En laihdu enää. Ikä 29v. Lukekaa
169cm/81kg.
Keho löysä, ei reagoi treeniin, väsyy helposti, rasvaprosentti korkea. Olen 3kk käynyt salilla, ei tasan tarkkalleen mitään tulosta vaikka täysin oikein teen, väsyttää nälkä vaivaa kokoajan.
Vatsa on pohjaton kokoajan heikottaa nälästä, rasvaprosentti vain kasvaa. Onkohan tämä diabeteksen oireita? Vatsarasva korkea.
Kommentit (56)
Olen ap. Syön ihan oikeasti hyvin. Tarkastuttanut monta krt, eri ihmisiltä ruokavalion, ei muutettavaa. Olen koko ikäni ollut ylipainoinen, en ole lihonnut vaan ylipaino jämähtänyt päälleni.
14vuotiaana lihoin 20kg vuodessa, siihen ne jäi. Onneksi tuli pituutta.
Miten voin laihtua kun koko ikäni ollut samanpainoinen? Eli syön nimenomaan oikein. 14 vuotiaana yli kilot tulivat karkeista ja voileipistä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap. Syön ihan oikeasti hyvin. Tarkastuttanut monta krt, eri ihmisiltä ruokavalion, ei muutettavaa. Olen koko ikäni ollut ylipainoinen, en ole lihonnut vaan ylipaino jämähtänyt päälleni.
Miten voin laihtua kun koko ikäni ollut samanpainoinen? Eli syön nimenomaan oikein. 14 vuotiaana yli kilot tulivat karkeista ja voileipistä.
Oletko tyhmä? Ruokavaliossa on vikaa, jos et laihdu sillä. Ihan sama, mitä joku ulkopuolinen sanoo. Hei haloo!!
Vierailija kirjoitti:
Mitä syöt? Millaiset makrot? Kenellä olet tarkastuttanut ruokavalion (ravitsemusterapeutti, pt)?
Syömisellä se ylipaino lähtee. Syöt todennäköisesti vääränlaista ruokaa ja mahdollisesti myös liian isoja määriä.
Vierailija kirjoitti:
No ethän sä syö oikein jos nimenomaan pysyt läskinä! Valoja päälle nyt. Syö. Vähemmän. Helkkarin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
3 kk on melko lyhyt aika keholle tottua treeniin. Niitä tehdään tietenkin pidemmiksi, raskaammiksi ja kuluttavammiksi sitä mukaa kun se käy mahdolliseksi muttei nopeammin. Monen keho alkaa muuttua jo itseä rasittavasta liikunnan aloittamisesta vaikka se sinänsä olisi kevyttäkin, muttei kaikkien, joten voi olla että joudut vähän odottelemaan ennen kuin pääset treenaamaan niin että se auttaa. Kalorivajettakaan ei kannata laskea samaan aikaan kun nostaa treenin vaativuutta.
En mä sinuna olisi nyt hirveän huolissani siitä että paino ei ole vielä tänä aikana laskenut. Salitreenihän ei laihduta ihmistä lainkaan, mutta lihaksen kasvu voi kyllä tehdä väsyneeksi ja nälkäiseksi. Laihtumisessa liikunnasta auttaa parhaiten pitkäkestoinen aerobinen rasitus. Siis esim. juoksulenkki tai pitkä ripeä kävelylenkki. Noissakin tunteja tai kilometrejä saa kyllä kerryttää ihan tosissaan että vaikuttavat painoon. Ylipainoisen laihtumisessa tai laihtumisen käynnistämisessä tai uudelleenkäynnistämisessä HIIT voi olla todella hyvä apu, mutta vaan jos keho ylipäätään kestää sitä.
Syötkö varmasti tarpeeksi proteiinia ja rasvaa ja riittävästi kaloreita, ei olemattomasti kaloreita? syötkö proteiinia 2g päivässä/painokilo. Googlaa proteiinigrammat. Punnitse sun ruoka ja laske että saat proteiinia tarpeeksi. Rasva pitää nälkää, vaikka sisältääkin paljon kaloreita.
Onko stressiä? se vaikuttaa painonpudotukseen?
Sinulla voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes, keliakia tai raudanpuute eli anemia. Käy verikokeissa. Nämä ovat erittäin yleisiä ja vaikuttavat painoon, vaikka mitä muut PT:t täällä palstalla huutaisivat.
ehkäpä et laihdu nopeesti koska pudotettavaa ei ole isoa määrää. mitä vähemmän tarvetta laihduttaa, sitä vaikeempaa se yleensä on.
koska jos vaikka 100 kiloinen haluaa pudottaa 20 kiloa, hän voi silti huoletta syödä jopa 2000 kaloria (riippuen päivän aktiivisuudesta). mutta jos 80 kiloinen haluaa pudottaa 20 kiloa, ruuan määrän pitää olla vähempi ja täten on helpompi syödä liikaa.
kannattaa laskee oma lepoaineenvaihdunta ja siitä miinustaa 500 kalori niin tiedät että ei ainakaan tuu syötyä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salilla käydessä lihakset kasvaa! Ja lihakset painavat enemmän kuin läski. Siksi vaa’an lukema ei aina putoa siihen malliin kuin kuvittelisi...
Naiset saa kovalla salitreenauksella maksimissaan pari kiloa lihasta/vuosi. Lihaksia ei siis tuosta vaan ilmesty sellaisia määriä, että se näkyisi vaa'alla/pysäyttäisi laihduttamisen.
Aloittajana ensimmäiset kuukaudet tuottaa aika kovaa tulosta sekä naisilla että miehillä. On totta, että myöhemmin tahti selvästi hidastuu.
Salilla treenaaminen on aika kuluttavaa ja varsinkin alussa kasvaa ruohalu ja nälkä kovasti. Siksi itse suosittelisin reippaita kävelylenkkejä ja vaikka juuri maastossa/metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö varmasti tarpeeksi proteiinia ja rasvaa ja riittävästi kaloreita, ei olemattomasti kaloreita? syötkö proteiinia 2g päivässä/painokilo. Googlaa proteiinigrammat. Punnitse sun ruoka ja laske että saat proteiinia tarpeeksi. Rasva pitää nälkää, vaikka sisältääkin paljon kaloreita.
Onko stressiä? se vaikuttaa painonpudotukseen?
Sinulla voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta, diabetes, keliakia tai raudanpuute eli anemia. Käy verikokeissa. Nämä ovat erittäin yleisiä ja vaikuttavat painoon, vaikka mitä muut PT:t täällä palstalla huutaisivat.
nainen ei todellakaan tarvitse noin paljon proteiinia päivässä. 70-90g riittää. rasvas se 60g ja loput hiilaria.
Vierailija kirjoitti:
ehkäpä et laihdu nopeesti koska pudotettavaa ei ole isoa määrää. mitä vähemmän tarvetta laihduttaa, sitä vaikeempaa se yleensä on.
koska jos vaikka 100 kiloinen haluaa pudottaa 20 kiloa, hän voi silti huoletta syödä jopa 2000 kaloria (riippuen päivän aktiivisuudesta). mutta jos 80 kiloinen haluaa pudottaa 20 kiloa, ruuan määrän pitää olla vähempi ja täten on helpompi syödä liikaa.
kannattaa laskee oma lepoaineenvaihdunta ja siitä miinustaa 500 kalori niin tiedät että ei ainakaan tuu syötyä liikaa.
500 alle lepoaineenvaihdunnan on liian vähän. Nälkiinnyttäminen johtaa lihomiseen pitkällä aikavälillä.
Uni, ruoka, liikunta. Jossain mättää.
Sitä se huono kunto teettää.
MEnee aikaa ennen kuin ei enää tunnu niin pahalta. Ota iisisti ja syö jos on nälkä. Ja syö ruokaa, ei herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500 alle lepoaineenvaihdunnan on liian vähän. Nälkiinnyttäminen johtaa lihomiseen pitkällä aikavälillä.
ap perusaineenvaihdunta on 2100 kaloria (toki vaihtelee, mutta suurinpiirtein) siitäkun miinustaa 500 kaloria, niin ei hän nälkiinny. ja tietenkin liikunnallisilla päivillä syö enemmän, koska aktiivisuuskin lisääntyy.
Sali toimii VAIN JOS dieetti on oikea.
Jos kyseessä ei ole mitään verikokeissa ilmenevää (esim. kilpirauhasen vajaatoiminta), syy on melko varmasti pelkästään ruokavalio. Aliarvioitko syötyjen kalorien määrän? Etenkin, jos syöt paljon hiilihydraatteja, kaloreita tulee huomattavasti enemmän vahingossa, jos jokaista annosta ei punnitse. Suosittelen itse ainakin laihduttamisen alussa jättämään kaikki leivät, perunat, pastat, riisit, sipsit, karkit ja muut herkut täysin pois ruokavaliosta. Ennen rankkaa salitreeniä voi syödä hiilaripitoista ruokaa, esim. banaania, kikherneitä, linssejä tai porkkanaa. Sitten normaaliin ruokavalioon jogurtteja (maustamattomia), kananmunia, proteiinipitoisia lihoja, kalaa, kasvikunnan proteiineja, pähkinöitä, kasviksia, vähäsokerisia hedelmiä, kasvimaitoja ja muita maitopohjaisia tuotteita. Jos liikuntaa on suhteellisen vähän (1-3 krt viikossa), ei elimistö tarvitse kovin paljoa sokereita.
Sitten salitreeniin kannattaa kiinnittää huomiota. Keskity aluksi isoihin liikkeisiin, esim. kyykky, maastaveto, penkki, avustettu leuanveto, lankutus, selkälihakset ja hypyt ja muu sykettä nostattava treeni. Salilla ei oikeastaan mitään tuloksia näkyviä tule, jos treeni koostuu pelkästään pienistä, yksittäisiä lihaksia aktivoivasta treenistä, kuten jalkaprässi pienillä painoilla, käsipainoilla tehtävät, pienet liikkeet ja ylipäätään laitteilla tehtävät liikkeet. Näillä toki kannattaa tukea normaalia salitreeniä, mutta keskivartalon lihaksia saa parannettua käyttämällä niitä jokaisen liikkeen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap perusaineenvaihdunta on 2100 kaloria (toki vaihtelee, mutta suurinpiirtein) siitäkun miinustaa 500 kaloria, niin ei hän nälkiinny. ja tietenkin liikunnallisilla päivillä syö enemmän, koska aktiivisuuskin lisääntyy.
Kuulostaa mun korvaani epärealistisen korkealta perusaineenvaihdunnalta. Mutta ei se muutenkaan niin toimi, että jos lepoaineenvaihdunta vaan on riittävän korkea se on viisasta alittaa 500 kalorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa mun korvaani epärealistisen korkealta perusaineenvaihdunnalta. Mutta ei se muutenkaan niin toimi, että jos lepoaineenvaihdunta vaan on riittävän korkea se on viisasta alittaa 500 kalorilla.
Jep tarkistin, ja ap:n antamilla tiedoilla perusaineenvaihdunta on 1500-1600 eikä 2100.
Jos syöt kaksiruisleipääluivalteen ja pari omenaa päivässä, kutenminö, pysyt elossa ja laihdut. Treenaa en ollenkaan.
Ruokavaliolla se laihdutus tapahtuu, ei salikäynneillä.