"kaikki tilat ovat toisiinsa yhdisteltäviä oppimisen tiloja. Ajatuksena on, että oppimisympäristöt liukuvat toistensa sisään"
"Seinistä luopumisen ja avoimiin luokkatiloihin siirtymisen taustalla on yhdessä tekemisen korostaminen, jota uusi opetussuunnitelma painottaa"
"Koulu ei enää ole käytävä ja luokkahuoneita, vaan kaikki tilat ovat toisiinsa yhdisteltäviä oppimisen tiloja. Ajatuksena on, että oppimisympäristöt liukuvat toistensa sisään."
https://yle.fi/uutiset/3-11049609
Mitä kamaa nää on vetäny? Ja ovatko ikinä edes käyneet oikeassa koulussa katsomassa?
Kommentit (26)
En olisi pystynyt keskittymään.
Mulle sopi sellainen koulu, että opettaja selitti asiat ja me oppilaat kuuntelimme hiljaa. Sitten tehtiin kotona läksyt.
Ja kohta on taas nepsyllä ruuhkaa...
Kertokaa ny joku, jonka lapsi on tällaisessa koulussa. Mitä siellä oikeasti tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Voin sieluni silmin kuvitella, minkä näköinen ihminen on keksinyt nuo hömpänpömpät :D.
Joo, väh. 20 kiloa ylipainoinen nenälävistetty lehmä.
Uskooko joku muka tuota tuubaa?
Kyse on halvasta rakentamisesta ja siitä että pystytään isoja lapsiryhmiä käsittelemään kuin karjaa. Sama juttu päiväkodeissa. Ei kukaan lapsi kaipaa tai hyödy tuollaisesta.
Oma luokka, oma pulpetti. Siitä pitäisi jokaisen pienen koululaisen ja isommankin saada opiskella. Siihen omalle pulpetille voi sitten rakentaa niitä keskittymistä tukevia elementtejä jos on tarve.
Yök. Mikä noita ideologeja vaivaa. Oppiaineet on kaikki samaa, mitään eroja ei ole olemassa, opit uskonnon historiasta ihan yhtä hyvin vaikka värittämällä värikirjaa. Kaikki teoreettinen tieto on kiellettyä koska se vääristää todellisuutta eikä lapset jaksa istua kirja kädessä. Sen sijaan kaikki pitää oppia näkemällä ja tekemällä itse ja toiminnallisilla menetelmillä. Kas kun on niin helppoa opettaa formaaleja tieteitä kuten matematiikkaa toiminnallisesti.
Nyt fyysiset seinätkin luo liikaa erontekoja. Todellisuushan on oikesti kiva sateenkaaren värinen mössö kaikista asioista, ja me yhdessä kellutaan siinä. Omituista, miten tällainen pöhinä voidaan hyväksyä ja sitä rummuttaa vuosi vuodelta tiettyjen asiantuntijapiirien toimesta. Vaikka monet muut asiantuntijat ja tuoreet tutkimukset puhuisivat sitä vastaan. Mutta kukapa nyt haluaisi leimautua vanhanaikaiseksi ja tylsäksi. Saadaan paremmat synergiat ja pöhinät kun rummutetaan vaan mukana. Iltaisin toki saattaa vähän ahdistaa, kun tietää millaista teatteria pitää yllä, mutta ei se mitään. Uni- ja masennuslääkkeet turruttaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskooko joku muka tuota tuubaa?
Kyse on halvasta rakentamisesta ja siitä että pystytään isoja lapsiryhmiä käsittelemään kuin karjaa. Sama juttu päiväkodeissa. Ei kukaan lapsi kaipaa tai hyödy tuollaisesta.
Oma luokka, oma pulpetti. Siitä pitäisi jokaisen pienen koululaisen ja isommankin saada opiskella. Siihen omalle pulpetille voi sitten rakentaa niitä keskittymistä tukevia elementtejä jos on tarve.
Ei myöskään kannata unohtaa sitä, että tällä kaaoksella pyritään naamiomaan sitä, että eräät eivät pärjäisi perinteisessä suomalaisessa koulusysteemissä.
Karjakouluissa opetetut lapset on helppo tunkea avokonttoriin ja jaetuille työpisteille, eipä tuommoinen työntekijä osaisi edes kuvitella omaa työhuonetta, omaa pöytää, pian ehkä edes omaa työkonetta/vaatteita/tarvikkeita/vakaata, pysyvää työsuhdetta. Kaikkea sitä tehdäänkin sosiaalisuuden ja ekstroverttiyden palvonnassa
Itsekin pidin järjestelmällisestä, opettajajohtoisesta opetuksesta, ja siitä että alaluokilla oli oma luokka, ope ja pulpetti. Ja kirjat. Monellakohan nykykoululaisella on vielä vastaavat 'koulusuhde-edut'?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa ny joku, jonka lapsi on tällaisessa koulussa. Mitä siellä oikeasti tapahtuu?
Aikamoista sähläämistä se on. Ekaluokkalainen ei vieläkään tiedä ketä hänen luokallaan on, kun ryhmät vaihtuvat koko ajan. Mitään omaa luokkaa ei ole, on vain reppu, mitä raahataan mukana koko päivän. Tavarat on välillä hukassa, kun ei ole sitä omaa paikkaa. Minua ahdistaa lähettää lasta tuollaiseen kouluun.
Onneksi sain elää lapsuuteni ennen tätä hulluutta, somea ja älypuhelimia. En olisi pärjännyt mitenkään. Käy sääliksi nykyajan lapsia.
Joo, jotkut asiat on parantuneet paljon, mutta pääosin ollaan selvästi menossa päin mäntyä. Lapsille on annettu liikaa vastuuta.
Toivon todella, että olen väärässä.
-Vuoden -88 hedelmä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa ny joku, jonka lapsi on tällaisessa koulussa. Mitä siellä oikeasti tapahtuu?
Aikamoista sähläämistä se on. Ekaluokkalainen ei vieläkään tiedä ketä hänen luokallaan on, kun ryhmät vaihtuvat koko ajan. Mitään omaa luokkaa ei ole, on vain reppu, mitä raahataan mukana koko päivän. Tavarat on välillä hukassa, kun ei ole sitä omaa paikkaa. Minua ahdistaa lähettää lasta tuollaiseen kouluun.
Eikö niillä ole omaa opettajaakaan?
Omille lapsilleni ainakin oli se ekaluokan opettaja se maailman tärkein opettaja. Hän oli suuri auktoriteetti, jota uskottiin. Nythän nämä ekaluokat ovat valtava ryhmä, jota luotsaa kolme opea, jotka vaihtelevat opettajina pienryhmissä. Lapset eivät edes tiedä, kuka se oma ope on. Aivan ääliömäistä toimintaa, purkaa hyvä toimiva systeemi ja kaiken kukkuraksi tässä leikitään lasten mielenterveydellä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa ny joku, jonka lapsi on tällaisessa koulussa. Mitä siellä oikeasti tapahtuu?
Aikamoista sähläämistä se on. Ekaluokkalainen ei vieläkään tiedä ketä hänen luokallaan on, kun ryhmät vaihtuvat koko ajan. Mitään omaa luokkaa ei ole, on vain reppu, mitä raahataan mukana koko päivän. Tavarat on välillä hukassa, kun ei ole sitä omaa paikkaa. Minua ahdistaa lähettää lasta tuollaiseen kouluun.
Eikö niillä ole omaa opettajaakaan?
Isolla ryhmällä on kolme (neljä? ) opettajaa, jotka opettavat pienempiä ryhmiä. Mutta ryhmät vaihtuvat koko ajan, en tiedä mikä äly siinä on.
Miksi tällainen näin iso muutos runnottiin näin nopeasti läpi ja ilman mitään kokeiluja tai selvityksiä? Selvästikin tästä puuttuu kokonaan kaikki pedagoginen ajattelu, on vain joku poliittinen ideologia pantu väkisin täytäntöön.
Vierailija kirjoitti:
Ja kohta on taas nepsyllä ruuhkaa...
Niin, nythän on tosiaan tullut paljon lähetteitä tutkimuksiin, kun lapset eivät pärjää nykyisessä koulussa. Levoton luokkaympäristö on liian vaativa monille lapsille.
Kyllä voidaan hyvästit sanoa hyville Pisa-tuloksille, tosin ne ovat jo huonontuneet muutaman vuoden.
Mutta tavoite koulussa ei kai enää olekaan oppiminen vaan.........................mikä?
Kohta aletaan vähin äänin rakentaa seiniä ja tuodaan pulpetit säkkituolien tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Kohta aletaan vähin äänin rakentaa seiniä ja tuodaan pulpetit säkkituolien tilalle.
Ei kun kohta joku "Mehiläisen koulupalvelut Oy" lanseeraa yksityiskouluketjun, johon kokoomuskersat laitetaan isolla rahalla opiskelemaan perinteisin metodein.
Voin sieluni silmin kuvitella, minkä näköinen ihminen on keksinyt nuo hömpänpömpät :D.