Tiedän olevani yksin mielipiteeni kanssa (koskee sisustamista), mutta
Olen jotenkin totaalisen kyllästynyt sisustamiseen. Ihan jo siihen ajatukseen, että kodista yritetään tehdä väenvängällä kaunis ja ihastuttava (ja jostain kumman syystä kaikki yrittävät sitä vieläpä täsmälleen samalla tavoin).
Sisustaminen tapahtuu ylipäätään siten, että koteihin hommataan tavaroita ilman sen kummempaa tarkoitusta. Kunhan näyttää nätiltä. Ja näitä tavaroita vaihdellaan vähän väliä.
Kylään tulleita kavereita kierrätetään ympäri huushollia esitellen mitä nyt on ostettu/hankittu/tuunattu/muutettu ja odotetaan ihailevia kommentteja.
Huomaan olevani tosi virkistynyt, kun pääsen käymään kodeissa, joissa ei ole yritetty sisustaa. Huom, en tarkoita että tällainen olisi synonyymi sotkuiselle tai rumalle kodille, vaan sellaiselle jossa on rentoa ja mukavaa, tavaroille on tarkoitus, sohvalla uskaltaa istua ja napata jopa torkkupeiton harteillensa pelkäämättä sotkevansa huolellista asetelmaa. Värejä voi olla riipin raapin ja sellaisiakin esineitä jotka eivät ole IN kuten vaikka mummovainaan ruskametsämaalaus ja niitä parjattuja sisustusviuhkoja.
Ah! Sielu lepää!
Kommentit (34)
Blogeissa näkyy just toi sama tyyli kuin linkitetyssä lehtijutussa Annin kotona. Tumma tehosteseinä (väreinä tummansininen, vihreä tai terrakotta, pampaheinä, tiikkikalusteita 50-luvulta kirpparilta yhdistettynä perusmoderneihin kaappeihin ja keittiöön, samat matot ja tusinadesign mitä näkee joka paikassa. Sisustaa tai ei niin vaikutteet on vahvat ja Anninkin koti on samanlainen kuin blogikodit viimeisen vuoden kahden aikana. Ei mitään uutta tai persoonallista.
Kuka muistaa osmankäämän? Se oli 70-luvun "pampaheinä" :D
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/sisustus/a/2b77156f-606b-417e-9879-b8d2996bfb65
Huvitti, iltalehdessä tänään tuo juttu jossa hehkutetaan "Anni ei seuraa trendejä, vaan sisustaa oman päänsä mukaan".
Aijaa...? :D
Siis tämähän on ihan just nykytrendien mukaisesti sisustettu koti! Tummansiniseksi maalattu seinä makkarissa, heinät maljakossa, ja jopa niitä taannoin johonkin iltsikan "pahimmat blogikotikliseet"-juttuun listattuja esineitä ja asioita löytyi: lokkivalaisin, makuuhuoneen valkoinen matto vinoruuduilla, tehosteseinä, valkoinen sohva... katsokaa itse!
Ps. Tarkoitukseni ei ole haukkua kyseisen ihmisen kotia, kaunis on, mutta pointti on se että Iltalehti hehkuttaa kuinka tässä koti joka ei seuraa trendejä, niin se on kyllä täysin virheellinen tieto. Kyllästyttävän samanlainen kuin kaikki muutkin kodit jossa sisustamista nykyään "harrastetaan".
Ap
Tuo iltalehden tapaus on hyvä esimerkki tyylistä, jota en halua kotiini. Sänky ladattu täyteen tyynyjä. Lattioilla kaikenlaista turhaa tavaraa, joilla ei ole edes minkäänlaista käytännön merkitystä.
Jotkut tuntee olonsa paremmaksi kauniissa ympäristössä vaikkapa luonnon keskellä ja joitakin ei haittaa onko ympärillä ruma kerrostalolähiö betoniviidakossa. Sama asia se koti on. En itse voisi sietää rumaa kotia vaikka en käytäkään koko omaisuutta, enkä matki toisten sisustusta. Teen ja tuunaan paljon itse, ostan huonekaluja kirppikseltä ja kunnostan. Mutta sama se minulle missä muut viihtyy.
Voihan tuo olla joissain piireissä ongelma. Ei meillä kyllä. Tiedän itseni lisäksi vain pari ihmistä (mm. isäni), jotka nauttivat sisustuksesta vähän liikaa (ei niin, että rahaa palaisi koko ajan vaan niin, että keskeneräinen/ankea/epäviihtyisä sisustus omassa kodissa masentaa). Aika rennosti näyttää ihmiset elävän. Ei sisustuspakkomielteisiä taida olla kuin bloggarit (joiden elanto on siitä kiinni) ja liikaa somessa roikkuvat. Normaaleilla ihmisillä on normaalit kodit.
Muodin mukaan menemisestä: se on aika fiksua varsinkin jos pyrkii sisustamaan jollain tapaa ajattomasti. Ei tarvitse niin miettiä kun kaikki sopii yhteen ilman miettimistäkin.
T. Kaiken itselleen vaikeaksi tekevä persektionisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvitti, iltalehdessä tänään tuo juttu jossa hehkutetaan "Anni ei seuraa trendejä, vaan sisustaa oman päänsä mukaan".
Siis tämähän on ihan just nykytrendien mukaisesti sisustettu koti! Tummansiniseksi maalattu seinä makkarissa, heinät maljakossa, ja jopa niitä taannoin johonkin iltsikan "pahimmat blogikotikliseet"-juttuun listattuja esineitä ja asioita löytyi: lokkivalaisin, makuuhuoneen valkoinen matto vinoruuduilla, tehosteseinä, valkoinen sohva... katsokaa itse!
Ps. Tarkoitukseni ei ole haukkua kyseisen ihmisen kotia, kaunis on, mutta pointti on se että Iltalehti hehkuttaa kuinka tässä koti joka ei seuraa trendejä, niin se on kyllä täysin virheellinen tieto. Kyllästyttävän samanlainen kuin kaikki muutkin kodit jossa sisustamista nykyään "harrastetaan".
Ap
Tuo iltalehden tapaus on hyvä esimerkki tyylistä, jota en halua kotiini. Sänky ladattu täyteen tyynyjä. Lattioilla kaikenlaista turhaa tavaraa, joilla ei ole edes minkäänlaista käytännön merkitystä.
Eihän tuolla lattioilla ollut mitään muuta turhaa kuin tuo kuvausrekvisiittana kuvasta toiseen vaeltava lyhty. Ja se bambu (tai joku) kori, jossa viltti. Samoin ne samat heinät oli työnnetty aina sinne missä kuvattu.
Kaunis koti, vaikka olikin hyvin trenditietoinen ja vaikka aloittajan kanssa olen samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sänky, ruokapöytä, yksi hylly, kaappi ja neljä tuolia. En välitä sisustaa tämän enempää. Kaikki on mitä tarvitsen Ja koskaan ei ole sellaista sotkua mitä ei vartissa saisi siivottua. Ystäväni eivät tätä tajua, aina ovat tuputtamassa minulle mattoja ja seinähyllyjä, ideoimassa sisustusta ja ehdottelemassa mitä kaikkea kivaa voisin ostaa. En ole kiinnostunut, en halua sielutonta tavaraa jonka tarkoitus on näyttää kauniilta jossain avohyllyssä tai pöydällä. Miten nämä olohuoneen pöydälle somistekasoja laittavat voivat edes käyttää pöytää mihinkään? Yhdellä ystävälläni on nykymittakaavan mukaan todella kaunis olohuone, mutta sinne ei koskaan voi mennä istumaan. Aina pitää istua pienessä keittiössä enkä ole rohjennut koskaan kysyä miksi.
Tuo ostaminen vaikkei ostettavalla tavaralla ole mitään käyttöä on tosiaan järjenköyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitähän tähän kommentoisi... Kyllähän sitä jokainen tietyllä tapaa trendejä seuraa jos vain katselee ympärilleen. Pitäisikö sitten joku itseään miellyttävä lamppu jättää ostamatta, jos siitä muutkin tykkää?
En usko, että kovin moni sisustaa muiden kuin itsensä takia. Ja ihmiset ovat innostuneita erilaisista asioista, joitakin visuaaliset asiat kiinnostavat enemmän kuin toisia. Itse voin olla pitkäänkin tyytyväinen omaan kotiini, kunnes jossain vaiheessa tulee uudistusvimma ja on pakko päivittää kotia vastaamaan omaa nykyhetkeä. Kyllähän sitä ihminen vaatteitaankin päivittää ja tyyli elää ja muuttuu. Miksi ei sitten kotiaan, jossa kuitenkin hengataan aika paljon, muokkaisi nykymieltymystensä mukaan. Itse ahdistuisin, jos asuisin vielä samantapaisessa asunnossa kuin vaikkapa opiskelija-asuntoni oli. Oranssit muovilamput katossa eivät vain enää ole mieleeni. :D
Sisustaminen tapahtuu ylipäätään siten, että koteihin hommataan tavaroita ilman sen kummempaa tarkoitusta. Kunhan näyttää nätiltä. Ja näitä tavaroita vaihdellaan vähän väliä.
Kylään tulleita kavereita kierrätetään ympäri huushollia esitellen mitä nyt on ostettu/hankittu/tuunattu/muutettu ja odotetaan ihailevia kommentteja.
Olen jokseenkin pakkomielteinen kotini estetiikan kanssa ,mutta en silti tunnista tästä mitään. Tyylini on aika minimalistinen ja selkeä, ei siellä ole tarpeettomia tavaroita. Mutta ne tavarat jotka on, on juuri sitä omaa tyyliäni / yhtenäistä tyyliä mitä siinä huoneessa muutenkin on. En vaihtele usein huonekaluja tai tavaroita. Ehkä kerran 10 vuodessa tulee hinku laittaa koko huone tyylillisesti alusta loppuun uusiksi, ja silloin teen sen, mutta en ostele koko ajan jotain sisustusesineitä tms.
Mulla ei myöskään koskaan käy oikeastaan kukaan kylässä äjoten ihailevia kommentteja en saa enkä kaipaa. Kotini tyyli on ihan omaa mieltäni piristääkseni ja harmonisoidakseni sellainen kuin se on eikä sekalaista kirpputorikamaa esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Blogeissa näkyy just toi sama tyyli kuin linkitetyssä lehtijutussa Annin kotona. Tumma tehosteseinä (väreinä tummansininen, vihreä tai terrakotta, pampaheinä, tiikkikalusteita 50-luvulta kirpparilta yhdistettynä perusmoderneihin kaappeihin ja keittiöön, samat matot ja tusinadesign mitä näkee joka paikassa. Sisustaa tai ei niin vaikutteet on vahvat ja Anninkin koti on samanlainen kuin blogikodit viimeisen vuoden kahden aikana. Ei mitään uutta tai persoonallista.
Mikä sitten olisi persoonallista? Ehkä tämä koti kuvastaa hänen persoonaansa. Pakkoko kotiinsa on jotain japanilaisia viuhkoja tai afrikkalaisia norsuja tunkea jos ne ei ole yhtään oma juttu. Itse koen juuri tuollaisen vanhan ja uuden yhdistämisen omakseni. Välillä meinaa mennä liiaksi vanhan puolelle, koska koska ennen tehtiin kestäviä, hienoja huonekaluja ja niitä saa usein edullisesti niin melkein ei raaskisi jättää ostamatta. En kuitenkaan halua kodistani museota niin tasapainoitan kokonaisuutta vaalealla, modernimmalla tyylillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitähän tähän kommentoisi... Kyllähän sitä jokainen tietyllä tapaa trendejä seuraa jos vain katselee ympärilleen. Pitäisikö sitten joku itseään miellyttävä lamppu jättää ostamatta, jos siitä muutkin tykkää?
En usko, että kovin moni sisustaa muiden kuin itsensä takia. Ja ihmiset ovat innostuneita erilaisista asioista, joitakin visuaaliset asiat kiinnostavat enemmän kuin toisia. Itse voin olla pitkäänkin tyytyväinen omaan kotiini, kunnes jossain vaiheessa tulee uudistusvimma ja on pakko päivittää kotia vastaamaan omaa nykyhetkeä. Kyllähän sitä ihminen vaatteitaankin päivittää ja tyyli elää ja muuttuu. Miksi ei sitten kotiaan, jossa kuitenkin hengataan aika paljon, muokkaisi nykymieltymystensä mukaan. Itse ahdistuisin, jos asuisin vielä samantapaisessa asunnossa kuin vaikkapa opiskelija-asuntoni oli. Oranssit muovilamput katossa eivät vain enää ole mieleeni. :D
Minusta oli kiinnostavaa lukea markkinoinnin psykologiaa, jossa todettiin kuinka helposti ihmisten mieltymyksiin saadaan vaikutettua mainoksilla ja näyttämällä/syöttämällä meille kuluttajille kuvia tietyistä asioista, tyyleistä, muodista.
Itsekin muistan hyvin, kuinka teininä 90-luvulla "kukaan" ei käyttänyt pillifarkkuja ja jos joskus harvoin jollain sellaiset näkyi, sitä naurettiin äänekkäästi myötähäpeää tuntien kavereiden kanssa. Kun ne alkoivat tulla muotiin, vielä hetken ne näyttivät kauheilta ja vannoin etten ikinä niitä päälleni pue, kunnes...
Meidän muuttuva tyyli, jota luulemme omiksi ajatuksiksemme ja omaksi tyyliksi, on kuitenkin suurelta osin markkinoinnin aikaansaamaa aivopesua, jos nyt näin kärjistetysti asian ilmaisee.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Toivottavasti tässä oli vain kuvausta varten sängynpäätypenkillä kynttilät. Myös metrin korkuiset heinät lasimaljakossa sängyn päädyssä ovat vähän epäkäytännölliset. Mutta joo, täytyy muistaa, että kuvaustilanteet on asia erikseen. Noi ratkaisut olisivat arjessa vähän liian hankalia. Minusta tämä koti oli kaiken kaikkiaan ihan kiva. Asukkaatkin vielä melko nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minusta oli kiinnostavaa lukea markkinoinnin psykologiaa, jossa todettiin kuinka helposti ihmisten mieltymyksiin saadaan vaikutettua mainoksilla ja näyttämällä/syöttämällä meille kuluttajille kuvia tietyistä asioista, tyyleistä, muodista.
Itsekin muistan hyvin, kuinka teininä 90-luvulla "kukaan" ei käyttänyt pillifarkkuja ja jos joskus harvoin jollain sellaiset näkyi, sitä naurettiin äänekkäästi myötähäpeää tuntien kavereiden kanssa. Kun ne alkoivat tulla muotiin, vielä hetken ne näyttivät kauheilta ja vannoin etten ikinä niitä päälleni pue, kunnes...
Meidän muuttuva tyyli, jota luulemme omiksi ajatuksiksemme ja omaksi tyyliksi, on kuitenkin suurelta osin markkinoinnin aikaansaamaa aivopesua, jos nyt näin kärjistetysti asian ilmaisee.
Ap
Joo-o, ymmärrän. Mutta toisaalta, jos ne pillifarkut oikeasti alkavat miellyttää omaakin silmää niin miksi niitä ei sitten hankkisi. Tottakai markkinointi vaikuttaa kaikkeen, mutta jos ei vaikutteita olisi niin tietäisikö kukaan loppujen lopuksi omaa tyyliään. (Jos nyt olisit vaikka laatikossa kasvanut etkä koskaan nähnyt minkäänlaisia housuja, näin kärjistettynä.)
Pukeutumisesta sen verran, että monet ehkä pukevat myös ne pillifarkut, koska nykypäivänä ei muunlaisia löydy kaupasta jos ne sattuvat olemaan pinnalla. Itse olen pitkään etsinyt kohtuuhintaista, 20-luvun tyylistä muotoonleikattua villakangastakkia, joka oikeasti kuvastaisi persoonaani. Mutta ei löydy ei, kun ei ole muotia eikä ole varaa teettääkään. Sitä on sitten puettava jotain muuta päälleen että lämpimänä pysyy. Eli sitä samaa kuin muutkin.
Meillä on kapeahko matto isolla pöydällä.
Maton tekijä oli kyllä lattiamatoksi luullut kutovansa :D