Älä lisää sushiin wasabia, se on vulgaaria.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Mä taas laitan aina nokareen wasabia soijaan, sekotan. Sitten kastan sen mun sushipalan tohon sekotukseen ja vielä pala inkivääriä kyytipojaksi, on hyvää. Täällä ruotsissa on jo syöty sushia monta vuotta. Kaupungissa missä asun on aivan mahtava japanilaisravintola missä kyllä saa eri sorttisia herkkuja. Parasta onkin Bentolåda, missä sekä lämmintä ruokaa ja pari sushipalaa.
Tossa ravintolassa on sitten ihan japanilaisia kokkeja.
Oikeasti Japanissa on niin, että ihmiset syö sushia ihan miten niitä itseään huvittaa. Toki maki ja nigiri susheissa on jo valmiiksi hieman wasabia, mutta saa sitä lisätä jos haluaa. Nigireissä ainakin on. Makeista osa voi tosiaan olla sellaisia, että niihin ei wasabia tarvita lainkaan, mutta suomessa ne ei kyllä ole niitä, kun täällä ei nyt ole kunnon mertakaan missään lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas laitan aina nokareen wasabia soijaan, sekotan. Sitten kastan sen mun sushipalan tohon sekotukseen ja vielä pala inkivääriä kyytipojaksi, on hyvää. Täällä ruotsissa on jo syöty sushia monta vuotta. Kaupungissa missä asun on aivan mahtava japanilaisravintola missä kyllä saa eri sorttisia herkkuja. Parasta onkin Bentolåda, missä sekä lämmintä ruokaa ja pari sushipalaa.
Tossa ravintolassa on sitten ihan japanilaisia kokkeja.
Eihän se kokki vaikuta mitenkään siihen, että asiakas syö annoksensa päin helvettiä. Se inkivääri nyt ainakin kuuluisi syödä eri sushien välissä, että saat sen aiemman sushin maut puhdistettua suusta seuraavaa varten. Silti sun tapa on oikee tapa ainakin sulle, vaikka se kokki varmasti syökin itse sushinsa aika eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syönyt sushia japanilaisten kanssa ja Japanissa. Kaikennäköisiä versioita nähnyt; ilman soijaa, ilman wasabia, molempien kanssa ja joku vielä lisännyt inkivääriä sushin päälle.
Joten olen tullut siihen tulokseen että sushin syömätavoista kiisteleminen on turhaa kuin oikeanlaisesta voileivästä kinaaminen.
Tämä oli mielenkiintoinen ja mieltä avaava kommentti n. 10 kertaa suomalaisessa sushi-ravintolassa syöneelle ja sen lisäksi kotiin kuljetettavia sushi-annoksia syöneelle... Pitäisi kai tutustua kulttuuriin tarkemmin.
Mikä on aitoa? Koska aitoudella on merkitystä? Hyviä kysymyksiä.
Tavallaan tulee mieleen napolilaisten yritys "jäädyttää" napolilaispizza tiettyyn hetkeen: hehän ovat standardisoineet minkälaista pizzaa saa myydä aitona napolilaispizzana ja jopa mitä tomaattisäilykettä pitää käyttää tomaattikastikkeen valmistamiseen. Tiettynä aikana aitona pidetty pizzatyyppi on yritetty standardisoida. Lopputuloksena merkittävä osa Italiaan suuntaavista turisteista pettyy paikalliseen pizzaan, koska muualla on annettu ajan kulua ja kehityksen mennä eteenpäin. Italialainen "cucina povera" osoittautuukin paikan päällä eri asiaksi kuin siitä kehitetyt versiot.
Ap taitaa olla kuuluisa Canna, tai vaateröykkiöistä suivaantunut Inca. Ellei jopa Nico.
Vierailija kirjoitti:
Ap on se mielikuvitukseton hölmö, joka laatii wasbista ja sushista tämän tästä aloituksia.
Tässä esimerkiksi on hänen tästä aiemmin tekemänsä aloitus:
https://www.vauva.fi/keskustelu/3219928/ainoastaan-juntit-ja-tyylitajut…
Tässä toinen aivopieru:
https://www.vauva.fi/keskustelu/2905520/arsyttaa-katsella-sushi-ravinto…
Tässä on varhaisempi ap:n ketjuntekele.
https://www.vauva.fi/keskustelu/2437877/kaveri_pilkkasi_kun_soin_hanen_…
Miten voi ketään noin kiinnostaa aihepiiristä trollaaminen?
Ps. Todellisuudessa sushiin pannaan jo valmistusvaiheessa wasabia ja sitä on kaikissa pöydissä tarjolla juuri siksi, että sitä SAA lisätä, jos pitää tulisemmasta. Vai luuleeko joku oikeasti, että wasbia on tarjolla siksi, että se on.... sisustuselementti...?
🙄
Ap on trolli ja nuo 2 ensimmäistä keskusteluketjua ovat hänen. Viimeinen on minun ja se ei ole tarkoitettu trollaamiseksi. Mielestäni jokainen saa päättää syökö sushin kanssa wasabia vai ei. Sen syöminen tai syömättömyys ei tee sinusta junttia, muiden haukkuminen tekee,
Ja minä pahoitan mieleni siitä, että joku käyttää uuden_lässy_lässyn kielitoimiston sallimaa "vulgaari"-sanaa oikean ja vanhan sanan vulgäärin sijaan! Jotain rotia sentään pitäisi olla. Jokainen voi tunkea wasabinsa ihan minne keksii.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä pahoitan mieleni siitä, että joku käyttää uuden_lässy_lässyn kielitoimiston sallimaa "vulgaari"-sanaa oikean ja vanhan sanan vulgäärin sijaan! Jotain rotia sentään pitäisi olla. Jokainen voi tunkea wasabinsa ihan minne keksii.
Oijoij, olen täysin samaa mieltä sananvalinnoista! Törmäsin aikanani amk-opinnoissa opettajaan joka piti sanaa "binääri" jotenkin vanhanaikaisena vaikka se nimenomaan sopii suomen kieleen paremmin kuin "binaari", jota hän halusi kouristuksenomaisesti käyttää.
Minä käytän wasabitahnaa sushiravintolassa käydessäni, muuten en tunge sitä mihinkään. Epäilisin että joihinkin paikkoihin tungettuna se kirvelisi kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Japanilaiset diplomaattiystävämme tarjoavat sushin aina lisäwasabin kanssa. Pitääköhän heille kertoa, että se on vulgaaria 😆😆😆
Tarjoaminen ei ole vulgaaria. Käyttäminen on. Kaikkeen tarjottuun ei tarvitse koskea.
Vulgaari hullu palannut kesälomaltaan.
Sashimiin ei ainakaan saa lisätä wasabia.
Vierailija kirjoitti:
Sashimiin ei ainakaan saa lisätä wasabia.
Miksi ei?
Eiköhän se nyt kuitenkin ole niin, että kunnon sushiuravintoloihin pitää tehdä varaus jo vähintään vuosi etukäteen. Liusäksi pitäisi olla vielä joku Japanilainen ystävä, joka tekee sen varauksen, koska eihän mikään kunnon sushiravintola ota vastaan ulkomaalaisten tekemiä varauksia.