IL: Samia hoidettiin aivan väärin - Erikoislääkärikin kauhistui
Lääkäri määräsi Samille mielialalääkkeitä. Todellisuudessa kyse ei kuitenkaan ollut työuupumuksesta eikä masennuksesta, vaan alhaisista testosteronitasoista. Kun ne lopulta mitattiin yksityisellä puolella, olivat arvot lähellä nollaa.
Jos suomessa puoli miljoonaa ihmistä käyttää nytkin masennuslääkkeitä, kuinkahan moni heistä käyttää niitä turhaan?
Kommentit (31)
Siis määrätäänkö mielialalääkkeitä ottamatta kattavaa verikoetta?
Tuollainen väsymys voi johtua muustakin hormonaalisesta ongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Siis määrätäänkö mielialalääkkeitä ottamatta kattavaa verikoetta?
Tuollainen väsymys voi johtua muustakin hormonaalisesta ongelmasta.
Kaikki vaivat todetaan nykyään päästä johtuviksi. Revenneet välilevyt ja niiden aiheuttama hermotulehdus oli vain alentunut kipukynnys ilman mitään tutkimuksia kunnes menin lopulta tutkimuksiin yksityiselle
Puoli miljoonaa syö niitä lääkkeitä, koska niitä jaellaan heppoisin perustein ja "masennus" diagnosoidaan kaikille. Mitä nuorempi sen varmemmin. Selkäkipu? Masennus. Jalka murtunut? Masennus. Pitkään jatkunut yskä? No ihan varmasti masennus. Unohtamatta kun kerran lankeat tuohon "masennukseen" niin sen jälkeen kaikki vaivat johtuvat siitä, tutkimatta.
Minulla oli alhainen ferritiini, mistä syystä tyroksiinikaan ei toiminut (kilpirauhanen poistettu). Pari lääkäriä ehdotti masennusta. Jopa sekin, joka näki ferritiinin olevan 15, se oli kuulemma ihan hyvä, koska viitearvossa. Onneksi ei tuputettu mielialalääkkeitä, enkä olisi ottanutkaan.
Masennuslääkkeet on uusi burana. Ennen terveyskeskuslääkärit määräsivät buranaa ihan kaikkeen, nykyään masennuslääkkeitä. Tutkimukset on hankalia ja maksaa, niin näin pääsevät helpommalla.
Kyllä kilpparikokeet yleensä ennen masennusdiagnoosia otetaan mutta ei kylläkään hormonilabroja oteta.
Kuinka iso osa masennuslääkkeiden "syöjistä" on pakkosyötettyjä vanhuksia? Monelle lääkkeet annetaan hoitolaitoksissa (ehkä kotihoidossakin?) ihan vaan oletusarvona.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kilpparikokeet yleensä ennen masennusdiagnoosia otetaan mutta ei kylläkään hormonilabroja oteta.
Tuntuu kyllä hullulta että masennuslääkkeitä määrätään noin vain. Mulla oli esim. häikkää kortisoliarvoissa. No onneksi menin suoraan yksityiselle.
Ei ihme Suomessa syödään niin paljon masennuslääkkeitä.
Onko testotason nostamiseen jokin lääke olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Onko testotason nostamiseen jokin lääke olemassa?
Ei hajuakaan mutta ihan vaan maalaisjärjellä pääteltynä luulisi, että hormonipistokset
Minulle tarjottiin myös migreeniin ja Crohnin tautiin masennuslääkkeitä ja keskusteluapua. Auttaa tosi paljon kouristeleviin vatsakipuihin ja veripapanoihin tai päänsärkyyn joku juttelu tai mielialapillerit.
Noin nuorella miehellä ei testovaje ehkä tule ensimmäisenä mieleen.
Minulla oli masennuksen piirteitä kun minulla on psoriasis ja koska sanoin että papakokeen ottaminen sattuu (lääkärillä juuttui se laite karvoitukseeni), ei kuulemma voi sattua. Olen kuulemma vain jotenkin herkkä ihminen, kun minulla on psoriasiskin. Oikeasti aika monen lääkärin pää kannattaisi tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Noin nuorella miehellä ei testovaje ehkä tule ensimmäisenä mieleen.
Kumma, että tässä Samin tapauksessa yksityisellä puolen tällainen kuitenkin tuli mieleen.
Mä itse en taas millään saanut paniikkihäiriödiagnoosia 16-vuotiaana. Oireet olivat vain psykosomaattisia jotka menevät ohi kun ajattelee positiivisesti ja hengittää paperipussiin. Näin todettiin psykiatrian polilla. En päässyt osastohoitoon, en saanut lääkkeitä, enkä edes Kelan terapiaan lähetettä. Terapiasta puhuttiin sillain että "voisihan se sua auttaa tuossa naiseksi kasvamisessa. mutta sun tai sun vanhempien pitää kustantaa se" Vttu. No siinä sitten ajateltiin että en minä oikeasti taida terapiaakaan tarvita, sillä ongelmia aikuiseksi naiseksi kasvamisessa ei tod. ollut. Murkkuikä mikä murkkuikä.
Sitten taas tiedän montakin tapausta jossa lääkkeitä ja terapiaa on tuputettu väkisin vaikka syy on ollut oikeasti fyysinen sairaus. Pahin on ollut kuolemaan johtanut verisyöpä.
Se on just se kun ihmiset eivät ajattele itse.
Aivottomia robotteja joille voi syöttää mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kilpparikokeissa mitataan kilpirauhashormonin tasoa veressä. Toki hormoneja on monia muitakin, mutta kilpirauhanen tuottaa tyroksiina, joka on hormoni.
linkki
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/dbf0822b-314a-4077-bfe5-49d0be2…