Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautajaiset, miten hiukset ja mitä päälle

uusitulokassukuun
02.11.2019 |

Olen 21v nainen, ja olen menossa poikaystäväni isoisän hautajaisiin (poikaystäväni äiti kutsui sinne, joten en ole muuten vain tunkemassa), mutta paikalla on kuitenkin paljon minulle vieraita ihmisiä joten olisi kivaa olla asiallisen näköinen. Minulla on tähän mennessä hankittuna (kirpparilta) polvien yli ulottuva musta siisti hame ja olen miettinyt, että etsin jonkin jakun yläosaksi. Korkkareissani on rusetti, mutta toivon ettei se haittaa, kun olen kuitenkin opiskelija niin ei ole varaa ostaa uusia kenkiä.

Ei ole kuitenkaan mitään hajua miten laitan hiukseni. Minulla on lanteisiin asti ulottuvat paksut hiukset, joten ne eivät todellakaan voi olla edes puolittain auki tai letillä. Osaan kyllä tehdä päätä pitkin meneviä lettejä, mutta mielestäni ne ovat hiukan liian prinsessamaisia hautajaisiin. Nutturoista minulla ei ole kokemusta, mutta on vielä ruhtinaallisesti aikaa harjoitella. En vaan sitten niistä tiedä millainen nuttura pitäisi tehdä ja millaista on edes mahdollista yrittää tämmöisellä hiusmäärällä.

Sekin huolestuttaa, etten itse isoisää tavannut kuin muutaman kerran. Olisin kyllä halunnut tuntea hänet paremmin, ja olen surullinen hänen kuolemastaan, mutta olisin ymmärtänyt ihan hyvin jos minua ei olisi kutsuttu koko hautajaisiin. On epäselvää, miten minun oletetaan käyttäytyvän ja mihin menen istumaan kirkossa.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset voit laittaa taakse kiinni. Ylimääräiset korut pois. Jos sinulla on rippiristi, laita se kaulaan. Kirkossa istut poikaystäväsi kanssa. Kyllä se hyvin menee.

Vierailija
2/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusten ei tarvitse olla nutturalla, tyylikäs poninhäntä kelpaa hyvin. Koruja voi olla, ei mielellään kultaisia ja korujen pitäisi olla melko pienet ja huomaamattomat. Menet hautajaisiin poikaystäväsi kanssa, istut hänen kanssaan kirkossa ja kuljet hänen mukanaan. Hän varmaankin esittelee sinut niille, joita et tunne. Käyttäydyt "vaatimattomasti", siis et vedä huomiota itseesi. Hyvin kaikki menee.

Miten olisi vaikka tällainen tuplasolmuponinhäntä?

https://www.terve.fi/artikkelit/tuplasolmulla-pirteampi-poninhanta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa suvussa on ollut hautajaisia parin viime vuoden aikana, sitä edellisistä oli parinkymmenen vuoden tauko. Ennen hautajaiset oli synkkiä tilaisuuksia, mutta nykyään niissä on soveliasta jopa muistella nauraen vainajaa - siis muistotilaisuudessa, ei siunauksen aikana.

Pappi kyllä kertoo, mitä missä vaiheessa tehdään. Voit aivan hyvin istua poikaystäväsi vieressä. Kysy poikaystävän vanhemmilta, mitä suunnitelmia heillä on hautajaisten kulun varalle. Tumma vaatetus on ok ja hiukset laitat niin kuin itsellesi on mieluisinta. Et puhunut mitään meikistä, mutta se on hyvä olla hillitty. Kiva, että sinua pyydettiin mukaan.

Vierailija
4/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jotain räväkkää.

Vierailija
5/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisissa hautajaisissa vaatimattomuus on valttia. Polvet ja olkapäät peitettynä ja vaatteiden väritys linjalla musta, harmaa, tummansininen ja valkea.

Laita hiukset kiinni ihan vaikka mustalla nauhalla, jonka ostat kangaskaupasta.

Vierailija
6/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tilaisuudessa mukana vainajan lapsenlapsen kumppanina. Tätä kautta olet osa lähiomaisten joukkoa ja siinä mielessä ihan tärkeässä roolissa, mutta et pääosassa. Pärjäät ihan hyvin, kun kuljet päivän poikaystäväsi rinnalla.

Pukeutumisessa tärkeintä olla siisti ja suht koruton Musta on varma värivalinta, mutta tuskin kukaan paheksuu muitakaan tummia sävyjä. Kaikki ymmärtävät, ettei nuorella ole välttämättä kaapissaan jakkua joka lähtöön. Polvet peittävä hame on hyvä idea. Sukkahousut saavat myös olla mustat (muista varapari käsilaukkuun, jos käytät ohuita).

Saa hautajaisissa olla kauneuttakin! Jos sulla on upea tukka, ei sitä piiloon saa millään kuitenkaan :) Tee sellainen kampaus, jossa itse viihdyt ja tunnet olosi varmaksi ja rennoksi. Jos yleensä meikkaat, meikkaa nytkin, mutta väreissä ja määrässä saa olla hillitty. Vedenkestävää ripsiväriä suosittelen.

Googlaamalla löydät lisää tietoa hautajaisten kulusta (jos ovat kirkossa). Muistotilaisuudet ovat aika erilaisia keskenään, toteutus riippuu paljon paikkakunnasta, suvun tavoista ja tietty vainajastakin. Kysy poikaystävältäsi tai hänen vanhemmiltaan lisää, jos jokin yksityiskohta mietityttää.

Hautajaisiin tullaan monilla motiiveilla: muistelemaan ja hyvästelemään vainajaa, tukemaan menetyksen kokeneita ihmisiä, kahvittelemaan suvun ja tuttavien kesken jne. - kaikki yhtä hyviä syitä olla paikalla. Sujahdat joukkoon varmasti ihan hyvin, kun pidät korvat ja silmät auki.

Myötätuntoiset terveiset!

Vierailija
7/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poikaystävä kantamassa arkkua? Silloin menet varmaan poikaystävän äidin kanssa kirkkoon istumaan.

Vierailija
8/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaukseksi suosittelen sellaista, mikä ei ole liian näyttävä, mutta ei kuitenkaan tunnu sinusta itsestäsi liian arkiselta.

Varminta on valita asu, joka on siisti ja hillitty, kokonaan musta tai mustavalkoinen. Mustat sukkahousut, ja kenkien osalta riittää, että ne ovat mustat ja asuun sopivat.

Jos on arkkuhautaus, ja mietit, laitatko talvi- vai kesätakin, valitse talvitakki. Minun oma kokemukseni on, että avoimen haudan äärellä ilma tuntuu aina pari astetta kylmemmältä kuin se oikeasti on.

Vierailija
9/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, kyllä ihana paksu tukka saa olla auki ja näkyä. Jos se on väriltään kirkkaanpunainen, niin sitten ponnari tai letti. Nutturaa ei tarvi nuorella olla. Rusetti ei kengissä haittaa. Monenmoista hautajaisasua on tullut nähtyä, itse pitäisin outoina valintoina kirkkaanvaaleanneonvärejä.

Vierailija
10/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuten ikinä usko, että ihminen jolla on lanteille asti ulottuvat hiukset, ei tiedä noin miljoonaa tapaa sitaista ne siististi kiinni.

Vierailija
11/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia, helpottavaa kuulla että on sopivaa istua poikaystävän vieressä.

Vierailija
12/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä suosin ponihäntää ja lettejä. Hiukset pääsivät aika varkain venähtämään näin pitkiksi, yleensä olleet lapaluihin asti.

Vierailija
13/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säädyllinen, tumma ja peittävä pukeutuminen - ei siis avonaista kaula-aukkoa eikä minihametta. Mustat sukkikset.

Hiukset kiinni. Jos et osaa nutturaa, laita kiinni niskasta. Itse käytän mustaa solkea, donitsia tai samettinauhaa. Sellaisella voi myös letittää hiuksia ainakin jonkin matkaa, jos ovat liehuvat tai sähköistyvät talvisissa vaatteissa.

Vierailija
14/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeudu kokomustaan. Muista ettet ole siellä keskipisteenä vaan toisen muistoa kunnioittamassa

Vierailija
15/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta hiusnauha ja donitsi voisi onnistua ihan hyvin. Kiitos

Vierailija
16/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi, kyllä ihana paksu tukka saa olla auki ja näkyä. Jos se on väriltään kirkkaanpunainen, niin sitten ponnari tai letti. Nutturaa ei tarvi nuorella olla. Rusetti ei kengissä haittaa. Monenmoista hautajaisasua on tullut nähtyä, itse pitäisin outoina valintoina kirkkaanvaaleanneonvärejä.

Sinne ei mennä esittelemään ihanaa paksua auki olevaa tukkaa. Pitkä tukka kiinni, sen verran voi etikettiä harrastaa moukempikin.

Vierailija
17/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmissä hautajaisissa (äitini) marraskuussa minulla oli tummansininen polviin ulottuva mekko ja tummansininen pitkähihainen neulebolero, tummansiniset sukkahousut ja mustat saappaat/korkkarit (4cm korolla). Takkina musta polvien alle ulottuva villakangastakki ja musta kaulahuivi sekä musta hanskat.

Kaulassa isoäitini helmet ja helmikorvikset.

Pitkät paksut hiukset laitoin ponnarille niskaan.

Väreinä käy musta, tummansininen, tummanharmaa, valkoinen. Korut hillityt. Hiukset siististi ja hillitysti.

Kirkossa istut poikaystäväsi kanssa lähiomaisten joukossa.

Osta valkoinen tai tummanpunainen yksi tai kolme ruusua jonka lasket arkun viereen kirkossa. Jos siis et osallistu poikaystäväsi kukkakimppuun.

Tsemppiä päivään. Hyvin se menee.

Vierailija
18/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumisaappaat mustat tietenkin.

Tähän aikaan vuodesta montun reunalla kuraista, mutta sinne ei mennä millään punaisilla saappailla.

Vierailija
19/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset siellä keskittyy luultavasti suremaam vainajaa, ei siihen millainen ranskanletti Mikko-serkun tyttöystävällä on. Joten: ei mitään väliä. Asuu kuulostaa ihan asialliselta.

Vierailija
20/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset siellä keskittyy luultavasti suremaam vainajaa, ei siihen millainen ranskanletti Mikko-serkun tyttöystävällä on. Joten: ei mitään väliä. Asuu kuulostaa ihan asialliselta.

Siis, asusi.