Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Candesartan verenpainelääkkeen käyttäjät

Vierailija
29.10.2019 |

Oletteko huomanneet että painonne olisi noussut lääkkeen käytön myötä? Haittavaikutuksissa ei missään kohtaa mainita painonnousua, mutta olen alkanut ihmettelemään omaa painonnousuani. 7kk käytön aikana on noussut 6kg. Ruokailu-, enkä liikuntatottmuksia ole muuttanut. Olen perusterve enkä keksi mitään muuta syytä joka voisi selittää tämän painonnousun ja turvottavan olon. Muita?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin migreenin estoon, juuri aloitettu mutta ainakaan toistaiseksi ei ole juurikaan vaikuttanut. Mitään painonnousua en ole havainnut, ei haittaisi yhtään vaikka tulisi muutama kilo lisää. 

Vierailija
42/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin hirveä yskä.Mutta toivon että saan lääkkeen vaihtoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole paino noussut yhtään. Syön migreenin estoon.

Syön sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Ei vaikutuksia painoon.

Vierailija
44/55 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tuota huomannut atacantiin yhdistää mulla on kyllä lääkkeessä lisänä nesteenpoisto.

Vierailija
45/55 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on muutan vuoden vanha, mutta silti ajankohtainen. Olen ihmetellyt miksi lihon, vaikka syöminen ja muukin elämäntapa ei ole muuttunut. Kesästä on tullut lähes 10kg. Nyt luin, että candesertan voi aiheuttaa lihomista. Siitä ei vain puhuta. Välillä ihmettelen miksi syön sitä, kun esim alapaine on niin alhaalla, että huimaa. Siskon poikani 35v sai myös samaa hiukan kohonneeseen verenpaineeseen ja hänellä on tullut oireina lihaskipuja, puutumista ja lihasten jännitystä. Onko täs mitään järkeä?  Sittenen hänelle määrättiin lihasrelaksantteja ja kroppa alkoi mennä ihan sekaisin.

Vierailija
46/55 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Candersartan sisältää lsktoosia sideaineena. Jos et siedä laktoosia, se on todennäköisesti vatsanseudun turvotuksen taustalla. En tiedä missä määrin se voi kerätä nestettä. Mulla on just kokeilussa ko. lääke migeenin estoon ja vatsa turpoaa ja ilmavaivat kovat. Tänään on ollut pää kipeänä ja alapaine alle 70. 

On muuten olemassa geenitesti (suppea/ laaja), jolla voidaan kartoittaa lääkkeiden soveltuvuutta. Erityisesti suositellaan tehtäväksi, jos suunnitellaan mielialalääkkeiden tai rytmihäiriölääkkeiden käyttöä. Myös muiden lääkkeiden soveltuvuutta sen perusteella voidaan arvioida. Kannattaa kysyä omalta terveysasemalta.

Vierailija
47/55 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muutoksia painossa, mutta nosti verenpainetta entisestään ja olisivat halunneet vaan nostaa annosta.

Vierailija
48/55 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli just kokeilussa kyseinen lääke. Nestettä alkoi kertyä heti kehoon. Sormetkin turposivat niin, etteivät taipuneet ja niveliä särkee mielettömästi. Mulla verenpaine laski tosi alas, alapainekin oli 66/67. 

Viidentenä päivänä sykkeet alkoivat nousta. Levossakin syke 75-97 ja jos vähänkään liikuin syke oli 140. Olin todella huonossa hapessa ja päätin lopettaa lääkkeen käytön (viikon kokeilu). Parin päivän kuluttua nestettä oli lähtenyt 1,5 kg ja olo alkoi kohenemaan.

Tein juuri tänään lääkehaittailmoituksen  nesteen kertymisestä ja sykkeennoususta.

Jos jollain on ollut sellaisia haittavaikutuksia, joita ei ole mainittu aikaisemmin, kannattaa tehdä niistä ilmoitus netissä.

Vierailija
49/55 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennä syömistä. Keski - ikäisenä ei enää tarvitse paljoa

Vierailija
50/55 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ON lisänä KAKSI nesteenpoistolääkettä :( ja 20kg extraa nestettä :(

Pitää jutskata sinne - taas ....

Juot varmaan kuin sieni. Mitä jos rajoitaisit veden juomista niin paino lähtee laskuun jos se on nestettä. Eihän siinä ole mitään järkeä että käytetään nesteenpoistolääkettä mutta juodaan mielettömiä määriä. 

Vierailija
51/55 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli just kokeilussa kyseinen lääke. Nestettä alkoi kertyä heti kehoon. Sormetkin turposivat niin, etteivät taipuneet ja niveliä särkee mielettömästi. Mulla verenpaine laski tosi alas, alapainekin oli 66/67. 

Viidentenä päivänä sykkeet alkoivat nousta. Levossakin syke 75-97 ja jos vähänkään liikuin syke oli 140. Olin todella huonossa hapessa ja päätin lopettaa lääkkeen käytön (viikon kokeilu). Parin päivän kuluttua nestettä oli lähtenyt 1,5 kg ja olo alkoi kohenemaan.

Tein juuri tänään lääkehaittailmoituksen  nesteen kertymisestä ja sykkeennoususta.

Jos jollain on ollut sellaisia haittavaikutuksia, joita ei ole mainittu aikaisemmin, kannattaa tehdä niistä ilmoitus netissä.

Kalsiumsalpaaja voi aiheuttaa turvotuksia. Alapaine 66 ei ole kovin matala. Syke 140 on kyllä korkea ja vaatii selvityksiä. Ekg:sta näkee onko kyseesssä vaikka eteisvärinä. Lääkeinfosta voi katsoa lääkkeiden haittavaikutuksia ja jos sellaista tulee niin voi vaihtaa johonkin toiseen kun verenpainelääkkeitä on monenlaista tarjolla. Ilmoitus haittavaikutuksesta kannattaa toki tehdä ainakin jos on vakavampia oireita.

Vierailija
52/55 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju on muutan vuoden vanha, mutta silti ajankohtainen. Olen ihmetellyt miksi lihon, vaikka syöminen ja muukin elämäntapa ei ole muuttunut. Kesästä on tullut lähes 10kg. Nyt luin, että candesertan voi aiheuttaa lihomista. Siitä ei vain puhuta. Välillä ihmettelen miksi syön sitä, kun esim alapaine on niin alhaalla, että huimaa. Siskon poikani 35v sai myös samaa hiukan kohonneeseen verenpaineeseen ja hänellä on tullut oireina lihaskipuja, puutumista ja lihasten jännitystä. Onko täs mitään järkeä?  Sittenen hänelle määrättiin lihasrelaksantteja ja kroppa alkoi mennä ihan sekaisin.

Enemmän sillä yläpaineella on merkitystä huimaukseen. Tavoitetaso verenpaineessa kotona on alle 130. Jos tuntuu että valmisteesta tulee haittoja niin vaihtoehtoja on paljon verenpainelääkkeissä. ACE-estäjät ja AT2-salpaajilla on hyvä näyttö edullisista vaikutuksista ja siksi niitä määrätään paljon. Jos tehoa halutaan lisää niin tiatsididiureetti on usein mukana yhdistelmävalmisteissa. Beetasalpaaja on hyvä sepelvaltimotautia sairastavalle mutta aktiivisesti liikkuvat kokevat että se rajoittaa suorituskykä..

Vierailija
53/55 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ON lisänä KAKSI nesteenpoistolääkettä :( ja 20kg extraa nestettä :(

Pitää jutskata sinne - taas ....

Sairaalassa tuli vastaan potilas jolla oli paino 30 kiloa yli normaalipainon ja kaikki nestettä joka oli tullut kuukauden sairaanhoidon aikana. Eipä ihme että haavat eivät parantuneet. Nesteenpoistolääkkeellä ja nesterajoituksella paino saatiin laskemaan.

Vierailija
54/55 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalsiumsalpaaja voi aiheuttaa turvotuksia. Alapaine 66 ei ole kovin matala. Syke 140 on kyllä korkea ja vaatii selvityksiä. Ekg:sta näkee onko kyseesssä

Kandesartaani ei ole kalsiumkanavan salpaaja.

Kandesartaanilla näyttäisi olevan verenpaineen hoidon lisäksi monia muita positiivisia vaikutuksia - hillitsee tulehduksia, estää altzheimeria, auttanee masennukseen ja ahdistukseen jne.

Omassa käytössä on kandesartaani ja amlodipiini - tuntuvat toimivan ihan hyvin enkä laita painon nousua niiden syyksi vaan selitys löytyy elintavoista. Tosin kandesartaanin ja nesteenpoistolääkkeen yhdistelmästä (mm. Atacand plus) oli vähän huonot kokemukset, kun päälle iski hypokalemia - ihmettelin, kun 100 m kävelyn jälkeen syke oli yli 140 eikä oikein mitään olisi jaksanut tehdä - onneksi syy löytyi labrakokeista ja nesteenpoistolääkkeen poisjättämisen jälkeen tuntui kuin olisi jaksanut kävellä loputtomasti.

Vierailija
55/55 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän sillä yläpaineella on merkitystä huimaukseen. Tavoitetaso verenpaineessa kotona on alle 130. Jos tuntuu että valmisteesta tulee haittoja niin vaihtoehtoja on paljon verenpainelääkkeissä. ACE-estäjät ja AT2-salpaajilla on hyvä näyttö edullisista vaikutuksista ja siksi niitä mää

Heh. En ole koskaan ollut mikään aktiivisesti liikkuva. Lääkäri halusi joskus lisätä beetasalpaajan kolmanneksi verenpainelääkkeeksi - ensimmäisellä kävelylenkillä beetasalpaajan aloittamisen jälkeen piti kääntyä takaisin kotiin vajaan kilometrin jälkeen ja viimeinen puolikilsaa kotiin mentiin miettien, että vieläkö jaksan vai käynkö vain makaamaan kuolemaa tekemään tienposkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi