Miksi sähköhammasharjaa hehkutetaan joka paikassa, vaikka (mun mielestä) mekaanisesti tavallisella hammasharjalla harjaamalla tulee sata kertaa puhtaampi lopputulos?
Sähköhammasharjassa on niin onnettoman pienikin se pyöreä harjaspää, tuntuu ettei sillä mitään saa puhtaaksi. Tavallisella hammasharjalla saa suuremman pinta-alan hampaista kerralla puhtaaksi kuin pikkuisella pyöröharjalla hinkuttamalla.
En oo koskaan ymmärtänyt sähköhammasharjojen suosiota. 🤨
Kommentit (76)
Tehkääpä suosituksia te jotka hehkutatte sähköharjaanne.
Tuotesuositukset ovat kultaa, koska suurin osa on pask aa.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, että samaan aikaan kun sähköhammasharjat ovat yleistyneet, on myös räjähtänyt käsiin hammaseroosio nuorilla eikä kaikki edes lipitä energiajuomia pitkin päivää. Hammaseroosio alkaa nykyään olla melkein suurempi ongelma kuin karies. Kannattaa aina valita pehmein mahdollinen harjaspää ja pestä hampaat hellävaraisesti eikä ikinä happamien ruokien ja juomien jälkeen. Muuten sillä saa hammaskiilteen todella tehokkaasti hiottua pois.
Aika jännä et kesäisin lisääntyy jäätelönsyönti ja hukkumis kuolemat.
Eroosio = happamien juomien tai esimerkiksi vatsahappojen aiheuttama kiilteen liukeneminen
Attritio ja abraasio kuvaavat mekaanisen hankauksen aiheuttamaa vauriota.
Nuo näyttävät erilaisilta ja eroosiota ei mitenkään voi sekoittaa hankauksen aiheuttamaan harjaus- tai muuhun vaurioon, lisäksi syntyvät tyypillisesti eri kohtiin eli purupinnoilla näkyy juomat ja hampaiden narskuttelu, kun taas liian voimakas harjaus vaurioittaa ikeniä ja hampaita ienrajojen läheltä. Eniten harjausvaurioita näki aiemmin kovalla käsiharjalla tehtynä.
T:se lahjomaton hammaslääkäri
Mulla on Oral-B Pro7000 ja on ollut mulle paras hammasharja nyt 3 vuotta.
Tavallisella harjalla en saa takahampaita puhtaaksi, ei mahdu se harja sinne kunnolla. Toi puhdistaa kaiken.
Halpissähköharja ei ollut niin hyvä koska siinä loppui akku heti, mutta ihan ok sekin oli.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä.
Mulla on vaan vahva tunne siitä että sähköhammasharjaa suositellaan koska niiden valmistajilla on sopimus mainosfirmojen ja mm. Oralin kanssa. Suuhygienistit jotka niitä asiakkailleen suosittelee varmasti saavat hyvän provikan.
Jotkut läheiseni sanovat pitävänsä sähkiksellä pesemisestä mutta mulla se ei toimi. Tavisharja on vaan paljon parempi ja vieläpä halvempi. Kai se on sitten ihmisestä kiinni kenelle sopii mikäkin harjaustyyli.
Ma kysyin mun hammaslaakarilta muutama vuosi takaperin, etta tulisiko puhtaammat hampaat jos hankkisin sahkohammasharjan.
Han sanoi, etta ei mitaan jarkea hankkia ja etta harjaan tarpeeksi hyvin tavallisellakin harjalla (no, ei mulla reikia kylla olekaan). Etta kuulemma markkinamiesten luoma illuusio koko sahkohammasharjan tarve. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, mulla on kyllä aika päinvastaisia kokemuksia. Hankin ensimmäisen sähköhammasharjani vasta pari viikkoa sitte, eikä kyllä koskaan ole hampaat tuntuneet näin puhtailta.
Kerta on hyvä kokemus, niin kerrotko samointein brändin ja tuotteen nimen?
Voisin itsekin kokeilla.
Vaihdoin vanhan harjani pyöreäpäiseen, eli hommasin Oral-B:n Pro 2 -harjan (2000N). Itselleni oli kriteerinä lähinnä, että olisi se paineentunnistin. Pyöreäpäisen valitsin, koska näytti pienemmältä kuin sellaiset normiharjan näkoiset päät ja normiharjalla minulla on ollut erityisesti vaikeuksia saada takimmaiset hampaat pestyä. Tuossa on myös se ajastintoiminto, mutta myös ilman sitä pärjäisin. Oon ollut todella tyytyväinen tähän harjaan ja mieskin rupesi käyttämään sitä (hänellä myös aiemmin käsikäyttöinen harja).
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä.
Mulla on vaan vahva tunne siitä että sähköhammasharjaa suositellaan koska niiden valmistajilla on sopimus mainosfirmojen ja mm. Oralin kanssa. Suuhygienistit jotka niitä asiakkailleen suosittelee varmasti saavat hyvän provikan.
Jotkut läheiseni sanovat pitävänsä sähkiksellä pesemisestä mutta mulla se ei toimi. Tavisharja on vaan paljon parempi ja vieläpä halvempi. Kai se on sitten ihmisestä kiinni kenelle sopii mikäkin harjaustyyli.
Miten esim oral tai muut tietäisi kenelle maksaa sitä provikkaa? Mihinkään kun ei jää mitään jälkeä jos sujhygienisti suosittelee jotain. Suuhygienistin kautta kun ei voi ostaa juurikin esim hammasharjaa
Vierailija kirjoitti:
Tehkääpä suosituksia te jotka hehkutatte sähköharjaanne.
Tuotesuositukset ovat kultaa, koska suurin osa on pask aa.
Mulla on ihan perus karvalakkimalli Oral B. Siinä on vain ajastin ja harjaspäänä ihan tavallinen pyöreä. Mun hammaslääkäri suositteli, kun tavalliset hammasharjat eivät mahtuneet kunnolla putsaamaan alaetuhampaiden takaa.
Mä tykkään kanssa tavallisesta. Muksun painostuksesta sähkövempele hankittiin, ja parin viikon jälkeen kaikki oli saaneet siitä tarpeekseen.
Hammaslääkäri kehuu mun pesutulosta eli sähköttömälläkin saa tulosta.
Tavallinen on hyvä, jos pesee usein eikä ole erityisiä ongelmia suunterveydessä.
Philips soniccare ja maailmani avautui aivan uusiksi. Ikinä ei enää manuharjalla. Unohdin työmatkalla tämän kotiin ja jouduin pesemään tavallisella, olo oli kuin ek olisi edes hampaita pessyt.
Mulla ei oo ollut koskaan reikiä, mutta hammaskiveä tuli tosi paljon tiettyihin kohtiin. Sähköhammasharjaan vaihdon jälkeen on hammaskiven määrä vähentynyt niin paljon ettei suuhygienistillä ollut paljon yhtään hommia viimeksi kun kävin 2 vuoden tauon jälkeen kiveä poistattamassa. Eli taidan seuraavan kerran mennä vasta 5 vuoden päästä jos ei tule mitään oireita ennen sitä ennen.
Normiharjalla harjatessa kiveä oli raaputettavana joka vuosi reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Eroosio = happamien juomien tai esimerkiksi vatsahappojen aiheuttama kiilteen liukeneminen
Nuo näyttävät erilaisilta ja eroosiota ei mitenkään voi sekoittaa hankauksen aiheuttamaan harjaus- tai muuhun vaurioon, lisäksi syntyvät tyypillisesti eri kohtiin eli purupinnoilla näkyy juomat ja hampaiden narskuttelu, kun taas liian voimakas harjaus vaurioittaa ikeniä ja hampaita ienrajojen läheltä. Eniten harjausvaurioita näki aiemmin kovalla käsiharjalla tehtynä.
Valitettavasti moni hammaslääkäri ei tiedä kovinkaan paljoa hammaseroosiosta, sen hoidosta ja aiheuttajista. Kun suu on hapan, esimerkiksi hedelmien tai limsojen jäljiltä, sitä ei missään nimessä saa hangata harjalla, koska hammaskiille vaurioituu. Tämä on fakta. Eroosiovaurioita voi olla missä kohtaa tahansa hammmasta- purupinnoilla sekä etuhampaissa ja lähellä ienrajaa. Myös fakta. Kun eroosio pääsee etenemään se vaurioittaa hampaita.
No mitäpä ap luulee, kumpi puhdistaa paremmin kun se sähköhammasharjan pää liikahtelee monta kertaa tiheämpään kuin käsi normaalilla hammasharjalla hinkatessa, joten se pesee huomattavasti tehokkaammin. Vai luuleeko ap, että ainoastaan se harjan käsin liikuttelu puhdistaa ne hampaat sähköhammasharjallakin ja se pyörivä harjaspää on siellä vaan ihan huvin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti moni hammaslääkäri ei tiedä kovinkaan paljoa hammaseroosiosta, sen hoidosta ja aiheuttajista. Kun suu on hapan, esimerkiksi hedelmien tai limsojen jäljiltä, sitä ei missään nimessä saa hangata harjalla, koska hammaskiille vaurioituu. Tämä on fakta. Eroosiovaurioita voi olla missä kohtaa tahansa hammmasta- purupinnoilla sekä etuhampaissa ja lähellä ienrajaa. Myös fakta. Kun eroosio pääsee etenemään se vaurioittaa hampaita.
Ainakin minun lapsuudessani on opetettu, että syömisen ja hampaiden harjaamisen välissä tulee olla vähintään puoli tuntia. Mikä on nykyisin käytäntö, onko edelleen se puoli tuntia suositus?
Vierailija kirjoitti:
Se sähköharja täryttää niin ikävästi että siirryin takaisin perinteiseen harjaan.
Hanki pehmeämpi harjaspää, soft/sensitive. Jos harjassa on eri moodeja, kokeile jotain tasaisempaa värinää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liiallinen tärinä johtuu liian kovasta painamisesta. Sähköhammasharja ainoastaan kuljetetaan kevyesti hampaan pinnalla, ei missään nimessä paineta.
Siitä harjaamisesta tavallisella harjalla mä tykkäänkin, tuntuu että sen pienen pyöröharjan liikuttelu siinä hampaiden pinnalla tuntuu niin tehottomalta. Ap
Harjapäitä on myös isompia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka hammaslääkäri tai suuhygienisti muka käskee kaataa happoa hampaille ja sitten hangata? Aamuin illoin harjaus on nykyinenkin suositus ja aamuharjaus ennen aamupalaa juurikin siksi ettei happohyökkäyksen aikana jynssätä. Mä näen noita eroosiovaurioita joka päivä työssäni ja tiedän niistä jonkun verran, pahoittelen että yleistin ja yksinkertaistin selkeyden vuoksi edelliseen viestiin. Ei suoraan sanottuna huvita alkaa pitkiä esseitä aiheesta vapaa-ajallani vääntämään. Mutta sähköharja siis ei aiheuta hampaiden kulumista yhtään sen enempää kuin käsiharjakaan. Tämä on fakta. T:se hammaslääkäri
mä olen aina tykännyt käyttää sähköhammasharjaa. Kävin uudella suuhygienistillä, ja sehän sanoi heti, että on varmaan sähköharja käytössä. Niin puhtailta näyttää ja tuntuu hampaat! :D
S.harjalla ei hinkata eikä hangata, vaan vain käydään pinnat läpi kuljettaen harjaa hampaiden päällä.