Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihaan liikuntaa. Miten siis saan pidettyä itseni kunnossa?

Vierailija
05.11.2019 |

Olen yrittänyt lenkkeilyä, hiihtoa, pyöräilyä, uintia, sulkapalloa, tennistä, tanssia, kiipeilyä, zumbaa.. Kaikki tuntuvat vaan kamalalta. En saa mitään hyvänolon tunnetta, vaan pelkkää ärsytystä. Eniten tykkäisin pyöräilystä, mutta koska asun Suomessa, suurimman osan vuodesta kuntopyöräily on ihan mahdotonta tai vaatii todella tarkkaa pukeutumista tuulen ja mahdollisten sateiden takia. Kesähelteillä pyöräily olisi siis ihanteellista, mutta niitä päiviä onkin sitten vuodessa ehkä kolme.

Kävelystä tykkään ja sitä voisin tehdä tuntikausia, mutta siinä ei syke nouse lääkärin mukaan tarpeeksi.

MITÄ IHMETTÄ TEEN!?! Liikunta aiheuttaa pelkkää stressiä minulle, koska en löydä mitään lajia, joka innostaisi tai kiinnostaisi millään tavalla.

Nimim. Pullukka lapsi, lihava aikuinen

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskuntoa kasvattaa juurikin peruskuntoharjoittelu, jota tehdään suht rauhallisilla sykkeillä. Tätä tulisi olla suurin osa harjoittelusta (70-80%), joten kävely kuulostaa siihen ihan hyvältä! Voithan kävellä mäkisemmässä maastossa reippaammin, jos tuntuu että sykkeet on liian matalalla. Välillä vauhtikestävyyttä, miten olisi porraskävely/juoksu? Tai mäkivetoja? Maksimisykereeniä ei tavan kuntoilijan tarvitse välttämättä tehdä ollenkaan tai hyvin harvoin.

Jso tykkäät pyöräilystä, oletko kokeillut smart traineria, johon saat kiinni oman pyöräsi. Telkkariin pyörimään jokin harjoitussofta (Zwift, Trainerroad tms) niin on yllättävän OK puuhaa.

Vierailija
42/45 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä ainakaan liiku pahoinvoinnin kustannuksella... vaan juurikin sitä seuraavan hyvän olon takia.

Olishan se nyt hirveää pakkopullaa jos väkisin täytyis... saan isoja onnistumisen tunteita liikkuessani, viimeksi tänään oli ihan huippufiilis rankan porrastreenin jälkeen... sellainen itsensä ylittämisen fiilis.

Eli aloittaja ihan suosiolla alkaa tehdä reippaita kävelylenkkejä vaihtelevassa maastossa, on riittävän tehokasta reippaasti tehtynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt lenkkeilyä, hiihtoa, pyöräilyä, uintia, sulkapalloa, tennistä, tanssia, kiipeilyä, zumbaa.. Kaikki tuntuvat vaan kamalalta. En saa mitään hyvänolon tunnetta, vaan pelkkää ärsytystä. Eniten tykkäisin pyöräilystä, mutta koska asun Suomessa, suurimman osan vuodesta kuntopyöräily on ihan mahdotonta tai vaatii todella tarkkaa pukeutumista tuulen ja mahdollisten sateiden takia. Kesähelteillä pyöräily olisi siis ihanteellista, mutta niitä päiviä onkin sitten vuodessa ehkä kolme.

Kävelystä tykkään ja sitä voisin tehdä tuntikausia, mutta siinä ei syke nouse lääkärin mukaan tarpeeksi.

MITÄ IHMETTÄ TEEN!?! Liikunta aiheuttaa pelkkää stressiä minulle, koska en löydä mitään lajia, joka innostaisi tai kiinnostaisi millään tavalla.

.

Olisi kyllä todella mielenkiintoista kuulla, kuka lääkäri on mennyt väittämään, että kävelyssä ei muka syke nouse tarpeeksi. Ensinnäkin siis mihin tarkoitukseen ei syke nouse tarpeeksi? Jos tarkoitus on laihdutus ja painonhallinta, niin reipas kävely on siihen aivan loistava liikunnan muoto, kuten pyöräilykin. 

Sinulla on siis kasassa jo kaksi aivan loistavaa tapaa liikkua, joita riittävästi harjoittamalla muutut varmasti entiseksi pullukaksi kunhan vaan teet niitä riittävästi, etkä nyt ihan hevosenlailla syö. Jos vielä tuohon kylkeen ottaisit mukaan murtomaahiihdon talvikuukausille, niin sinulla olisi kasassa sellainen kombo, jolla pomminvarmasti kilot lähtee, kunhan niitä vaan teet riittävän paljon ja siis toisaalta et aivan mahdoton ahmatti ole.

Jos siis meinaat pääasiassa liikunnalla saada kiloja pois, niin siihen ei mitkään puolentunnin ulkoilut riitä, vaan liikuntaan pitää käyttää aikaa runsaasti. Minimissään 10 tuntia viikossa. Eli vähintään parintunnin lenkkejä viis kertaa viikossa ja ne lenkit ei saa olla mitään löntystelyä, vaan ihan reipasta menoa. Ei kuitenkaan mitään kieli vyön alla kohkaamista. Sitäkin toki on hyvä ottaa liikuntaan mukaan pieninä annoksina, ettei se mene pelkäksi tasaiseksi junnaamiseksi.

Tietenkin jos kykenet järkiperäistämään ravintoasi, niin sitten luonnollisesti ei tarvi kuluttaa aivan niin paljoa. Liikunnan määrän siis määrittää se, miten paljon syöt. Itse olen herkuttelija, enkä halua herkuista luopua ja siksi liikunkin paljon. Parhaillaan teen 5-6 tunninkin pyörälenkkejä. Toki sellaisia vain hyvillä keleillä. Painindeksini on pysynyt päivittäisestä herkutteluistani huolimatta 22 tienoilla. Joka tapauksessa liikunta on loistava tapa hallita painoa. Jos haluat syödä kokonaisen levyn fazerin sinistä, niin sen kus syöt, mutta käy sitä ennen, tai sen jälkeen vetäisemässä 2-3 tunnin reipas pyörälenkki. Ei se sen kummempaa ole :)

Vierailija
44/45 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Olisi kyllä todella mielenkiintoista kuulla, kuka lääkäri on mennyt väittämään, että kävelyssä ei muka syke nouse tarpeeksi. Ensinnäkin siis mihin tarkoitukseen ei syke nouse tarpeeksi? Jos tarkoitus on laihdutus ja painonhallinta, niin reipas kävely on siihen aivan loistava liikunnan muoto, kuten pyöräilykin. 

Sinulla on siis kasassa jo kaksi aivan loistavaa tapaa liikkua, joita riittävästi harjoittamalla muutut varmasti entiseksi pullukaksi kunhan vaan teet niitä riittävästi, etkä nyt ihan hevosenlailla syö. Jos vielä tuohon kylkeen ottaisit mukaan murtomaahiihdon talvikuukausille, niin sinulla olisi kasassa sellainen kombo, jolla pomminvarmasti kilot lähtee, kunhan niitä vaan teet riittävän paljon ja siis toisaalta et aivan mahdoton ahmatti ole.

Jos siis meinaat pääasiassa liikunnalla saada kiloja pois, niin siihen ei mitkään puolentunnin ulkoilut riitä, vaan liikuntaan pitää käyttää aikaa runsaasti. Minimissään 10 tuntia viikossa. Eli vähintään parintunnin lenkkejä viis kertaa viikossa ja ne lenkit ei saa olla mitään löntystelyä, vaan ihan reipasta menoa. Ei kuitenkaan mitään kieli vyön alla kohkaamista. Sitäkin toki on hyvä ottaa liikuntaan mukaan pieninä annoksina, ettei se mene pelkäksi tasaiseksi junnaamiseksi.

Tietenkin jos kykenet järkiperäistämään ravintoasi, niin sitten luonnollisesti ei tarvi kuluttaa aivan niin paljoa. Liikunnan määrän siis määrittää se, miten paljon syöt. Itse olen herkuttelija, enkä halua herkuista luopua ja siksi liikunkin paljon. Parhaillaan teen 5-6 tunninkin pyörälenkkejä. Toki sellaisia vain hyvillä keleillä. Painindeksini on pysynyt päivittäisestä herkutteluistani huolimatta 22 tienoilla. Joka tapauksessa liikunta on loistava tapa hallita painoa. Jos haluat syödä kokonaisen levyn fazerin sinistä, niin sen kus syöt, mutta käy sitä ennen, tai sen jälkeen vetäisemässä 2-3 tunnin reipas pyörälenkki. Ei se sen kummempaa ole :)

Lääkärin mukaan pitäisi harrastaa pari tuntia viikossa sellaista liikuntaa, jossa sykkeennousu aiheuttaa hikoilemista. En hikoile kävellessä ollenkaan, vaikka kuinka yrittäisin mennä reippaasti. Reipas kävelyvauhtini lähenee jopa 7km/h, yleensä kuitenkin noin 6,5km/h (siis se reipas). Pukeudun niin, ettei tule hikeä.

Voisin toki pudottaa painoakin, mutta enemmän pyöreys johtuu ruokavaliosta kuin liikkumattomuudesta. Ihan vain sitä sydämen rasittamista tässä yritetään saada aikaan, hyvää kuntoa. Ja siihen tarvittaisiin sitä hikiliikuntaa.

ap

Vierailija
45/45 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suurimman osan vuodesta kuntopyöräily on ihan mahdotonta tai vaatii todella tarkkaa pukeutumista tuulen ja mahdollisten sateiden takia

En ymmärtänyt tätä. Etkö voi nostaa kuntopyörääsi sisälle, vai miksi poljet sitä ulkona?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi