Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hautajaiset, miten hiukset ja mitä päälle

uusitulokassukuun
02.11.2019 |

Olen 21v nainen, ja olen menossa poikaystäväni isoisän hautajaisiin (poikaystäväni äiti kutsui sinne, joten en ole muuten vain tunkemassa), mutta paikalla on kuitenkin paljon minulle vieraita ihmisiä joten olisi kivaa olla asiallisen näköinen. Minulla on tähän mennessä hankittuna (kirpparilta) polvien yli ulottuva musta siisti hame ja olen miettinyt, että etsin jonkin jakun yläosaksi. Korkkareissani on rusetti, mutta toivon ettei se haittaa, kun olen kuitenkin opiskelija niin ei ole varaa ostaa uusia kenkiä.

Ei ole kuitenkaan mitään hajua miten laitan hiukseni. Minulla on lanteisiin asti ulottuvat paksut hiukset, joten ne eivät todellakaan voi olla edes puolittain auki tai letillä. Osaan kyllä tehdä päätä pitkin meneviä lettejä, mutta mielestäni ne ovat hiukan liian prinsessamaisia hautajaisiin. Nutturoista minulla ei ole kokemusta, mutta on vielä ruhtinaallisesti aikaa harjoitella. En vaan sitten niistä tiedä millainen nuttura pitäisi tehdä ja millaista on edes mahdollista yrittää tämmöisellä hiusmäärällä.

Sekin huolestuttaa, etten itse isoisää tavannut kuin muutaman kerran. Olisin kyllä halunnut tuntea hänet paremmin, ja olen surullinen hänen kuolemastaan, mutta olisin ymmärtänyt ihan hyvin jos minua ei olisi kutsuttu koko hautajaisiin. On epäselvää, miten minun oletetaan käyttäytyvän ja mihin menen istumaan kirkossa.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta säkki päälle ja leikkaat siihen vain silmänreiät et tartte meikkiä eikä tukkaa tarvitse miettiä. Ilmoitatvain vaihtaneesi uskontoa ja ensiviikolla vlit pukeutua normaalisti kun ilmoitat kyllästyneesi edelliseen uskontoon.

Vierailija
22/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset siellä keskittyy luultavasti suremaam vainajaa, ei siihen millainen ranskanletti Mikko-serkun tyttöystävällä on. Joten: ei mitään väliä. Asuu kuulostaa ihan asialliselta.

Ja tämä ihan ystävällisesti tarkoitettu muistuttamaan, että harva muistaa mitä muiden päällä on missäkin tilaisuudessa, jos suurinpiirtein tilaisuuteen sopivasti on pukeutunut, joten ihmiset miettii liikaa tällaisia vaate ja kampausasioita sen pelossa että joku katsoisi pahalla. Ei katso kun ei muiden ulkonäkö lopulta ole niin tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiusten ei tarvitse olla nutturalla, tyylikäs poninhäntä kelpaa hyvin. Koruja voi olla, ei mielellään kultaisia ja korujen pitäisi olla melko pienet ja huomaamattomat. Menet hautajaisiin poikaystäväsi kanssa, istut hänen kanssaan kirkossa ja kuljet hänen mukanaan. Hän varmaankin esittelee sinut niille, joita et tunne. Käyttäydyt "vaatimattomasti", siis et vedä huomiota itseesi. Hyvin kaikki menee.

Miten olisi vaikka tällainen tuplasolmuponinhäntä?

https://www.terve.fi/artikkelit/tuplasolmulla-pirteampi-poninhanta

Sulla ei taida olla kokemusta kovin pitkistä hiuksista...

Yksinkertainen letti on siisti ja kaunis vaihtoehto. Mitään erityisen juhlavaa ei hautajaisiin tarvita.

Vierailija
24/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiusten ei tarvitse olla nutturalla, tyylikäs poninhäntä kelpaa hyvin. Koruja voi olla, ei mielellään kultaisia ja korujen pitäisi olla melko pienet ja huomaamattomat. Menet hautajaisiin poikaystäväsi kanssa, istut hänen kanssaan kirkossa ja kuljet hänen mukanaan. Hän varmaankin esittelee sinut niille, joita et tunne. Käyttäydyt "vaatimattomasti", siis et vedä huomiota itseesi. Hyvin kaikki menee.

"Ei mielellään kultaisia koruja."

Voisitko perustella kirjotuksesi?

Vierailija
25/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset siellä keskittyy luultavasti suremaam vainajaa, ei siihen millainen ranskanletti Mikko-serkun tyttöystävällä on. Joten: ei mitään väliä. Asuu kuulostaa ihan asialliselta.

Ja tämä ihan ystävällisesti tarkoitettu muistuttamaan, että harva muistaa mitä muiden päällä on missäkin tilaisuudessa, jos suurinpiirtein tilaisuuteen sopivasti on pukeutunut, joten ihmiset miettii liikaa tällaisia vaate ja kampausasioita sen pelossa että joku katsoisi pahalla. Ei katso kun ei muiden ulkonäkö lopulta ole niin tärkeää.

Kyllä minä tiedän että suurinta osaa tuskin kiinnostaa, mutta parempi silti pelata varman päälle.

Vierailija
26/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelin. En ole ikinä kuullutkaan, ettei kultaiset korut (hillityt) olisi soveliaita hautajaisiin.

Suurimmalla osalla lienee esim. kultaiset vihkisormukset. Pitääkö ottaa pois?

Mulla on mummilta peritty kultainen rippiristi. Eikö kelpaa koruksi hautajaisiin.

Vierailija
27/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos seuraa kuninkaallisia naisia hautajaisissa, käyttävät yleensä helmikoruja. 

https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/J%C3%A4t%C3%A4-kultakorut-kotiin-si…

Vierailija
28/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ylipäänsä näyttävät korut ei oikein kuulu hautajaisiin, mutta Suonperän ohje on sikäli typerä, että olisi melko kummallista jos puolisoaan hautaava riisuisi kultaisen vihkisormuksensa hautajaispäivänä vain siksi, että se on kultaa, vaikka olisi käyttänyt sitä tyyliin 50 vuotta joka päivä.

Vierailija
29/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hel*etti, pitääkö tällaiseenkin kysellä neuvoja. Kai jokainen tervejärkinen nyt ymmärtää ainakin jonkin verran hautajaisetikettiä, eikä mene sinne valkoisessa kellohameessa ja letti auki liehuen. Jos hiukset ovat lanteille saakka pitkät, niin kai ne nyt lähes aina ovat kiinni, vaikka et menisi kuin kävelylle ulos.

Vierailija
30/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että miehen isoisä oli kuninkaallinen. 

Vierailija
31/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hel*etti, pitääkö tällaiseenkin kysellä neuvoja. Kai jokainen tervejärkinen nyt ymmärtää ainakin jonkin verran hautajaisetikettiä, eikä mene sinne valkoisessa kellohameessa ja letti auki liehuen. Jos hiukset ovat lanteille saakka pitkät, niin kai ne nyt lähes aina ovat kiinni, vaikka et menisi kuin kävelylle ulos.

Kyllä minä tuon verran tajuan, mutta vielä on epäselvää miten laitan hiukset kiinni.

Vierailija
32/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peittävät vaatteet, joko mustat, tummansiniset tai ihan tummanharmaat. Kunhan hameen helma ei ole lyhyt ja olkapäät peittyvät. Hautajaisetiketti tarkalleen ottaen kieltää korut (poislukien kihla -ja vihkisormukset) ja hiukset tulee olla kiinni juhlaetiketin mukaan muutenkin. Ulkovaatteidenkin tulisi olla tummat, kun arkku lasketaan hautaan. 

Vierailija
33/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jakut alkavat kaupassa näyttämään turhan kalliilta, niin minun mielestäni myös musta pusero on oikein hyvä vaihtoehto, esim. kauluspaita. Tai musta poolopaita (sellainen paksumpi) ja korun sijaan musta huivi "kaulakoruksi".

Minä olen suosinut hautajaisissa nutturakampauksia. Kokeilet erilaisia versioita, esim: Ponnari ensin ja sitten letität sen ja kiedot nutturaksi. Reilulla määrällä pinnejä kiinnität sen. Mutta älä stressaa kampauksesta. Ponnari tai letitetty ponnari ovat ihan asiallisia hautajaiskampauksia myös.

Vierailija
34/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poikaystäväni oli isoäitini hautajaisissa, vaikka ei ollut koskaan tavannut vainajaa. Hän oli mukana roolissa arkunkantaja, kun oli pienet hautajaiset, niin tarvittiin lähisuvun lisäksi vielä yksi arkunkantaja.

Kuten joku sanoi, niin ei kukaan kiinnitä huomiota niin tarkkaan muiden pukeutumiseen. Sinulla on tavoitteena olla sopivan huomaamaton, ja olen aivan varma, että onnistut siinä loistavasti.

Sinulle olevat kengät käyvät hyvin. Rusetti ei haittaa.

Vierailija
35/35 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista mustat hansikkaat käteen. Haudalla on aina todella kylmä. Jos sataa vettä tai räntää ota myös musta sateenvarjo mukaan.