Miksi sähköhammasharjaa hehkutetaan joka paikassa, vaikka (mun mielestä) mekaanisesti tavallisella hammasharjalla harjaamalla tulee sata kertaa puhtaampi lopputulos?
Sähköhammasharjassa on niin onnettoman pienikin se pyöreä harjaspää, tuntuu ettei sillä mitään saa puhtaaksi. Tavallisella hammasharjalla saa suuremman pinta-alan hampaista kerralla puhtaaksi kuin pikkuisella pyöröharjalla hinkuttamalla.
En oo koskaan ymmärtänyt sähköhammasharjojen suosiota. 🤨
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Muutin toiselle paikkakunnalle ja tuli uuden suuhygienistin, sekä hammaslääkärin valinta. Nyt kävin jo syyhygienistillä, joka ei tietenkään tuntenut mua, eikä tiennyt hampaistani mitään. Hän "rapsutteli" kalustoni ja sanoi lopuksi, että "Ei näitä hampaita kotikonstein voi paremmin hoitaa. Sinulla on siis s-hammasharja." Kerroin, että olen nyt vuoden käyttänyt s-hammasharjaa ja että aiemmin, kun käytin manuharjaa jouduin käymään jopa kaksi kertaa vuodessa putsauttamassa hampaani.
Minullakin s-hammasharja, mutta olen lisännyt hygienistin ajanvarauksen omalle "huoltolistalle" samoin kuin jalkahoidot ja kampaajan yms. - käyn 3-4 kertaa vuodessa puhdistuttamassa hampaat.
Noniin, Milla R. Eiköhän se sun alotus naistenhuonella riitä jo tästä aiheesta?
Sokerimössöt ja pulla pilasivat hampaat lapsena ja nuorena. Epäsäännöllinen syöminen myös kun kunnon ruokaa ei ollut koskaan. Kouluruoka oli kamalan makuista eikä se maistunut. Pelkällä näkkileivällä sitten kitkutteli. Oli kamalaa tillilihaa ja mauotonta vetistä velli makaroonilaatikkoa jota ei voinut syödä ollenkaan. 60-70 luvulla ruoka karmeaa ja ala-asteella oli vielä pakko syöminen. Ammattikouluun kun menin missä opiskelijat tekivät itse ruuan niin oli parhain ruoka eikä eines mössöä. Mauoton kanannahka teuraslihapulla ei maistu ja se teurasjätekalapulla oli kamalimman makuinen. Ennen aikaan meidät kakarat ovat elätetty kokonaan teurasjätteillä niin en ihmettele että ei kouluruoka maistunut minulle ainakaan. Alentunut luuntiheys on nyt yli 50v enkä ihmettele. Jotain sitkeetä iso palaista tillilihaa en pystynyt syomään ollenkaan niin en saanut proteiinejakaan. Kotona ei ollut ruokaa vaan piti sillä kouluruualla elää, niin oli kuvitelmat vanhemmilla että syön sen kouluruun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin toiselle paikkakunnalle ja tuli uuden suuhygienistin, sekä hammaslääkärin valinta. Nyt kävin jo syyhygienistillä, joka ei tietenkään tuntenut mua, eikä tiennyt hampaistani mitään. Hän "rapsutteli" kalustoni ja sanoi lopuksi, että "Ei näitä hampaita kotikonstein voi paremmin hoitaa. Sinulla on siis s-hammasharja." Kerroin, että olen nyt vuoden käyttänyt s-hammasharjaa ja että aiemmin, kun käytin manuharjaa jouduin käymään jopa kaksi kertaa vuodessa putsauttamassa hampaani.
Minullakin s-hammasharja, mutta olen lisännyt hygienistin ajanvarauksen omalle "huoltolistalle" samoin kuin jalkahoidot ja kampaajan yms. - käyn 3-4 kertaa vuodessa puhdistuttamassa hampaat.
Minkä takia suuhygienistillä 3-4 kertaa vuodessa kun minulle sanottiin että kerta vuodessa riittää?
Ei kai kukaan pese heti hampaita syötyään. Itse pesen sähköhammasharjalla heti herättyäni ja n 15 min kun alan syömään kaurapuuroa. Käytän ksylitoli purkkaa n 5 x päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia suuhygienistillä 3-4 kertaa vuodessa kun minulle sanottiin että kerta vuodessa riittää?
Näin on ja itsellä saattaa mennä kaksikin vuotta.
Nykyään katson tuoteselosteet etten teurasjätteitä enään syö vaan ennemmin kasvisruokaa valitsen ja onkinkin hyvä että että saa kasvisruokavaihtoehdon jos on terasjäte ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllinen hoitoväli. Sinulle ehkä vuosi riittää, kun taas parodontiittipotilaiden ylläpitohoito voidaan suorittaa 3-4 kk välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että sähköhammasharjasta on tullut melkein uskonto, josta saarnataan suuhygienistillä, oli varaa sähköiseen harjaan tai ei. Se voi tuntua joistakin ihmisistä suussa epämiellyttävältä esim. tärinä yms. Perinteisessä hammasharjassa voi olla omat ongelmansa, mutta sähköhammasharjasaarna ei korjaa kunnallisen hammashuollon puutteita, jos hampaat hajoavat ja maksut kalliita.
Oralin halvimmat mallit ovat noin 15-20 €. Huomattavasti parempia kuin perinteinen harja.
Olen nähnyt jopa halvempiakuin 15e, mut taitavat osa olla ainakin åaristokäyttöisiä. Jokataupauksessa jopa 15e harja eitule sen kalliimmaksi, noissa kestää harjaspääkin kauemmin kuin tavallisessa. Ainakin mulla.. ja paketin mukana tulee vaihtopäitäkin usein jo 4.
Mua ärsyttää tuo OralB-hehkutus. Ikään kuin se olisi ainoa oikea. Mä olen ollut todella tyytyväinen Jordan / Wilfa -sähköhammasharjaani. Siinä on vielä pienempi harjasosa kuin OralB:ssä (se tuntuu Jordaniin verrattuna "lautasantennilta"), joka mahtuu paremmin pienempäänkin suuhun sekä taimmaisten hampaiden taakse ja se myötäilee mielestäni paremmin hampaiden kaarevia pintoja ja hammasvälejä. Suosittelen lämpimästi!
Itselleni tuli myös alussa outo olo harjan "tärinästä" ja tuntui, että se jyystää hampaita ja ikeniä liikaa. Tähän kuitenkin tottuu nopeasti ja kun oppii oikean kevyen liu'utustaktiikan, niin ei halua enää käsiharjaan palata. Nykyään minulla on vanhan liiton puolikova hammasharja, jolla harjaan hampaiden pesun jälkeen kielen pinnan. Kuten jotkut muutkin kommentoijat mainitsivat, tavisharjalla ei tunnu tulevan enää puhdasta jälkeä ja komppaan tätä.
Oli puhetta myös siitä kuinka kauan pitää odottaa ruokailun jälkeen, että voi harjata hampaat. Itse odottelen aina tunnin verran. Jostain on jäänyt tälläinen aika takaraivoon. Ksylitolpurkkaa - ja nimenomaan täysksylitolpurkkaa - syön myös päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä.
Mulla on vaan vahva tunne siitä että sähköhammasharjaa suositellaan koska niiden valmistajilla on sopimus mainosfirmojen ja mm. Oralin kanssa. Suuhygienistit jotka niitä asiakkailleen suosittelee varmasti saavat hyvän provikan.
Jotkut läheiseni sanovat pitävänsä sähkiksellä pesemisestä mutta mulla se ei toimi. Tavisharja on vaan paljon parempi ja vieläpä halvempi. Kai se on sitten ihmisestä kiinni kenelle sopii mikäkin harjaustyyli.
Nojaa, itse ostin halvimman mahdollisen harjan ja se oli joku 20 euroa. Yhden täytepakkauksen ostanut joka maksoi ehkä 5 euroa. Halvemmaksi se käytännössä on tullut kuin tavalliset harjat mitä tänä aikana olisi tarvinnut.
No mulla on ainakin ollut vain noita 15-20e sähköhammasharjoja ja ovat kestäneet vuosia.
Niin ja kun sanoin että olen vaihtanut sähköiseen välillä, niin melko usein harjaan iltaisin kuitenkin käsikäyttöisellä, mutta aamuisin sähköisellä. Ja olen tosiaan saanut aina hyvää palautetta hmltä myös käsinharjauksestani, että pesen todella hyvin. Siltikin ne hampaat pysyy paljon valkoisempana ja jopa minua kiusanneet kahvi/teevärjäymät on hävinneet. Ja kyllä todellakin huomaa mm. langatessa että on vähemmän plakkia välissä. Ja mikä kaikkein parasta, nyt viimeksi kun siirryin taas sähköiseen, kuukausia kiusannut ienrajassa ollut afta hävisi. Oli niin kivulias että luulin sen olevan jotain muuta... mutta afta huonossa paikassa vain. Olen ennenkin onnistunut saamaan ienrajaan jopa haavan pehmeästä käsikäyttöisestä harjasta.
Viimeksi kun kävin hml niin minulle sanottiin, että minulla oli päivän puhtaimmat hampaat. Joten..
Ja kokemuksesta sanon myös että aftat on vähentyneet ja että inhosin sähkökäyttöistä aluksi. Piti kokeilla useita kertoja ennen kuin tajusin miten sitä käytetään mukavasti ja että tärinään tottui. Suosittelen todellakin sitä 30sek ajastinta... ei tarvii miettii mitään ja aika menee todella nopeasti. Kielen puhdistan käsikäyttöisellä. Vinkki: laita hammastahnaa vain puolet siitä mitä käsikäyttöisellä ja huuhtele harja puolessa välin ja lisää toinen pallo hammastahnaa. Mä teen noin, niin ei mene tahnaa hukkaan ja sitä riittää sekä ylä-että alahampaisiin tasaisesti. Ennen laitoin liikaa ja se meni suupieliin ja lavuaariin, ties minne ja valui hammasharjaa pitkin. Homma helpottui kun tajusin laittaa ensin vain puolet.
T.46/49
Vierailija kirjoitti:
Joku osti sähköhammasharjan ja heti meni akku, eikä sitä voinut käyttää ollenkaan. Akkua ei voi myös vaihtaa. Lisäksi kierrätys on liian kaukana, että se käytännössä toimisi. Myös natsimainen saarnaaminen hammashoidosta ihmisille jotka hoitavat hampaitaan kunnolla on sairasta.
"Joku" osti ja akku ei kestänyt? Totta kai yksittäisiä tapauksia on joissa teknologia pettää, mutta suorilla yleistät tuon kaikkiin? Minun s-hammasharjat ovat kestäneet vuosikausia ja olen kierrättänyt kun olen halunut vaihtaa parempaan malliin, mutta akut on kyllä kestäneet hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#63 postaaja vastaa: Jokaisen oma valinta. Jos sinulle sanottiin että kerran vuodessa riittää, ja haluat pitää sen siinä niin hyvä on. Minulle on tärkeää että hampaat ja ikenet on hyvässä kunnossa, niin mielelläni maksan enemmän siitä että ne puhdistetaan säännöllisesti. Samalla "huoltolistalla" - käyn hammaslääkärillä joka 6kk tarkistuttamassa hampaat että pitääkö jotain tehdä hampaille.
Pari viikkoa menee että siihen tärinään tottuu.