Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritän laskea miten pärjäisin taloudellisesti erotessa

Vierailija
03.11.2019 |

Ero ollut esillä puheissa, eikä tämä tilanne tunnu nyt parantuvan. Yritän laskea miten rahani riittäisivät. Tulot on nettona 2300 + siihen sitten lapsilisät kototuksella 300 + elatustuki 320 (lasken varulti minimin mukaan, jos toiselta ei löydy halukkuutta enempään), elit tulot yht. 2920.

Mutta menot: asuntolaina 800, jos jään tähän lapsien kanssa, autolaina 130, vakuutukset 150kk (koti, lasten tapaturma ja auto), vesi 70, sähkö 150-200. Näiden jälkeen jää 1570, josta ruoka 500, bensa 200, harrastukset 150, kampaaja 30/kk, netti ja puhelimet 80/kk jää 610.

Tuosta laitettava ainakin 100/kk jemmaan kerran vuodessa maksuun tulevia kuluja varten (autovero 215, katsastus 120, kiinteistöverot 900). Eli jäisi 510€, josta annettava kahdelle lapselle 14v ja 15v käyttöraha ja ostettava meidän kaikkien vaatteet yms. Ajattelisin, että jotain pitäisi saada myös säästöön, jos vaikka auto hajoaa tai pesukone. Eli joku 400€ jäisi vaatteisiin yms.

Itsestäni tämä laskelma tuntuu tiukalta ja pelottaa kuinka selvitään. Olenko edes osannut kaiken huomioida? Asuntoa ei kannata nyt vaihtaa pienempään, ennen kuin lapset muuttavat pois (kulut eivät juuri pienene, sillä vastikkeet isoja rivi- ja kerrostaloasunnoissa). Puskurirahastoa on onneksi useita tonneja.

Sitten askarruttaa, että miten käy kun lapsilisät ja elatus loppuu? Tulot tippuvat hetkessä 600€ ja ei ole kyllä sydäntä tuupata lapsia tuosta vaan omilleen.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätehuolto

Lälämmitys

Sähköt

Kännykät

Jne

Vierailija
2/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sähkönkulutuksesta säästää? Mutta vaikuttaa siltä, että ihan hyvinhän te tulisitte pärjäämään. Lapsilisien loppuminen tulee tuntumaan, mutta aina on jotain, mistä voi nipistää, jos niin haluaa/tulee tarve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän on suunnitella ja laskeskella. Joistakin menoista voi myös karsia. Itse olen vastaavassa tilanteessa pärjännyt. Toki lapsilisän loppuminen 17- ja elatustuen 18-vuotiaana tekevät ison loven tuloihin, kun ei lukiolainen vielä pärjää omillaan ja opiskelukulut ovat suuret. Itse olen karsinut omat vaate- ja kampaamokuluni lähelle nollaa. Liikenevät rahat menevät lapsille. Ehkä lastesi isä haluaa osallistua omien lastensa kuluihin näiden täysi-ikäistymisen jälkeenkin, toisin kuin ex:ni.

Vierailija
4/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elatusmaksun määrä perustu miehen suostumukseen vaan tuloihin. Viime kädessä haet niitä oikeuden kautta. Missään nimessä ei pidä suostua minimiin, paitsi jos mies on tuloton.

Vierailija
5/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäinen: 217 e/kk

Alakoululainen: 440–465 e/kk

Teini-ikäinen: 494–531 e/kk

Summiin on laskettu mukaan lapsen ruokakulut, vaatteet, harrastukset ja muu vapaa-ajanvietto, liikkuminen (pyörä, bussikortti), hygieniatarvikkeet ja tietoliikennekulut. Isommilla lapsilla poikien budjetit ovat isommat kuin tytöillä, koska teinipojat syövät enemmän.

Vierailija
6/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö asuntolainan laina-aikaa pidentämään niin että kuukausittaista maksuerä saisi pienemmäksi? Nyt on muutenkin tosi matalat korot joten pankin marginaali kannattaa tarkastaa/kilpailuttaa, 0,5 pitäisi irrota suht helposti.

Vierailija
7/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle kouluikäinen: 217 e/kk

Alakoululainen: 440–465 e/kk

Teini-ikäinen: 494–531 e/kk

Summiin on laskettu mukaan lapsen ruokakulut, vaatteet, harrastukset ja muu vapaa-ajanvietto, liikkuminen (pyörä, bussikortti), hygieniatarvikkeet ja tietoliikennekulut. Isommilla lapsilla poikien budjetit ovat isommat kuin tytöillä, koska teinipojat syövät enemmän.

Mielenkiinnosta...mistä nämä laskelmat on otettu?

Vierailija
8/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjäisin jopa paremmin ilman miestä, jonka takia mulla ei ole varaa panostaa itseeni ja omaan hyvinvointiini. Vie enemmän kuin antaa.

Vierailija
9/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina, vakuutukset ja sähkö on hyvä kilpailuttaa, siinä voi säästää vuositasolla useita satasia.

Itse kun muutin yksin "yllätti" se, kuinka paljon kaikki vie enemmän rahaa kun yksin maksaa. Juurikin esim pesukone on yksinään maksavalle tosi iso kustannus. Sitten kaikesta pienestäkin kertyy iso summa jos ei ole ketään kenen kanssa jakaa.

Mielestäni apn laskelmat näyttävät loogisilta. Lisäksi on hyvä muistaa että maailma ei kaadu jos joka kuukausi ei mene ns. budjettiin, varsinkin jos tarkoitus on säästää järjestelmällisesti muuten.

Vierailija
10/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kahden teinin kanssa ihan vastaava tilanne ja ei tossa ole ylimääräistä, mutta selvitään. Lasten isä ei osallistu mitenkään, paitsi pakolliset elarit. Mun vanhemmat on halunneet maksaa kuopuksen kilpaurheilun. Miten ajattelit maksaa exän ulos yhteisestä talosta? Minä en pystynyt, joten maksan vuokraa 900 euro/kk, pakko olla eri sukupuolta oleville teineille omat huoneet.

Vierailija
11/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

leirit, kesäloma reissut/tekemiset, fillarit, kännykät, kuulokkeet,pelit, uheilivarusteet, harrastusmaksut, synttärilahja kavereilla, sairastumiset/lääkkeet

Mutta kyllähän sun nettotulot on n. suomalaisen keskimääräinen tulo ja monet sillä pärjää. 

Jäiskö lapset ns kokonaan sulle, ettei viikko-viikko systeemiä? 

Suosittelen että kumpikin hankkii vuosimaksuttoman luottokortin millä maksetaan lasten kulut ja ne sitten tasataan ( ruoka, asuminen, vakuutukset, ja muut tiedossa olevat tietenkin erikseen ja siihen laskette tuen), muuten kortilla kaikki muut (yllämaininut ja ne mitä en muistanut), ja tasaatte esim kerran 3kk maksut. Näin tulee maksettua puoliksi kaikki pikkukulut mistä tulee valtava määrä muuten lähivanhemmalle. 

Vierailija
12/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko asuntolainaa on jäljellä? Pitääkö miehelle maksaa minkä verran, jos lunastat hänen osuuden?

Kannattaa huomioida, ettet välttämättä noin vain pysty siirtämään asuntoa nimiisi. Et välttämättä saa niin paljon lainaa. Luulen että kokonaislainamäärä voi olla noilla tuloilla ja tuolla perhekoolla max 200 te. Riittääko se?

Suunnitelmat menee ihan uusiksi, jos pankki ei myönnäkään lainaa. Vai oletko jo käynyt neuvottelut?

Vierailija
13/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinä otit vakuutuksissa ja sähkölaskussa huomioon sen, että on yksi henkilö vähemmän kuluttamassa?

Vierailija
14/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on siinä mielessä hyvä tilanne, että ex mies ihan oma-aloitteisesti ja hyvillä mielin maksaa kaikki lasten harrastukset eromme jälkeen. Lisäksi ostaa teineille vaatteita ja tarvittaessa uudet kännykät jne.

Itse olen paljon pienituloisempi, joten lapsilisät ja elarit menee ruokaan käytännössä.

En tiedä miten selviäisin, jos exä ei osallistuisi kustannuksiin mitenkään.

Vierailija
15/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko auto sulla pakollinen? Lapset kesätöihin? Ehditkö leipoa ja tehdä itse ruokaa? Tai lapset? Säästä sähkössä? Osta ruoat lidlistä. Ulkonasyömiset pois. Lomamatkat pois. Hyödynnä urheiluliikkeiden alennusmyynnit.

Vierailija
16/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tulot vaikuttaa ihan hyviltä. Tosin exän tuloista riippuu elatusmaksu. Jos hällä on pienet tulot niin elatusapu voi olla jopa pienempi kuin ns kelan minimi. Miten miehen osuus asunnosta? Tuskin ilmaiseksi osuudestaan luopuu? Vaikka toki mahdollista, kun itsekin olisin luopunut, jos ex olisi taloon halunnut jäädä.

Vierailija
17/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tehnyt laskelmat lähtökohtana se, ettet tingi elintasosta. Hyvin sulla menee, mekin ollaan selvitty joilla ei ollut puoliakaan noista lähtökohdista. 

Vierailija
18/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudutko ottamaan lisää lainaa maksaaksesi miehen ulos asunnosta? Jos joudut, onko se jo huomioitu laskelmassasi?

Vierailija
19/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, hyviä huomioita. Lainan saan itselleni lunastaakseni miehen ulos (pankista jo lupaus) ja se on pitkällä maksuajalla 20v ja hyvällä marginaalilla 0,4 + vielä korkosuoja. Asuntolainassa on mahdollisuus lyhennys apsiin kuukausiin. Tarkoitus on, että myisin talon pois lasten itsenäistyttyä, jolloin minun pitäisi saada velaton pienempi asunto myyntihinnalla.

Lapsilla on omilla säästötileillään rahaa, joita voi tietysti käyttää aikuistumivaiheessa autokouluun ja opiskelukuluihin. Mutta en ollut osannut pohtia ollenkaan näitä kännykän ostamisia yms. Eli vielä enemmän pitää saada säästöön kuukaudessa.

Ruokaan lasken aina 120/vk, jos sitten menee sillä viikkoa johonkin ylimääräiseen (kaverisynttärit, elokuvareissu), niin tarvittaessa syödään kyllä 60€/ viikko.

Lasten isä ei ole tuloton, mutta yrittäjänä osaa kyllä laittaa paperille tulokseen tasan nolla. Varmasti tulee kyllä lapsille masamaan käyttörahaa heidän omille tileilleen ja toivon mukaan jatkossakin hankkiin lapsille jotakin. Voi ehkä maksaa suosiolla enemmänkin elatuksesta, mutta en halua näitä laskelmia sen varaan tehdä.

Vakuutusmaksut ja vesilaskun olen laskenut sen mukaan, että kolme on talossa. Sähkölaskussa ei voi hirveästi säästää, kun sähkölämmitys vie minkä vie. Jätelaskua en tajunnut, mitähän sekin on, pitää selvittää.

Auto on pakollinen työmatkoihin, laina onneksi loppuu 3 vuoden päästä, joten siitä irtaantuu 130/kk edellyttäen että auto ei rupea hajoilemaan.

Isoin huoli on tuosta lasten ikävuosista 17-20, eli sinne pitäisi saada rahaa säästettyä. Kiva olisi myös joskus vaikka reissata tai jotain ylimääräistä, ahdistaa jos seuraavat vuodet ovat sitten tätä jatkuvaa laskemista rahojen riittämisestä.

ap

Vierailija
20/55 |
03.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se auto ikuisesti kestä. Sitten kun autolaina loppuu niin sun täytyy aika pian ostaa uusi auto ja taas menee lainanlyhennys. Jos ajat paljon, niin auton vaihto/jatkuvat korjaukset on välttämättömyys. Eli en laskisi sen varaan että kolmen vuoden päästä jää 130 e kk enemmän käyttövaraa.

Muuten kyllä laskelmat vaikuttaa ihan hyviltä. Hyvä että sulla on pieni puskuri olemassa ja siitä kannattaa pitää kiinni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi