Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yritän laskea miten pärjäisin taloudellisesti erotessa

Vierailija
03.11.2019 |

Ero ollut esillä puheissa, eikä tämä tilanne tunnu nyt parantuvan. Yritän laskea miten rahani riittäisivät. Tulot on nettona 2300 + siihen sitten lapsilisät kototuksella 300 + elatustuki 320 (lasken varulti minimin mukaan, jos toiselta ei löydy halukkuutta enempään), elit tulot yht. 2920.

Mutta menot: asuntolaina 800, jos jään tähän lapsien kanssa, autolaina 130, vakuutukset 150kk (koti, lasten tapaturma ja auto), vesi 70, sähkö 150-200. Näiden jälkeen jää 1570, josta ruoka 500, bensa 200, harrastukset 150, kampaaja 30/kk, netti ja puhelimet 80/kk jää 610.

Tuosta laitettava ainakin 100/kk jemmaan kerran vuodessa maksuun tulevia kuluja varten (autovero 215, katsastus 120, kiinteistöverot 900). Eli jäisi 510€, josta annettava kahdelle lapselle 14v ja 15v käyttöraha ja ostettava meidän kaikkien vaatteet yms. Ajattelisin, että jotain pitäisi saada myös säästöön, jos vaikka auto hajoaa tai pesukone. Eli joku 400€ jäisi vaatteisiin yms.

Itsestäni tämä laskelma tuntuu tiukalta ja pelottaa kuinka selvitään. Olenko edes osannut kaiken huomioida? Asuntoa ei kannata nyt vaihtaa pienempään, ennen kuin lapset muuttavat pois (kulut eivät juuri pienene, sillä vastikkeet isoja rivi- ja kerrostaloasunnoissa). Puskurirahastoa on onneksi useita tonneja.

Sitten askarruttaa, että miten käy kun lapsilisät ja elatus loppuu? Tulot tippuvat hetkessä 600€ ja ei ole kyllä sydäntä tuupata lapsia tuosta vaan omilleen.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä, olen myös ajatellut että voisin tarvittaessa tehdä jotain lisätyötä. Nyt päivätyö toimistossa, joten illat ja viikonloput on vapaata. Onkohan ihan älytön idea, jos kokeilisin esim. henkilökohtaisen avustajan työtä tyyliin yksi ilta 3-4h viikossa ja toisena päivänä viikonlopussa 4h. Kenelläkään kokemusta tällaisesta? Laskeskelin, että tuolla tienaisin 150-200€ ylimääräistä kuukaudessa mikä olisi ihan hyvä lisä ja toisi talouteen pelivaraa.

Sosiaalialan koulutusta ei ole, mutta muutoin koen olevani ihan täyspäinen ja avarakatseinen ihminen. Ehkä asiaa voisi harkita, kun eläminen on tasaantunut akuutin erovaiheen jälkeen (edellyttäen että tasaantuu). Nyt tuntuu, että jaksaisin tällaista lisätyötä hyvin, mutta vaikea tietysti ennakoida miten rikki sitä sitten lopulta näistä eroasioista on.

Joo ja tiedän, että asiat on rahallisesti minulla ihan hyvällä mallilla verrattuna moneen muuhun, mutta mietityttää nämä kaikki silti. Iso asia on itselle myös se että kokisin eron jälkeenkin olevani taloudellisesti itsenäinen ihminen eikä tarvitsisi ”kerjätä” expuolisolta rahaa. Ristiriitahan tässä on se, että lasten etu ja oikeus olisi tuota rahaa saada ilman minun kerjäämisiäni minkä koen nöyryyttävänä.

ap

Vierailija
22/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa koulutusavustus.

Vanhempien elatusvastuu periaatteessa loppuu siihen, kunlapsi täyttää 18v, mutta jos lapsi opiskelee, niin lapsella on todenäköisesti mahdollisuus saada koulutusavustusta vanhemmiltaan. Tämän pitäisi kattaa elämisen kulut ja opiskelun kulut, mutta ei esim. harrastuksia.

Alle 18 vuotiaalle voi huoltaja toimia hakijana oikeudelta etukäteen, 18-vuotias nuori joutuu hakemaan käräjäoikeudelta itse tätä koulutusavustusta vanhemmaltaan.

Toki asioista voi sopia ilman oikeuttakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten vinkkinä:

Jos lapset haluavat puhelimen, harrastuksen, muotivaatteen, mennä leffaan tms. ylimääräistä, niin kannattaa sanoa lapselle, että tämä pyytää itse siltä etävanhemmalta. Vanhempien suhde voi olla tulehtunut, ja siksi etä sanoo mihin tahansa ei. Kun lapsi pyytää, niin ainakin järkeviin pyyntöihin, tulee helpommin kyllä -vastaus. Niinhän lapset pyytävät lähivanhemmaltaankin kaikenlaista elatuksen ulkopuolelta, ja lähivanhempi yrittää ainakin jotkin toiveet toteuttaa...

Vierailija
24/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, hyviä huomioita. Lainan saan itselleni lunastaakseni miehen ulos (pankista jo lupaus) ja se on pitkällä maksuajalla 20v ja hyvällä marginaalilla 0,4 + vielä korkosuoja. Asuntolainassa on mahdollisuus lyhennys apsiin kuukausiin. Tarkoitus on, että myisin talon pois lasten itsenäistyttyä, jolloin minun pitäisi saada velaton pienempi asunto myyntihinnalla.

Lapsilla on omilla säästötileillään rahaa, joita voi tietysti käyttää aikuistumivaiheessa autokouluun ja opiskelukuluihin. Mutta en ollut osannut pohtia ollenkaan näitä kännykän ostamisia yms. Eli vielä enemmän pitää saada säästöön kuukaudessa.

Ruokaan lasken aina 120/vk, jos sitten menee sillä viikkoa johonkin ylimääräiseen (kaverisynttärit, elokuvareissu), niin tarvittaessa syödään kyllä 60€/ viikko.

Lasten isä ei ole tuloton, mutta yrittäjänä osaa kyllä laittaa paperille tulokseen tasan nolla. Varmasti tulee kyllä lapsille masamaan käyttörahaa heidän omille tileilleen ja toivon mukaan jatkossakin hankkiin lapsille jotakin. Voi ehkä maksaa suosiolla enemmänkin elatuksesta, mutta en halua näitä laskelmia sen varaan tehdä.

Vakuutusmaksut ja vesilaskun olen laskenut sen mukaan, että kolme on talossa. Sähkölaskussa ei voi hirveästi säästää, kun sähkölämmitys vie minkä vie. Jätelaskua en tajunnut, mitähän sekin on, pitää selvittää.

Auto on pakollinen työmatkoihin, laina onneksi loppuu 3 vuoden päästä, joten siitä irtaantuu 130/kk edellyttäen että auto ei rupea hajoilemaan.

Isoin huoli on tuosta lasten ikävuosista 17-20, eli sinne pitäisi saada rahaa säästettyä. Kiva olisi myös joskus vaikka reissata tai jotain ylimääräistä, ahdistaa jos seuraavat vuodet ovat sitten tätä jatkuvaa laskemista rahojen riittämisestä.

ap

Oletko laskenut irtaimiston osituksen mukaan? Mitään mahdotonta summaa tuosta ei tule, mutta tulee kuitenkin. Joko annat puolet miehelle mukaan tai maksat hänen osuutensa. Huonekaluja saa halvalla käytettynä, kaikki koneet ovat sitten kalliimpia. Ei reilua niinkään, että mies saa vain puolet talosta (maksetusta osuudesta) ja joutuu ostamaan kaiken uuteen asuntoon itseään varten ja  sängyt ym lapsia varten...

Vierailija
25/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä miten noilla tuloilla ei muka pärjää. Kun erosin, toinen oli teini, nettotulot 2100-2200 ja vuokraan meni 830 euroa plus sähkö. Joka vuosi olen säästänyt n. 2500 euroa ja minä vielä tupakoin. 80 euroa puhelinlaskuihin kolmelta on paljon. Noissa saat säästettyä ihan kysymällä jo 30 euroa kuussa.

Vierailija
26/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja sitten vinkkinä:

Jos lapset haluavat puhelimen, harrastuksen, muotivaatteen, mennä leffaan tms. ylimääräistä, niin kannattaa sanoa lapselle, että tämä pyytää itse siltä etävanhemmalta. Vanhempien suhde voi olla tulehtunut, ja siksi etä sanoo mihin tahansa ei. Kun lapsi pyytää, niin ainakin järkeviin pyyntöihin, tulee helpommin kyllä -vastaus. Niinhän lapset pyytävät lähivanhemmaltaankin kaikenlaista elatuksen ulkopuolelta, ja lähivanhempi yrittää ainakin jotkin toiveet toteuttaa...

Mun mielestä tuo on älytöntä. Lähi saa lapsilisät, elarit ja mies joutuu aloittamaan tyhjästä ellei pidä puoliaan osituksessa ja vielä pitäisi ylimääräiset maksaa! Ja kyllä, minä olin se lähivanhempi aiemmin.

Vierailija
27/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsethan voivat mennä 17-20 vuotiaina jo iltatöihin ja olla kesätöissä vaikka opiskelisivatkin, joten saavat itse kännykkä- ja vaaterahansa. Näin yllättävän monet tekevät. Samalla teinit alkavat ymmärtämään paremmin rahan päälle.

Vierailija
28/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaikki tuntuu saavan elareita vaikka lapset ois vuoroviikoin? Ite en oo saanut penniäkään ja lapsi jo 8v.

Vierailija
29/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei elatusmaksun määrä perustu miehen suostumukseen vaan tuloihin. Viime kädessä haet niitä oikeuden kautta. Missään nimessä ei pidä suostua minimiin, paitsi jos mies on tuloton.

Kannattaa antaa lapsenvalvojan laskea elatusapu.

En ymmärtä tätä ”ei kannata suostua minimiin”-kommenttia. Ei ole mitään minimiä tai maksimia. On vain yksi lapsenvalvojan laskema summa. Se joka ei siihen suostu, vieköön asian käräjille. Monella lähivanhemmalla on harhaluulo, että lain määrämä elatusapu olisi kauhean suuri.

Vierailija
30/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ap on joku elareiden kalastelija :D

Vierailija
31/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsevatko lapset tapaturmavakuutusta? Meillä on Suomessa toimiva julkinen terveydenhuolto, en näe mitään järkeä maksella ylimääräisiä maksuja privaatinkäyttöoikeudesta jos rahat on muutenkin tiukalla. Auton vaihtaisin halvempaan, tarvittaessa myös asunnon.

Vierailija
32/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä tietenkin varautua säästämällä niihin vuosiin, kun lapset ovat 17-20-vuotiaita, mutta ihan älyttömästi en vielä tuosta ajasta stressaisi. Tuohon on niin monta vuotta aikaa, että teidän kaikkien elämäntilanne saattaa muuttua siihen mennessä, lapset voivat haluta muuttaa isälleen syystä x, pojat ovat tuossa välissä puolesta vuodesta vuoteen armeijassa, sinulla saattaa vuosien päästä olla uusi kumppani taloudessa osallistumassa kustannuksiin...

Asumisesta ja opiskelusta ei mielestäni lasten tarvitse menojaan kustantaa itse, mutta jos vain on suinkin mahdollista, että teini edes 18-vuotiaana saisi kesätöitä, voi minusta edellyttää, että ns. vapaa-aikaan liittyvät kulut (uudet vaatteet, viihde-elektroniikka, bensat) maksaa teini omista rahoistaan. Muutenkin voi mielestäni teinien kanssa tehdä sopimuksia hankinnoista: sinä ostat tarpeeseen uutta sillä hinnalla, kuin sinusta on kohtuullista, mutta jos teini haluaa jotain vain uutuuden tai trendin takia ("kaikilla muillakin on"), oli kyse sitten uudesta puhelimesta tai 200e talvitakista, niin hän osallistuu sen kustannuksiin omilla rahoillaan.

Vierailija
33/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista, että pienemmilläkin tuloilla on pärjätty ja säästöönkin jäänyt rahaa. Ehkä stressaan turhaan, menot on varmaan osin laskettu yläkanttiin. Asuntoa on vaikea vaihtaa halvempaan, kun kulut eivät sillä juuri tipu, ehkä sähkölasku pienisi. Kauhean suurilta omakotiasujana tuntuvat nuo vastikkeet 300-400€ lainan päälle, sillä melkein jo maksaa omakotitalossa kaikki kulut.

Auton vaihdosta halvempaan en osaa sanoa. Auto nyt vm 2011 ajettu 98 tkm ja arvo noin 10000. Jos vaihdan 5000€ autoon joka on yli 10 vuotta vanha ja yli 200 tkm ajettu, niin kannattaako? Itselläni ei ole ollut tuon hintaluokan autoa, pelkään että niihin tulee yllättäen isoja ja kalliita korjauksia. Mutta en tiedä onko näin vai onko kyse tuurista.

Muuta, vakuutukset irtisanon jos rahat ei riitä. Ne on otettu jo ennen syntymää, joten sillä hirvittää että saman tein sitten sattuu jotain kun ne irtisanoo.

Irtaimiston olen huomioinut, mies saa viedä mennessään mitä haluaa, ei ole tarvetta tapella. Hankin sitten pikkuhiljaa kaikkea, huonekalut saa edullisesti tori.fistä ja kodinkoneitakin, jos ei pysty kerralla ostaa uusia.

Tavoitetilanne mulla olisi se, etten tarvitsisi mitään elareita. Koko elatusapu on sananakin nöyryyttävä. Mutta yritän toki lasten edun nimissä niistä neuvotella. Pystyisin varmaan elättää lapset itsekin, mutta heidän oikeutensa ilmeisesti on saada sama elintaso kuin ennen eroakin. Kyse on onneksi vain muutamasta vuodesta.

Vierailija
34/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsevatko lapset tapaturmavakuutusta? Meillä on Suomessa toimiva julkinen terveydenhuolto, en näe mitään järkeä maksella ylimääräisiä maksuja privaatinkäyttöoikeudesta jos rahat on muutenkin tiukalla. Auton vaihtaisin halvempaan, tarvittaessa myös asunnon.

Mä en kyllä missään nimessä laittais pois. Tapaturmavakuutukset on halpoja. Meillä pojalla 40 euroa vuosi, nuoremmalla 28 euroa. Pojalla murtui käsi, julkisella oli huonoa hoitoa ja kontrolliaika ois mennyt kuukauden päähän, vailla käsi oli huonossa kunnossa. Muistin tapaturmavakuutuksen, samana päivänä yksityiselle ja fysioterapiaan. Otettiin kuvia jne. Äkkiä maksoi itsensä takaisin.

Vierailija
35/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteista, että pienemmilläkin tuloilla on pärjätty ja säästöönkin jäänyt rahaa. Ehkä stressaan turhaan, menot on varmaan osin laskettu yläkanttiin. Asuntoa on vaikea vaihtaa halvempaan, kun kulut eivät sillä juuri tipu, ehkä sähkölasku pienisi. Kauhean suurilta omakotiasujana tuntuvat nuo vastikkeet 300-400€ lainan päälle, sillä melkein jo maksaa omakotitalossa kaikki kulut.

Auton vaihdosta halvempaan en osaa sanoa. Auto nyt vm 2011 ajettu 98 tkm ja arvo noin 10000. Jos vaihdan 5000€ autoon joka on yli 10 vuotta vanha ja yli 200 tkm ajettu, niin kannattaako? Itselläni ei ole ollut tuon hintaluokan autoa, pelkään että niihin tulee yllättäen isoja ja kalliita korjauksia. Mutta en tiedä onko näin vai onko kyse tuurista.

Muuta, vakuutukset irtisanon jos rahat ei riitä. Ne on otettu jo ennen syntymää, joten sillä hirvittää että saman tein sitten sattuu jotain kun ne irtisanoo.

Irtaimiston olen huomioinut, mies saa viedä mennessään mitä haluaa, ei ole tarvetta tapella. Hankin sitten pikkuhiljaa kaikkea, huonekalut saa edullisesti tori.fistä ja kodinkoneitakin, jos ei pysty kerralla ostaa uusia.

Tavoitetilanne mulla olisi se, etten tarvitsisi mitään elareita. Koko elatusapu on sananakin nöyryyttävä. Mutta yritän toki lasten edun nimissä niistä neuvotella. Pystyisin varmaan elättää lapset itsekin, mutta heidän oikeutensa ilmeisesti on saada sama elintaso kuin ennen eroakin. Kyse on onneksi vain muutamasta vuodesta.

Ei helvetti. Sulla on omakotitalo, autolaina, ylisuuret puhelinlaskut ja mietit, että ekana irtisanot vakuutukset?! No elä nyt sitä mene tekemään. Myy ennemmin auto ja osakasko tilalle.

Vierailija
36/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kaikki tuntuu saavan elareita vaikka lapset ois vuoroviikoin? Ite en oo saanut penniäkään ja lapsi jo 8v.

Sitten sulla on todennäköisesti selkeästi parempi elatuskyky kuin etällä, jos näin on lastenvalvoja laskenut.

Vierailija
37/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tapaturmavakuutus on halpa, pari-kolmekymppiä vuodessa.

Vierailija
38/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennus, siis kyseessä ei ole pelkkä tapaturmavakuutus, vaan sairaskuluvakuutus (epäselvästi kirjoitin). Nuo on 390/ lapsi vuodessa eli yht. 780€ tekee 65€/kk. Sillä mietin näiden irtisanomista tai ainakin pitää kilpailuttaa, jos on kalliit.

ap

Vierailija
39/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt autossa millaiset vakuutukset?

Pystyykö niitä alentamaan?

Onko autovelka pankille vai osamaksufirmalle? Pystyisitkö jotenkin ottamaan edullisemman autolainaa pankin kanssa samalla kun joudut muuttamaan asuntolainan nimellesi?

Kannattaisi jotenkin paketoida kaikki lainat sitten kun neuvottelet sitä omaa lainaasi asunnosta.

En tiedä onnistuuko, mutta aina kannattaa kysyä, säästö se on pienikin säästö.

Vierailija
40/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuossa sun laskelmassa on 400 e joka kk, jolla ostatte vaatteita? Mitä ihmettä? Yli 100 e/kk vaatteisiin per nuppi???!!!

Aloittaisin karsinnan siitä, kukaan (edes teinityttö) ei tarvitse vaatteita tonnilla vuodessa.