Näkyykö ihmisen varakkuus olemuksessa vai vaatetuksessa
Tunnistatko varakkaan ihmisen vaikka hän olisi pukeutunut rönttävaatteisiin?
Kommentit (43)
Näkyy olemuksesta. Ryhti, ilmeet, iho, tuoksu, miten kantaa itseään.
Köyhä on helpompi tunnistaa kuin varakas. Köyhällä on feikkimerkkivaatteet.
Siinä mielessä voi ehkä tunnistaa, että yleensä varakkaat ihmiset ovat kohteliaita ja useimmiten hyväntuulisia, koska heidän ei tarvitse enää niuhottaa pikkuasioiden takia.
Kuuluu puheesta, näkyy käytöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Näkyy olemuksesta. Ryhti, ilmeet, iho, tuoksu, miten kantaa itseään.
Voisitko vähän tarkentaa. Miten varakkaan ilmeet eroavat köyhän ilmeistä? Tai iho?
nimimerkillä varakkaan miehen vaimo, itse vain pikkuvarakas
Muuttuuko olemukseni ensi viikolla, kun on pesänjako ja tilille tupsahtaa puoli milliä?
Vierailija kirjoitti:
Muuttuuko olemukseni ensi viikolla, kun on pesänjako ja tilille tupsahtaa puoli milliä?
Muuttuu.
Ei välttämättä. Mun isällä on rahaa mut pukeutuu kun mikäkin juntti ja kaikki vaatteet muutenkin vanhoja.
Ite taas köyhä opiskelija, mutta oon panostanu laadukkaisiin vaatteisiin ja ulkoinen habitus ei näytä siltä et olis 10 euroo tilillä
No järjen köyhyys näkyy jutuissa, kuten esim. tässä ketjussa.
Paikkakuntani rappioalkoholistiporukassa yhdestä naisesta näki mielestäni, että on lähtöisin varakkaammasta perheestä. Vaikka hänellä meni todella huonosti ja oli varmasti päivittäin kännissä ja asui asuntolassa, vaatteet olivat silti aina tyylikkäät ja hänessä oli jotain tyyliä, tosin viimeisinä vuosinaan kyllä vajosi jo aika syvälle.
Joissain pienissä asioissa joistain ihmisistä olen huomannut. En siis ulkonäöstä. Siis esim. tilanteessa, jossa saimme 5 senttiä liian vähän rahaa takaisin, varakkaasta perheestä oleva ystäväni sai raivarit, itse taas köyhyyttäni koko ikäni hävenneenä en olisi halunnut nostaa haloota. Lapsena varakkaasta perheestä oleva kaveri oletti, että maksamme hänetkin ravintolaan eikä ymmärtänyt, että se teki mielettömän loven budjettiimme. Kun jäin työttömäksi sukulaiset saattoivat muistaa rahalahjoin, paitsi varakas sukulainen.
Ei. Täysin normaalilta näyttävä miljonääri toi pankkiin 500 00 euroa talletettavaksi tililleen.
Rahat olivat hänen takkinsa sisätaskussa.
Köyhillä useammin nuhjuisesti pidetty shokkiväritukka lävistysten kera. Mustat epäkäytännölliset vaatteet jotka ovat sopimattomat muuhun kuin lähimarketissa ja -pubissa käymiseen. Todennäköisesti luottotiedotkin kysymysmerkillä jos yhtälöön lisätään vielä ylipaino ja suuri koira.
Ei näy, ei ainakaan muutaman päivän ittaisessa ajassa. Tunnen monia monimiljonäärejä, ja heillä on ihan samanlaiset vaatteet pilkkihaalareista pukuihin ja kampaukset (tai niiden puute) ja hiusvärit kuin muillakin. Samoin heillä on ihan kaikkia samoja fyysisiä selkähartiajalkaongelmia yms, jotka vetävät muidenkin ryhdin ja olemuksen kumaraan tai vinoon. Ja monen kokoisia koti- ja lemmikkieläimiäkin on.
Mutta sitten kun heitä tuntee pitempään ja on tekemisissä enemmän, alkaa näkyä eroja käytöksessä ja ajattelutavassa. Varakas ihminen osaa laskea asioiden ja tekojen seurauksia, etuja ja riskejä ja hän suhtautuu niihin realistisesti ilman ylimääräistä toiveajattelua tai pelottelua. Hän miettii mitä riskejä toiminnassa on ja onko hän valmis ottamaan ne. Hänellä todennäköisesti on keskimääräistä enemmän riskinottokykyä, koska hänellä on taloudellisti varaa epäonnistumisiin. Hän myös näyttää suhtautuvan vastoinkäymisiin kevyesti, mutta se johtuu siitä, että hän on jo ajat sitten itsekseen laskenut, mitä tapahtuu jos homma menee pieleen ja miten siitä sitten selvitään. Eikä hän juuri koskaan tee taloudellisia päätöksiä intuition tai mielihalun perusteella, vaan useimmiten laskukoneen ja excelin kanssa. Yhtään sellaista elokuvissa sinne tänne hosuvaa bisneskonsulttia tai melkaria joukossa ei ole, vaan nämä ovat korostetun rauhallisia ja vähäeleisiä. He ovat rauhallisia, koska kaikki se ajatustyö tehdään etukäteen, jo ennen kriisitilannetta.
Itsellä on pätäkkää, mutta kuljen vanhoissa ryysyissä ja ajan vanhalla prutkulla, koska käytän rahaa vain oikeasti tärkeisiin asioihin.
No jaa, mulla on palkka n. 8 000 / kk, eli olen kaiketi aika hyvätuloinen, mutta pukeudun silti melkein aina huppariin ja markettifarkkuihin, enkä käytä mitään merkkituotteita. Ihan perusjannusta menisin, mielestäni. Toki en osaa itse sanoa mitään ryhdistä, käytöksestä tai muusta tällaisesta, että erotunko siltä osin jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on pätäkkää, mutta kuljen vanhoissa ryysyissä ja ajan vanhalla prutkulla, koska käytän rahaa vain oikeasti tärkeisiin asioihin.
Mitä oikeasti tärkeät asiat tarkoittavat?
Aika paljon työn puolesta matkustavana voin todeta, että ainakaan lennoilla ei juuri näy. Pukumiehiä istuu turistiluokassa paljon enemmän kuin bisneksessä.
Ja lökäpöksyihin ja huppareihin pukeutuneita nuoria ja rokkareita istuu bisneksessä.
Nykyään ei kyllä päältä päin voi erottaa, kuka on rikas ja kuka ei.
Tunnistan hajusta.