Tytär haluaa lukioon, mutta meidän taloudellinen tilanne ei ole hyvä.
Meillä on paljon velkaa (kulutusluottoa), joka vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseen huomattavasti. Emme ole erityisen hyvä tuloisia, mutta emme kuitenkaan myöskään niin huono tuloisia, että tytär saisi esimerkiksi pelastakaalapset oppimateriaalitukea. Kelankaan saman kaltaista tukea ei ilmeisesti saisi.
Kuukausittain ei jää rahaa miltei yhtään ylimääräistä. Nuorin lapseni hukkasi tänä syksynä englannin tekstikirjansa ja uudesta jouduimme maksamaan 40€, siinäkin oli jo ponnistelemista. En uskalla kuvitellakaan, miten maksaisin tuon (+-)40€ moninkertaisesti jo pelkästään yhdenkin jakson aikana. + Ainakin tietokone ja laskin pitäisi myös hommata.
En haluaisi "murskata" tytön unelmia kuitenkaan, ja vaikkei siltä kuulosta varmaan, niin toivon että pääsee opiskelemaan, minne sitten haluaakin. Mikä avuksi? Velat on hallinnassa jo, joten niistä en kaipaa kommentteja. Tiedostan myös, että yhtälailla ammattikoulustakin tulee saman kaltaisia maksuja, mutta ne on kuitenkin huomattavasti väheisempiä ja edullisempia.
Kommentit (60)
Kuinka paljon niitä kulutusluottoja sitten vielä n ja mitä ihmeen tarpeellista niillä n ostettu. Nyt ap vaikka mistä kaivat lisätöitä, jotta saat maksettua luotot pois.
Mitä niillä kulutusluotoilla on hankittu ja miten sellainen estetään jatkossa?
Teillä on nuorempikin lapsi.
Siksi kysyn, että mihin menneet, että osaisi antaa jotain neuvoa.
Mulla on yli kuuden tonnin liksa ja silti ostan käytettyinä esim kalusteet, melkein kaikki urheiluvälineet, elektroniikan, useimmat kodinkoneet jne.
Alakoululaisten toppatakit kirpparilta ynnä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Koska sinne lukioon pitäisi mennä?
Mistä teille tuo kulutusluotto on tullut?
Itse muuttaisin vaikka yksiöön lapseni/lasteni kanssa, jotta hän saisi opiskella. Jos kotona ei lapsi saisi tuosta syystä opintorauhaa, niin suosittelisin käyttämään kirjastojen tiloja.
Kerrankin kiinnostaa: Mistä alapeukku on tullut?
Kyllä meillä onnistui lasten lukionkäynti, vaikka olin peruspäivärahalla.
Lapset kävivät itse töissä kesällä ja jonkin verran myös lukukausien aikana. Itse tein pimeästi mitä pystyin eli hoidin naapuruston koiria, leivoin juhliin, vahdin pikkulapsia. En pode huonoa omatuntoa "veronkierrosta", koska hyvään tarkoitukseen meni. Nyt kummatkin ovat yliopistossa.
Olin myös niin pienituloinen, että lapset saivat yhteiskunnan tukea. Teillähän ei valitettavasti ole näin, mutta asiat tuppaavat järjestymään, kun vain yritteliäisyyttä löytyy.
Yhdenkään lapsen ei pidä valita koulutustaan Suomessa vanhempien rahatilanteen raameissa. Kekseliäisyyttä peliin! Kaverien vanhoja kirjoja, laskimen ja tietsikan voi ostaa käytettynä pieneen hintaan jne.
Tyttärelläsi on mahdollisuus saada Kelalta oppimateriaalilisää ja korotettua opintorahaa. Hän voi myös muuttaa omaan asuntoon, jolloin hänelle maksetaan opintojen aikainen asuminenkin. Se helpottaisi teidän talopudellista tilaa, kun hän ei asu kotona. Molemmat lapseni halusivat lukioon ja yh:na olen ihan hyvin pärjännyt omasta lainataakasta huolimatta. Sosiqaalitoimesta saa kyllä neuvoja ja tyttärelläsi on mahdollisuus saada kunnalta oma avustaja opintojensa rahoittamiseen. Kyse vain teidän tahtotilasta. Haluatteko oikeasti hänen parastaan, vai haluatteko rahatilanteenne varjolla viedä hänen mahdollisuutensa.
Olettepas hyökkääviä. En ole missään vaiheessa sanonut, etteikö tytär pääsisi mun puolesta lukioon! Tein tämän keskustelun pohtiakseni, että miten kustannan tuon kaiken. Sanoin jo alussa, että en kaipaa moralisointia veloistani, siitä nyt ei ole apua.
Itsehän olen tosiaankin soppani keittänyt. Tilanne ei ole millään tavalla tyttäreni vika, enkä haluaisi häntä laittaa mihinkään töihin sen takia, että vanhemmilla ei riitä rahat.
Ehkä mun päähän oli vain pinttynyt kuva siitä että amis olisi edullisempi, kun en itse muista maksaneeni kuin max 200€ koko opintojen aikana kaikesta "lystistä", ja sama muilla amiksesta valmistuneilla tuttavilla ym.
On siis kaksi vanhempaa, molemmat käydään töissä.
Ap
Ja sitten jaksatte jakaa vaaraa tietoa USAn kouluista. Taalla lukio on ilmainen ja kirjat saa koulusta.
Sitten on vielä esim Kansan Sivistysrahasto, mistä voit hakea apurahaa tyttäresi tietokoneen hankintaan. Myy vielä kirppareilla kaikki ylimääräinen ja jos huomaat jotain turhia menoeriä, esim. tupakka, lehtitilaukset jne., niin karsi ne.
Oletko AP ottanut selvää, että pitääkö teidän kunnassa maksaa itse koulukirjoista? Mulla aloitti tytär lukion Helsingissä ja he saavat koulusta ilmaiset e-kirjat. Tietokone kyllä piti ostaa itse.
Olen kuullut, että muissakin kunnissa olisi maksuttomat kirjat.
Mikä ihmeen neuvo tuo on, että nuori omaan asuntoon? Ei se tule halvemmaksi kuin kotona asuminen. Kirjat pitää silti maksaa samoin asuminen ruoka, sähkö ym.
minä annoin omat kirjat lainaksi eräälle luokkamme köyhälle, (joka sitten luultavasti skannasi sivut ja näin sai itselleen kirjat. En kysynyt mitä hän niillä kirjoilla teki, kun vain viikonlopuksi pyysi, koska aavistelin, että joko kopioi tai skannaa ja se ei ihan täysin luvallista ole, mutta minusta tuollaisessa tilanteessa hänellä oli oikeus astua lain harmaalle puolele).
Seuraavana vuonna hän onnistui saamaan kirjat lainaksi kirjastosta (monikaan ei tunnu tietävän, että kirjastoissa on myös oppikirjoja lainattavana)
Vauvapalstaa lukiessa muutama vuosi sitten joku vinkkasi jossain rahansäästöketjussa blogin "Prudent Homemaker", jossa amerikkalainen kotirouva kertoo erilaisia penninvenytysvinkkejä todella äärimmäiseltäkin kuulostavilla keinoilla. Asenne kuitenkin on tärkeä. Yksi hänen neuvoistaan on, että jos säästää päivässä viisi penniä, niin vuodessa se tekee jo suuren summan. 10-20 tällaista tapaa, saa vielä suuremman summan.
Suomalaista blogia:" Mihin se raha menee?" olen myös seurannut.
Vähällä tulee toimeen. ei kannata hankkia sitä mitä tarvitsee, vaan sitä, mitä ilman ei voi tulla toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen neuvo tuo on, että nuori omaan asuntoon? Ei se tule halvemmaksi kuin kotona asuminen. Kirjat pitää silti maksaa samoin asuminen ruoka, sähkö ym.
Se vaikuttaa opiskelijan saamiin tukiin. Ei välttämättä kannattavaa, mutta tilanteesta riippuen voi olla.
AP:n tilanteessahan vanhemmilla on tuloja, mutta ne kuluvat velkojen maksuun. Tämä on nuorelle epäedullinen tilanne, sillä vanhempien tulot vähentävät vanhempien luona asuvan opiskelijan oikeutta tukiin, mutta vanhempien menoja ei huomioida.
Mietin tuossa yksi päivä töihin ajaessa että kannatti opiskella kun töihin meno ei koskaan ole kärsimys. Samalla mietin miten jaksaisi 40 vuotta raahautua johonkin työhön joka ei kiinnosta tai josta maksetaan paskasti.
Sinun lapsesi on nyt tämän valintapolun alussa ja älä sinä tuomitse häntä johonkin suuntaan omien huonojen valintojesi vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Olettepas hyökkääviä. En ole missään vaiheessa sanonut, etteikö tytär pääsisi mun puolesta lukioon! Tein tämän keskustelun pohtiakseni, että miten kustannan tuon kaiken. Sanoin jo alussa, että en kaipaa moralisointia veloistani, siitä nyt ei ole apua.
Itsehän olen tosiaankin soppani keittänyt. Tilanne ei ole millään tavalla tyttäreni vika, enkä haluaisi häntä laittaa mihinkään töihin sen takia, että vanhemmilla ei riitä rahat.
Ehkä mun päähän oli vain pinttynyt kuva siitä että amis olisi edullisempi, kun en itse muista maksaneeni kuin max 200€ koko opintojen aikana kaikesta "lystistä", ja sama muilla amiksesta valmistuneilla tuttavilla ym.
On siis kaksi vanhempaa, molemmat käydään töissä.
Ap
Kaipaatko siis säästövinkkejä? Millainen budjetti teillä on?
Oletkkeo yhdessä tehneet listan niistä hyödykkeistä, tavaroista, vaatteista ja kengistä, jotka tarvitaan esim. seuraavan puolen vuoden/vuoden aikana? esim. isommat talvikengät, kumisaappaat partioleirille yms?
Seuraatte kirpputoreja, josta ne asiat löytyvät?
Oletteko kuivanneet itsekerättyjä marjoa ( kuivaaminen vie vähiten tilaa kaapeista)?
säilöneet lahjoituksena saatuja omenoita?
On ruokalista viikolle ( ei liharuokia, vaan paljon papuja, kuivattuja herneitä yms)?
Viette eväät kotiruoasta töihin?
Olette puhuneet lasten kanssa, että joululahjojen budjetti on max 20€?
Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vaikuttaa opiskelijan saamiin tukiin. Ei välttämättä kannattavaa, mutta tilanteesta riippuen voi olla.
AP:n tilanteessahan vanhemmilla on tuloja, mutta ne kuluvat velkojen maksuun. Tämä on nuorelle epäedullinen tilanne, sillä vanhempien tulot vähentävät vanhempien luona asuvan opiskelijan oikeutta tukiin, mutta vanhempien menoja ei huomioida.
Millään opintotuella ja asumistuella ei maksella lukiokirjoja, sähköä, vettä, vuokraa ym oman talouden kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Tyttärelläsi on mahdollisuus saada Kelalta oppimateriaalilisää ja korotettua opintorahaa. Hän voi myös muuttaa omaan asuntoon, jolloin hänelle maksetaan opintojen aikainen asuminenkin. Se helpottaisi teidän talopudellista tilaa, kun hän ei asu kotona. Molemmat lapseni halusivat lukioon ja yh:na olen ihan hyvin pärjännyt omasta lainataakasta huolimatta. Sosiqaalitoimesta saa kyllä neuvoja ja tyttärelläsi on mahdollisuus saada kunnalta oma avustaja opintojensa rahoittamiseen. Kyse vain teidän tahtotilasta. Haluatteko oikeasti hänen parastaan, vai haluatteko rahatilanteenne varjolla viedä hänen mahdollisuutensa.
Tuskin saa, jos molemmat töissä. Ja pärjätäkseen omillaan pitäisi nostaa lainaa, joka on väärin, kun tilanne johtuu vanhemmista!
Kyllä se lukio kalliimmaksi tulee kuin amis. Ainakin meidän kokemus on tämä. Kirjoja saa käytettynä, mutta ne on valitettavan kalliita, koska opetussuunnitelma uudistui vasta. Tekisin niin, että lainaisin ne, joita tyttö ei aio kirjoittaa ja ostaisin ne kirjat, joita tarvitsee kirjoituksiin. Koneeksi riittää kyllä ihan n. 500 euron kone. Kannattaa liittyä vaikka Facebookin lukiokirjakirppikselle, jos Facebookissa on.
Itä-Hämeen opistolla Hartolassa on ilmainen lukio. Opiskelija saa siis asumisen, ruuan, opetuksen, kirjat ja tietokoneen ilmaiseksi.
https://ihop.fi/lukio/hakijalle/
Ehdottomasti lapsi lukioon. Saa lisäksi opintorahaa ja -lainaa. Voi vaikka säästää pesämunaksi tulevaisuutta varten.
Ap:lle pisteet siitä, että olet hyvissä ajoin miettimässä asiaa ja rahapuolta, vajaassa vuodessa ehtii säästää vielä vaikka kuinka. Rahasta ei lukioon meno saa missään nimessä jäädä kiinni, keinoja nimittäin on. Lisäksi ei se amiksenkaan käyminen missään nimessä ole ilmaista, joten mieluummin kannattaa hakea suoraan kouluun, josta on kiinnostunut.
Täällä on ollut jo lukuisia hyviä säästövinkkejä, kaikki ylimääräiset menot minimiin ja viikonlopputöitä jos mahdollista, niin saatte ennen lukion alkua muutaman satasen säästettyä ja sillä pärjää jo ensimmäisenä vuonna pitkälle, jos ei tarvitse läppäriä hankkia. Olkaa myös hyvissä ajoin liikkeellä kesätyöpaikkojen suhteen! Eikä enää yhtään kulutusluottoa, vaikka kuinka tiukka tilanne olisi.
Sosiaalista mediaa kannattaa myös hyödyttää, lähes kaikilla paikkakunnilla on facebookissa ryhmä, jossa voi myydä tarpeettomia koulukirjoja ja ostaa pilkkahinnalla uusia. Jos laskinta tarvii (pitkässä matikassa se on aika kallis), niin ehdottomasti kannattaa metsästää käytettynä.
Sen lisäksi yhteys sosiaalitoimeen, vaikka mitä rahallista helpostusta koulunkäyntiin on saatavilla jos jaksaa selvittää. Eli jos viitsii hieman ylimääräistä vaivaa nähdä, niin lukio ei jää rahasta kiinni.
Minua kiinnostaa, että mitkä nämä oikeasti tarpeelliset asiat ovat olleet? Syöpälääkkeet? Niitä ei aina Kela maksa kalleimpia, ja halvemmista voi tulla todella huono olo.
Onko mitään, mistä voitte säästää? Joulukortit, jouluruoat, arkiruoat?
Millainen budjetti teillä on? syöttekö arkena puuroa, hernekeittoa, linssikeittoa, itse pimittuja marjoja, sieniä, munakasta...
Voisitteko käydä hakemassa ruokaa paikallisessa ruokajakelussa? EU-ruoastakin voi saada ihan maittavia, hieman ruokalaskua edullistavia juttuja.
Oletteko miettineet lasten kanssa yhdessä, että mistä he ovat valmiit säästämään? Sipsien sijaan itsetehtyjä poppareita, karkkien sijaan itse tehtyjä marenkeja jne.
Tarvitseeko joku vaatteita? Mitä? Saisiko ne vaatteet kirppiksiltä, Tori-fi:stä, seurakunnan vaatejakelusta?
Voisitteko muuttaa halvempaan?
Säästää suihkussa? Voiko jompikumpi vanhemmista tai molemmat esim. käydä pari kertaa viikossa töissä suihkussa? Tästä tulee jo vuositasolla noin 50 euron säästö. Sitten vain 10-20 muuta kohdetta, josta voi nipistää, niin lukion rahat ovat koossa.
Tässä kun on vielä noin vuosi sinne lukion alkuun. On mahdollista hankkia sivutyö tai kaksi...