Vartijat myymälöissä
Muistan, että aiheesta on keskusteltu tällä palstalla. Kuitenkin mietin, mikä näiden vartijoiden koulutus on. Kävin lähikaupassani hakemassa ruokaa, mitä tarvitsin. En yleensä edes noteeraa ympärillä olevia ihmisiä ja haluan vain nopeasti valita mitä tartten. Tuo virkaintoinen nuori tyttö kulki jäljessäni, no mikäs siinä, ei mulla ole mitään salattavaa. Kun pääsin kassalle daami seisoi edessäni haara-asennossa ja tuijotti edelleen kuin oisin ollut varas. Sanoin että hyvää päivän jatkoa. Murhaava katse. Miten he "profiloivat" ihmisiä. Ärsyttävää.
Kommentit (50)
Minuakin on ruokakaupassa seurattu. Olin pukeutunut siististi kun poikkesin töiden jälkeen kauppaan. Vartija tuli aina hyllyn päähän ja otti leveän haara-asennon ja laittoi kädet puuskaan. Siinä se sitten tapitti minua. Joskus olin ainoa ihminen siinä kyseisellä hyllyllä, joten kyllä se vaan minua seurasi. Ahdisti hemmetisti vaikka varastaminen ei ollut tullut mieleenkään, enkö saa tehdä normaaleja ruokaostoksiani rauhassa? Jotkut muutkin asiakkaat huomasivat vartijan käytöksen ja rupesivat sitten katsomaan minua sellaisella "hemmetin varas" -ilmeellä, eräs mies aivan selvästi katsoi minua vihaisesti ja muka sattumalta ohikävellessään osui olkapäällään minuun. Jätin shoppailun siihen ja menin kassalle vain jo kerätyt tuotteet mukanani vaikka ostoslistaa oli vielä tuplaten jäljellä. Teki mieli jättää koko kärry siihen paikkaan mutta olin jo pussittanut irtosuolakurkkuja ym. sellaisia tuotteita, joita ei voi vaan laittaa takaisin hyllyyn. Kassatyöntekijä ei tervehtinyt vaan vaihtoi vartijan kanssa merkitseviä katseita, kun se vartija seisoi taas kädet puuskassa kassojen päädyssä. Varmaan pettyivät kun kaupasta poistuessani ei hälyttimet soineetkaan.
Siinä vuodatus miksi vartijat ahdistavat/ärsyttävät minua tänäkin päivänä. En ole käynyt kyseisessä kaupassa tuon jälkeen, vaikka enhän voi tuomita koko kauppaa yhden vartijan perusteella, joka ei ole edes henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään vartijoita. Omakohtaisia kokemuksia heidän ylimitoitetusta väkivallasta.
Pakko kysyä, onko sinun mielestäsi oikeutettua väkivaltaakin tai alimitoitettua väkivaltaa kun käytät tuollaista sanamuotoa ?
On oikeutettua väkivaltaa. Vartijaa vastustava on pikeutettua taltuttaa voimatoimin.
Mitä iloa vartijadta muuten on?
No, monenlaista pösilöä tietysti alalle hakeutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä vartijoissa näin helvetisti ihmisiä ahdistaa. Tekevät työtään.
Toisekseen, saatoit muistuttaa jotain myymälävarasta entisistä tapauksista.
Jumalauta että on ihmisillä ongelmat
Kummastelen saako vartijat muka myymälävarkaat kiinni seuraamalla lainkuuliaisia ostajia?
Ahdistaa että hinnat noussee koska vuokrakytät eivät osaa valvoa oikeita kohteita.
Jos olet lainkuuliainen ostaja, niin vartijan ei pitäisi kovin paljoa ahdistaa.
Kerro myös, miten sinä tunnistat lainkuuliaisen ihmisen ulkonäöltä?
Ihmisiä voi rasittaa turha kyttääminen, etkö ymmärrä muita lainkaan?
Miksi kaupassa asioivan pitäisi tunnistaa rehelliset? Eikö sen vartijan pitäis osata se?
En ymmärrä. Jos et ole tekemässä mitään väärää, niin miten se työtään tekevä vartija ahdistaa?
Ahdistaako sinua myös Tullissa ja passintarkastuksessa?
Et edelleenkään kertonut, miten vartija tunnistaa "rehellisen" ihmisen?
Voe elämä. Kyllä vaan ne siististi pukeutuneetkin varastaa. Jotkut jopa suuria rahasummia omalta työpaikaltaan. Onhan niitä uutisissa ollut.
Vartijat ärsyttävät, kunnes sattuu jotakin tavallisuudesta poikkeavaa.
Älkää sitten tulko apua huutelemaan, vaan puolustakaa rohkeasti itseänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummastelen saako vartijat muka myymälävarkaat kiinni seuraamalla lainkuuliaisia ostajia?
Ahdistaa että hinnat noussee koska vuokrakytät eivät osaa valvoa oikeita kohteita.
Miksi kaupassa asioivan pitäisi tunnistaa rehelliset? Eikö sen vartijan pitäis osata se?
En ymmärrä. Jos et ole tekemässä mitään väärää, niin miten se työtään tekevä vartija ahdistaa?
Osaatko lukea?
Vartijan pitää osata se profilointi ei palstailijan jolla ei koulutusta moiseen ole.
Koskaan en ole varastanut, mutta yhden kaupan akkavartija keksinyt ottaa silmätikukseen eli ilmestyy kuin tyhjästä mm. kaupan portille, kassan taa ja hyllyjen väliin kyttäämään. Epäilen jo mt-ongelmia, sillä olen joka kerta maksanut ostokseni (hän on sen nähnyt omin silmin) sekä säästänyt kuitin. Minua kohtaan ei ole koskaan käyttäydytty tällä tavoin kun vaan ja ainoastaan Suomessa saa tuntea kassalla ostaessa olevansa varas syyttä suotta. Onneksi on muitakin liikkeitä. Ko.vartija ei kyttää muita juoksemalla kaupan portille, mutta hyllyjen välistä kylläkin ja yleensä vielä kyttää niitä hyllyjä joissa on euron tai parin tuotteita ennemmin kannattaisi kytätä kalliiden hintojen hyllyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet hieman yksinkertainen.
En ole tuo kenelle esität typeriä kommenttejasi.
Vierailija kirjoitti:
Vartijat ärsyttävät, kunnes sattuu jotakin tavallisuudesta poikkeavaa.
Älkää sitten tulko apua huutelemaan, vaan puolustakaa rohkeasti itseänne.
Ei kukaan ole kehottanut poistamaan kaikkia mahdollisia vartijoita, vaan tässä mietitään miksi systeemi on niin erilainen kuin ennen, että vartijat juoksevat kaikkien perässä kuin viimeistä päivää ja tuijottavat suoraan melkein vieressä. On mahdollista että aiemmin on tunnistettu paremmin potentiaaliset tekijät jollakin metodilla - mikä se on ollut. Köyhältä näyttävä ei ole aina myymälävaras. Jos kiinteän tuijotuksen ja sotilaallisessa asennossa seisomisen ajatellaan antavan viestin myymälävarkaille, niin se myös karkottaa muut asiakkaat. Mietitään miksi vartija luulee rikolliseksi, ettei ole mitään tunnistuskykyä ihmisten suhteen, jotain puuttuu opetuksesta
Maallikko luulee tietävänsä, kuinka mahdolliset näpistelijät profiloidaan. Kaikissa ihmisryhmissä on näpistelijöitä, jopa herttaisissa mummeleissa. Rikaskin voi olla kleptomaani. 795