"Parisuhteessa on oikeus olla jakamatta viestejä, salasanoja ja laitteita.”
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006288776.html
Lukemisen arvoinen artikkeli.
Omat työsuhdelaitteeni ovat salasanan takana ihan työnantajan vaatimuksesta, mutta käytän salasanaa myös privalaitteissa. Puolison tabletissa on sormenjälkitunnistus tai salasana, kännyssä ei ole (olen joskus etsinyt hänelle numeron hänen ajaessaan, silloin ei ainakaan ollut), hänen läppäristään en edes tiedä.
Miten teillä?
Kommentit (78)
Mies on sanonut monta kertaa kännykkänsä avauskoodin mulle, en ikinä muista sitä. Se muistaa mun, mulla on sama kännykässä ja iPadissa ja vähän joka paikassa missä nelinumeroista koodia tarvitaan, ollut sama lukioajoista asti (silloisen Nokia 3310:n pin-koodi).
En tykkää käyttää toisten kännyköitä, panikoin ihan naurettavalla tavalla kun en osaa käyttää vierasta laitetta, joten en käytä miehen kännykkää paitsi pyydettäessä. Mies saattaa käyttää iPadiani tai joskus kännykkääni minun nähteni kysymättä varsinaisesti lupaa, mikä ei minua haittaa.
Miehen tietokoneiden salasanat muistan nykyään, joskus harvoin tulee tarvetta käyttää tietokonetta, oma vanha läppärini ei edes toimi.
Mies auttoi minua hankkimaan bankID:n ja Swishin ja laitoin vanhan tunnuslukulaitteeni koodin bankID:n koodiksi sanoen sen ääneen, mihin mies kommentoi ettei sitä kuulu sanoa ääneen. En usko että muistaa ulkoa, vaikka on sitä pari kertaa pyydettäessä käyttänyt ainakin tunnuslukulaitteessa.
Muita salasanoja mies ei tiedä eikä tarvitsekaan, tosin ne on tallennettu niin että kännykälläni ja iPadilla pääsee melkein mihin tahansa muistamatta salasanoja ulkoa. Samoin miehen koneella voisin mennä ainakin lukemaan sähköpostit muistamatta mitään salasanoja, en ainakaan muistaakseni tarvinnut salasanaa kun mies kerran soitti töistä ja pyysi vastaamaan puolestaan sähköpostiin häihimme liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Omat työsuhdelaitteeni ovat salasanan takana ihan työnantajan vaatimuksesta" Sulla on perustelu tuohon. Muutoinhan kumppani tulkitsee että sinulla on jotakin salattavaa jos hän kysyy sitä spontaanisti ja puxnastelet sekä alat harkita vastauksiasi.
Ei tulkitse. Myös privalaitteeni ovat salasanan takana. Kumppanini ei ole ikinä osoittanut pienintäkään kiinnostusta niitä kohtaan enkä minä koske hänen laitteisiinsa.
Mitä tapahtuisi jos salasanat olisi puolison tiedossa? Tai mitä kuvittelet tapahtuvan? Puoliso olisi yhtäkkiä hirveän kiinnostunut urkkimaan tietoja?
Mitä syytä puolisolla olisi kysyä salasanaani? Miksi kysyisin hänen?
Minun pitäisi jostakin syystä tietää tuo? Ei kiinnosta miksi kysyisit.
Eikä meilläkään kysytä. Silti salasanat ei ole mikään valtionsalaisuus. Suurin osa niistä löytyisi tarvittaessa myös yhteisestä salasanavihosta jonka säilytyspaikan molemmat tietää. Silti ei tapahdu mitään ihmeellistä, eikä ole tarvetta tietää toisen jokaista liikettä.
Kaikilla järkevillä on puhelin salasanan tai sormenjäljen takana ihan jo varkaiden takia.
Miehen puhelin ja läppäri on hänen, samoin fb-tilit yms. Minun puhelin ja läppäri on minun, sama koskee some-tilejä. Kummallakaan ei mitään asiaa urkkia toisen omia asioita, ja näin sen kuuluu terveessä suhteessa ollakin.
Jos mieheni salailisi jotain ja olisi jäänyt esimerkiksi kiinni viestittelystä aikaisemmin vieraan naisen kanssa, niin mielestäni ainut tapa hänellä on todistaa luottamusta sillä että ollaan avoimia asioista mukaan luettuna yksityisviestit. Luottamus kuuluu parisuhteeseen ja kaikkeen tekemiseen silloin ei tietenkään viestejä ole mitään syytä jakaa. Ja tämä mielestäni on asia joka pitää lähteä viestien saajan puolelta, eikä siten että sitä tivataan.
Vierailija kirjoitti:
Haluan, että voin tarvittaessa tarkistaa mieheni puhelimen.
Ja minä haluan, että sinä annat minulle tonnin. Kummallakaan halulla ei ole mitään merkitystä, koska kummallakaan meistä ei ole siihen oikeutta.
PS: Toivottavasti miehesi hankkiutuu sinusta eroon äkkiä!
Vierailija kirjoitti:
Oletko narsisti, epäluuloinen,ja mustasukkainen vai mikä psyykkinen häiriö sinulla on?
Tiedän mieheni salasanan, koska piti auttaa häntä uuden puhelimen kanssa. Mutta minusta kaikkea ei tarvitse kertoa. Mulla ei ollut pitkään edes omaan puhelimeen salasanaa, kuin vasta vähän aikaa sitten laitoin. Mielestäni parisuhteessa pitää olla luottamus, että tarpeen vaatiessa voi antaa salasanan toiselle hätätapauksissa ja sitä ei käytetä väärin hyväksi. Toisaalta, jos jotain likaista suorastaan ryöpsähtää silmille, niin silloin se oli sen toisen tyhmyyttä. Toisaalta meillä osataan puhua myös vaikeistakin asioista. Työpaikan salasanoja ei koskaan kerrota.
Kyllä me tiedetään salasanat toisten puhelimiin ja verkkopankkitunnukset ja korttien pin-kooditkin on tiedossa. Enpä edes muista koska olisi ollut asiaa miehen puhelimelle vaikka salasanat tiedänkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos mieheni salailisi jotain ja olisi jäänyt esimerkiksi kiinni viestittelystä aikaisemmin vieraan naisen kanssa, niin mielestäni ainut tapa hänellä on todistaa luottamusta sillä että ollaan avoimia asioista mukaan luettuna yksityisviestit. Luottamus kuuluu parisuhteeseen ja kaikkeen tekemiseen silloin ei tietenkään viestejä ole mitään syytä jakaa. Ja tämä mielestäni on asia joka pitää lähteä viestien saajan puolelta, eikä siten että sitä tivataan.
Hyväksytkö myös muun väkivallan parisuhteessa?
Kysymys jollekin viestintäsalaisuus lakia tuntevalle. Voisinko haastaa ex- salarakkaani vaimon käräjille, koska tiedän hänen lukeneen miehelleen tarkoittamani whatsapp- viestin? Hän oli salaa ottanut miehensä puhelimen miehen varustekassista ja lukenut viestejämme. Nämä viestit eivät olleet mitään sek..viestejä, mutta tarkoitettu vain ja ainoastaan tälle vastaanottajalle.
Omissa läppäreissä ja tableteissa salasanat / koodit, joita kumpikaan ei tiedä. Puhelimissa sormenjälkitunnistus.. Yhteisissä laitteissa molemmilla omat tunnarit, lisäksi erillinen vierastunnari.
Kerran piti päästä miehen vanhalle läppärille kun mies oli reissussa. Silloin mies antoi tunnarin, mutta en sitä muista ja varmaan vaihtoikin sen saman tien. Tarvitsin yhdestä ohjelmasta vanhempaa versiota, muille koneille se oli jo päivitetty. Olisi ollut ihan ok, vaikka mies ei olisi antanut salasanaa.
Yhtään syytä jakaa mitään jatkuvasti käytössä olevia tunnuksia en keksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla järkevillä on puhelin salasanan tai sormenjäljen takana ihan jo varkaiden takia.
Miten tämä liittyy aiheeseen?
On mahdollista että mies varastaa puhelimesi. Melkoisessa parisuhteessa elät.
Luotan mieheeni kunnes hän antaa aihetta olla luottamatta. Ei kiinnosta edes lukea kavereidensa välisiä keskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys jollekin viestintäsalaisuus lakia tuntevalle. Voisinko haastaa ex- salarakkaani vaimon käräjille, koska tiedän hänen lukeneen miehelleen tarkoittamani whatsapp- viestin? Hän oli salaa ottanut miehensä puhelimen miehen varustekassista ja lukenut viestejämme. Nämä viestit eivät olleet mitään sek..viestejä, mutta tarkoitettu vain ja ainoastaan tälle vastaanottajalle.
Todennäköisesti voisit, mutta mitään hyötyä siitä ei sinulle olisi eikä sen paremmin haittaa salarakkaasi vaimolle. Miehellä olisi paremmat mahdollisuudet saada haaste läpi urkinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä voi häntä _haastaa käräjille_ mutta salarakkaasi voi tottakai tehdä ilmoituksen poliisille. Se tutkii ja syyttäjä sitten joko vie oikeuteen tai tekee syyttämättäjättämispäätöksen.
Sinulla ei ole asianomistajuutta tässä tapauksessa. Jos kyse olisi liikesalaisuudesta tms niin silloinkin tekisit ilmoituksen salarakkaastasi, et puolisosta, perusteena riittävän salauksen laiminlyönti tms.
Työlaitteet ovat ainoastaan töitä varten, joten salasanat ovat vain omassa tiedossani. Muiden laitteiden salasanat ovat tiedossa molemmin puolin, mutta niitä käytetään vain tarvittaessa/pyydettäessä. Pankkitunnukset ovat omat, mutta käyttötileille on kummallakin pääsy omilla tunnuksilla.
Tabletit on yhteiskäytössä, tietokoneilla ei ole salasanoja, mieheni antaa käyttää puhelinta vaikkapa hänen ajaessa autoa ja tiedän koodin. Emme kuitenkaan lue toistemme viestejä tai jaa ystävien kanssa käytyjä keskusteluja. Joskus mieheni voi pyytää vastamaan hänelle tulleisiin viesteihin, esim anopille ajomatkan aikana milloin olemme perillä. Arvostan avoimuutta tässä, ja uskon että voin luottaa mieheeni. Ei tulisi mieleenikään tutkia hänen puhelintaan.
Minulla on historiassa toisenlaistakin kokemusta. Exäni piti aina puhelimensa lukittuna, tietokoneelle ei ollut menemistä. Hän sai outoja puheluita. Lopulta käytin tilaisuutta hyväksi kun kone ja puhelin olivat jääneet vahingossa auki. Mies pyöritti montaa naista, petti ja kielsi edelleen kaiken. En kertonut katsoneeni laitteita, mutta hyvä että tein niin. Salailuun oli syy. Suhde päättyi. Jos siis kumppanisi raahaa puhelinta suihkuun, vahtii sitä kuin haukka ja pitää laitteet äänettöminä, on hänellä jotain salattavaa. Ei kannata olla liian sinisilmäinen.
Työkoneilla on salasanat ja ne ovat tietysti luottamuksellisia.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei kiinnosta edes oma puhelimeni saati miehen oma.
??? Miksi hänen pitäisi tietää ne? Työnantajalla olisi ainakin peruste varoitukseen tai jopa irtisanomiseen, jos kävisi ilmi, että olen laiminlyönyt salauksen.