Kannattaako ostaa kuivaava pesukone?
Olen hankkimassa uutta pesukonetta.Vaatteiden ripustaminen on alkanut tympimään ja olen törmännyt kuivaaviin pesukoneisiin.Onko kannattava ostos? Mitä merkkiä suosittelen?
Kommentit (21)
Kiitos vastaksestasi. Meillä on 4-henkinen perhe.Lapset jo teinejä. Työssäkäyvä olen, mutta vapaat menevät yleensä kotona eli kuivausajalla ei väliä.
Olisiko muita mielipiteitä, kokemuksia sekä suosituksia hyvistä kuivaavista koneista?!
Luulen että se on vähän hankala. Kuivausrumpuunkin joutuu aina lajittelemaan vaatteet, koska monet ei sitä kestä. Kuivaavassa koneessa pitäisi sitten jättää erikseen pestäväksi ne vaatteet.
Miinuspuoli tulikin siinä, eli pesuohjelma kestää 4+ tuntia, tietenkin vähän pyykkimäärästä riippuen. Mulla on kuivaava pesukone, mutta yleensä silti pesen normaalilla ohjelmalla ja kuivatan pyykit narulla, koska pyykkikoneen päällä olo sitoo pysymään asunnossa.
Itse en erittele pyykkejä koskaan, mitenkään, en silloinkaan kun käytin taloyhtiön pesutuvan pesukonetta ja erillistä kuivausrumpua. Vaatteet sitten vaan kuluu nopeammin.
Sukat ja kalsarit yms pikkupyykin siellä kuivaa muutamassa tunnissa, isompia ei.
Lakanoita tms ihan turha kuvitella, paitoja ja housuja ehkä pari kerrallaan kuivuu.
Ostettiin kuivaava kone ja käytetään sitä pelkästään pesuun. Ei jaksa nähdä sitä vaivaa, kun ei pysty täysiä koneellisia pestä ja kuivata, vaan joutuu sohlaamaan välissä.
Meillä semmoinen. Onnistuu pestä pari kevyttä vaatekappaletta ja kuivaus ok. Ei pysty kuivaamaan kunnolla kokonaista koneellista.
En suosittele kuivaavaa pesukonetta varsinkaan 4 henkiselle perheelle, itse olen yksin asuva ja silti tuo koneen käyttö on aikaavievää.
En suosittele yhtään kirjoitti:
Sukat ja kalsarit yms pikkupyykin siellä kuivaa muutamassa tunnissa, isompia ei.
Lakanoita tms ihan turha kuvitella, paitoja ja housuja ehkä pari kerrallaan kuivuu.Ostettiin kuivaava kone ja käytetään sitä pelkästään pesuun. Ei jaksa nähdä sitä vaivaa, kun ei pysty täysiä koneellisia pestä ja kuivata, vaan joutuu sohlaamaan välissä.
Minä kyllä kuivaan lakanatkin ja pyyhkeet koneessa. Lakanat onkin ainoat jotka kuivautan aina koneella, jotta eläinten karvat lähtisi niistä.
Vierailija kirjoitti:
Miinuspuoli tulikin siinä, eli pesuohjelma kestää 4+ tuntia, tietenkin vähän pyykkimäärästä riippuen. Mulla on kuivaava pesukone, mutta yleensä silti pesen normaalilla ohjelmalla ja kuivatan pyykit narulla, koska pyykkikoneen päällä olo sitoo pysymään asunnossa.
Itse en erittele pyykkejä koskaan, mitenkään, en silloinkaan kun käytin taloyhtiön pesutuvan pesukonetta ja erillistä kuivausrumpua. Vaatteet sitten vaan kuluu nopeammin.
Kuivausrumpu pilaa esim. elastaanin. Vaatteet menettää muotonsa ja joustavuutensa. Alushousujen kuminauhat menee pilalle muutamassa kerrassa.
Ei sovi perheelliselle. Kuivaa vain puoli koneellista kerrallaan kunnolla.
Osta erillinen kuivausrumpu.
Joskus harkitsin myös kuivaavaa pesukonetta, mutta en sitten ostanut kun sen pesu- ja kuivauskapasiteetit poikkesivat liikaa. Pesu esim. 5kg pyykkiä ja kuivaus vain 3kg.
En nykykoneista tiedä, mutta tuo kannattaa tarkistaa.
Ainakin jos ei ole tilaa erilliselle kuivausrummulle eikä tarvitse nuukailla veden-/sähkönkulutuksen kanssa.
Kannattaa ostaa kuivaava.
LG:ssä on pikaohjelma, johon voi lisätä esipesun ja lisähuuhtelun ja ohjelma kestää silti alle tunnin. Kuivauksessa on eri vaihtoehtoja. Itse käytän 30 minuutin kuivausta, jonka jälkeen pyykki ei ole täysin kuivaa ja se siliää hyvin kuivuessaan loppuun narulla.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että se on vähän hankala. Kuivausrumpuunkin joutuu aina lajittelemaan vaatteet, koska monet ei sitä kestä. Kuivaavassa koneessa pitäisi sitten jättää erikseen pestäväksi ne vaatteet.
Pyykit lajitellaan ennen pesua. 60 asteen alusvaate-puuvillapyykin voi hyvin kuivata lajittelematta. Myös mikrokuitu kestää kuivauksen.
Meillä on Whirlpool- kone, joka pesee ja kuivaa. Kuivausohjelmia on useita, ja ne on helppo ohjelmoida. On myös pesu+kuivaus.
Vaatteista tuli ensi alkuun korppuja, mutta kokeilemalla opin käyttämään.
Kannattaa. Ennen jatkuvasti sai pestä pyykkiä, nyt paljon helpompaa. Kone pesee ja kuivaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se kuivaus onkin käytössä, kun ollaan varmasti kotona. Esim. ilta/yö.
Mä käytän kuivatusta harvoin, en edes joka kuukausi ja siihen tuo yhdistelmä on just sopiva. Jos tapana olisi rumpukuivata lähes joka koneellinen niin sitten tuommoisia huono vaihtoehto mutta satunnaiseen tarpeeseen just hyvä.
Mulla on vuokra-asunnossa ihan uusi LG:n kone, joka pesee ja kuivaa 4 kg kerrallaan. Pelkät pesuohjelmat ovat mukavan lyhyitä verrattuna entiseen koneeseen, tunti tai puolitoista. Niillä pesee max 6 kg. Pesu ja kuivaus kestää neljä tuntia. Tutustun vasta tämän käyttöön, joten kiitti sille, joka vinkkasi siitä pikapesusta+kuivauksesta.
Pyyhkeiden ja kylpytakkien pesuun kuivausohjelma on ihan mahtava. Lakanat ja tyynyliinat menivät ihan ruttuun, kun annoin niiden kuivaa kokonaan. Vaatteita en toistaiseksi ole uskaltanut kuivata. Suosittelen tätä silti. Kylppäri on paljon avarampi, kun siellä on yksi pieni laite kahden ison sijasta. Ehkä kuivaan jatkossa pyykit silityskuiviksi, niin vältyn tuolta rypistymiseltä.
Ootko yksinasuva vai perheellinen, työssäkäyvä vai kotona? Ne koneet eivät itsessään ole huonoja, mutta pesuohjelma + kuivaus voi kestää neljä tuntia tai enemmänkin. Meillä menee pyykkikone + kuivausrumpu 3h20min, mutta helpompi pestä useampi koneellinen päivässä, kun on erilliset koneet. Jos pyykkiä on vähän niin silloin tuo kuivaava toimii ihan jees. Koska koneita ei sais jättää yksin niin sitten voi pestä vaan sillon kun on tuon nelisen tuntia putkeen kotona.