Pitkä parisuhde ja tuntuu kuin olisimme kämppiksiä
Ollaan jo lähes kolmekymppisiä ja oltu teinistä asti yhdessä. Vietämme suurimman osan ajasta yhdessä ja sellaista se on ollut aina. Kuitenkin nykyään ollaan kuin kämppiksiä - läheisyyttä ei ole, ollaan kuin kavereita, tai no hyviä ystäviä. Välillämme on luottamus, mutta tuntuu että se tunnepuoli puuttuu. Helpoin tie olisi tietysti se, että säästäisimme omistusasuntoon ja hankkisimme lapset jnejne. Haluaisin oikeasti tuntea intohimoa toista kohtaan ja pussailla sekä muuta romantiikkaa :( toisaalta, miksi valitan kun monet ei edes löydä kumppania tai seikkailee huonosta suhteestaan toiseen - hyvää kumppania ei vaan löydy.
Mitä tässä nyt sitten tekisi? Kaikki on "paperilla" hyvin vaikka oikeasti jotain puuttuu :/
Kommentit (36)
Kun ei ole lapsia, on helppo lähteä kohti uusia seikkailuja. Älä nyt siihen lasta tee, ei se suhdetta mitenkään paranna.
Itse olen ollut 20 vuotta naimisissa, teimme aika nopeasti lapsia. Vasta nyt viime vuosina olen alkanut tajuta, miten vähän meillä lopulta on miehen kanssa yhteistä lasten lisäksi. Mies ei tee kanssani yhtään mitään, jos en itse sitä järjestä ja sinnekin lähtee pitkin hampain. Yhteisiä harrastuksia ei ole. Mökillä mies makaa päivät, minä touhuan. Sosiaalista elämää miehellä ei ole, eikä hänen mielestään saisi olla meilläkään, ihmiset on rasittavia hänen mielestään. Kyläilen yksin. Matkustan yksin. Nuorin on nyt 17 v ja odotan vain, että saisin hänet jaloilleen. Rakastan miestäni mutta olen alkanut miettiä, tuhlaanko elämääni tässä tylsyyteen. Voisinko olla onnellisempi yksin, tavata ystäviä ja kutsua ystäviä kylään pelkäämättä miehen valitusryöppyä ja jälkikäteistä ystävieni pilkkaamista. Mies ei lähde kanssani mihinkään perheterapiaan ja hänestä suhteemme toimii ihan hyvin. Minä katselen asuntoja netissä....
Älä tee samaa virhettä ap.
Onko kaikissa pitkissä suhteissa oikeasti tällaista?
Välillä lukee niitä kirjoituksia, missä kerrotaan, kuinka on kipinä kuumana ja seksiä lähes joka päivä vielä 20 v jälkeenkin. Ovatko ne höpöjuttuja vai onko sellaistakin oikeasti?
Minulla on muutama vähän etäisempi pitkissä suhteissa elävä facebook-kaveri ja heillä on paljon tosi romanttisia päivityksiä ja kuvia, joissa suukottelevat jne, näyttää ihan teinirakkaudelta ja hivenen kateellisena seuraan niitä.
Sama tilanne, 5 vuotta suhdetta takana, minä alle 30v ja mies vähän päälle. Tuntuu pahalta, kun kaikki läheisyys tyrmätään, paitsi halaaminen. Olen alkanut ulkona käydessäni flirttailemaan aika avoimesti muille miehille.
Vierailija kirjoitti:
Noin käy kaikissa pitkissä suhteissa
Ei käy. Yhteistä aikaa takana 45 vuotta ja vieläkin halataan ja puhutaan kauniisti toisillemme. Intohimon tilalle on tullut hellyys ja arvostus. Joka ilta kiitämme toisiamme siitä päivästä ja sanommme rakastan sinua. Intohimoa ei tarvita enää, lapset on tehty ja nyt riittää rakkaus. Rakkautta on myös ilman intohimoa. Aika muuttaa arvoja, nyt on tärkeintä luottamus ja yhteinen aika.
En lähtisi tuon perusteella heti vaihtamaan. Keskustella kannattaa avoimin kortein. Noin vaan tapahtuu pitkissä suhteissa. Kun toisen tuntee läpikotaisin ja alkaa lukea toisen ajatuksia, siinä on se huono puoli, että helposti aletaan myös olettaa asioita. Luullaan, että tiedetään ja oletetaan, että kyllä se kumppani siinä vierellä pysyy ilman pitelemättäkin. Tätä myötä myös kommunikointi ja huomiointi vähenee. Luottamus on hyvästä, mutta unohtaminen ei.
Yritä hetken katsoa miestäni miehenä, erillisenä yksilönä. Vähän kuin vierasta ihmistä katsoisit. Älä ajattele häntä itsesi jatkeena vaan pyri näkemään hänet ihan omana persoonanaan. Voit löytää hänestä ihan uusia ihastuttavia puolia. Sitten vaan "iskemään" tätä miestä uudelleen. Suudelmat lisää suudelmia, kosketus kosketusta jne. Lisää suhteeseenne sitä mitä itse kaipaat, niin yleensä toinen kyllä lähtee tähän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Välillä lukee niitä kirjoituksia, missä kerrotaan, kuinka on kipinä kuumana ja seksiä lähes joka päivä vielä 20 v jälkeenkin. Ovatko ne höpöjuttuja vai onko sellaistakin oikeasti?
Minulla on muutama vähän etäisempi pitkissä suhteissa elävä facebook-kaveri ja heillä on paljon tosi romanttisia päivityksiä ja kuvia, joissa suukottelevat jne, näyttää ihan teinirakkaudelta ja hivenen kateellisena seuraan niitä.
Teini rakkautta on ajoittain ja on tilanteita ja aikoja jolloin seksiä ja romantiikkaa on päivittäin. Vastaavasti välillä voi mennä viikko tai parikin jolloin muut asiat kiilaa romantiikan edelle. Rakkaus on edelleen aalto liikettä vaikaa aallot ei ihan niin nopeita muutoksia tee kuin nuorena. Silti siihen mahtuu myrkyä ja tyyntä ja kaikkea siltä väliltä. Yhdessä on oltu reilusti yli 20 vuotta.
Facepäivityksiä en tee juurikaan parisuhteestani. Ja on aika henkilökohtaista mitä asioita haluan jakaa itsestäni siellä. Jos joku luulee että se on koko elämäni saa minun puolestani niin kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö joku ihan oikeasti kuvittelee toisten elämän olevan sellaista kuin heidän Face-päivityksensä ovat?
Ei mikään suhde ole jatkuvaa pusuttelua ja romantiikkaa. Mutta kyllä monissa suhteissa sitä romantiikka silti on. Se vain on kuitenkin ihan sellaista arjen lomassa olevaa pientä toisen huomiointia. Kyllä meidänkin suhteessamme (yhdessä 22 vuotta) on joka päivä pientä koskettelua, pari pusua ja sohvalla vierekkäin makoilua. Kyllä noista varmaan saisi Facebookiin hyvinkin hienon näköisiä päivityksiä. Mutta eivät ne mitään ylitsevuotavaa kipinöintiä siltikään ole vaan ihan sitä mukavaa hyvää parisuhdetta vaan.
Meillä on yli 15 vuoden suhde takana ja useampia lapsiakin. Olimme molemmat alle 20v, kun tapasimme. Meillä suhde on hyvin läheinen, halataan jokainen päivä, jos olemme molemmat kotona, suukotellaan, istun sylissä ja maataan vierekkäin ja silitellään lastenkin edessä ja puhutaan kauniisti toisillemme. Riidellään ja kinastellaan viikottain myös, mutta vuosien saatossa se on sellaista laimeampaa kuin aikaisemmin. Pyrkimys ymmärtää toista on tullut tilalle.
Meillä suhteen ensimmäiset 10 vuotta oli ylä- ja alamäkeä. Välillä olimme todella läheisiä, välillä ajauduimme kauemmaksi. Aina jossain vaiheessa on kuitenkin tullut ikävä toisen luo, ja toinen on sitten vain alkanut tekemään työtä sen eteen. Useammiten minä sillä olen huomattavasti tunteellisempi ja kaipaan ehkä läheisyyttä nopeammin.
Usein se alkoi sillä, että toinen huomauttaa, että tästä ei kyllä hyvä seuraa, jos jatkuu tällaisena. Toinen oli yleensä samaa mieltä ja sitten yhdessä tai erikseen mietittiin, mitä voisi tehdä toisin. Meillä läheisyys on ollut voimakkaasti yhteydessä yhteiseen tekemiseen eli heti kun sitä lisää, on läheisyys palautunut. Nykyisin lasten ollessa hieman isompia ja jos mies on työmatkoilta kotona, käymme yleensä yhtenä päivänä viikosta "treffeillä". Usein se on jokin liikuntapainoitteinen juttu, mutta voi olla ajan puutteen vuoksi ihan vain kauppareissu, jolle ei huolita lapsia mukaan ja panostetaan silloin toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanha olet, 15? Jopa 19?
Vai että Facebookiin jotkut pitkässä suhteessa olevat tuttavasi laittavat halipusikuvia. Hienoa. Hohhoijaa. Ovatko he olleet yhdessä peräti vuoden vai puolitoista ja heidänkin ikä alkaa ykkösellä?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut mieheni kanssa 23 vuotta ja olemme onnellisia. Kun toisemme löysimme, olimme 22 ja 24 vuotiaat ja tottakai näiden vuosien aikana on ollut huonojakin aikoja ja myös tuollaista ap:n kuvaamaa kämppisfiilistä, mutta haluamme olla yhdessä. Toinen on se paras ystävä, lastemme vanhempi ja hyvin tärkeä ihminen.
Nukahdamme joka ilta käsi kädessä ja aamuisin kun minulla soi aikaisemmin kello, niin olemme hetken käsi kädessä ennen kuin nousen. Juttelemme hyvin paljon ihan kaikesta ja jopa tunteja yhteen menoon, emme sano toisesta rumasti ja kettuile toisillemme. Emme vertaile toista muihin ja pidämme huolta, että toisella on hyvä olla.
Omat vanhempani ovat olleet yhdessä yli 50 vuotta ja he ovat todella onnellisia vieläkin, sama juttu on appivanhemmilla.
[/quote]
Vai että Facebookiin jotkut pitkässä suhteessa olevat tuttavasi laittavat halipusikuvia. Hienoa. Hohhoijaa. Ovatko he olleet yhdessä peräti vuoden vai puolitoista ja heidänkin ikä alkaa ykkösellä?[/quote]
Olen viisikymppinen, kiitos kysymästä. Jotkut näistä tutuistani on ollut yhdessä yli 30 vuotta.
Ihan normaalia. Kyllä se siitä taas :)
Älä nyt ainakaan täällä mitään päätöksiä tee 😂
Somessa on se jännä juttu että mitä enemmän tunnetaan tarvetta esittää siellä täydellistä elämää tai parisuhdetta niin sitä enemmän perseellään asiat on oikeasti 😄 Tämän huomaat helposti, jos kiinnität huomiota tarpeeksi hyvin tuntemiesi ihmisten päivityksiin.
Muuttakaa eri osoitteisiin, niin olo ei ole enää kuin kämppiksillä.
Itse en enää aio ikinä muuttaa miehen kanssa samaan huusholliin. Suhde voi paljon paremmin, kun kummallakin on oma koti. Arki ei pääse pilaamaan parisuhdetta, kun ehtii ikävöimäänkin toista.
Vierailija kirjoitti:
Vai että Facebookiin jotkut pitkässä suhteessa olevat tuttavasi laittavat halipusikuvia. Hienoa. Hohhoijaa. Ovatko he olleet yhdessä peräti vuoden vai puolitoista ja heidänkin ikä alkaa ykkösellä?
Olen viisikymppinen, kiitos kysymästä. Jotkut näistä tutuistani on ollut yhdessä yli 30 vuotta.
Okei, kirjoituksesi oli aika lapsekas, mutta onnea matkaan vaan.
Romantiikka ja tuliset tunteet katoavat kaikista suhteista ajan myötä, niin se vaan menee. Siksi jotkut vaihtavat kumppania parin vuoden välein, kun eivät kestä perusarkea, vaan haluavat aina vaan uutta tunteen paloa.
Eikä siinä mitään, kyllä niin voi tehdä, kunhan kertoo toiselle osapuolelle rehellisesti millä mielin on liikkeellä. Ettei ole hakemassa loppuelämän kumppania, vaan hetken (maks. parin vuoden) huvitusta. Näitä löytyy molemmista sukupuolista, joten eikun vaan samanlaista etsimään.