Vastasyntyneen katsomaan meneminen?
Miten tälläisissä tapauksissa nykyperheissä joissa ei saa mennä katsomaan, koska onnittelukukat annetaan? Pitääkö ne lähettää kotiin vai?
Meille ainakin saa tulla heti sairaalaan // kotiin katsomaan isovanhemmat, vanhempien sisarukset perheineen ja hyvät kaverit😍 Me ei tarvita parin viikon aikaa, vaan läheisemme ovat järkeviä ihmisiä jotka osaavat tarvittaessa tuoda vaikka pullat mukanaan. Meille lapsen syntymä on ilon asia ja katsomaan saa ja pitää tulla!!
Saatu/ viety paljon kukkia ja kortteja 🥰 Nyt ei tiedetä miten toimia oikein tälläisissä tapauksissa joissa ei ole saanut mennä sairaalaan, eikä myöskään kotiin.
Kommentit (94)
Kannattaa katsoa miten synnytys menee ennen vieraiden vastaanottamisia. Itselläni tuli pahat synnytys komplikaatiot ja olin vauvan kanssa kuolla hätäsektioon. Molemmat oltiin ensimmäinen viikko letkuissa teholla enkä itsekään ensimmäisinä päivinä päässyt näkemään omaa vastasyntynyttäni. Ja ne kivut oli kamalat. Kaksi tuntia siitä kun ensikertaa näin vauvani ilmaantui paikalle puolitusinaa sukulaista, tuttua sekä anopin kaveri joka oli ennestään ventovieras. Halusivat olla ensimmäisten joukossa onnittelemassa ja valokuvaamassa vauvaa sekä pääsemässä sanomaan nähdäneensä vauvan ensimmäisinä. Julkaisivat lapsesta tietämättämme ja ilman suostumustamme someen kuvia tykkäysten toivossa. Mies kommentoi synnäristä kotiuduttua kuvaan ettei tykkää ja kuva poistettava joten luvatta postaajalle tuli kommentoinnista nolo tilanne. Olivat itse itsensä synnäriin yllärikutsuneet joten seuraavalla kerralla ennen synnäriin menoa ilmoitettiin ettei oteta vieraita vastaan, ehtii vauvan näkemään kotiuduttuakin. Muiden yksityisyyttä ja vauvaperhearjen rauhoittamista kunnioitettava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ollut 2 keskosvauvaa. Kotiin pääsivät n. 2,5kg painoisina. Ketään ei saanut kyläillä eikä mihinkään mennä ennen kuin 3kg saavutettu. Lisäksi ekan vuoden aikana ei flunssaisilla ollut meille mitään asiaa. Tällaiset ohjeet saatiin sairaalasta ja hyvät olivat.
Minulla oli 2 kpl ei-keskosia, kumpikin painoi syntyessään noin 2.5 kg eikä sairaalasta mitään vierailuestoja ehdoteltu. Hyvät lapset niistä tuli, vaikka miehen äiti oli meitä kotona vastassa.
Niin,sinun lapsesihan EIVÄT olleet keskosia!
Keskosilla ei ole vastustuskykyä. Täysaikainen on ihan eri asia. Vaikka keskosen paino saadaan sairaalassa nousuun ja vauva jossain vaiheessa kotiutuu, vastustuskyky on puutteellinen pitkään. Muitakin ongelmia aiheutuu keskosuudesta, mm. Lisärautaa pitää antaa pitkään. Keskonen ei ole valmis syntymään ja siitä nyt ikävä kyllä aiheutuu tiettyjä ongelmia.
On tosiaan vähän eri asia syntyä vaikka viikolla 28 (n.1kg) kuin täysillä viikoilla. Se pikkukeskonen on hengenvaarassa kohdun ulkopuolelka, vaikka ruoka meneekin letkulla ja paino nousee. Ei todellakaan ole kehittynyt mitään vastustuskyä tuossa vaiheessa raskautta. Paljon muitakin puutteita on keskosilla, mm. Keuhkojen kehittymättömyys, mikä vaatii hengityskoneen avuksi.
Ei mun keskoskaksosille annettu mitään vierailukieltoja kotiin.
Esikoisen syntymän jälkeen oli jos kuka tulossa kylään, aina piti meidän keittää kahvit ja kestitä. Yks nainen toi mustikkapiirakkaa ja sekä jäänyt ikuisesti mieleen. Se oli ihanaa. Kukkia en tosiaan edes kaivannut, just tää mustikkapiirakka tai vaikka makaronilaatikko olis siinä rumbassa ollut ihan ihaninta.
Kaikki juoksi siinä vauvaa katsomassa, mutta niin se sitten hiljeni, olis kaivattu kyläkutsuja vastavuoroisestikin tai kahvilla kävijöitä ihan lapsen ollessa isompikin.
Kaikki ei yäällä taida tietää, mitä tarkoittaa keskonen. Olkaa onnellisia, jos teillä ei ole kokemusta asiasta.
Ei ole menty, eikä mennä jatkossakaan.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalaan ei tosiaan enää välttämättä päästetä kuin lapsen isä ja sisarukset. Kotiin mennään sitten, kun perhe on valmis ottamaan vieraita vastaan ja jaksaa kestitä. Tämähän riippuu yleensä äidin voinnista ja toipumisesta. Älkää pliis tunkeko väkisin tai kutsuko itse itseänne kylään, kyllä sen vauvan ehtii nähdä vähän myöhemminkin.
Vauva voi olla kasvanut sinä aikana jo niin isoksi, ettei se sitten enää olekaan enää vauva, vaan jotain aivan muuta jo. Joten siinä mielessä pitäisi päästä nopeasti visiitille.
Vierailija kirjoitti:
Mua harmitti ihan kauheasti kun kukaan ei tullut käymään kun toinen lapsemme syntyi. Se tuntui todella loukkaavalta. Ovatko sitten ajatelleet että haluamme olla rauhassa. Mielestäni sitä sopii kysyä että milloin saa tulla kylään, eikä olettaa että haluavat olla rauhassa tai että haluavat heti vieraita.
Mikä sinua esti itse pyytämästä ihmisiä käymään?
Jos ei kutsuta katsomaan niin pitäisi riittää onnittelu viesti (tektari/WhatsAppi yms).
Lahjat sitten kun pääsette katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kutsuta katsomaan niin pitäisi riittää onnittelu viesti (tektari/WhatsAppi yms).
Lahjat sitten kun pääsette katsomaan.
Ei olla menossa, kun asiasta piti tehdä niin vaikea 😊 tehtiin jo muita suunnitelmia seuraaville viikoille.
Vierailija kirjoitti:
Surullisia vastauksia! Sitten ihmetellään tosiaan kun jäädään yksin, ei ole tukiverkkoja eikä ystäviä.
Lapsista kasvaa epäsosiaalisia. Onneksi meilläkin on toisin. Ovet auki ja tervetulleita kaikki ystävät!
No minun mielestä surullisia vastauksia on ne että ei huomioida perheen toiveita. Esimerkiksi ystävälläni oli vauvalla isoja terveysongelmia niin ei todellakaan sinne tungettu. Vain heidän kaikista läheisimmät kävivät auttamassa. Vauva nähtiin ekan kerran ehkä 3kk ikäisenä. En muista viestiinkö kukkia mutta ruokaa mentiin heille tekemään.
On todella erilaisia tilanteita ja toisaalta persoonia. Mutta kyllä se lähtee perheen toiveesta. En ymmärrä miten siitä voi loukkaantua jos ihminen haluaa olla perheensä kesken ja pyytää tulemaan vaikka kuukauden päästä. Edelleen, on varmasti monia sosiaalisia ihmisiä ja joilla synnytys mennyt helposti niin voivat haluta vaikka heti vieraita.
Kukkakysymykseen, ei ole pakko viedä ollenkaan jos on herneenpalko nenässä...
Etkö ymmärrä lukemaasi tekstiä? Mainitsin yhdentekevät ihmiset=vauvapalstalla vauvan saanutta haukkuva mukaystävä=sinä, jolla on pakkomielle tai on pahasti narsistinen persoona.