyöreä harjaspää, tuntuu ettei sillä mitään saa puhtaaksi. Tavallisella hammasharjalla saa suuremman pinta-alan hampaista kerralla puhtaaksi kuin pikkuisella pyöröharjalla hinkuttamalla.
En oo koskaan ymmärtänyt sähköhammasharjojen suosiota. 🤨
Kommentit (76)
Sähköhammasharja on todella hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että sähköhammasharjasta on tullut melkein uskonto, josta saarnataan suuhygienistillä, oli varaa sähköiseen harjaan tai ei. Se voi tuntua joistakin ihmisistä suussa epämiellyttävältä esim. tärinä yms. Perinteisessä hammasharjassa voi olla omat ongelmansa, mutta sähköhammasharjasaarna ei korjaa kunnallisen hammashuollon puutteita, jos hampaat hajoavat ja maksut kalliita.
Oralin halvimmat mallit ovat noin 15-20 €. Huomattavasti parempia kuin perinteinen harja.
Apteekista voi ostaa niitä tabletteja jotka värjää plakin , niin voi nähdä kumpi tapa puhdistaa paremmin jos epäilee.
Sähköhammasharjaa pitää liikuttaa tarpeeksi hitaasti jotta se ei ”pompi” hammasvälien yli.
Ja siis todellakin siirretään vain sitä laitetta hampaalta toiselle, ei hinkata edestakaisin mitenkään kuten tavallisella.
Reikiä minulla ei ole kuin 3 40- vuotiaaksi mennessä, hammaskiveä taas sen sijaan riittää. Sekin väheni oleellisesti kun sähköhammasharja tuli käyttöön.
No voit vaikka kysyä hammaslääkäriltäsi.
Mulle ainakin hml sanoi, että helpottaa se hammasvälien putsaamiseenkin käytetty työ. Ja hampaat pysyvät valkoisempina.
Mulla on ollut välillä kausia että olen laiskotteluna siirtynyt käsikäyttöiseen hammasharjaan. Ja tosi on, kun siirtyy sähköiseen, hampaat pysyvät valkoisempina eikä kahvi-ja tee värjäymät näytä haittaavan yhtä paljon. Sitäpaitsi hampaat myös tuntuu puhtaammilta. Etuhampaiden taakse kertyy vähemmän hammaskiveä ajanmyötä. Ja takahampaat saa paremmin puhtaaksi.
Eli kyllä sähköhammasharja on paljon parempi. Mieti nyt.. sä vedät hammasharjalla ehkä kymmeniä tai satoja vetoja.. kun taas noi sähköhammasharjat pyörii tuhansia kertoja.. ts. kiillottaa hampaan puhtaaksi. Vrt lattian kuuraus normimopilla tai semmoisella siivojan koneella.
Suosittelen 30sek ajastinta, varsinkin jos on kärsimätön eikä jaksa odottaa ajastimen loppumista. Eli 30 sek per pinta.. jaksan sen avulla paremmin (3min yhteensä) kuin 2 minuutin kokonaisajan ajastimella.
Vierailija kirjoitti:
mä olen aina tykännyt käyttää sähköhammasharjaa. Kävin uudella suuhygienistillä, ja sehän sanoi heti, että on varmaan sähköharja käytössä. Niin puhtailta näyttää ja tuntuu hampaat! :D
Niin no, mulle sanottiin myös noin ja kerroin harjaavani perinteisellä...
Ehkä joskus ostan sähköharjan, ei siihen mitään periaatteellista estettä ole. En vain ole kokenut tarvitsevani. Mulla suositeltiin hammaskiveen hammasvälien tikuttamista ja se on auttanut tosi paljon. Tiedä sitten korvaisiko sähköharja tuon tikunkäytön?
Käsikäyttöinen tuntuu vaahdottavan hammastahnaa enemmän, joten jos käyttää voimakkaan makuista tahnaa, voi käsikäyttöisellä harjalla harjatessa tuntua "puhtaammalta", kun hammastahnaa on about sieraimissa ja korvissa saakka. Sähköharja ei tee samanlaista fiilistä.
Vierailija kirjoitti:
No voit vaikka kysyä hammaslääkäriltäsi.
Mulle ainakin hml sanoi, että helpottaa se hammasvälien putsaamiseenkin käytetty työ. Ja hampaat pysyvät valkoisempina.
Mulla on ollut välillä kausia että olen laiskotteluna siirtynyt käsikäyttöiseen hammasharjaan. Ja tosi on, kun siirtyy sähköiseen, hampaat pysyvät valkoisempina eikä kahvi-ja tee värjäymät näytä haittaavan yhtä paljon. Sitäpaitsi hampaat myös tuntuu puhtaammilta. Etuhampaiden taakse kertyy vähemmän hammaskiveä ajanmyötä. Ja takahampaat saa paremmin puhtaaksi.
Eli kyllä sähköhammasharja on paljon parempi. Mieti nyt.. sä vedät hammasharjalla ehkä kymmeniä tai satoja vetoja.. kun taas noi sähköhammasharjat pyörii tuhansia kertoja.. ts. kiillottaa hampaan puhtaaksi. Vrt lattian kuuraus normimopilla tai semmoisella siivojan koneella.
Suosittelen 30sek ajastinta, varsinkin jos on kärsimätön eikä jaksa odottaa ajastimen loppumista. Eli 30 sek per pinta.. jaksan sen avulla paremmin (3min yhteensä) kuin 2 minuutin kokonaisajan ajastimella.
Siis kun siirtyy TAKAISIN sähköhammasharjaan niin huomaa jälleen eron..
Eli siis kun olen ollut laiska, olen pessyt käsikäyttöisellä. Hml sanoi että harjaan käsikäyttöiselläkin niin puhtaaksi, ettei sähköhammasharja ole välttämätön, mutta että tulos paranee.
Pitää paikkansa. Hampaat on paljon puhtaammat.. mut niinkuin joku sanoi niin sähköhammasharjalla ei vedellä samoin vaan liikutetaan hitaasti. Jos yrittää liikutella harjaa nopeasti, se ei puhdista yhtä hyvin.
Hampaat tuntuvat puhtaimmilta sähköhammasharjalla pesun jälkeen. Pesen matkoilla ja joskus kotonakin tavallisella harjalla ja ei vaan tule mielestäni yhtä puhdasta.
Tuohon tosin vaikuttaa myös ne vaihtopäät. Itselläni käytössä oral b:n noin 20-30e maksava perussähköhammasharja jossa on ajastin. Viimeksi erehdyin ostamaan siihen jotain erilaisia päitä tarjouksesta jotka kuitenkin olivat ihan virallisia oral b:n harjoja. Ei niin hyviä kuin ne mitä yleensä olen käyttänyt. Ne paremmat on ehkä triple action nimeltään.
Ostakaa niitä plakinvärjäystabletteja apteekista ja katsokaa manuaalisella harjalla harjauksen jälkeen, puhdistuivatko kaikki pinnat todella. Jos mitään ei värjäydy, hieno juttu. Jos plakkia värjäytyy, kannattaa kokeilla sähköharjaa ja tehdä sama testi.
Muutin toiselle paikkakunnalle ja tuli uuden suuhygienistin, sekä hammaslääkärin valinta. Nyt kävin jo syyhygienistillä, joka ei tietenkään tuntenut mua, eikä tiennyt hampaistani mitään. Hän "rapsutteli" kalustoni ja sanoi lopuksi, että "Ei näitä hampaita kotikonstein voi paremmin hoitaa. Sinulla on siis s-hammasharja." Kerroin, että olen nyt vuoden käyttänyt s-hammasharjaa ja että aiemmin, kun käytin manuharjaa jouduin käymään jopa kaksi kertaa vuodessa putsauttamassa hampaani.
Kyllä se vaan on tehokkaampaa. Mulla pysyy paljon paremmassa kunnossa hampaat nykyään kun harjaan sähköhammasharjalla :)
Sähköhammasharjalla saa tutkitusti paremman harjaustuloksen. Siksi sitä suositellan. Yksikään hammaslääkäri tai suuhygienisti ei saa sähköhammasharjan suosittelemisesta mitään provikoita. Itse asiassa, sähköhammasharjaa suositeltaessa ei saisi suositella mitään yhtä tiettyä merkkiä (tai ainakaan suuhygienistien kohdalla sellainen ei ole suotavaa toimintaa). Sähköhammasharja kannataa ostaa, jos se mahtuu omaan budjettiin. Itse en ostaisi sitä ihan halvinta, mutta ei sen tarvitse kalleinkaan olla.
Myös manuaaliharjalla voi saada ihan hyvän harjaustuloksen, jos on tarpeeksi huolellinen ja on oikea harjaustekniikka (ei silti yhtä hyvää kuin sähköhammasharjalla). Todella monella ihmisellä ei, luuloistaan huolimatta, ole oikeanlaista harjaustekniikkaa. Myös sähköhammasharjan käytössä on tärkeää oikenlainen harjaustekniikka. Yllättävän monella sekin on hakusessa. Sillä ei harjata kuten tavallisella manuaaliharjalla.
Sähköhammasharja ei myöskään aiheuta ientulehdusta. Jos ikenet vuotavat verta harjatessa, langatessa tai spontaanisti, ien on jo tulehtunut. Tulehdus paranee yleensä sillä, että hammasvälit puhdistetaan joka ilta ja hampaat harjataan huolellisesti mutta hellästi joka aamu ja ilta (myös ienrajat). Pääsääntöisesti hammasvälejä ei saa puhdistettua tarpeeksi hyvin hammasharjalla vaan siihen tarvitaan asianmukainen väline (esim. hammaslanka/-lankain, hammasväliharja jne.). Hoitamaton ientulehdus voi johtaa parodontiittiin eli hampaan kiinnityskudossairauteen. Huom! Ien ei välttämättä tulehtuneenakaan vuoda, jos esim. tupakoi. Harjaustekniikkaan ja hammasvälien puhdistukseen saa parhaimmat neuvot suuhygienistiltä, jonka yksi päätehtävä onkin juuri omahoidon ohjaus.
Sähköharjaan kannattaa ostaa sensitive-harjaspää, joka on siis tavallista harjaspäätä vähän pehmeämpi ja hellävaraisempi. Myös manuaaliharjan kannattaisi olla mahdollisimman pehmeä. Hyvä harjaustulos tulee huolellisuudella ja oikealla tekniikalla, siihen ei tarvita voimaa tai kovaa harjaspäätä. Liian voimakkaasti harjaamalla saa aikaan vain ienvetäymiä, jotka eivät palaudu koskaan. Paljastuneet hammaskaulat reikiintyvät sekä kuluvat harjatessa helpommin, koska niitä ei suojaa kiille. Lisäksi niissä tuntuu usein vihlontaa.
Eroosio ei johdu sähköhammasharjan käytöstä. Kyseessä on hammaskiilteen liukeneminen, johon usein on syynä ruoan (esim. happamuudensäätöaineena usein käytetty sitruunahappo) tai vatsan hapot (tai oikeammin näiden toistuvuus ja kesto suussa).
T: suuhygienisti
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, että samaan aikaan kun sähköhammasharjat ovat yleistyneet, on myös räjähtänyt käsiin hammaseroosio nuorilla eikä kaikki edes lipitä energiajuomia pitkin päivää. Hammaseroosio alkaa nykyään olla melkein suurempi ongelma kuin karies. Kannattaa aina valita pehmein mahdollinen harjaspää ja pestä hampaat hellävaraisesti eikä ikinä happamien ruokien ja juomien jälkeen. Muuten sillä saa hammaskiilteen todella tehokkaasti hiottua pois.
Sähköhammasharjoja on ollut markkinoilla ainakin 40 vuotta -itse olen käyttänyt 36 vuotta - joten eivät ne nyt aivan hiljattain ole yleistyneet. Paikattuja hampaita minulla on 0. Ja kun tahallinen väärinymmärtäjä tulee tähän kysymään, että mistä tiedän hampaitteni kunnon, milloin olen viimeksi käynyt hammaslääkärissä, niin 4 kk sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että sähköhammasharjasta on tullut melkein uskonto, josta saarnataan suuhygienistillä, oli varaa sähköiseen harjaan tai ei. Se voi tuntua joistakin ihmisistä suussa epämiellyttävältä esim. tärinä yms. Perinteisessä hammasharjassa voi olla omat ongelmansa, mutta sähköhammasharjasaarna ei korjaa kunnallisen hammashuollon puutteita, jos hampaat hajoavat ja maksut kalliita.
Sähköhammasharjat maksavat alk. n. 15 euroa ja kestävät monta vuotta. Eli ihan turhaa höpötystä, ettei siihen olisi varaa. Vaihtoharjat ovat tavallista harjaa kalliimpia, mutta netistä niitäkin saa edullisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä olen aina tykännyt käyttää sähköhammasharjaa. Kävin uudella suuhygienistillä, ja sehän sanoi heti, että on varmaan sähköharja käytössä. Niin puhtailta näyttää ja tuntuu hampaat! :D
Niin no, mulle sanottiin myös noin ja kerroin harjaavani perinteisellä...
Ehkä joskus ostan sähköharjan, ei siihen mitään periaatteellista estettä ole. En vain ole kokenut tarvitsevani. Mulla suositeltiin hammaskiveen hammasvälien tikuttamista ja se on auttanut tosi paljon. Tiedä sitten korvaisiko sähköharja tuon tikunkäytön?
Itselläni on niin tiukat hammasvälit, ettei sinne mikään tikku tai hammasväliharja mahdu.
Mulla oli joskus vuosia sitten sellainen halpis sähköhammasharja ja tuolloin olisin ap:n aloituksesta ollut samaa mieltä.
Nyt on pari vuotta ollut sellainen n. 100e maksava sähkis ja on ihan älyttömän hyvä eikä voi edes verrata tavalliseen. Hammasvälitikut ovat myös käytössä ja vuosittaisessa tarkastuksessa ei ollut yhtään hammaskiveä tullut. Siis yhtään! Tällaista luksusta en ole vielä ikinä ennen kokenut ja ikää kuitenkin jo 32-v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköhammasharjat maksavat alk. n. 15 euroa ja kestävät monta vuotta. Eli ihan turhaa höpötystä, ettei siihen olisi varaa. Vaihtoharjat ovat tavallista harjaa kalliimpia, mutta netistä niitäkin saa edullisemmin.
Joku osti sähköhammasharjan ja heti meni akku, eikä sitä voinut käyttää ollenkaan. Akkua ei voi myös vaihtaa. Lisäksi kierrätys on liian kaukana, että se käytännössä toimisi. Myös natsimainen saarnaaminen hammashoidosta ihmisille jotka hoitavat hampaitaan kunnolla on sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku osti sähköhammasharjan ja heti meni akku, eikä sitä voinut käyttää ollenkaan. Akkua ei voi myös vaihtaa. Lisäksi kierrätys on liian kaukana, että se käytännössä toimisi. Myös natsimainen saarnaaminen hammashoidosta ihmisille jotka hoitavat hampaitaan kunnolla on sairasta.
Ainakin Oral B harjoissa on 6 kk takuu. Omaa tyhmyyttä jos ei käyttänyt hyväkseen. Todennäköisesti tällaista "jokua" ei ole olemassakaan. Miten kierrätys liittyy hampaiden hoitoon? Jos hammasharjan akku välttämättä täytyy saada viedä kierrätykseen, täytyykö se saada vietyä sinne sillä sekunnilla kun lakkaa toimimasta? Vie silloin kun on jotain muutakin asiaa kierrätyspisteen lähelle. Kyllä on joillekin vaiketa tämä sähköhammasharjavastaisuus. Mitä ihmeellisempiä selityksiä täytyy keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroosio = happamien juomien tai esimerkiksi vatsahappojen aiheuttama kiilteen liukeneminen
Attritio ja abraasio kuvaavat mekaanisen hankauksen aiheuttamaa vauriota.
Nuo näyttävät erilaisilta ja eroosiota ei mitenkään voi sekoittaa hankauksen aiheuttamaan harjaus- tai muuhun vaurioon, lisäksi syntyvät tyypillisesti eri kohtiin eli purupinnoilla näkyy juomat ja hampaiden narskuttelu, kun taas liian voimakas harjaus vaurioittaa ikeniä ja hampaita ienrajojen läheltä. Eniten harjausvaurioita näki aiemmin kovalla käsiharjalla tehtynä.
T:se lahjomaton hammaslääkäri
Valitettavasti moni hammaslääkäri ei tiedä kovinkaan paljoa hammaseroosiosta, sen hoidosta ja aiheuttajista. Kun suu on hapan, esimerkiksi hedelmien tai limsojen jäljiltä, sitä ei missään nimessä saa hangata harjalla, koska hammaskiille vaurioituu. Tämä on fakta. Eroosiovaurioita voi olla missä kohtaa tahansa hammmasta- purupinnoilla sekä etuhampaissa ja lähellä ienrajaa. Myös fakta. Kun eroosio pääsee etenemään se vaurioittaa hampaita.
Kyllä hammaslääkärit ja suuhygienistit ovat hyvin perillä siitä, mitä hammaseroosio on ja miten sitä hoidetaan. Se kuuluu ihan peruskoulutukseen. En millään usko, että joku ammattilainen neuvoisi harjaamaan hampaat heti syömisen jälkeen, niin ei kannata tehdä. Jos sinulle on näin kerrottu, niin ymmärsit asian varmasti väärin T: suuhygienisti