Olen ostanut tänä vuonna 1700 eurolla vaatteita
Järkyttääkö summan suuruus? Itseänikin hieman. Mutta tosiasiassa en ole ostanut vaatteita kovin paljon, sillä en osta enää halpamuotia. 1700 e on se todellisuus, mitä vaatteet maksavat, kun ostaa Marimekkoa, pieniä suomalaisia design-merkkejä ja laadukkaita luonnonmateriaaleja. Toisaalta lohduttaa, että kaikki ostokset tuntuvat pitkäikäisiltä hankinnoilta.
Paljonko teillä on mennyt tänä vuonna vaatteisiin rahaa ja mistä ostatte vaatteenne?
Kommentit (39)
Mulla on mennyt 0 euroa. Yhdet kengät sain kaverilta, koska olivat käyneet hänen lapselleen pieniksi. Jos olisin hyväpalkkaisessa työssä, ostoskäyttäytymiseni olisi varmaan samanlaista kuin aloittajan. Kirppareilta voi löytää pitkäikäisiä vaatteita jos on halua perehtyä siihen mitkä ovat hyviä materiaaleja, ja on aikaa kierrellä. Itse olen hieman hankkinut tietoa tästä. Tietysti on hyvä ymmärtää myös oma maku ja mieltymykset, jotta hankkisi sellaista mikä tyylillisesti on kivaa myös 10 vuoden päästä.
Siinä 1500 e mennyt tänä vuonna ja tää on vähiten viimeseen 10+ vuoteen mitä on mennyt. Ennen shoppailin todella paljon koska olin laiha ja kaikki näytti hyvältä. Nykyään ostan lähinnä laukkuja/kenkiä mitä taas en ennen ostanut lähes ollenkaan. Mutta kaikki näyttää nyt läskinä hirveältä päällä niib ei tuu shoppailtua esim paitoja. Oon sitten panostanut esim sisustukseen/leffoihin/kirjoihin kun tuntuu että jää liikaa rahaa säästöön, en osaa säästää vaan pakko tuhlata.
Luulin että aloittaja ihmettelee miten vähän on mennyt...
Menny n.700e. Mutta ostin mm. kahdet laadukkaat rintsikat ja hautajaismekon, muuten ihan käyttökamaa, sukkia ja alushousuja, jotkut verkkarit ja kesäshortsit, uimapuvun. Aika vähän yleensä ostan mitään muuta kuin tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari sataa. Ice bugit tarjouksesta, yks mekko Zalandolta ja muutamat sukkahousut Prismasta. Niin ja alushousuja ja rintsikoita, niitä ei tarvi vuosittain ostaa. 1700 on minusta paljon. Olipa designia tai ei. Itse kun lähinnä tarpeeseen, mutta onneksi jotkut tuhlaa kivijalkaliikkeisiin 😊
1700 menee helposti jos ostaa talvitakin 300e, talvikengät 150e, nahkahansikkaat 40e, pipo 20e, rintaliivit 2x30 = 60e. Nyt jo yhteensä 570e. parit sukat yhteensä 20e, alushousuja yhteensä 50e. Paksut sukkahousut hameen kanssa, kahdet yhteensä 30e. Rahaa on palanut 670e. Mekko 150e, housut 90e, kesäkengät 90e, uusi uimapuku 50e + bikinit 30e. Rahaa kulunut 1080e. Paitoja 3kpl yhteensä 150e. Neuletakki 80e, kaulahuivi 40e. Aurinkolasit 20e. 1370e on mennyt rahaa. Lopuilla rahoilla uudet farkut, kesähame ja shortsit.
Mun mittapuulla se on paljon. Kuten sanoin, ostan tarpeeseen. Viime syksynä uusin takin, se oli satasen. Viimeksi olen ostanut kesäkengät 2017. Nahkasandaalit alesta. Kun ostan rintsikoita, niihin menee 150-200 euroa, mutta ne kestääkin kyllä sen 3 vuotta. Toinen talvitakki on yli 10 vuotta vanha, kerran korjattu. Villakangastakki on ostettu 5 vuotta sitten. Arvostan aidosti kotimaista (siksi välttelisin esimerkiksi Marimekkoa) ja arvostan niitä, jotka suosivat kivijalkaliikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari sataa. Ice bugit tarjouksesta, yks mekko Zalandolta ja muutamat sukkahousut Prismasta. Niin ja alushousuja ja rintsikoita, niitä ei tarvi vuosittain ostaa. 1700 on minusta paljon. Olipa designia tai ei. Itse kun lähinnä tarpeeseen, mutta onneksi jotkut tuhlaa kivijalkaliikkeisiin 😊
1700 menee helposti jos ostaa talvitakin 300e, talvikengät 150e, nahkahansikkaat 40e, pipo 20e, rintaliivit 2x30 = 60e. Nyt jo yhteensä 570e. parit sukat yhteensä 20e, alushousuja yhteensä 50e. Paksut sukkahousut hameen kanssa, kahdet yhteensä 30e. Rahaa on palanut 670e. Mekko 150e, housut 90e, kesäkengät 90e, uusi uimapuku 50e + bikinit 30e. Rahaa kulunut 1080e. Paitoja 3kpl yhteensä 150e. Neuletakki 80e, kaulahuivi 40e. Aurinkolasit 20e. 1370e on mennyt rahaa. Lopuilla rahoilla uudet farkut, kesähame ja shortsit.
Lisään vielä, että ymmärrän jos vaatekaappi on päivitetty moneksi, moneksi vuodeksi ja rahaa kuluu, mutta en sitä, että joka vuosi pitää ostaa 40 hansikkaita ja 300 euron talvitakkeja.
Ensin ajattelin, ettei mulla ole mennyt juuri mitään, mutta kurkkasin kuitenkin kaappiin ja otin kengät mukaan. Ei tuo ap:n summa kaukana ole.
Ja kuitenkin kuvittelin, etten ole ostanut juuri mitään!
Ei järkytä. Olen ostellut lähinnä sukkia. Kalsareita pitäisi uusia myös.
Muutamalle kunnolliselle paidalle voisi olla käyttöä, vaikka pärjään kyllä vanhoillakin. Kesätakille olisi tarvetta, ja seuraava kalliimpi ostos lienee kunnolliset vaelluskengät ja kengät ylipäätään.
Olen kunnollisia kenkiä tässä katsellut vuoden parin päivät. Ei näistä pilipaliliikkeistä meinaa kunnollisia löytyä, enkä ole jaksanut lähteä kierrokselle kiertämään erä ja urheiluliikkeitäkään.
Joskos ensi vuonna saisin itseni liikkeelle?
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkiin alusvaatesetteihin saa menemään enemmän rahaa, jos haluaa parempaa tai Prismasta ei löydy kokoja. Liiviliikkeestä parempi setti maksaa kevyesti n. 200 eur. Sisältää pikkarit ja liivit.
Tänä vuonna on mennyt noin 1800-1900 euroa, siihen sisältyy vaatteita ja kahdet laadukkaat kengät. Ihan täysin en ole päässyt irti ns. pikamuotiliikkeistä, mutta nykyään käyn vaatteet ja niiden materiaalit todella tarkasti läpi, enkä osta mitään huonoa ja heikkolaatuista. Esim. H&M:n premium-mallistossa on välillä kivoja vaatteita. Suurin osa ostoksista on kuitenkin hyviltä ja laadukkailta merkeiltä.
Kevyttoppatakin taisin ostaa tämän vuoden puolella tarjouksesta muutamalla kympillä. Kesällä pari t-paitaa halpahallista muutaman euron kappale, parit legginssit tarjouksesta vitosen kappale, nilkkasukkia muutamat ja ja taisi sitä tulla hurjasteltua niinkin paljon kuin kolmet alkkarit - tarjoiksestapa hyvinkin. Mitähän nuo olisi tehnyt yhteeensä, toista satkua varmaan, mutta alle kaksi. Mutta tili kasvaa, sillä vielä pitäisi hankkia talvitakki.
Eipä juurikaan. Nopeasti laskettuna itselläni on mennyt 4000 euroa.
M47
Aika samoissa mennään, ~1600€: vuoriton kesätakki, välikausitakki ja talvitakki (näihin panostin koska ovat useita vuosia käytössä), kengät ja pari laatuneuletta, yksi kalliimpi, monikäyttöinen mekko ja joitain peruspaitoja/housuja.
eikä sinulla ole vieläkään mitään päällepantavaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että ymmärrän jos vaatekaappi on päivitetty moneksi, moneksi vuodeksi ja rahaa kuluu, mutta en sitä, että joka vuosi pitää ostaa 40 hansikkaita ja 300 euron talvitakkeja.
No eipä sitä varmaan joka vuosi mene mutta esim. talvitakkeina minulla on villakangastakki, untuvatakki ja parka, kaikki ostettu eri talvina ja jokainen maksanut 300-350e. Hansikkaat on 1-2 talven juttu koska käytän niitä päivittäin. Samoin sukkahousut kuluvat puhki ja vaikka paikkailen kärkiosia niin niillä pärjää maksimissaan 2 talvea, yleensä yhden. Ja antamani vaatteet olivat vain esimerkki ja hinnat hatusta vetäistyjä.
Itsellä on mennyt paljon enemmän. En osta mitään halpaa, olen tarkka vaatteen alkuperästä ja laadusta.
Mutta en sitten ostakaan joka vuosi yhtä paljon, ensi vuonna varmaan ei tarvitse ostaa mitään, nyt jotenkin kaikki vaatteet vääränlaisia niin piti täydentää kaappia.
Housut maksaa helposti 300e ja takki 1000e, joten tuo ap:n summa tulee nopeasti täyteen.
Tänä vuonna farkut 60€ ja takki 80€. Itse olen just sellainen että ostan vaan kun on ihan pakko. Vanha talvitakki oli ollut käytössä 8 vuotta ja senkin ostin silloin kirpparilta.
M30
En ole pitänyt kirjaa menoista, mutta olen vähän sellainen joka ostaa vain pakon edessä. Olen laihtunut noin 25kg enkä ole tässä nykyisessä koossani ostanut paljonkaan vaatteita. Mutta ilmankaan ei pärjää joten esim. talvi- ja kevättakit on tullut uusittua, kesäksi ostin pari teepaitaa ja caprit sekä yhden neuleen. Farkkuja minulla on yhdet ja olen harkinnut toisten ostamista, mutta en ole saanut aikaiseksi.
Tyhjensin juuri vaatekaapista liian isot vaatteet pois, että näen helpommin mitä minulla oikeasti on. Yksi vuonna 2010 äitini hautajaisiin ostama mekko oli niin laadukas, että siitä en raaskinut luopua. Toinen laatuvaate oli pellavajakku, jonka ostin lapsen 9. luokan kevätjuhlaan. Molemmissa luki Made in Turku ja vein ne ompelijalle pienennettäväksi. Kustannusarvio 150€. No, nuo ovat maksaneet yhteensä 600€ joten ehkä mieluummin maksan ompelijalle että voin käyttää niitä jatkossakin kuin että antaisin ilmaiseksi pois ja maksaisin taas itseni kipeäksi ostaessani uudet.
En osta kalliita vaatteita kovinkaan usein. Mutta se on sanottava, että ikinä en ole joutunut katumaan kalliin vaatteen ostamista. Ne ovat aina olleet mieluisia laatuvaatteita, jotka kestävät pitkään. Halvempia ostoksia on joutunut katumaan senkin edestä.
1700€ vuodessa vaatteisiin ei minusta ole paljon. Mutta ei ehkä vähänkään. Tärkeintä kai on, että ostaa tarpeeseen ja harkitusti, laadukasta ja ajatonta.