Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muilla nelikymppisillä samaa? Ajan hahmotus tuntuu oudolta.

Vierailija
06.11.2019 |

Esim. tuntuu, että juuri äskenhän olin 25-vuotias ja mihin nämä 15 vuotta katosivat, kuin hujauksessa.
Ja toisaalta tuntuu, että jostain pikkutapahtumasta on ikuisuus, vaikka siitä olisi vaikkapa vain yksi vuosi.
Eli samalla kertaa aika tuntuu menevän vauhdilla ja toisaalta hitaasti.
Myös perspektiivi on muuttunut täysin.
Esim. kun olin 23-vuotias ja kun ihmiset puhuivat 20 vuotta sitten tapahtuneista asioista, ne tuntuivat niiin kaukaisilta ja vierailta - olinhan silloin ollut 3-vuotias.
Mutta nyt kun puhutaan esim. 20 vuotta sitten tapahtuneista asioista (esim. Raisa Räisäsen katoamisesta kulunut nyt sen verran), niin ne ajat tuntuvat olleen juuri äsken, olinhan silloin parikymppinen.

Jälkikäteen ajatellen myös monet elämän käännekohdat (valmistuminen ammattiin, lasten saanti, naimisiinmeno jne.) ovat tapahtuneet hyvin lyhyellä aikavälillä, vaikka silloin tuntui, että niiden välissä oli ikuisuus.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyone?

Vierailija
2/42 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasta se on kun vanhenee, pahenee vaan koko ajan. Olen itse viisikymppinen ja tuttua on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin se menee. Nelikymppisenä yli puolet elämästä on suhteellisen aikuisena elettyä omaa elämää, eikä enää lapsuusvaiheita. Aiemmin on tottunut siihen, että aikuisuus on tuore ja lyhytaikainen ilmiö, mutta sitä huomaakin nyt olleensa aikuinen jo kovin pitkään. Aikuisuuden ajan tapahtumat olivat aiemmin aina uusia vastikään sattuneita asioita, nyt havahtuu että ne löytyvätkin historiikeista. Kasvava osa omaa elämää on jo jonnet ei muista -luokassa ihan vakavissaan. Ne jonnetkin on jo aikuisia.   

Vierailija
4/42 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua tuo. Muistelin keväällä omia lakkiaisiani (kun oltiin lapsen serkun lakkiaisiin menossa), ja hätkähdin tajutessani omista lakkiaisistani olevan jo 25 vuotta. Monia asiota on tapahtunut mielestäni "muutama vuosi sitten", todellisuudessa reilusti ennen 15-lapseni syntymää tai edes raskaaksi tulemista... Lapset, joiden ristiäisissä olen ollut "ihan muutama vuosi sitten", opiskelevat jo yliopistossa.

Vierailija
5/42 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihan samaa. Tosin minulla oli samaa jo parikymppisenä (lapsuus tuntui olleen juuri eilen, mutta edellisen vuoden tapahtumia oli vaikea hahmottaa; edellisviikko saattoi tuntua joskus kaukaisemmalta kuin ala-asteikä), joten oletin aina, että tämä on minulla jokin perusominaisuus eikä niinkään mikään ikääntymiseen liittyvä juttu.

6/42 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuttua, aika tuntuu kuluvan koko ajan nopeammin. Lapsena esim. kesälomat tuntuivat yhtä pitkältä ajalta kuin nyt joku 3 vuotta.

Vierailija
7/42 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin... itselleni esim. 90-luku tuntuu olleen ihan äskettäin, mutta siitä on jo about 30 vuotta aikaa oikeasti... mitä ihmettä.

Vierailija
8/42 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 38, ja siitä, kun olin 25, tuntuu olevan iäisyys. Aivan kuin tuo aika olisi ollut toista elämää, josta saan enää deja-vu -muistikuvia.

Vierailija
9/42 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei tunnu siltä, että vuosi sitten tapahtuneista asioista olisi ikuisuus, mutta sen tunnistan, että 20 vuoden takaiset asiat tuntuvat eilen tapahtuneilta.

Vierailija
10/42 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 38, ja siitä, kun olin 25, tuntuu olevan iäisyys. Aivan kuin tuo aika olisi ollut toista elämää, josta saan enää deja-vu -muistikuvia.

Miksi joku on tätä alapeukuttanut? Onko siinä jotain pahaa, jos joku kokee että 13 vuotta on pitkä aika?

Vierailija
11/42 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppp

Vierailija
12/42 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,vaikea tajuta,että 2000-luku alkoi melkein 20 vuotta sitten. Ihan tuntuu parilta vuodelta. Mä olen alkanut ajattelemaan viime aikoina sitä että varmaan ihan kohta olen se vanhus,joka ajattelee että "ennen sitä oli kaunis" tai että "nyt se elämä meni"..

Vierailija
13/42 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti sitä on alkanut töissä puhumaan nuoremmille jostain "kaikkihan tän tietää"-jutusta, mutta sitten tajusin toisen hölmistyneestä ilmeestä, että ne on niin nuoria etteivät edes tiedä koko asiasta. Omalle ikäluokalleni se juttu on selvää pässinlihaa omasta nuoruudesta.

Vierailija
14/42 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26v ja voin sanoa, että minusta on varmaan about 12v:stä asti tuntunut, että aika kuluu jotenkin hiton nopeaan ja just olin päiväkodissa.

Vierailija
15/42 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo,vaikea tajuta,että 2000-luku alkoi melkein 20 vuotta sitten. Ihan tuntuu parilta vuodelta. Mä olen alkanut ajattelemaan viime aikoina sitä että varmaan ihan kohta olen se vanhus,joka ajattelee että "ennen sitä oli kaunis" tai että "nyt se elämä meni"..

Minä ajattelen juuri noin, olen 38 v...

Vierailija
16/42 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ajattelen juuri noin, olen 38 v...

Ja on muuten kamalaa sanoa olevansa 38 v kun tunnen itseni max 25-vuotiaaksi. Ja tosiaan vaikkapa WTC tapahtui "eilen" eikä kohta 20 v sitten. Ihan kuin olisi mennyt nukkumaan parikymppisenä ja heräisi nelikymppisenä! Samastunkin aina esim harrastuksissa parikymppisiin ja heidän ajatuksiinsa, enkä oman ikäisiin, jotka tuntuu paljon vanhemmilta kuin minä... Mutta koska en voi kaveerata parikymppisten kanssa niin olen sitten yksin. (olen nainen toim huom)

Vierailija
17/42 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo . Tuntuu kuin olisin pääsyt ripiltä 5 vuotta sitten tai enintään 10 vuotta ... eihän vuodesta 95 nyt niin kauan ole !

Vierailija
18/42 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Olen 39v, Raisa katosi suunnilleen viime vuonna, jolloin omatkin lakkiaiseni olivat. Joku 2008 oli ihan vasta äsken, ja välillä sitä ihan hätkähtää, että oikeasti on jo ollut joku vuosi 2012.

Lapsena, 1980-luvulla tuntui ihan utopistiselta kuvitella että jonain päivänä on 2000-luku, ja siellä sitten vaan eletään. Luulin ihan tosissani että silloin asutaan Marssissa, tai vähintäänkin Kuussa, liikutaan lentävillä "mopoilla" jne. Ihan tylsää on tämä tulevaisuus.

Vierailija
19/42 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on käsittämätöntä, että ihan just on vuosi 2020. Ei voi olla, ei vaan voi. Se kuulostaa kaukaiselta tulevaisuudelta. Olen pudonnut kelkasta täysin jossain vaiheessa...😩

Vierailija
20/42 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu huonolta vitsiltä sanoa olevansa 39 kun tunnen olevani 29,  tuntuu kuin olisi semmoisessa leffassa jossa aika alkaa yhtäkkiä harppoa yliluonnollista vauhtia eteenpäin ja päähenkilö ei tajua mitä tapahtuu.  

Kun joku sanoo "30 vuotta sitten " ajattelen 70-lukua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme