Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kouluttaudur huonopalkkaiselle alalle ja sitten valitat?

Vierailija
02.11.2019 |

Oletko hölmö vai muuten vaan yksinkertainen. Kateus on pahasta.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki ei pääse oikikseen, lääkikseen tai kauppikseen.  Itseäni ei mikään näistä vaihtoehdoista kiinnostanut missään vaiheessa, keskitason todistuksella menin yliopistoon ja valmistuin keskitason palkkaiseen ammattiin. Ihan ok, tietysti välillä ottaa päähän. Teen siistiä sisätyötä, ei tarvitse olla pakkasissa ulkona, eikä ole fyysisesti kovin rasittavaa. Henkisesti rassaa, ihmisten murheet, koska ihmisten kanssa teen työtä. 

Vierailija
42/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko nyt osallistua tähän ihan vähän. Olen ns. miesvaltaisella alalla, eli rekkakuskina. Palkka on todella huono verrattuna siihen, miten paljon työ vaatii sekä henkisesti että fyysisesti. Työnantaja repii kaiken irti ja vaihtaa uuteen kun kuski ei enää jaksa. Palkka tippuu koko ajan, kun keksitään jatkuvasti porsaanreikiä eli siis yksinkertaisesti kusetetaan kuskeilta rahat pois. Ei makseta ADR -lisiä, päivärahoja, ylityökorvauksia, ilta/yölisiä jne.jne.

Ja mitä tekee tämä liitto, mitä te hehkutatte täällä: ei yhtään mitään! He hoitavat ahtaajat, mutta meille autokuskeille sanotaan että sopikaa keskenänne, ei me voida puuttua tähän. Meillä ei ole mitään etuja. Ei työpaikkaruokailuja, ei liikuntaseteleitä, lounasseteleitä tai tyky -päiviä ja työterveydenhuolto kattaa tasan sen sairaslomalapun kirjoittamisen, ei mitään muuta. Tämän lisäksi poliisi vahtii että tauot on pidetty just minuutilleen, tai tulee sakot. 

Tämä kaikki on sitten sen arvoista, että kuukaudessa saat 1700€ käteen, menetät sekä terveytesi että järkesi ja useimmiten myös perheesi, koska et ole ikinä kotona ja kun olet, käyt nukkumassa siellä sen muutaman tunnin ja taas mennään. Ei se ole ihan niin ruusuista että kaikki tienaa sen 65 000€/vuosi kuten tuossa eräs puukuski kehui.

Tsemppiä. :( Symppaan erittäin paljon raatavia miehiä. :(

Mutta oikeassa elämässä korkeakoulutettuna naisena jatkat matkaasi kun kuulet toisen koulutustason.

Tarkennatko vähän, mitä tarkoitat? Tähänastisista tarjouksista paras ja romanttisin on tullut tiskarilta, joka aikoo tulevaisuudessa säästöillään perustaa oman ravintolan. Ainoa vakavasti otettava tarjous tähän mennessä itse asiassa. Romanttinen höpönassu oli.

Tinder:   <---

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ei älli riitä korkeakouluun ja pitää mennä vaan esim lähärikouluun?

Ei lähärit edes ole köyhiä. Olen tehnyt lh hommia ja tuntipalkka on melkein 14e ilman lisiä. Mielestäni ei todellakaan huono paikka siitä koulutuksesta.

Vierailija
44/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko nyt osallistua tähän ihan vähän. Olen ns. miesvaltaisella alalla, eli rekkakuskina. Palkka on todella huono verrattuna siihen, miten paljon työ vaatii sekä henkisesti että fyysisesti. Työnantaja repii kaiken irti ja vaihtaa uuteen kun kuski ei enää jaksa. Palkka tippuu koko ajan, kun keksitään jatkuvasti porsaanreikiä eli siis yksinkertaisesti kusetetaan kuskeilta rahat pois. Ei makseta ADR -lisiä, päivärahoja, ylityökorvauksia, ilta/yölisiä jne.jne.

Ja mitä tekee tämä liitto, mitä te hehkutatte täällä: ei yhtään mitään! He hoitavat ahtaajat, mutta meille autokuskeille sanotaan että sopikaa keskenänne, ei me voida puuttua tähän. Meillä ei ole mitään etuja. Ei työpaikkaruokailuja, ei liikuntaseteleitä, lounasseteleitä tai tyky -päiviä ja työterveydenhuolto kattaa tasan sen sairaslomalapun kirjoittamisen, ei mitään muuta. Tämän lisäksi poliisi vahtii että tauot on pidetty just minuutilleen, tai tulee sakot. 

Tämä kaikki on sitten sen arvoista, että kuukaudessa saat 1700€ käteen, menetät sekä terveytesi että järkesi ja useimmiten myös perheesi, koska et ole ikinä kotona ja kun olet, käyt nukkumassa siellä sen muutaman tunnin ja taas mennään. Ei se ole ihan niin ruusuista että kaikki tienaa sen 65 000€/vuosi kuten tuossa eräs puukuski kehui.

Mutta oikeassa elämässä korkeakoulutettuna naisena jatkat matkaasi kun kuulet toisen koulutustason.

Tarkennatko vähän, mitä tarkoitat? Tähänastisista tarjouksista paras ja romanttisin on tullut tiskarilta, joka aikoo tulevaisuudessa säästöillään perustaa oman ravintolan. Ainoa vakavasti otettava tarjous tähän mennessä itse asiassa. Romanttinen höpönassu oli.

Tinder:   <---

Mut siis kuka idiootthi etsii Tinderistä mitään? Ihan lihatiskihän tuo? Älykäs ihminen eläisi täyttä elämää omien mielenkiintojensa ehdoilla, ja oikea ihminen tulisi tämän kautta väistämättä vastaan. Ihmisillä on jotenkin tosi laiska asenne nykyään parin löytämisen kanssa.

Vierailija
45/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en valita. Saan 2000 e netto ja pärjään todella hyvin.

Ei ole edes tarvetta 300 000 e asuntovelkaan. Eikä rahoitusyhtiön velka-autoon.

Vierailija
46/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein eniten minua ihmetyttää se, että kouluttaudutaan vapaaehtoisesti naisvaltaiselle alalle ja sitten koko loppuikä itketään miten NAISvaltaisten alojen palkat ovat huonoja. Katsokaas kun se että olet naisvaltaisella alalla ei johdu siitä, että olet nainen, vaan siitä että olet sinne vapaaehtoisesti kouluttautunut. Se ei ole sukupuolikysymys.

Eli olisiko sinusta hyvä ratkaisu se, ettei kukaan enää kouluttautuisi naisvaltaisille aloille?

Vierailija
47/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama paljon lentoemännät tienaa. Se on mun suuri unelma-ammatti ja pyrin siihen ihan täysillä.

Vierailija
48/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein eniten minua ihmetyttää se, että kouluttaudutaan vapaaehtoisesti naisvaltaiselle alalle ja sitten koko loppuikä itketään miten NAISvaltaisten alojen palkat ovat huonoja. Katsokaas kun se että olet naisvaltaisella alalla ei johdu siitä, että olet nainen, vaan siitä että olet sinne vapaaehtoisesti kouluttautunut. Se ei ole sukupuolikysymys.

Eli olisiko sinusta hyvä ratkaisu se, ettei kukaan enää kouluttautuisi naisvaltaisille aloille?

En väittänyt näin. Tarkoitan että kun valitset alaa, sinulla on tulotaso suurin piirtein tiedossasi. Alanvalinnan jälkeen on turha nurista. Lisäksi toinen pointtini oli, se, että jos joku on naisvaltaisella alalla se ei johdu siitä, että hän on nainen vaan henkilön omasta valinnasta. Näihin keskusteluihin kun yleensä tullaan uhriutumaan sukupuolen kanssa.

Vierailija
49/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ohis, mutta olisihan se. Nostaisi alan palkkoja raketin lailla.

Vierailija
50/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ohis, mutta olisihan se. Nostaisi alan palkkoja raketin lailla.

Aikanaan kun opettajat kävisi vähiin... Niitä on vielä pitkään aivan liikaa

Vierailija
51/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska n*orempana ja ty*me*pänä en tiennyt mitä alani oikeasti on. Kuvittelin aivan muuta kuin mitä todellisuus on. Tiesin että ran*ka ja v*stuullinen ammatti, mutta en osannut aavistaa mitä vastaan tulee. En tiennyt p*laavani elämäni, en tiennyt että vie minut h*ngiltä. En tiennyt, että työ kuormi*taisi tällä tavalla. En tiennyt menettäväni el*mäniloani. H*onosta palkasta nuorena ja ty*mänä "tiesin", mutta en asiaa miettinyt vakavasti. Kahdesti olen hakenut opis*elemaan. Ainahan sanotaan "opis*ele ja vaihda alaa jos et tykkää". Noh, sisäänpääsy ei ole tärpännyt, ei mikään itsestäänselvyys. Ilman tätä p*sk*-alaa ehkä olisi, mutta kun kerran k*rkeakoulusta on valmistunut, ei enää toista voi päästä opiskelemaan en*ikertalaisuus*iintiössä kuten muut, jotka eivät ole vielä saaneet korkeakoulututkintoa. Kiin*iön "menettäneille" on tilaa pari hassua paikkaa, muut hakijat ovat ensisijaisia vrt. jo tutkinnon saaneet. Esimerkiksi hatusta heitettynä "ensikertalaisille 68 aloituspaikkaa, aiemman tutkinnon suorittaneille 4 paikkaa". Tämä tuli voimaan muutamia vuosia sitten. Ei sisäänpääsy kovin kauaksi ole jäänyt mutta riittävän. Umpikuja. No hit*ojakos tässä, varmaan haudassa tällä työtahdilla ollaan jo alle 40 v.

T. S*iraanhoitaja 29 v.

Ja mikähän tässäkin viestissä m * d * a ri*pii kun ei mene läpi, tähtiä pitää tunkea kaikkialle?! Alkaa jo olla hulvatonta tämän viestin muokkaus kun en enää tiedä miten laittaa lisää tähtiä! Kohta koko viesti on vain tähtiä ilman sanoja 😂

Vierailija
52/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska n*orempana ja ty*me*pänä en tiennyt mitä alani oikeasti on. Kuvittelin aivan muuta kuin mitä todellisuus on. Tiesin että ran*ka ja v*stuullinen ammatti, mutta en osannut aavistaa mitä vastaan tulee. En tiennyt p*laavani elämäni, en tiennyt että vie minut h*ngiltä. En tiennyt, että työ kuormi*taisi tällä tavalla. En tiennyt menettäväni el*mäniloani. H*onosta palkasta nuorena ja ty*mänä "tiesin", mutta en asiaa miettinyt vakavasti. Kahdesti olen hakenut opis*elemaan. Ainahan sanotaan "opis*ele ja vaihda alaa jos et tykkää". Noh, sisäänpääsy ei ole tärpännyt, ei mikään itsestäänselvyys. Ilman tätä p*sk*-alaa ehkä olisi, mutta kun kerran k*rkeakoulusta on valmistunut, ei enää toista voi päästä opiskelemaan en*ikertalaisuus*iintiössä kuten muut, jotka eivät ole vielä saaneet korkeakoulututkintoa. Kiin*iön "menettäneille" on tilaa pari hassua paikkaa, muut hakijat ovat ensisijaisia vrt. jo tutkinnon saaneet. Esimerkiksi hatusta heitettynä "ensikertalaisille 68 aloituspaikkaa, aiemman tutkinnon suorittaneille 4 paikkaa". Tämä tuli voimaan muutamia vuosia sitten. Ei sisäänpääsy kovin kauaksi ole jäänyt mutta riittävän. Umpikuja. No hit*ojakos tässä, varmaan haudassa tällä työtahdilla ollaan jo alle 40 v.

T. S*iraanhoitaja 29 v.

Ja mikähän tässäkin viestissä m * d * a ri*pii kun ei mene läpi, tähtiä pitää tunkea kaikkialle?! Alkaa jo olla hulvatonta tämän viestin muokkaus kun en enää tiedä miten laittaa lisää tähtiä! Kohta koko viesti on vain tähtiä ilman sanoja 😂

Täällä toinen TÄYSIN samassa tilanteessa oleva sh! Pari vuotta vanhempi, mutta samassa veneessä seilataan. Minullakin oli epätodellisia kiiltokuvia alasta ja myös opiskeluaikoinakin oli. Sitten kun valmistui niin yhtäkkiä harteille jysähti semmoinen kuorma että loppuunpalaminen lähellä.

Vierailija
53/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos!

Vierailija
54/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ajat ovat muuttuneet. Ja tulevat muuten vielä muuttumaan. Nämä jotka nyt opiskelevat hyvin työllistävälle alalle, saattavat olla massatyöttömiä parinkymmenen vuoden kuluttua.

uskoisin että nyt puhuttiin aloista joissa huono palkka on pitkään ollut vakio. Esim. kouluttaudu lähihoitajaksi ja itke ja ihmettele sitten miksi saat lähihoitajan palkkaa. Toivoisin että ihmiset äänestäisivät jaloillaan jo koulutusvaiheessa, silloin kun tuleva työ ja palkkaus on siis melko hyvin tiedossa.

Vierailija
55/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut opiskelupaikkaa haluamalleni alalle. Neljä vuotta yritin.

Vierailija
56/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt nuorena kouluttautua fiksummin. Hyvästä koulumenestyksestä huolimatta en ollut kunnianhimoinen. Valitsin alan, jossa oli helppo työllistyä. Palkka tuntui silloin nuorena hyvältä, mutta nyt vasta vanhemmalla iällä perheellisenä olen ymmärtänyt kuinka huono se oikeasti on. Uutta ammattia en enää tässä vaiheessa työuraa harkitse.

Vierailija
57/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljattain luin jonkun 10 kohdan listan, minkä takia lähihoitajat on korvaamattomia. Yksi kohta oli "ei pidä ääntä itsestään", no saattaisiko se olla syynä myös siihen kuuluisaan huonoon palkkaan, kun hiljaa vaan tyydytään tekemään huonolla palkalla.

Vierailija
58/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttauduin ensin hyväpalkkaiselle alalle (atk ja bisnes) mutta kyllästyin ja kouluttauduin ympäristöalalle (yliopistotutkinto). Palkka on uudessa duunissa huonompi kuin vanhassa, mutta viihdyn erinomaisesti. Enkä valita, vaan nautin siitä että saan työskennellä yksin. Olisi tylsää nysvätä entisessä duunissa, kuunnella pomon valitusta ja sitten kuunnella alaisten valitusta. Katsos kun esimieshomma on se paskin duuni: joudut tekemään pomon työt ja myös omien alaistesi työt.

Vierailija
59/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehee, eikö ylensä huudeta että opettajilla on liian hyvä palkka ja liikaa lomaa? Minusta tuli ope koska ala kiinnosti minua ja palkkatilastot näyttivät ok. Rikkauksista en ole haaveillut.

Kuitenkin, totuus oli se että tarjolla määräaikaisuuksia jolloin saat fudut kesäksi, tai tuntiopettajan pestejä, joihin niihinkin saa taistella, viroista puhumattakaan. Palkka näin työskennellen on 80% virallisesta vähimmäispalkasta, eli noin 2300-2500e. Suurilla ryhmillä saa myös vähennettyä tunteja, eli palkkaa. Työ vaatii niin paljon että sen rinnalla opiskelu johonkin toiseen alaan on vaikeaa, eikä ole varaa jäädä töistä pois.

No, olin tyhmä nuorena ja kärsin nyt tyhmyydestäni?

Tai sitten et halunnut muuttaa paikkoihin joissa niitä virkoja tarjolla eikä saada täytettyä kuin epäpätevillä sijaisilla.  Vuosi pari kituuttamista vähän epämukavassa paikassa, sitten hakeminen sinne omalle suosikkipaikalle olisi huomattavasti helpompaa.

Vierailija
60/66 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen aina tätä täysin typerää AP:n kysymystä... Millainen idiootti oikeasti kysyy: "Alallasi on pieni palkka, miksi valitat siitä ja kenties vaadit liiton/lakon yms. kautta että sitä parannetaan?" 

Tottakai saa vaatia ja kannattaakin, kyllähän se on monesti toiminutkin. Olen itse yläkoulu/lukion opettaja (pari vuotta sitten valmistuin) ja kovasti heti mukana liiton hommissa ja tarkoitus on sitä kautta myös nousta ylemmäs ja runnoa läpi mm. parempia palkkoja, halua ja osaamista löytyy. 

En ikinä ymmärrä ihmisiä jotka sanovat heikkoihin palkkoihin vain että "Mene sinne lääkkikseen/kauppikseen/oikkikseen ja tienaa enemmän, tiesithän sinä palkat plaplapla" koska kaikki suomalaiset työssäkäyväthän voivat olla niitä lääkäreitä, rahaston hoitajia ja lakimieihiä? Niinhän se yhteiskunta toimii, tottakai, luonnollisesti, nerokasta! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi