Kerrostalossa asumisen helppoudesta, kyllästyttää
Totta joo, ettei itse tarvitse korjailla ja kunnostaa. Hermo menee kyllä kuunnella milloin poraamista seinän takaa ja milloin lehtipuhaltimia ulkoa.
Omaa rauhaa täällä ei ainakaan saa. Verhotkin täytyy pitää kiinni melkein aina, ettei takapihalta ja kadulta näe sisään.
Asuntoon kuuluva pyykinpesukone on tällä hetkellä epäkunnossa ja pitäisi tämän takia soittaa 9-kymppiselle vuokraisännälle että miten asiassa edetään. Helpompi olisi nämäkin asiat ehkä setviä itsekseen, vaikka sitä omaa rahaa enemmän menisikin.
Kommentit (24)
No ei kai siinä ole pakko asua jos et viihdy. Muuta. Täällä ainakin kaikki rummuttaa aina että vuokralla on hyvä asua kun voi muuttaa tuosta vaan.
Mina taas puolestani haaveilin kerrostaloasumisesta - joskin vain hetkellisesti - viime viikonloppuna, kun talkootyona puhdistettiin naapurin kanssa mun ja naapurin tontin valissa oleva oja. Pituutta n. 30 metria, leveytta n. 3 metria ja kaikki mudalta lemuava kasvillisuus piti nostaa kasivoimin ojan pohjalta pientareelle. Sita ennen piti toki raivata tiensa kasvuston/rikkaruohojen lapi trimmerilla, ja yli ojan kasvavat puunoksat piti leikata/sahata pois.
Olen 44-vuotias, suht hyvakuntoinen nainen mallia "suomenhevonen", mutta kylla meinasi jossain vaiheessa usko loppua.
Meilla meni nelisin nelja tuntia tuohon urakkaan.
Ja hiphei, kahden viikon paasta, kun muta on laskeutunut, saadaan "haravoida" oja viela uudestaan. :D
Lisaksi istutettiin 150 kukkasipulia ja raivattiin sita varten suurehko kukkapenkki. Trimmattiin omena- ja paarynapuut ja leikattiin ruoho viela (toivottavasti) viimeisen kerran. Hakattiin puita saunaan.
Nuo oli vaan viime viikonlopun ulkohommat.
Mä asun 6.krs, ei näe kukaan sisään. Asunto hyvin eristetty, ei kuulu ääniä naapurista eikä ulkoa. Iso hieno pesutorni kuuluu vuokraan. Olen erittäin tyytyväinen.
Mä en ymmärrä näitä omakoti-valittajia. Mulla ainakaan ole muuta hommaa kun ruohonleikkuu ja lumityöt. Mikä pakko on ojia perata ja kukkia istuttaa jos ei tykkää pihahommista...
Juoppo kirjoitti:
Mä en ymmärrä näitä omakoti-valittajia. Mulla ainakaan ole muuta hommaa kun ruohonleikkuu ja lumityöt. Mikä pakko on ojia perata ja kukkia istuttaa jos ei tykkää pihahommista...
En ma oikeastaan valita, aika ylpea olen etta kaiken tuon saan aikaan :) Sanoinhan etta tuli hetkellisesti vaan ikava kerrostaloasumista (oikeasti en ikina enaa muuttaisi kerrostaloon).
Oja ON itseasiassa pakko perata. Siita saa tonnin sakot, ellei sita perkaa ja ojien kuntoa valvotaan.
Kukat halusin ihan itse kun tykkaan tulppaaneista ja narsisseista :)
Tykkään asua kerrostalossa. Ainoa asia mikä häiritsee on kun naapuri tupakoi parvekkeella. Talvella sekään ei haittaa, mutta ne kaikki kauniit kesäpäivät..
Se on jo uoma, ei oja. Laita kunnolliset salaojat!
Vierailija kirjoitti:
En halua kun ojassa pesii jo tutuksi tullut sorsapariskunta, lisaksi sammakot kurnuttelevat siella aina serenadeja kesaoisin. :) En halua sotkea ojan/uoman ekosysteemia, sen elamaa on kiva seurata. <3
Juoppo kirjoitti:
Niin just eli minäkin täytenä ummikkona voisin tuosta noin hommata omakotitalon, ja asua siellä tekemättä talolle koskaan mitään. Pitämättä huolta mistään, seuraamatta talon kuntoa. Vaikka olenkin ummikko niin epäilen, että se ei ihan noin mene.
Lumityöt ja ruohonleikkuu olisivat minulle jo ihan liikaa, kyllähän se sujuisi mutta kun haluan tehdä sen ajan aivan muita asioita. Jos tykkää talon hommista eikä muuta itselleen keksisikään, niin ilman muuta tuntuu että ei kait tässä mitään. Sellaisille omakoti sopii hyvin.
Minäkin olen kuudennessa kerroksessa, joten rauhassa saa olla. Vanha talo, joten seinät eivät ole paperia. Enimmäkseen vanhuksia, joten muutenkin rauhallista. Omistan asunnon, joten jos pesukone menee rikki niin se on sitten itse hoidettava. Ei kiinnosta mikään pihan kupsuttelu, joten ideaali tapa elää minulle.
Vierailija kirjoitti:
Juoppo kirjoitti:
Niin just eli minäkin täytenä ummikkona voisin tuosta noin hommata omakotitalon, ja asua siellä tekemättä talolle koskaan mitään. Pitämättä huolta mistään, seuraamatta talon kuntoa. Vaikka olenkin ummikko niin epäilen, että se ei ihan noin mene.
Lumityöt ja ruohonleikkuu olisivat minulle jo ihan liikaa, kyllähän se sujuisi mutta kun haluan tehdä sen ajan aivan muita asioita. Jos tykkää talon hommista eikä muuta itselleen keksisikään, niin ilman muuta tuntuu että ei kait tässä mitään. Sellaisille omakoti sopii hyvin.
No ostaa uuden tai remontoidun talon. Ei niille tarvitse tehdä mitään, eikä kuntoa seurata mitenkää. Kyllä ne kestää aikaa siinä missä kerrostalotkin. Ja pitäähän vanhatkin kerrostaloasunnotkin joskus rempata ellei halua katsella 50 vuotta vanhaa tapettia...
Ap, sun ongelmat on enemmänkin vuokra-asumisen ongelmia, ei kerrostaloasumisen.
Jos on oma kämppä, saa rempata ja hoitaa koneiden vaihdot itse ja omalla päätöksellä. Ok, isommista rempoista ilmoitetaan toki isännöitsijälle.
Toki ne maksaakin, mutta ei se vuokraisäntäkään kunnossapitoa omasta kukkarostaan maksa, vaan perii kustannukset asukkaalta vuokrana.
Kun verrataan asumismuotoja, kirkkaasti halvin asumismuoto on yhtään pidemmällä aikavälillä omistusasuminen. Juu, on kallista, jos haluaa asua stadin keskustassa, mutta muuten.
Se, tykkääkö pihatöistä ja omakotiasumisesta vai ei, on täysin yksilöllistä. Minä en pidä kunnossapitovastuusta enkä lumitöistä, mutta pieni puutarha on kiva ja siksi olen hommann asunnon kerrostalon alakerroksesta, pienellä puutarhalla. Naaureista satunnaisesti kuuluvat äänet ovat pikemminkin rauhoittavia kuin häiritseviä, eikä jossain omakotialueella välttämättä välty lehtipuhaltimilta tai naapurin pihalla kellon ympäri räkyttäviltä piskeiltä. Kerrostalossa sentään voi aina valittaa isännöitsijälle ja taloyhtiölle, mutta mitäs teet, kun naapuri pitää pihallaan kolmea suomenpystykorvaa, jotka aamusta iltamyöhään haukkuvat kaikkea mahdollista (kälyn perheen kokemus)?
Jokainen meistä on mieltymyksineen yksilö, onneksi on valinnanvaraa.
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua kun ojassa pesii jo tutuksi tullut sorsapariskunta, lisaksi sammakot kurnuttelevat siella aina serenadeja kesaoisin. :) En halua sotkea ojan/uoman ekosysteemia, sen elamaa on kiva seurata. <3
No nythän sä just sotkit sen!
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pilasitkin. Sorsa syö heinää, sammakot tarvitsee piilopaikkoja. Puhtaaksi peratussa ojassa ei ole kumpaakaan.
Juoppo kirjoitti:
En ole koskaan kuullut omakotitalosta, mille ei mitään tarvitsisi tehdä. Ei ole lehtiä haravoitavana, ei lämmityksen ja putkien ja kattojen ja aitojen hoitoa, ei nuohousta, ei rännien siivousta. En ihan usko ennen kuin näen. Tietysti jos on niin varakas, että joku huoltohenkilö säännöllisesti hoitaa kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Jos on oma kämppä, saa rempata ja hoitaa koneiden vaihdot itse ja omalla päätöksellä. Ok, isommista rempoista ilmoitetaan toki isännöitsijälle.
Toki ne maksaakin, mutta ei se vuokraisäntäkään kunnossapitoa omasta kukkarostaan maksa, vaan perii kustannukset asukkaalta vuokrana.
Kun verrataan asumismuotoja, kirkkaasti halvin asumismuoto on yhtään pidemmällä aikavälillä omistusasuminen. Juu, on kallista, jos haluaa asua stadin keskustassa, mutta muuten.
Se, tykkääkö pihatöistä ja omakotiasumisesta vai ei, on täysin yksilöllistä. Minä en pidä kunnossapitovastuusta enkä lumitöistä, mutta pieni puutarha on kiva ja siksi olen hommann asunnon kerrostalon alakerroksesta, pienellä puutarhalla. Naaureista satunnaisesti kuuluvat äänet ovat pikemminkin rauhoittavia kuin häiritseviä, eikä jossain omakotialueella välttämättä välty lehtipuhaltimilta tai naapurin pihalla kellon ympäri räkyttäviltä piskeiltä. Kerrostalossa sentään voi aina valittaa isännöitsijälle ja taloyhtiölle, mutta mitäs teet, kun naapuri pitää pihallaan kolmea suomenpystykorvaa, jotka aamusta iltamyöhään haukkuvat kaikkea mahdollista (kälyn perheen kokemus)?
Omakotialueilla on se ruohonleikkuurumba, joka hoidetaan bensakäyttöisillä räkättimillä ja yleensä sunnuntai-aamuisin aletaan ennen kahdeksaa, koska silloinhan siihen on hyvää aikaa. Näin ainakin sillä alueella, jossa minä asuin lapsuuteni ja nuoruuteni. Muistan myös saunanlämmitykseen tarvittavien klapien sirkkelöinnit ympäri kylää, mikä tapahtui useimmiten kesäiltaisin auringon jo painuessa matalalle. Rniuu-rniuu kuului sieltä ja täältä pitkin kesää. Mutta ehkä noista äänistä on jo päästy, koska nykyomakotialueet ovat keskellä kaupunkia postimerkin kokoisilla tonteilla ja takkojen lämmitykseen tarvittavat klapit ostetaan jostain huoltoasemilta pesällinen kerrallaan?
Juoppo kirjoitti:
Itse olen nyt haravoinut joku 50 säkillistä puunlehtiä. Niin, ne on ihan pakko haravoida, muuten ovat pian naapurin puolella ja seutu sellaista, missä naapuri ei tästä ilahtuisi. Nuo lehdet pitää sitten erikseen ajaa vielä metsään: tontti on iso, mutta rajansa kaikella - en siis yritä joka vuosi kompostoida tuota lehtimäärää. Omenapuita on toistakymmentä, omenoiden kanssa saa leikkiä joka syksy. En tykkää pihahommista, mutta tajusin sen liian myöhään miten paljon niitä inhoan. Mitä tulee aikaisemman kommentoijan ojanperkuuseen: ojat on pidettävä auki, ne ovat olemassa ihan syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pilasitkin. Sorsa syö heinää, sammakot tarvitsee piilopaikkoja. Puhtaaksi peratussa ojassa ei ole kumpaakaan.
Eipa ne sorsat nyt siella pesi. :) Ja ei se oja niin puhdas ole, etteiko siella edelleenkin olisi piilopaikkoja. "Trimmattiin" vaan etta mahtuu vesi paremmin. Pelkalla haravalla ruoppaaminen nyt tuskin aikaansaa puhtaaksi perattua ojaa. (Ei ainakaan mun kasissa :D)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotialueilla on se ruohonleikkuurumba, joka hoidetaan bensakäyttöisillä räkättimillä ja yleensä sunnuntai-aamuisin aletaan ennen kahdeksaa, koska silloinhan siihen on hyvää aikaa. Näin ainakin sillä alueella, jossa minä asuin lapsuuteni ja nuoruuteni. Muistan myös saunanlämmitykseen tarvittavien klapien sirkkelöinnit ympäri kylää, mikä tapahtui useimmiten kesäiltaisin auringon jo painuessa matalalle. Rniuu-rniuu kuului sieltä ja täältä pitkin kesää. Mutta ehkä noista äänistä on jo päästy, koska nykyomakotialueet ovat keskellä kaupunkia postimerkin kokoisilla tonteilla ja takkojen lämmitykseen tarvittavat klapit ostetaan jostain huoltoasemilta pesällinen kerrallaan?
Meilta kylla kuuluu se rniuu-rniuukin (hyvin kuvailtu! :D) valilla (tai oksasilppuri, moottorisaha tai just se ruohonleikkuri), yleensa tosin hoidetaan nuo ulkohommat viikonloppuisin eika turhan aikaisin tai myohaan (yleensa valilla 12-18). :)
Kylla hieman korpesi kun tuossa n. kuukausi takaperin vastapaisen naapurin palkkaama puutarhafirma aloitti oksien trimmauksen lauantaiaamuna klo 7 aamulla ja tietysti suoraan mun makuuhuoneen ikkunoiden alla. o_0
Asut väärässä kerrostalossa. Niitä on erilaisia.