Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Samia hoidettiin aivan väärin - Erikoislääkärikin kauhistui

Vierailija
30.10.2019 |

Lääkäri määräsi Samille mielialalääkkeitä. Todellisuudessa kyse ei kuitenkaan ollut työuupumuksesta eikä masennuksesta, vaan alhaisista testosteronitasoista. Kun ne lopulta mitattiin yksityisellä puolella, olivat arvot lähellä nollaa.
Jos suomessa puoli miljoonaa ihmistä käyttää nytkin masennuslääkkeitä, kuinkahan moni heistä käyttää niitä turhaan?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis määrätäänkö mielialalääkkeitä ottamatta kattavaa verikoetta?

Tuollainen väsymys voi johtua muustakin hormonaalisesta ongelmasta.

Kaikki vaivat todetaan nykyään päästä johtuviksi. Revenneet välilevyt ja niiden aiheuttama hermotulehdus oli vain alentunut kipukynnys ilman mitään tutkimuksia kunnes menin lopulta tutkimuksiin yksityiselle

Kaikkihan nykyään hoidetaan masennuslääkkeillä tai buranalla.

Lähisuvussa masennuksena on pidetty mm. reumaa, MS-tautia ja perinnöllistä sidekudossairautta

Kaikki nämä ovat fyysisiä sairauksia, jotka näkyvät tutkimuksissa kunhan tutkitaan oikeaa asiaa.

Reuma ja sidekudossairaus näkyivät ihan paljaalla silmällä ja jopa maallikko näki että jossain on nyt jotain vialla.

Reumaatikolla olivat nivelet hurjan paksut ja vääntyneet erikoisiin asentoihin. Sen näki ilman röntgeniäkin. Silti piti käydä kierros mielenterveyspuolella ennenkuin alettiin tutkimaan miksi nivelet tuntuu kipeiltä.

Ja sillä sidekussairaidesta kärsivällä oli ihossa niin rajut venymisarvet että lääkärillä silmät suureni kun hän näki ne. Siitäkin olisi pitänyt jo joku epäily nousta kun 12-vuotias oli 180 cm pitkä ja todellakin raidallinen kuin seepra.

Se myöhemmin MS-diagnoosin saanut "kiinnitti vain tutkaili liikaa omia tuntemuksiaan eikä ymmärtänyt venytellä tarpeeksi". Jos tulee esim sellainen tuntemus kuin iho olisi tulessa tai muurahaisia kävelisi ihon alla, siihen saattaa ehkä kiinnittää huomiota ja jopa tutkailla sitä tuntemusta. Se on aika inhimillistä.

Vierailija
22/31 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä itse en taas millään saanut paniikkihäiriödiagnoosia 16-vuotiaana. Oireet olivat vain psykosomaattisia jotka menevät ohi kun ajattelee positiivisesti ja hengittää paperipussiin. Näin todettiin psykiatrian polilla. En päässyt osastohoitoon, en saanut lääkkeitä, enkä edes Kelan terapiaan lähetettä. Terapiasta puhuttiin sillain että "voisihan se sua auttaa tuossa naiseksi kasvamisessa. mutta sun tai sun vanhempien pitää kustantaa se" Vttu. No siinä sitten ajateltiin että en minä oikeasti taida terapiaakaan tarvita, sillä ongelmia aikuiseksi naiseksi kasvamisessa ei tod. ollut. Murkkuikä mikä murkkuikä.

Sitten taas tiedän montakin tapausta jossa lääkkeitä ja terapiaa on tuputettu väkisin vaikka syy on ollut oikeasti fyysinen sairaus. Pahin on ollut kuolemaan johtanut verisyöpä. 

Tähän pelleilyyn syydetään hirveästi rahaa ja ihmiset jätetään hoitamatta.

Ja kaiken tämän päälle uutisoidaan, että Suomessa on maailman paras ja tehokkain terveydenhuolto. No kait se on tehokas kun hoidetaan vaivaa jota ei ole ja jätetään tutkimatta ne vaivat, jotka oikeasti ovat olemassa.

Mitäköhän mahtaa johtua että Suomella menee huonosti. Talous sakkaa, on valtava työttömyys ja työvoimapula, eikä vauvojakaan enää synny.

Voisiko mitenkään johtua siitä, että terveydenhuolto sakkaa pahasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis määrätäänkö mielialalääkkeitä ottamatta kattavaa verikoetta?

Tuollainen väsymys voi johtua muustakin hormonaalisesta ongelmasta.

Kaikki vaivat todetaan nykyään päästä johtuviksi. Revenneet välilevyt ja niiden aiheuttama hermotulehdus oli vain alentunut kipukynnys ilman mitään tutkimuksia kunnes menin lopulta tutkimuksiin yksityiselle

Kaikkihan nykyään hoidetaan masennuslääkkeillä tai buranalla.

Lähisuvussa masennuksena on pidetty mm. reumaa, MS-tautia ja perinnöllistä sidekudossairautta

Kaikki nämä ovat fyysisiä sairauksia, jotka näkyvät tutkimuksissa kunhan tutkitaan oikeaa asiaa.

Reuma ja sidekudossairaus näkyivät ihan paljaalla silmällä ja jopa maallikko näki että jossain on nyt jotain vialla.

Reumaatikolla olivat nivelet hurjan paksut ja vääntyneet erikoisiin asentoihin. Sen näki ilman röntgeniäkin. Silti piti käydä kierros mielenterveyspuolella ennenkuin alettiin tutkimaan miksi nivelet tuntuu kipeiltä.

Ja sillä sidekussairaidesta kärsivällä oli ihossa niin rajut venymisarvet että lääkärillä silmät suureni kun hän näki ne. Siitäkin olisi pitänyt jo joku epäily nousta kun 12-vuotias oli 180 cm pitkä ja todellakin raidallinen kuin seepra.

Se myöhemmin MS-diagnoosin saanut "kiinnitti vain tutkaili liikaa omia tuntemuksiaan eikä ymmärtänyt venytellä tarpeeksi". Jos tulee esim sellainen tuntemus kuin iho olisi tulessa tai muurahaisia kävelisi ihon alla, siihen saattaa ehkä kiinnittää huomiota ja jopa tutkailla sitä tuntemusta. Se on aika inhimillistä.

Tämähän se on kun mitä tahansa sanoo vastaanotolla niin se käännetään aina ensin potilasta vastaan ja tällä evätään tutkimuksiin pääsy. Jos sanoo vaikka, että verenpaineet on ollu koholla pidempään kotona mitatessa ja pulssi heittelee 20-200 välillä levossa niin sanotaan, että kuulostaa siltä, että tarkkailet liikaa itseäsi.

Vierailija
24/31 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kommentoida tähän mt-puolen työntekijänä, jonka luona esim. masentuneet käy keskusteluapua saamassa. Itse toivon että asiakkailta olisi otettu laajat labrat ennen kuin heidät lähetetään minulle ja huolella poissuljettu kilpparivajaukset, anemiat, vämysoireyhtymät ym. Koska en voi heit auttaa, jos heillä on esim hypotyreoosi ja siitä johtuva masennuksen kuva. Siihen ei keskusteluhoito nimittäin tehoa.

Vierailija
25/31 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ovat yliarvostettuja. Tärkeä ammatti, mutta itse syövät ammattinsa uskottavuutta tällaisilla mukahoidoilla. Sitten suuttuvat, kun oikeaa tietoa tarjoaa kuin google, josta he myös itse katsovat tietoja... lähipiirissä useita lääkäreitä ja voi elämä sitä omahyväisyyttä ja itseriittoisuutta. Mutta sitten todellisuus voi olla monilla juurikin tätä mitä jutussa. Ja vastuutaan vääristä diagnooseista ei kanna kukaan.

Vierailija
26/31 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka iso osa masennuslääkkeiden "syöjistä" on pakkosyötettyjä vanhuksia? Monelle lääkkeet annetaan hoitolaitoksissa (ehkä kotihoidossakin?) ihan vaan oletusarvona.

No se ei ole välttämättä mikään paha asia. Usein esim muistisairaudet vaikuttaa mielialaan. Sitä on kamala katsoa kun vanhus itkee turhaan, pelkää rosvoja, on jatkuvasti vainoharhainen... Jos mielialalääkkeillä hän on hyvän tuulinen ja silti virkeä, niin mitä ihmeen haittaa niistä on?

Vierailija
27/31 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

määrätäänkö mielialalääkkeitä työuupumukseen?

Vierailija
28/31 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ollut paljon keskustelua näistä masennuslääkkeistä. Minä olen ollut jo lapsesta asti masentunut, mutta koskaan minulle ei ole tarjottu lääkkeitä, koska lääkärit ovat huomanneet, että traumani paranevat ennemmin keskustelulla, kuin lääkkeillä. Toki työtä vielä on, mutta silti lääkkeet eivät ole olleet vaihtoehto. Kaiken maailman verikokeita ym. on otettu, mutta fyysisesti olen täysin terve.

Vierailija
29/31 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
30/31 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
31/31 |
30.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka iso osa masennuslääkkeiden "syöjistä" on pakkosyötettyjä vanhuksia? Monelle lääkkeet annetaan hoitolaitoksissa (ehkä kotihoidossakin?) ihan vaan oletusarvona.

Niille on ainakin laitoksissa kovemmat lääkkeet eli neuroleptit. Oma äiti meni todella nopeasti täysin zombieksi laitoshoidossa. Me omaiset ihmeteltiin asiaa, ensin ei myönnetty mitään, vihjailtiin että vanhuksilla usein voi tulla esim. pieniä aivohalvauksia tms. Kysyttiin lääkityksestä. Ketipinor, psykoosien hoitoon käytetty neurolepti, oli äidille laitettu päälle. Kuulemma peruslääke vanhustenhoidossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi