Tiedän olevani yksin mielipiteeni kanssa (koskee sisustamista), mutta
Olen jotenkin totaalisen kyllästynyt sisustamiseen. Ihan jo siihen ajatukseen, että kodista yritetään tehdä väenvängällä kaunis ja ihastuttava (ja jostain kumman syystä kaikki yrittävät sitä vieläpä täsmälleen samalla tavoin).
Sisustaminen tapahtuu ylipäätään siten, että koteihin hommataan tavaroita ilman sen kummempaa tarkoitusta. Kunhan näyttää nätiltä. Ja näitä tavaroita vaihdellaan vähän väliä.
Kylään tulleita kavereita kierrätetään ympäri huushollia esitellen mitä nyt on ostettu/hankittu/tuunattu/muutettu ja odotetaan ihailevia kommentteja.
Huomaan olevani tosi virkistynyt, kun pääsen käymään kodeissa, joissa ei ole yritetty sisustaa. Huom, en tarkoita että tällainen olisi synonyymi sotkuiselle tai rumalle kodille, vaan sellaiselle jossa on rentoa ja mukavaa, tavaroille on tarkoitus, sohvalla uskaltaa istua ja napata jopa torkkupeiton harteillensa pelkäämättä sotkevansa huolellista asetelmaa. Värejä voi olla riipin raapin ja sellaisiakin esineitä jotka eivät ole IN kuten vaikka mummovainaan ruskametsämaalaus ja niitä parjattuja sisustusviuhkoja.
Ah! Sielu lepää!
Kommentit (34)
Mulle käytännöllisyys ja mukavuus on tärkeintä. Eniten ihmettelen, jos sänky lastataan täyteen koristetyynyjä. Nehän on aina tiellä eikä niillä ole minkäänlaista käytännöllistä käyttötarkoitusta. Sama on kaikki lattialle tulevat lamput yms. Ne on vaan ikävästi tiellä siivotessa.
treffit kirjoitti:
Tuu meille. Kaikki huonekalut on hankittu "mukavuusperiaatteella", mm. kaytiin koemakaamassa kaikki Ikean sohvat ennen kuin valittiin se, jolla pystyi ottamaan parhaat torkut.
Mulla ei myos ole mitaan "sisustuskraasaa" kuten viittakymmenta tyynya sohvalla (vaan sen verran etta voi paan alle laittaa jos makuultaan haluaa telkkaria katsoa) tai jotain koriste-esineita polya keraamassa. Kynttiloita on paljon - tuikkuja - mutta lahinna sen takia etta tykkaan hamyisasta tunnelmavalaistuksesta.
Matot ym. on kirppikselta ja vahan kaikki on eri paria. Olen jostain syysta tykastynyt ns. persialaisiin "plyyssimattoihin" jotka on kai muodissa lahinna elakelaisten asunnoissa :D Niita saa halvalla ja ne on persoonallisen ja elavan nakoisia.
Viime aikoina olen jopa uskaltautunut hankkimaan muutaman huonekasvin ja se oli jo niin suuri muutos etta kaverit oikein huomauttivat siita erikseen :D
N44
Ai kuinka kuulostaa ihanan virkistävältä!!
Ap
Et ole yksin, enkä näemmä minäkään. Täysin samanlaisia ajatuksia enkä itsekään jaksa ystävien luona sitä pakollista kierrosta kävellä ja ihastella mitä kaikkea uutta ovat taas ostaneet. Minun kotini on askeettinen, karsin kaiken ”sisustuksen” pois ja säästin vain tarpeelliset tavarat ja mukavat kalusteet piittaamatta siitä onko ne nättejä tai trendikkäitä. String hyllyt laitoin torille myyntiin, nättejähän ne olivat, mutta keräsivät niin paljon pölyä etten jaksanut enää. Myös villamaton annoin pois, siitä lähti nöyhtää ja nenää kutitti aina kun maton päällä hetken istui. Nyt on vanha ruma matto lattialla eikä haittaa yhtään vaikka se on monen mielestä ysäriä ja kamala.
Minulla on sänky, ruokapöytä, yksi hylly, kaappi ja neljä tuolia. En välitä sisustaa tämän enempää. Kaikki on mitä tarvitsen Ja koskaan ei ole sellaista sotkua mitä ei vartissa saisi siivottua. Ystäväni eivät tätä tajua, aina ovat tuputtamassa minulle mattoja ja seinähyllyjä, ideoimassa sisustusta ja ehdottelemassa mitä kaikkea kivaa voisin ostaa. En ole kiinnostunut, en halua sielutonta tavaraa jonka tarkoitus on näyttää kauniilta jossain avohyllyssä tai pöydällä. Miten nämä olohuoneen pöydälle somistekasoja laittavat voivat edes käyttää pöytää mihinkään? Yhdellä ystävälläni on nykymittakaavan mukaan todella kaunis olohuone, mutta sinne ei koskaan voi mennä istumaan. Aina pitää istua pienessä keittiössä enkä ole rohjennut koskaan kysyä miksi.
Minä olen täysin anti-sisustusihminen. Minulla on siistit ja kestävät perushuonekalut ja verhot, mutta ei mitään koristeita eikä kasveja eikä vilttejä. En vaihtele sisustusta koskaan, enkä ikinä edes katso kaupassa mitään tyynyjä tai tuikkukippoja. Minulle kodikas tarkoittaa siistiä ja puhdasta ja rojutonta. Joku on joskus sanonut kodistani, että ihan kuin hotelli, ja se on minulle kohteliaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen täysin anti-sisustusihminen. Minulla on siistit ja kestävät perushuonekalut ja verhot, mutta ei mitään koristeita eikä kasveja eikä vilttejä. En vaihtele sisustusta koskaan, enkä ikinä edes katso kaupassa mitään tyynyjä tai tuikkukippoja. Minulle kodikas tarkoittaa siistiä ja puhdasta ja rojutonta. Joku on joskus sanonut kodistani, että ihan kuin hotelli, ja se on minulle kohteliaisuus.
Sama, kotini on kuin hotelli ilman luksusta ja se on parasta mitä tiedän. Muiden mielipiteet eivät kiinnosta.
treffit kirjoitti:
Tuu meille. Kaikki huonekalut on hankittu "mukavuusperiaatteella", mm. kaytiin koemakaamassa kaikki Ikean sohvat ennen kuin valittiin se, jolla pystyi ottamaan parhaat torkut.
Mulla ei myos ole mitaan "sisustuskraasaa" kuten viittakymmenta tyynya sohvalla (vaan sen verran etta voi paan alle laittaa jos makuultaan haluaa telkkaria katsoa) tai jotain koriste-esineita polya keraamassa. Kynttiloita on paljon - tuikkuja - mutta lahinna sen takia etta tykkaan hamyisasta tunnelmavalaistuksesta.
Matot ym. on kirppikselta ja vahan kaikki on eri paria. Olen jostain syysta tykastynyt ns. persialaisiin "plyyssimattoihin" jotka on kai muodissa lahinna elakelaisten asunnoissa :D Niita saa halvalla ja ne on persoonallisen ja elavan nakoisia.
Viime aikoina olen jopa uskaltautunut hankkimaan muutaman huonekasvin ja se oli jo niin suuri muutos etta kaverit oikein huomauttivat siita erikseen :D
N44
Hei just noi matot, noi persialaistyyppiset on tällä hetkellä muotia, ihan muillakin kuin eläkeläisillä. Oot siis tietämättäs trendikäs.
Noinhan se monella menee, mutta itse sisustan vähän toisin, vaikka tuskin tässä mikään uniikki lumihiutale olen. Minulle on tärkeää, että koti miellyttää silmää, mutta myös se että asiat_toimivat_. Inhoan siivoamista, joten haluan tehdä sen mahdollisimman helpoksi ja tämä tietysti vaikuttaa siihen millaisia juttuja kotiin hankitaan. Materiaalit eivät saa olla liian herkkiä, koska en jaksa vaalia niitä kovinkaan tarkasti. Kivan ulkonäön ja käytännöllisyyden lisäksi sisustuksen pitää tuntua mukavalta, eli esim sohvalla on mukava löhötä ja sen pinta tuntuu mukavalta iholla eikä hiosta tjsp. Vaatimukset ovat tiukat, joten vaihtuvuus on vähäistä. Toki joskus on tullut virhearviointeja, tai (etenkin nuorempana) otettua vastaan jotain mistä ei niin välitä välttämättömyydestä (=ei ollut rahaa parempaan ja sai halvalla/ilmaiseksi) ja myöhemmin vaihdettua sopivaksi mutta vähissä nämä ovat.
Ja myönnän kyllä ettei kaikelle ole mitään varsinaista tarkoitusta, vaan ovat vaan koska ovat kivan näköisiä eli koristeita. Tai no, on niillä tietysti se tarkoitus että ilahduttavat :) On tauluja seinillä ja kasveja ikkunalaudalla, sohvatyynyt kyllä ovat käytössä kun tykkään tukea niillä kirjaa tai muokata asentoa kun luen ;)
Just mietin että pitäiskö ostaa uudet tyynynpäälliset sohvan koristetyynyihin kun nykyiset on yli 10v vanhat.
Ihanaa, että on muitakin, joita sisustaminen sisustamisen vuoksi ei kiinnosta.
En ole sisustajatyyppiä, vaihdan kotini sisustusta vasta kun joku paikka menee rikki :D
Olen valinnut kotiini yksinkertaiset, ajattomat kalusteet ja tekstiilit. Viihdyn kotona ja niin viihtyy kaveritkin, se riittää minulle. En kaipaa muutosta kodin sisustukseen, koti on turvapaikkani.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
N44
Hei just noi matot, noi persialaistyyppiset on tällä hetkellä muotia, ihan muillakin kuin eläkeläisillä. Oot siis tietämättäs trendikäs.
Eika :D
Mulla on jopa pari semmoista pikkumattoa olohuoneen ja ruokailuhuoneen poydilla ns. kaitaliinoina, tarkkailkaapa tulevaa muotia sitten ellei ole jo ;)
Samanlaisia ajatuksia täälläkin.
Me on sisustettu (= hankittu tarpeelliset huonekalut, verhot ja matot) meidän koti yli 10 vuotta sitten, kun muutettiin tänne. Kaikki on pysynyt lähes samana sieltä asti ja ne vähäiset muutokset liittyvät käytännön tarpeisiin, esimerkiksi kun perhe on kasvanut on hankittu toinen sohva. Olen kovasti innostunut viime vuosina viherkasveista, ja kun kokoelma kasvaa, on tullut tarpeellikseksi hankkia ikkunan alle kukkapöytä ja tällä hetkellä suunnittelen seinähyllyn hankkimista ikkunan viereen. Kasveja siihen ei vielä ole, mutta tiedän jo mitkä siihen haluan. :) Olen myös vuosien varrella kerännyt pienten ei tunnettujen taiteilijoiden töitä, kun satunnaisesti on tullut vastaan omaa silmää miellyttäviä, ja nämä haluaisin esille. Harkinnassa on tauluhylly tai kollaasin teko, en tiedä vielä. Vaikka en sisustakkaan sisustamisen takia, toki aina uutta (useimmiten käytettyä) hankkiessa mietin että ne edes jotenkin sopii ennestään olevien joukkoon, olen kuitenkin sen verran esteetikko. :) Mutta sellainen sisustaminen, että kierretään kauppoja ja ostetaan kauniita asioita joille sitten kotona pitää keksiä paikka tuntuu todella vieraalta. Tai että ihan vain muutoksen vuoksi muutetaan jotain paikkaa. Vaikka nyt kyllä tuli mieleen, että mulla on kyllä kesämatot ja talvimatot, mutta käytännön syy tällekin! Talvella kylmät lattiat tarvitsevat paksut matot, kesäksi laitan kevyet räsymatot, koska kesällä sisälle kantautuu jaloissa likaa ja nuo kevyet matot ovat helpommat huoltaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole sisustajatyyppiä, vaihdan kotini sisustusta vasta kun joku paikka menee rikki :D
Olen valinnut kotiini yksinkertaiset, ajattomat kalusteet ja tekstiilit. Viihdyn kotona ja niin viihtyy kaveritkin, se riittää minulle. En kaipaa muutosta kodin sisustukseen, koti on turvapaikkani.
Tämä mullakin. Olen aikoinaan harkinnut tarkkaan mitä hankin kotiini ja budjetti on ollut sairaan niukka.
Mutta sain mieleiseni. Tässä on nyt oltu yli 10 vuotta, enkä ole suunnitellut muutosta juuri. Mutta, sisustus on mieleiseni, näköiseni rauhallinen ja harmoninen. En voisi kuvitellakaan asuvani tai viihtyväni sekamelskassa ja värien räiskeessä. Se ei ole mun juttu. Voi olla kaunista vaikkei ole kalliisti stailattu
Meillä on perittyjä, saatuja, itse ostettuja, kirppis löytöjä. Värikästä, paljon tauluj, patsaita, pelejä, soittimia, kotieläimiä, niiden koreja, petejä yms. Meillä on silti siistiä ja kodikasta. Onneksi on muitakin joille koti on rentoutumispaikka, ei Vepsäläisen esite.
https://www.iltalehti.fi/sisustus/a/2b77156f-606b-417e-9879-b8d2996bfb65
Huvitti, iltalehdessä tänään tuo juttu jossa hehkutetaan "Anni ei seuraa trendejä, vaan sisustaa oman päänsä mukaan".
Aijaa...? :D
Siis tämähän on ihan just nykytrendien mukaisesti sisustettu koti! Tummansiniseksi maalattu seinä makkarissa, heinät maljakossa, ja jopa niitä taannoin johonkin iltsikan "pahimmat blogikotikliseet"-juttuun listattuja esineitä ja asioita löytyi: lokkivalaisin, makuuhuoneen valkoinen matto vinoruuduilla, tehosteseinä, valkoinen sohva... katsokaa itse!
Ps. Tarkoitukseni ei ole haukkua kyseisen ihmisen kotia, kaunis on, mutta pointti on se että Iltalehti hehkuttaa kuinka tässä koti joka ei seuraa trendejä, niin se on kyllä täysin virheellinen tieto. Kyllästyttävän samanlainen kuin kaikki muutkin kodit jossa sisustamista nykyään "harrastetaan".
Ap
Myös funktionaalinen koti voi olla ja on yleensä kaunis.
Mä oon ollut ihan lapsesta asti kiinnostunut sisustamisesta, mutta tämä viimeisen n. vuosikymmenen ajan vallalla ollut sisustushulluus on kyllä vieroittanut mut tehokkaasti "sisustamisesta". Joo, mulle on kyllä edelleen tärkeää tehdä kodista kivannäköinen, mutta tarkoituksenani on tehdä kerralla sellaiset valinnat, että ne tykkään niistä vielä 10 ja 20 vuoden päästä, ja toivottavasti pitempäänkin. Tämä tarkoittaa sitä, etten voi missään nimessä valita mitään string-hyllyjä tai muita kaikissa "persoonallisissa" kodeissa näkyviä juttuja, vaan yritän luottaa omaan makuuni. Sisustuskuvia katselen nykään oikeastaan enemmän siinä mielessä, että saan vinkkejä siitä, mitä ei kannata hankkia. Jos se näkyy ihanassa sisustuskuvassa, se kulutetaan parissa vuodessa puhki niin, että se alkaa näyttää vanhalta heti.
Meillä sohvan tyynyissä on tavalliset tyynynpäälliset, kun nukutaan siinä päikkäreitä joka päivä. - Yritän pitää tummemman kuosisia, ettei näytä niin sänkyvaatteilta :D
N44