Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär haluaa lukioon, mutta meidän taloudellinen tilanne ei ole hyvä.

Ap
04.11.2019 |

Meillä on paljon velkaa (kulutusluottoa), joka vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseen huomattavasti. Emme ole erityisen hyvä tuloisia, mutta emme kuitenkaan myöskään niin huono tuloisia, että tytär saisi esimerkiksi pelastakaalapset oppimateriaalitukea. Kelankaan saman kaltaista tukea ei ilmeisesti saisi.

Kuukausittain ei jää rahaa miltei yhtään ylimääräistä. Nuorin lapseni hukkasi tänä syksynä englannin tekstikirjansa ja uudesta jouduimme maksamaan 40€, siinäkin oli jo ponnistelemista. En uskalla kuvitellakaan, miten maksaisin tuon (+-)40€ moninkertaisesti jo pelkästään yhdenkin jakson aikana. + Ainakin tietokone ja laskin pitäisi myös hommata.

En haluaisi "murskata" tytön unelmia kuitenkaan, ja vaikkei siltä kuulosta varmaan, niin toivon että pääsee opiskelemaan, minne sitten haluaakin. Mikä avuksi? Velat on hallinnassa jo, joten niistä en kaipaa kommentteja. Tiedostan myös, että yhtälailla ammattikoulustakin tulee saman kaltaisia maksuja, mutta ne on kuitenkin huomattavasti väheisempiä ja edullisempia.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakekaa avustusta joltain seurakunnalta. Moni - mukaan lukien minä - lahjoittaa niille merkittävän osan tuloistaan. Paljon tsemppiä tilanteeseenne! Siunauksia.

Vierailija
42/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän kaupungissa opiskelija-asutosäätiö vuokraa asuntoja myös lukiolaisille ja siellä ei tarvitse maksaa sähköä, vettä, eikä lämmitystä - sisältyvät vuokraan. nettikin sisältyy vuokraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettepas hyökkääviä. En ole missään vaiheessa sanonut, etteikö tytär pääsisi mun puolesta lukioon! Tein tämän keskustelun pohtiakseni, että miten kustannan tuon kaiken. Sanoin jo alussa, että en kaipaa moralisointia veloistani, siitä nyt ei ole apua.

Itsehän olen tosiaankin soppani keittänyt. Tilanne ei ole millään tavalla tyttäreni vika, enkä haluaisi häntä laittaa mihinkään töihin sen takia, että vanhemmilla ei riitä rahat.

Ehkä mun päähän oli vain pinttynyt kuva siitä että amis olisi edullisempi, kun en itse muista maksaneeni kuin max 200€ koko opintojen aikana kaikesta "lystistä", ja sama muilla amiksesta valmistuneilla tuttavilla ym.

On siis kaksi vanhempaa, molemmat käydään töissä.

Ap

Jos käytte molemmat töissä, sitten ei periaatteessa ole hätää. Lakkaatte vain tuhlaamasta sitä koko palkkaanne joka kuukausi. Tämä on yksinkertainen mutta toimiva neuvo. Elätte yli varojenne. Lopettakaa se.

Vierailija
44/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo muutaman viestin kirjoittanut, mutta vaikea miettiä enempää, jos ei saa enemmän tietoa. Kaipaatko rahansäästövinkkejä?

Hyvä, että olette ajoissa liikkeellä. Pystyisikö toinen tekemään keikkatyötä/sivutyötä?

Perustakaa uusi tili, johon kummallakin vanhemmalla menee sinne 10-20€ heti kun palkka tulee. Näin tulee 160-320€ lähes huomaamattomasti tilille.

Onko jollakulla sukulaisella tapana ostaa joululahja/synttärilahja? Voisitteko vinkata, että paras lahja olisi raha, jonka voi säästää?

Muutto halvempaan asuntoon?

Käytättekö autoa? Bussi/polkupyörä/kävely sen sijaan. eikö töihin pääse kuin omalla autolla? Kävisikö kimppakyyti edes kerran viikossa jonkun kanssa. Säästö heti opiskelutilille.

Tavoite: sähkölasku ja vesilasku pienemmäksi. Jokaiselle perheenjäsenelle lyhyemmät suihkut, töissä ja koulussa suihkuun.

Joulu lähestyy: Onko tapana ostaa joulukuusi ( jättäkää ostamatta), lähettää joulukortit ( jättäkää ostamatta ja lähettämättä) ostaa joulukukat ( leipokaa itsetehty leipä sen sijaan) muille yms. Joululahjoihin budjetti. Vanhemmille ei mitään.

lasten synttärit? Missä voi säästää?

Eväät töihin.

Leivo itse leivät.

Vielä on luonnossa sieniä ( ellette asu Pohjoisessa)

Lista siitä mitä tarvitaan.

Suunnitelma, miten ruokalaskua saa pienemmäksi: talvella vihreäksi itsekasvatettuja herneenversoja...

Keväällä alkaa todellinen ruoan hankkiminen: keräät ja kuivaat nokkosia, voikukan lehtiä.

keräät marjoja, sieniä. Kesän huvit on onkikalastus lasten kanssa.

Kesälomallasi otat edes viikon verran kesätyön, hoidat koululaista pientä maksua vastaan, poimit marjoja myyntiin ja kotiin...

Vierailija
45/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakekaa avustusta joltain seurakunnalta. Moni - mukaan lukien minä - lahjoittaa niille merkittävän osan tuloistaan. Paljon tsemppiä tilanteeseenne! Siunauksia.

Täytyy sanoa, että itseäni ei kiinnostaisi tippaakaan lahjoittaa merkittävää osaa tuloistani, että kahden työssäkäyvän aikuisen perhe saa avustusta. Ainakaan rahallista. Se avustus pitäisi ainakin sitten olla vain lukiokirjoja.

Vierailija
46/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori voi mennä amikseen ensin ja kustantakoot myöhemmin ite lukionsa. Ihan turhaa laittaa rahaa mihkään lukioon, josta ei edes valmistu miksikään. Elämän ja ajan hukkausta.

Vierailija
47/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori voi mennä amikseen ensin ja kustantakoot myöhemmin ite lukionsa. Ihan turhaa laittaa rahaa mihkään lukioon, josta ei edes valmistu miksikään. Elämän ja ajan hukkausta.

Ihan turhaa? On kai kohtuullisen universaali fakta (muutama poikkeusta lukuunottamatta) että lukio tarjoaa paremman pohjan parempipalkkaisiin ja monipuolisempiin töihin.

Persaukisen perheen lapsen kun panee amikseen niin ei se koskaan enää opiskele. Menee töihin ja yrittää saavuttaa snadisti parempaa mihin himassa on tottunut. En halua kuulostaa koppavalta tai halveksivalta, mutta tuota putkea on amiksen jälkeen vaikea katkaista. Eikä siinä ole mitään pahaa, kaikkia tarvitaan ja kaikki työ on arvokasta. Se on paha jos vanhemmat sen päättävät.

Vierailija
48/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo kirjoittikin että jos asuu opiskelija-asunnossa niin ei tarvi maksaa erikseen mitään sähköjä yms.

Oma poika muutti opiskelija-asuntoon nyt syksyllä, kolmen hengen solu ja vuokra 240€/kk. Siihen saa asumistukea niin että hänelle jää maksettavaksi vain 60€/kk.

Jotta AP:n lapsi saisi enempi tukia, tämän kannattaisi muuttaa omilleen (jos paikkakunnalla on opiskelija-asuntoon). Vanhempien pitää muistaakseni luopua lapsilisät, mutta 17v ne loppuu kuitenkin.

Eli omillaan elävä nuori saa tukia niin paljon, että tuosta vuokrasta huolimatta jää plussan puolelle. Ja idea tietysti on, ettei nuori *oikeasti* muuta siihen kämppään vaan jää kotiin asumaan. Tällöin voi vastaanottaa opiskelija-asunnon jostain kauempaakin.

Vierailija
49/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on pieniä lukioita, joissa saa koulukirjat ja läppärin ilmaiseksi, joissain jopa ajokortin. Lisäksi tietysti opintoraha ja opintolaina, jos muuttaa itsekseen asumaan. Kesäksi kotipaikkakunnalle töihin.

Vierailija
50/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meidän kaupungissa opiskelija-asutosäätiö vuokraa asuntoja myös lukiolaisille ja siellä ei tarvitse maksaa sähköä, vettä, eikä lämmitystä - sisältyvät vuokraan. nettikin sisältyy vuokraan.

Silti ne koulukirjat pitää maksaa.

Vierailija
51/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsemppaavista kommenteista ja muistakin! Nyt on uusia näkökulmia asiaan ja useammatkin vinkit otan käyttöön jo heti. Kyllä tytär saa mennä minne haluaa, siitä ei missään vaiheessa ole ollut kyse. Tilanne on mikä on, mutta kyllä tästä selvitään.

Ap

Vierailija
52/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettepas hyökkääviä. En ole missään vaiheessa sanonut, etteikö tytär pääsisi mun puolesta lukioon! Tein tämän keskustelun pohtiakseni, että miten kustannan tuon kaiken. Sanoin jo alussa, että en kaipaa moralisointia veloistani, siitä nyt ei ole apua.

Itsehän olen tosiaankin soppani keittänyt. Tilanne ei ole millään tavalla tyttäreni vika, enkä haluaisi häntä laittaa mihinkään töihin sen takia, että vanhemmilla ei riitä rahat.

Ehkä mun päähän oli vain pinttynyt kuva siitä että amis olisi edullisempi, kun en itse muista maksaneeni kuin max 200€ koko opintojen aikana kaikesta "lystistä", ja sama muilla amiksesta valmistuneilla tuttavilla ym.

On siis kaksi vanhempaa, molemmat käydään töissä.

Ap

Voi kuulehan ap, juuri moralisointia ja syyllistämistä sinä nimenomaan tarvitset. Et tunnu saavan ilman sitä aikaiseksi taikka järkeilyä mitään. Toivottavasti otat itseesi nämä ikävät viestit, saat katsottua peiliin ja kerättyä motivaatiota hanttihommiin. Oletko aloittanut säästämisen jo? Lapsen tehtävä ei tosiaan myöskään ole sinun velkojesi vuoksi tehdä töitä lukiokirjojen eteen,vaan hänen kuuluu saada keskittyä opiskeluun. Etenkin näinä aikoina kun iso osa jatko-opintopaikoista myönnetään yo-arvosanojen perusteella.

Vierailija
53/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tsemppaavista kommenteista ja muistakin! Nyt on uusia näkökulmia asiaan ja useammatkin vinkit otan käyttöön jo heti. Kyllä tytär saa mennä minne haluaa, siitä ei missään vaiheessa ole ollut kyse. Tilanne on mikä on, mutta kyllä tästä selvitään.

Ap

Te olette hyvissä ajoin liikkeellä.

Kannattaa kysellä haluamistaan lukioistakin, että käyttävätkö eökirjoa ensi vuonna vai ihan kirjoja. Jos kirjoja, niin mitä painosta. Näin näitä voi ostaa jo etukäteen.

Laskimenkin voi saada ostettua käytettynä.

Vierailija
54/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Oikea asenne. Jokainen toivoo lapselleen parempaa kuin itselleen, aina ei asiat mene niin mutta itsensä kanssa on helpompi elää jos on ei ole sulkenut portteja.

Vierailija
55/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon ollut nuorena kesätöissä 15-vuotiaasta alkaen. Meilläkin oli rahasta tiukkaa, kun oli monta lasta ja vanhemmilla välillä epävarma työtilanne. Lukioaikana olin lastenvahtina ja siivoamassa ja nostin opintolainaa heti kun ikä siihen riitti. Melkein kaikki kirjat ostinkin sit omilla rahoilla.

Vierailija
56/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo muutaman viestin kirjoittanut, mutta vaikea miettiä enempää, jos ei saa enemmän tietoa. Kaipaatko rahansäästövinkkejä?

Hyvä, että olette ajoissa liikkeellä. Pystyisikö toinen tekemään keikkatyötä/sivutyötä?

Perustakaa uusi tili, johon kummallakin vanhemmalla menee sinne 10-20€ heti kun palkka tulee. Näin tulee 160-320€ lähes huomaamattomasti tilille.

Onko jollakulla sukulaisella tapana ostaa joululahja/synttärilahja? Voisitteko vinkata, että paras lahja olisi raha, jonka voi säästää?

Muutto halvempaan asuntoon?

Käytättekö autoa? Bussi/polkupyörä/kävely sen sijaan. eikö töihin pääse kuin omalla autolla? Kävisikö kimppakyyti edes kerran viikossa jonkun kanssa. Säästö heti opiskelutilille.

Tavoite: sähkölasku ja vesilasku pienemmäksi. Jokaiselle perheenjäsenelle lyhyemmät suihkut, töissä ja koulussa suihkuun.

Joulu lähestyy: Onko tapana ostaa joulukuusi ( jättäkää ostamatta), lähettää joulukortit ( jättäkää ostamatta ja lähettämättä) ostaa joulukukat ( leipokaa itsetehty leipä sen sijaan) muille yms. Joululahjoihin budjetti. Vanhemmille ei mitään.

lasten synttärit? Missä voi säästää?

Eväät töihin.

Leivo itse leivät.

Vielä on luonnossa sieniä ( ellette asu Pohjoisessa)

Lista siitä mitä tarvitaan.

Suunnitelma, miten ruokalaskua saa pienemmäksi: talvella vihreäksi itsekasvatettuja herneenversoja...

Keväällä alkaa todellinen ruoan hankkiminen: keräät ja kuivaat nokkosia, voikukan lehtiä.

keräät marjoja, sieniä. Kesän huvit on onkikalastus lasten kanssa.

Kesälomallasi otat edes viikon verran kesätyön, hoidat koululaista pientä maksua vastaan, poimit marjoja myyntiin ja kotiin...

Tää on ihan järkyttävää, että lapset joutuu tinkimään koko arjestaan ja lapsuudestaan vanhempien perseily vuoksi. Miettimään jotain suihkuja koulussa ja anomaan lahjaksi koulukirjoja. Olosuhteiden pakosta sen jotenkin vielä ymmärtää jos tulee sairauksia tai vanhempi jää leskeksi, tulee tulipalo jne., mutta että vanhempien typeryyden, törsäilyn ja elämänhallinnan puutteen vuoksi lasten koko loppuelämän suunta muuttuu :(

Vierailija
57/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti ne koulukirjat pitää maksaa.

Kaikilla paikkakunnilla ei tarvitse maksaa! Esim Helsingissä ei tarvi!!

Vierailija
58/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pino piti amiksessakin aikoinaan kirjoja ostaa.

Vierailija
59/60 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minä annoin omat kirjat lainaksi eräälle luokkamme köyhälle, (joka sitten luultavasti skannasi sivut ja näin sai itselleen kirjat. En kysynyt mitä hän niillä kirjoilla teki, kun vain viikonlopuksi pyysi, koska aavistelin, että joko kopioi tai skannaa ja se ei ihan täysin luvallista ole, mutta minusta tuollaisessa tilanteessa hänellä oli oikeus astua lain harmaalle puolele).

Seuraavana vuonna hän onnistui saamaan kirjat lainaksi kirjastosta (monikaan ei tunnu tietävän, että kirjastoissa on myös oppikirjoja lainattavana)

Kyllä omaan yksityiseen käyttöön saa ottaa kopion, ihan laillisesti. /ohis

Vierailija
60/60 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kummityttö meni pari v sitten lukioon. Hyvissä ajoin äiti otti yhteyttä kansliaan ja sai ehkä kirjalistan tulevista kirjoista.

Me sitten lainattiin ne kirjat ja otettiin selvää missä kirjastossa saa kopioida ilmaiseksi.

Menihän siinä aikaa, eikä ollut ihan laillistakaan, mutta niin vaan tytär pärjäsi.

Nyt keväällä kirjoittaa loput.

Ja niille kulutusluotolle. Tiedät itsekin.

Mieti paljonko maksat pelkästään korkoja per kk.

Ota viikonlopputyö. Ja miehesi myös.

Ja kaikki extra laita lyhennyksiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi