"Parisuhteessa on oikeus olla jakamatta viestejä, salasanoja ja laitteita.”
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006288776.html
Lukemisen arvoinen artikkeli.
Omat työsuhdelaitteeni ovat salasanan takana ihan työnantajan vaatimuksesta, mutta käytän salasanaa myös privalaitteissa. Puolison tabletissa on sormenjälkitunnistus tai salasana, kännyssä ei ole (olen joskus etsinyt hänelle numeron hänen ajaessaan, silloin ei ainakaan ollut), hänen läppäristään en edes tiedä.
Miten teillä?
Kommentit (78)
Kummallakin on salasanat puhelimessa ja minulla tabletissa. Miehen läppärissä meillä molemmilla on omat tunnukset. Minulle on itsestäänselvää, että jokaisella on oikeus yksityisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Haluan, että voin tarvittaessa tarkistaa mieheni puhelimen.
Tottakai. Niin minäkin teen.
Tuohan on itsestäänselvyys.
Kyse ei ole ainoastaan puolison oikeudesta yksityisyyteen vaan myös puolison ystävien oikeudesta yksityisyyteen. Minusta olisi kamalaa, jos puolisoni lukisi henkilökohtaisia keskustelujani, joissa pitkäaikainen ystävä kertoo asioistaan. Ystävä kertoo asiat minulle luottamuksellisesti, eikä puolisollani ole mitään oikeutta lukea noita juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Hyväksytkö myös muunlaisen väkivallan parisuhteessa? Luitko tuon artikkelin?
Jos on luottamus kunnossa, ei moiseen ole edes tarvetta.
Mun mielestä on normaalia, että esim. whatsappia tai facea voi selata toisen vieressä sohvalla. En ikimaailmassa pyytäisi miestä näyttämään yksityisviestejään mulle ja koskaan en myöskään alistuisi sellaiselle, että mun pyydettäisiin näyttämään puhelimeni sisältö toiselle. En olisi niin sairaan ihmisen kanssa suhteessa.
Omat laitteet käytössä ja salasanoja ei jaeta. Joskus käytän miehen tietokonetta, mutten koskaan lue yksityisiä asioita sieltä. Miehen viestit eivät kuulu minulle eivätkä minun hänelle. Jos haluan tietää jotain, niin kysyn.
Tiedän joitakin miehen salasanoja esim. puhelimen. Silti mitään tarvetta ei esim. puhelinta ole käyttää ilman lupaa. Joskus hän pyytää sitä käyttämään tai opettamaan jokun jutun käyttöä. Vaikea kuvitella että puhelimessa olusi jotakin jota en saisi nähdä. Omaa puhelintani mies tuskin saisi auki vaikka salasana ei mikään salaisuus olekaan häntä vain ei sen muistaminen kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla hullu,jos kyttää puolison tai lapsen puhelinta.
Kyllä. Narsismi, epäluuloisuus ja mustasukkaisuus ovat psyykkisiä häiriötiloja.
Kaikki tietää toisten puhelimen koodit. Jonkun ouhelin piippaa, niin viereisestä huoneesta saattaa luurin omistaja huikata että mitä/keneltä tuli. Kukaan ei käy lueskelemassa uteliaisuudesta toisten viestejä, mutta ei ole maailmanloppu jos sellaisen näkee kun tekee toisen luurilla jotain.
Mun läppäri on ainoa jonka salasanaa en ole eteenpäin kertonut. Ensinnäkään en halua, että muksu laittaa sen vahingossa umpisolmuun ja toisekseen mulla on siellä tallessa sinkkuvuosien päiväkirja ;)
Eli muksulla on oma läppäri ja mä muutenkin hoidan miehen läppäröintiasiat.
Jos haluaisin salailla jotain, tekisin sen työkoneella ja/tai 2-simmin puhelimen tilalla olisi 2 puhelinta.
"Omat työsuhdelaitteeni ovat salasanan takana ihan työnantajan vaatimuksesta" Sulla on perustelu tuohon. Muutoinhan kumppani tulkitsee että sinulla on jotakin salattavaa jos hän kysyy sitä spontaanisti ja punastelet sekä alat harkita vastauksiasi.
Vierailija kirjoitti:
"Omat työsuhdelaitteeni ovat salasanan takana ihan työnantajan vaatimuksesta" Sulla on perustelu tuohon. Muutoinhan kumppani tulkitsee että sinulla on jotakin salattavaa jos hän kysyy sitä spontaanisti ja punastelet sekä alat harkita vastauksiasi.
Ei tulkitse. Myös privalaitteeni ovat salasanan takana. Kumppanini ei ole ikinä osoittanut pienintäkään kiinnostusta niitä kohtaan enkä minä koske hänen laitteisiinsa.
Kaikkiin laitteisiin on salasanat tai koodit jotka kumpikin meistä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulkitse. Myös privalaitteeni ovat salasanan takana. Kumppanini ei ole ikinä osoittanut pienintäkään kiinnostusta niitä kohtaan enkä minä koske hänen laitteisiinsa.
Mitä tapahtuisi jos salasanat olisi puolison tiedossa? Tai mitä kuvittelet tapahtuvan? Puoliso olisi yhtäkkiä hirveän kiinnostunut urkkimaan tietoja?
En tiedä puolisoni salasanoja enkä pankkitunnuksia. Hänkään ei ole kiinnostunut minun salasanoistani.
Mitään laitetta ei muuten kannata pitää ilman salasanaa siltä varalta että se katoaa tai varastetaan.
Ihmisellä on hyvä olla yksityisyyttä. Olemme seurustelleet vuodesta 1994 ja olleet naimisissa parisenkymmentä vuotta.
Molemmilla omat laitteet ja salasanat. Vaikka tiedän puolison salasanat laitteisiin, niin en käytä niitä muuhun. En esimerkiksi lue hänen sähköpostejaan, tekstiviestejään tai auo sometilejään koskaan. Oma äitini käyttää isäni somea välillä ja se ärsyttää minua tarpeeksi, vaikka se heille seitenkymppisille on ok. En ymmärrä ollenkaan tarvetta tehdä niin, kun kummallakin on oma profiili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuisi jos salasanat olisi puolison tiedossa? Tai mitä kuvittelet tapahtuvan? Puoliso olisi yhtäkkiä hirveän kiinnostunut urkkimaan tietoja?
Mitä syytä puolisolla olisi kysyä salasanaani? Miksi kysyisin hänen?
Kaikissa laitteissa on salasanat emmekä kysy niitä toisiltamme. En tiedä myöskään teinien salasanoja. Minulle yksityisyys on itsestäänselvyys.