Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluatko kysyä jotain yläkoulun opelta?

AP-ope
05.11.2019 |

Työskentelen lehtorina ihan tavallisessa suomalaisessa koulussa. Opetan pääasiassa 13-15-vuotiaita. Minulla on tällä hetkellä 130 oppilasta. Ihmisillä tuntuu olevan aika paljon mielipiteitä opettajista ja opettajan työstä. Päivystän tässä nyt tunnin ja vastaan kaikkiin kysymyksiin rehellisesti. Saa kysyä palkasta, työkavereista jne.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia kirjoja luetat oppilaillesi? Siis kaunokirjallisuutta.

Vierailija
22/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko totta, että kaikki luokalla eivät voi saada hyviä numeroita, vaikka ovatkin hyviä?

Onko olemassa tietty sääntö, jonka mukaan luokan keskiarvon tulee jakautua sekä hyviin että huonompiin numeroihin.

Ei ole tällaista sääntöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia kirjoja luetat oppilaillesi? Siis kaunokirjallisuutta.

Me luetaan tosi paljon ja pidetään kerran lukukaudessa lukuviikko, jolloin luetaan kaikilla kolmella viikkotunnilla (yseillä 4 viikkotuntia). Meillä on samassa koulurakennuksessa kirjasto, jota käytetään päivittäin.

Oppilaat saavat valita kirjan itse tai sitten otetaan joku koulun kirjasarjoista, jolloin kaikki lukevat saman kirjan. Oppilaat valitsevat usein Remestä, Paretskoita, heppakirjoja, teinirakkauskirjoja, fantasiaa, elämäkertoja. 

Vierailija
24/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toteutat monikulttuurisuutta ja suvaitsevaisuutta opetuksessasi? Entä miten tuot esiin ympäristön ja ilmastonmuutoksen torjunnan?

Vierailija
25/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos joku säännöistä huolimattaesim. on kännykällä, eikä suostu antamaan sitä pois?

Mitä jos joku (aina sama henkilö) jatkuvasti huutaa, haukku, mäiskii toisia kirjoilla, katkoo toisten kyniä, kertoo rasistisia tai seksijuttuja kovaan ääneen. Adhd-dg on ja tukihenkilö.

Jos oppilas vahingoittaa muita, hän ei mielestäni sovi yleisopetukseen, vaan pienryhmä on hänelle oikea paikka.

Vierailija
26/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on yläkoulun  lehtori ja ei ikinä valita, että ois raskasta työtä.  Sanoo, että paljon rankempiakin töitä on ja itsekin niissä ollut aiemmin. Opetusvelvollisuus melko pieni eikä kotonakaan mitenkään hirveesti hommia tunnu tekevän. Kyllä ne työt ehtii normityöaikana tehdä. Jos pitää tuntikausia tehdä kotona joka ilta, niin on väärällä alalla. Nykyäänhän moni opettaja on niin uupunut ettei voi ääneen sanoa ettei se nyt niin hirveetä hommaa ole. On kuitenkin selkeä työnkuva, selkeät lomat ja kohtuullisen hyvä palkka.

Vierailija
27/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on yläkoulun  lehtori ja ei ikinä valita, että ois raskasta työtä.  Sanoo, että paljon rankempiakin töitä on ja itsekin niissä ollut aiemmin. Opetusvelvollisuus melko pieni eikä kotonakaan mitenkään hirveesti hommia tunnu tekevän. Kyllä ne työt ehtii normityöaikana tehdä. Jos pitää tuntikausia tehdä kotona joka ilta, niin on väärällä alalla. Nykyäänhän moni opettaja on niin uupunut ettei voi ääneen sanoa ettei se nyt niin hirveetä hommaa ole. On kuitenkin selkeä työnkuva, selkeät lomat ja kohtuullisen hyvä palkka.

Mulla on hyvin samanlaiset fiilikset.

Tiedän kyllä, että moni opettaja on uupunut ja väsynyt työhönsä, ja mielestäni se johtuu ainakin osin siitä, että opettajat tekevät kaiken liian tunnollisesti. Ei 13-vuotias osaa arvostaa sitä, että ope on värkännyt koko illan powerpointia ääniaaltojen liikkumisesta. Saman asian voi opettaa helpomminkin. Lisäksi työ on kyllä varmasti rankkaa, jos ei pidä teineistä eikä jaksa pitää kuria. Tutkijaluonteelle kasvattamistyö voi olla ankeaa.

Olen itsekin välillä iltaisin aivan lopenuupunut, mutta en niinkään työni sisällön takia, vaan ihan siksi, että lapsiperhe-elämän ja täyspäiväisen työn yhdistäminen on meille kaikille aika rankkaa.

Vierailija
28/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP-ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet kohdatessasi koulukiusaamista?

Nämä tilanteet on olleet mun työuran vaikeimpia. Pidän aina syksyllä saarnan jokaiselle luokalleni. Kerron, että en hyväksy minkäänlaista pilkkaamista, eristämistä, somekiusaamista jne. Mulla on täysin nollatoleranssi. Tiedän silti, että nuoret ovat taitavia piilottamaan kiusaamisen, ja usein kiusatut itsekin haluavat vain salata kärsimyksensä.

Yritän luoda sellaisen ilmapiirin, että oppilaat tietävät, että mulle voi puhua luottamuksella. Vien asioita sitten heidän luvallaan eteen päin, eli käytännössä juttelen ekana erityisopettajan ja oman esimieheni sekä kyseisen luokan luokanohjaajan kanssa. Porukalla pohditaan sitten, miten asiaa lähdetään edistämään.

Tänä syksynä meidän koululla on tehty tosi paljon kiusaamistapausten parissa työtä. Meillä on käynyt jopa poliisi jututtamassa kiusaajia.

Todella fiksusti ja aikuismaisesti tunnut suhtautuvan koulukiusaamiseen. Olisipa minulla ollut aikanaan samanlaisia opettajia silloin, kun kävin koulua 90-luvulla.

T: entinen koulukiusattu

Vierailija
29/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toteutat monikulttuurisuutta ja suvaitsevaisuutta opetuksessasi? Entä miten tuot esiin ympäristön ja ilmastonmuutoksen torjunnan?

En kerkeä nyt vastata niin pitkästi kuin tämä aihe ansaitsisi, mutta vastaan jotain.

Mun aine on siitä kiva, että voin tuoda nuorten eteen esimerkiksi lehtijuttuja, tv-ohjelmia, kirjoja jne. Voin valita keskustelunaiheita, mutta koen, että mun pitää olla tarkka, etten tuputa omia näkemyksiäni.

Kun teen oppilaille vaikkapa jotain kielenhuoltomonistetta, käytän sellaisia esimerkkivirkkeitä kuin:

"Pekka ja Abdi pelasivat jalkapalloa" tai "Roosa ja Henna saivat keväällä pienen vauvan". Koetan siis tuoda monimuotoisuutta esiin ihan yksinkertaisilla jutuilla.

Luontoteema näkyy meidän koululla esim kierrättämisenä. Oppilaat huolehtivat meille paperi- ja kartonkikeräyksestä.

Vierailija
30/30 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP-ope kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet kohdatessasi koulukiusaamista?

Nämä tilanteet on olleet mun työuran vaikeimpia. Pidän aina syksyllä saarnan jokaiselle luokalleni. Kerron, että en hyväksy minkäänlaista pilkkaamista, eristämistä, somekiusaamista jne. Mulla on täysin nollatoleranssi. Tiedän silti, että nuoret ovat taitavia piilottamaan kiusaamisen, ja usein kiusatut itsekin haluavat vain salata kärsimyksensä.

Yritän luoda sellaisen ilmapiirin, että oppilaat tietävät, että mulle voi puhua luottamuksella. Vien asioita sitten heidän luvallaan eteen päin, eli käytännössä juttelen ekana erityisopettajan ja oman esimieheni sekä kyseisen luokan luokanohjaajan kanssa. Porukalla pohditaan sitten, miten asiaa lähdetään edistämään.

Tänä syksynä meidän koululla on tehty tosi paljon kiusaamistapausten parissa työtä. Meillä on käynyt jopa poliisi jututtamassa kiusaajia.

Todella fiksusti ja aikuismaisesti tunnut suhtautuvan koulukiusaamiseen. Olisipa minulla ollut aikanaan samanlaisia opettajia silloin, kun kävin koulua 90-luvulla.

T: entinen koulukiusattu

Kiitos sanoistasi. Nämä todella koskettivat.

Just tänä syksynä on ollut yksi tosi vaikea ja inhottava kiusaamistapaus, jota olen iltaisinkin pohtinut.