Miksi kaikki huonekasvini kuihtuvat?
Olen täysi amatööri kasvien hoidossa, mutta vielä kesällä ne olivat ihan voimissaan usean kuukauden hyvinvoinnin jälkeen. Kastelen niitä netistä löytämieni ohjeiden mukaisesti, ja olen pyrkinyt pitämään niitä valoisassa kohdassa kotia. Silti nyt ne ovat taas aivan nuupahtaneita. En ole asunut yksin kovin kauaa eli en tiedä tarvitseeko jotain ihmeellisempääkin jotta kasvit pysyisi elossa?
Kommentit (20)
Oletko muistanut siunata huonekasvisi?
Kasveille omat lamput, ei meidän kerrostalo asunnon normaali valaistus riitä pitämään yhtäkään kasvia hengissä...
Syynä todennäköisesti on joko valon puute tai liikakastelu. Talvella kasvit tarvitsevat paljon vähemmän vettä kuin kesällä, ja paikka, jossa kesällä on riittävästi valoa, saattaa talvella olla aivan liian pimeä. Melkein kaikki kasvit pitää talveksi siirtää ikkunan viereen tai hankkia niille lisävalo.
Vierailija kirjoitti:
Kasveille omat lamput, ei meidän kerrostalo asunnon normaali valaistus riitä pitämään yhtäkään kasvia hengissä...
Eikö teillä ole ikkunoita?
Hei kiitti neuvoista! Etsin nyt asunnostani valoisimman kohdan johon siirrän ne, ja selvitän kuinka usein mitäkin kasvia tulisi kastella talvella. Millaisen lisävalon kasveille voi hankkia ja mistä? Ja missä vaiheessa tietää onko kasvi jo ihan tuhoon tuomittu kellastumisen myötä? -ap
Anna kasvien talvehtia. Kastele minimaalisesti.
Jos kasvit ovat uusia eli kesällä hankittuja ja uudessa mullassa tämä on lähinnä vinkki tulevaa varten. Kasvit kaipaavat veden ja valon lisäksi ravinteita. Ihan perusmarketeista löytyy kasviravinnetta, jota sekoitetaan kasteluveteen.
Kasvit saattavat myös olla vain vääriä juuri sinun kotiisi eli olosuhteet olisivat otollisemmat toisille lajikkeille. Samallakin ihmisellä voi yhdessä huoneessa kukoistava kasvi kuolla toisessa.
Jotkut ei vaan osaa, minä olen yksi sellaisista. Enää en viitsi edes yrittää, kun jokaiselle kasville käy huonosti.
Siirto ikkunalle niin pärjännet ilman lisävaloa, katso ettei ikkunoista vedä!
Talvella useimmat kasvit hyötyvät ilmankosteuden lisäämisestä (eli suihkuttelet) ja muuten kastelun niukentamisesta (anna pintamullan kuivahtaa kastelujen välillä). Normaalit huonekasvit eivät tarvitse lisäravinteita ennen kevättä, kun uusi kasvu alkaa.
Jotkut kasveista kellastuvat ja pudottavat lehtensä kokonaan, mutta elpyvät keväällä, yleensä niin kauan kun on vihreää niin kasvi ei ole menetetty.
Ethän koeta talvettaa ulkokasveja sisällä?
Mitä kasveja sulla on?
Ravinnepuikot ja paljon valoa. Verhot auki päiväsaikaan ja kasvit mieluiten eteläikkunalle. Ja mullan kosteutta kannattaa tunnustella ihan kädellä. Jotkut saa kuivahtaa kunnolla, joillain pitää aina olla kostea multa.
Mitä kasveja sulla on? On muutamia jotka oikein tykkäävät lyhyestä kuivahtamisesta välillä, kuten esim. jukkapalmu.
Altakasteluruukut on aika hyviä kun pitää arvioida tarvittavan veden määrää.
Hommaa palmuvehka. Itse olen yrittänyt tappaa sitä. Se on hämärässä nurkassa ja kastelu viimeksi tammikuussa, muistaakseni. Vielä henki pihisee just ja just. Jossain vaiheessa siis ajatteli kokeilla kauanko elää. Jos alkaisin hoitamaan sitä niin se varmasti virkoisi tuosta.
Sopivasti valoa, vettä ja ravinteita. Googlaile mitä kasvisi vaativat. Monet kasvit myös jossain vaiheessa vuotta lepäävät, jolloin em pitää vähentää.
En ole varma kasvien lajeista, kun ne on saatu lahjaksi enkä muista nimiä. Yksi on kai anopinkieli, joka tosin sojottaa kaikkiin suuntiin sen sijaan että olisi pystyssä. Yksi on jonkinlainen kaktus, jonka latvoihin tulee pinkkejä kukkasia silloin tällöin. Kaksi palmun näköistä joista toinen on jo lähes metrin korkuinen, etenkin nämä palmut ovat kellastuneet. Sitten vielä yksi tuntematon, pitkät kapeat lehdet, joka näyttää kovasti anopinkieleltä mutta on aina ollut taipuvainen laskeutumaan alaspäin ruukun toiselle puolelle eikä ole samalla tavalla raidallinen. -ap
Lähden kaiketi tästä shoppailemaan ravinnepuikkoja... :D
Lisäys edelliseen viestiini: Jukkapalmujahan ne kaksi kuihtunutta ovat! -ap
Pahin asia huonekasveille on veto.
Joten hanki kasvivalo.
Vierailija kirjoitti:
Lähden kaiketi tästä shoppailemaan ravinnepuikkoja... :D
Ei lisäravinteita tähän aikaan vuodesta. Keväällä sitten, kun aurinko alkaa taas näkyä.
Minulla päinvastainen "ongelma". Olen tumpelo kasvien kasvattaja, mutta nykyisessä kodissamme viherkasvit kukoistavat ja kasvavat liiankin reippaaseen tahtiin. Nämä ovat näitä elämän mysteereitä. Pitäisikö laittaa siihen selittämättömät tapahtumat- ketjuun, lol.
Valo taitaa olla tässä se taikajuttu, sitä tulee asuntoomme todella runsaasti aiempiin koteihini verrattuna.
Älä kastele niitä yhtä paljon kuin kesällä kastelit.