Vaikuttaako tämä teksti teistä jotenkin sekopäiseltä?
https://hanentavallaan.fi/rakkaus/kuinka-rakastaa-naista-joka-on-kaynyt…
Ainakin tuossa kuvataan minusta hyvin epävakaata persoonaa? Siis toki muitakin puolia niissä on, mutta minusta olisi hyvin rasittavaa olla tommosen kanssa.
Kommentit (14)
No on varmaan ihan järkevää kirjoittajan omasta mielestä, mutta kukaan tervepäinen ei halua mennä mukaan tollaseen tunteiden vuoristorataan, koska se kuluttaa liikaa. Mun ex oli mies, jolla tuo sama ja lisäksi varmaan persoonallisuushäiriöitäkin. Ei kukaan terve ihminen voi uhrata omaa mielenterveyttään paapoakseen jotain sekopäätä, joka on kuin tuuliviiri. Normaali ihminen tarvitsee normaalin ihmisen myös suhteeseen. Ehkäpä kaksi sekopäätä sitten pärjäävät keskenään? Vaikea sanoa. Mutta epävakaan kanssa ei vaan pysty olemaan hukkaamatta itseään. Niin se vaan on.
Tuossa kuvataan lapsena turvattomasti kiintynyttä ihmistä. Sellainenkin ihminen ansaitsee rakkautta. Hyvä olisi jos itsekin tiedostaisi omat reaktiona ja syyt käytöksellään eikä sälyttäisi kaikkea kumppaninsa kontolle ja ymmärrettäväksi.
Kuvatun kaltainen tarvitsee nimenomaan tasapainoisen, vakaan ja ennakoitavan ihmisen rinnalleen. Ei toista samanlaista kuin itse.
Teksti itsessään on jo ihan sekopäistä, se on vierasta kieltä suomen sanoilla kirjoitettuna. En pystynyt lukemaan kuin vähän alkua.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kuvataan lapsena turvattomasti kiintynyttä ihmistä. Sellainenkin ihminen ansaitsee rakkautta. Hyvä olisi jos itsekin tiedostaisi omat reaktiona ja syyt käytöksellään eikä sälyttäisi kaikkea kumppaninsa kontolle ja ymmärrettäväksi.
Juuri näin. Mulla on tällainen läheinen joka on samanlainen myös ystäville. Tärkein numero 1 on aina hänen traumansa ja tuskansa, minkä vuoksi hän saa loukata ja satuttaa, syyllistää, huutaa, olla jopa väkivaltainen. Parisuhteessa nainen odottaa hänen väkivaltaisuutensa ymmärtämistä ja onpa minuakin kieroon katsonut kun ystävänä olen hänelle ilmoittanut, että jos minuun kerran käsiksi käy niin ystävyys loppuu siihen. Minä en kuulema ymmärrä häntä ja hänen traumojaan.
Eli: kirjoituksen kaltaisen ihmisen täytyy ensin hoitaa itsensä siihen kuntoon, että ongelmia saa toki olla mutta pitää pystyä lopettamaan toisten ihmisten satuttaminen niiden traumojen vuoksi. Ihan samalla tavalla miehet jotka hakkaa vaimojaan, on vaurioituneita ja käytökselle on syvemmät syyt, traumat yleensä. Ei kukaan kuitenkaan kannusta naista väkivaltaiseen aiheeseen jäämään. Eikä pitäisi kannustaa tai rohkaista ketään suhteeseen jossa on kirjoituksessa kuvattua henkistä väkivaltaa.
Ihmisillä jotka on kokeneet traumoja, ja väkivaltaa niin henkistä kuin fyysistä, on aina mahdollisuus itsekin tuota väkivaltaa käyttää koska pakenevat siihen tunteitaan. Tämäkään kirjotuksen nainen ei sitä varmasti myönnä, että epävakaan ja pelottavankin käytöksen taustalla on myös tarve kontrolloida vaikeita tunteita ja pelkoja - eli kontrolloida ympäristöä - eli kontrolloida esim yllättävällä raivoamisella kumppania.
Narsistinkin uhrit ja henkisen väkivallan uhrit voivat herkästi kääntyä narsistisen toiminnan tekijöiksi.. hälytyskellojen pitäisi soida ihmisellä ja pitäisi ymmärtää ettei toisten satuttaminen ja omien vaikeuksiensa näkeminen kaikkien tärkeimpänä ole oikea tapa, eikä ne omat vaikeudet oikeuta toisten satuttamista tai pelottelua. Se on henkistä väkivaltaa.
Persoonallisuushäiriöisen ihmisen kuvaus. Häntä voi jaksaa vain ihminen, joka on omalla tavallaan häiriöinen ja oman häiriönsä takia suostuu moiseen. Itse en todellakaan voisi kuvitella eläväni noin epävakaan ihmisen kanssa tai varsinkaan tekeväni lapsia tuollaiseen suhteeseen.
Surkeinta tuossa tekstissä on, että siinä on ikään kuin rivien väliin kirjoitettu, että tuollaista kestävä mies olisi sitten jotenkin erityisen hieno ja muut ovat huonompia ja heikompia. Joo ei, kyllä tasapainoinen, vahva, psyykeltään terve ihminen jättää väliin, varsinkin kun tuossa ei ollenkaan kyseenalaisteta omaa, persoonallisuushäiriöistä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Persoonallisuushäiriöisen ihmisen kuvaus. Häntä voi jaksaa vain ihminen, joka on omalla tavallaan häiriöinen ja oman häiriönsä takia suostuu moiseen. Itse en todellakaan voisi kuvitella eläväni noin epävakaan ihmisen kanssa tai varsinkaan tekeväni lapsia tuollaiseen suhteeseen.
Surkeinta tuossa tekstissä on, että siinä on ikään kuin rivien väliin kirjoitettu, että tuollaista kestävä mies olisi sitten jotenkin erityisen hieno ja muut ovat huonompia ja heikompia. Joo ei, kyllä tasapainoinen, vahva, psyykeltään terve ihminen jättää väliin, varsinkin kun tuossa ei ollenkaan kyseenalaisteta omaa, persoonallisuushäiriöistä toimintaa.
Aamen!
Minun tietääkseni vain Jeesus on käynyt Helvetissä. Mitä tämä nainen selittää?
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata luokita kaikkia epävakaita noin pahaksi tapaukseksi. Joillakin voi ne oireet olla hyvinkin lieviä, mutta taas toisella hyvin voimakkaita. Ei kaikki epävakaat persoonallisuudet siis ole samanlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kuvatun kaltainen tarvitsee nimenomaan tasapainoisen, vakaan ja ennakoitavan ihmisen rinnalleen. Ei toista samanlaista kuin itse.
Ja mitä se tasapainoinen, vakaa ja ennakoitava ihminen saa tuollaisesta suhteesta? Muuta kuin sekoaa itsekin?
Minä olen tasapainoinen, vakaa ja ennakoitava enkä kestäisi tuollaista tyyppiä edes viikkoa saati sitten pitkää suhdetta.
Jos on noin sekaisin niin eiköhän kannata suosiolla pysyä sinkkuna eikä vetää muita mukaan omaan kurjuuteensa.
Terapiaa Suosittelisin lämpimästi ihan alkuun. Aika rankkaa muuten muille ja itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Entä ristiriitaisesti kiintynyttä? Mulla oli lapsena kiintymyssuhdehäiriö, tosi ikävä lapsuus ja joitakin juttuja tekstissä tunnistin itsessäni..esim. jätetyksi tulemisen pelko. Mutta en silti haluaisi olla tuollainen tuuliviiri ja uskon etten olekaan, kun löydän sen oikean.
Ap
minkä ikäinen olet ap? mitä itse voit toisille antaa? ei ketään pidä lähteä hoivaamaan itsensä kustannuksella. kai nyt jokainen itse määrittelee rajansa ja jos tuntuu pahalta niin se ois siinä.
joskus huonot jutut auttaa etsiytymään hyvien ääreen.
aina parempi ku oma sisikunta on kasassa. suhde tai ei.
Joo, aika vaikealta ja raisttavalta vaikuttaa. Näitä nykyajan naisia jotka luulevat että mahdollisimman monenlaisten ja voimakkaiden tunteiden tunteminen jatkuvasti on jotenkin itseisarvo. Ja että sen kumppanin pitäisi sitten olla se vakaa kallio jolla ei niitä tunteita ole,