Päiväkotiapulainen, työnkuva?
Minua kiinnostaa työ päiväkodissa mutta ei ole koulusta. Päiväkotiapulaiseksi kuitenkin pääsee ilman sitä koska työ on ilmeisesti siivousta, ruokahuoltoa yms.
Haluaisin kuitenkin kuulla lisää ja vähä tarkemmin millainen esimerkkipäivä kellonaikoineen voisi olla? Onko koko ajan kiire?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se ruokahuolto sisältää ja tarkoittaa jos jossain pitää esim lämmittää ruokaa yms.?
Ap
Jos sitä varsinaista ruokaa ei tehdä talossa, vaan tulee valmiina ja lämmitetään uunissa. Aamupuurot ehkä tehdään itse. Omavalvontaa (jääkaapin lämpötilan, ruuan lämpötilan seurantaa).
Valmiina lämmityslaatikoissa tuodaan ruoka, mitataan tarjoilulämpötila (se on osa omavalvontaa, että lämpötila on kohdallaan, tämä ruoan lämpötila merkitään ylös sellaiseen listaan päivittäin). Mitään lounasruokia ei siis lämmitellä uunissa todellakaan. Korkeintaan jotain lihapiirakoita pakastimesta.
Ruoka laitetaan tarjoilukärryille lämpölaatikoissa lämmitysalustan päälle ja kärrätään ryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä laitoshuoltaja siivoaa, pyykkää, tekee keittiöhommia ja vie roskia. Ruoka tulee jakokeittiöstå ja hän jakaa kärryihin ryhmille,valmistelee välipaloja . Kyllä hänellä hommaa riittää ihan koko päiväksi eikä näy juurikaan kahvilla. Aina on joku tekeminen. Hällä on tehtynä viikkojärjestys jossa lukee kellolleen mitä siivoaa milloin ja missä, milloin keittiössä ja pyykkihommat tekee missä välissä ehtii. Lapset ja kuravaatteet me hoidamme itse.
Itse tein juurikin tuota työtä päiväkotiapulainen nimellä. Kyllä oli koko kuusituntinen työpäivä kokoajan jotain tekemistä. Lisäksi mm. tukkutilausten tekeminen kuului työnkuvaan. Lasten kanssa en juuri ehtinyt olla kuin todella harvoin.
Kuulostaa kauhealta.. Yksi raasu kaikkien pompotettavana, talon pienimmällä palkalla. Älkää kukaan menkö tuohon 'työhön'.. siis orjaksi jos oma hyvinvointi ja terveys merkitsee teille jotain. Senhän nyt tajuaa.. kakkavaipat painaa ja haisee, sottaa tulee joka paikkaan, eteiset hiekkaa täynnä, lakanan vaihdot, tuhat ja yksi asiaa hoidettavana, meteli ja stressi tapissa. Pysykään kaukana näistä helvetin esikartanoista. T, ex-siivooja
Tervetuloa Keravalle vakaan, täällä meillä on ihanat päiväkotiapulaiset, jotka siivoavat päiväkodit, auttavat tarvittaessa lapsien kanssa eikä heidän vastuulle todellakaan laiteta erityislapsia, elleivät he itse siihen suostu.
Olet keikkaillut ainoastaan kunnallisissa. Eli et tiedä mitään mistä puhutaan.