Candesartan verenpainelääkkeen käyttäjät
Oletteko huomanneet että painonne olisi noussut lääkkeen käytön myötä? Haittavaikutuksissa ei missään kohtaa mainita painonnousua, mutta olen alkanut ihmettelemään omaa painonnousuani. 7kk käytön aikana on noussut 6kg. Ruokailu-, enkä liikuntatottmuksia ole muuttanut. Olen perusterve enkä keksi mitään muuta syytä joka voisi selittää tämän painonnousun ja turvottavan olon. Muita?
Kommentit (55)
Ei ole verenpaine laskenut kyseisellä lääkkeellä. Tällä hetkellä työttömänä, ei terveyskeskuksesta saa edes aikaa kuin 6kk päähän.
Heti alkoi paino noust, mutta en heti keksinyt yhdistää painonnousua verenpainelääkkeeseen, mutta varmaan heti parissa kuukaudessa nousi 3 kiloa ja neljässä kuukaudessa 5 kiloa, nyt on noussut jo noin 7 kiloa.
Jossain vaiheessa tajusin että painon nousu alkoi täsmälleen yhtä aikaa kuin aloin käyttämään candesartania ja mitään muuta en ole juurikaan muuttanut, itse asiassa olen selkeästi vähentänyt syömistä painon nousun takia.
Kolmen kuukauden aikana paino nousi 3-4 kg. vaikka päivittäinen syöminen ja liikunta sama kuin ennenkin.
Migreenin estoon mullakin käytössä pienellä annoksella. En ole huomannut yhteyttä painon nousuun, mutta migreeni on pysynyt kurissa.
Turvotusta eli nestettä kertynyt kolmen viikon käytön jälkeen kilon verran.
Minulla paino on laskenut 6 kk noin 2 kg lääkkeen aloittamisen jälkeen
Ei taida vaikuttaa painoon, ja jos niin tekee, niin se on tosi yksilöllistä että mihin suuntaan.
Mielenkiintoista. Minullakin nimittäin on paino noussut reilun puolen vuoden aikana 4kg... olen myös vähentänyt syömistä, mutta se ei ole auttanut. Nesteet tuntuu jäävän kehoon, eikä ne liiku, vaikka kuinka urheilisi.
Ei ole paino noussut, mutta verenpaine ja migreeni ovat kurissa niinku pitääkin.
Jokaisen pitäisi teitä kyllä nyt ilmoittaa täm haitta. Tehkää se, niin siitä tulee varoitus!
Ei sen pitäisi painoon vaikuttaa. Verenpaine kannattaa pitää kurissa, ettei pienet verisuonet mene rikki, mikä alistaa esim. dementialle.
ATR-salpaajat joihin kandesartaanikin kuuluu suojaavat myös verisuonia. Sen takia niitä määrätään esim. diabeetikkojen silmänpohjien suojaksi (pienet verisuonet siellä). Pieniä verisuonia on toki aivoissakin ja joka elimessä.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin yksi migreenin estoon Candesartania käyttävä. Olen ollut tosi tyytyväinen lääkkeeseen. Loputtamat auralliset kohtaukset hävisivät ja jos olen lihonut, se on ihan omaa syytä.
Tämä voisi olla minun kirjoittama. Kohta 10 vuotta käytössä, paino on ehtinyt menemään ylös ja alas sinä aikana. Laiskuus ja väärät ruokailutavat lihottivat.
Toisaalta paino putosi, kun Candesartan pistettiin tauolle reiluksi kuukaudeksi alhaisen verenpaineen takia. Mutta silloinkin syynä oli jatkuva migreeni, oksentelu ja ruokahaluttomuus. Kyllähän se paino putoaa, kun ei mitään syö ja jos jotain saa alas, se tulee samaa vauhtia ylös.
Kaikki vanhat vaivat nostavat päätään tämän lääkkeen myötä. mm.tulehdukset palaavat ym.
Vierailija kirjoitti:
Tämä muistuttaa mieleeni, joku hoitoalalla oleva jankkasi kovasti minulle, minulla pakko olla lääkkeissä jokin mikä aiheuttaa / ei sovi.
Oli täysin vakuuttunut asiasta, tyyliin polki jalkaa.Täytyy nyt kyllä ottaa selvää olisiko mitään vaihtoehtoja. Kukapa sen tietää mikä kaikki ei kenelle sovi ja miksi.
Farmakogeneettinen testi. Jos varaa.
Pulputus jaloissa, nykäyksiä, elohiiriä. Että näin !! Lääkkeen myötä alkoi.
Ei vaikuta painoon eli lopeta selittely ja lopeta jatkuva herkuttelu ja nosta perseesi sohvalta.
Kaksi tapaamasni ihmistä on sanonut, että tuon lääkkeen versioista sopii paremmin Candexetil. Ihan verenpaineeseen, näin käsitin.
Entäs "säärihaava" kokemukset? Voisiko candesartan olla osa syynä huonosti paraneviin haavoihin? Ja niiden puhkeamisiin. Verisuonet ultrattu, eikä ongelmia niiltä osin löytynyt.
Jalkakrampit tulleet tämän lääkkeen myötä! Todella ikäviä !! Lääkärit eivät näistä puhu , ovat hiljaa hyss hyss.
Täälläkin yksi migreenin estoon Candesartania käyttävä. Olen ollut tosi tyytyväinen lääkkeeseen. Loputtamat auralliset kohtaukset hävisivät ja jos olen lihonut, se on ihan omaa syytä.