Hitto näille sairaina töihin tuleville pitäs antaa kenkää!
Tullaan töihin yskien ja jatkuvalla niistelyllä ja valitellaan huonoa oloa ja että palelee. Kohta on sitten puoli toimistoa kipeenä yhden ääliön takia! Varainkin kun tässäkin firmassa voi sen 4 päivää olla ihan omalla luvalla poissa, niin ei kun töihin pitää päästä prkl.
Kommentit (44)
Nää on niitä ihmisiä kun luulevat olevansa korvaamattomia.
Edellisessä työpaikassa katsottiin pahalla jos olit saikulla. Varsinkaan jonkun flunssan takia ei saanut olla pois. Ja alana terveydenhuolto.
Itse asiassa flunssa tarttuu tehokkaimmin ennen, kuin siitä on vielä edes mitään oireita. Joten viruksen levittäminen on jo tapahtunut kyllä vaikka jäisikin pois sitten kun oireet tulee.
"Nää on niitä ihmisiä kun luulevat olevansa korvaamattomia."
Moni siinä mielessä käytännössä on, että ei ole mitään lyhyen tähtäimen sijaista joka voisi hoitaa vaikka viikon saikun. Toki, jos esim. minä kuolisin liikenneonnettomuudessa, tilanne saataisiin otettua haltuun ajan kanssa ja minun hommani jollekin muulle, mutta teen yksin vaativia asiantuntijahommia asiakkaalle, jolle firmassa ei tee kukaan muu, joten eipä niitä hommia tuosta vaan flunssasaikun ajaksi kukaan muu pysty ottamaan.
Joten, jos minä olen saikulla, se tarkoittaa, että hommat kasautuu ja kiire on helvetillinen saikun jälkeen. Kun on muutenkin kova aikataulupaine. Mieluummin teen työtä räkätaudissa tai muussa missä nyt pystyy istumatyötä hyvin tekemään, kuin makaan turhan panttina kotona sairastamassa, peläten jo sitä yötäpäivää tekemistä jota on pakko tehdä saikun jälkeen ottaakseen aikataulut kiinni.
On sekin kyllä tympeää että AINA ne on samat tyypit jotka saikuttaa sen pari-kolme päivää. Miten ne AINA sattuukin sairastumaan just jonkun loman alla tai loman aikana. Sitten ovat jouluna, pääsiäisenä tai muina juhlina aina ennen tai jälkeen kipeänä. Muut joutuvat tekemään heidänkin työt. Sekö on sitten hyvä että jotkut vaan törkeästi muiden siivellä vetävät enemmän lomaa ja vapaa-aikaa.
Työterveyshuolto on tehnyt vuosia työnantajalle työtä jossa sinne menemisestä on kehitetty niin vastenmielistä, että ihmiset tulevat mielummin kipeänä töihin.
Meilläkin yksi kehuu, että ei ole ollut kertaakaan poissa töistä, ei edes lasten takia. Hoidattaa sairaat lapsetkin sukulaisillaan, jotta pääsee itse töihin tartuttamaan!
Eipä pidä paikkansa. Kyllä ne tartunnat tulee ihan muualta.
https://www.iltalehti.fi/flunssa/a/425d916c-d3e8-4e0f-8174-5cdddb4541f5
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa flunssa tarttuu tehokkaimmin ennen, kuin siitä on vielä edes mitään oireita. Joten viruksen levittäminen on jo tapahtunut kyllä vaikka jäisikin pois sitten kun oireet tulee.
Moni siinä mielessä käytännössä on, että ei ole mitään lyhyen tähtäimen sijaista joka voisi hoitaa vaikka viikon saikun. Toki, jos esim. minä kuolisin liikenneonnettomuudessa, tilanne saataisiin otettua haltuun ajan kanssa ja minun hommani jollekin muulle, mutta teen yksin vaativia asiantuntijahommia asiakkaalle, jolle firmassa ei tee kukaan muu, joten eipä niitä hommia tuosta vaan flunssasaikun ajaksi kukaan muu pysty ottamaan.
Joten, jos minä olen saikulla, se tarkoittaa, että hommat kasautuu ja kiire on helvetillinen saikun jälkeen. Kun on muutenkin kova aikataulupaine. Mieluummin teen työtä räkätaudissa tai muussa missä nyt pystyy istumatyötä hyvin tekemään, kuin makaan turhan panttina kotona sairastamassa, peläten jo sitä yötäpäivää tekemistä jota on pakko tehdä saikun jälkeen ottaakseen aikataulut kiinni.
Sekö ei levitä mitään, että yskit ja pärskit 10 kertaa minuutissa? Sekä kaikkien immuni ei petä heti vai millä selität sen, että se yks kaveri joka ole koskaan kipeänä niin sairastuu vasta viimeisenä kun ensimmäinen on jo parantunut?
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä työpaikassa katsottiin pahalla jos olit saikulla. Varsinkaan jonkun flunssan takia ei saanut olla pois. Ja alana terveydenhuolto.
Outoa. Meille on kyllä painotettu jo ihan huonokuntoisten potilaiden takia, että töihin ei tulla flunssassa. Lisäksi olisi aikamoinen kaaos, jos montakin hoitajaa on samaan aikaan saikulla ihan vain siksi, että joku on tullut tartuttamaan... Juu kyllä meilläkin osastonhoitaja on välillä ollut sellainen huokaileva, kun on soitettu aamulla, että on sairaana, mutta voi voi se EI OLE työntekijän ongelma mistä saataisiin sijainen.
Mitäpä luulet, miten saikuttajille käy sitten kun tulee yt-neuvottelut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekö ei levitä mitään, että yskit ja pärskit 10 kertaa minuutissa? Sekä kaikkien immuni ei petä heti vai millä selität sen, että se yks kaveri joka ole koskaan kipeänä niin sairastuu vasta viimeisenä kun ensimmäinen on jo parantunut?
Mä pyyhin ihan hulluna flunssa-aikaan työpaikan ovenkahvoja, muttei se mitään auta. Hidastaa vaan tartunnan saamista, mutta kyllä mäkin sen flunssan saan. Yleensä kuitenkin vikana.
Vierailija kirjoitti:
On sekin kyllä tympeää että AINA ne on samat tyypit jotka saikuttaa sen pari-kolme päivää. Miten ne AINA sattuukin sairastumaan just jonkun loman alla tai loman aikana. Sitten ovat jouluna, pääsiäisenä tai muina juhlina aina ennen tai jälkeen kipeänä. Muut joutuvat tekemään heidänkin työt. Sekö on sitten hyvä että jotkut vaan törkeästi muiden siivellä vetävät enemmän lomaa ja vapaa-aikaa.
Jos joku ihan oikeasti saikuttaa ihan muuten vaan koko ajan, niin kyllä esimiehen pitää siihen puuttua. Meillä ainakin on niin, että jos vuodessa on tietty määrä saikkupäiviä, niin asia otetaan käsittelyyn työntekijän, esimiehen ja työterveyshuollon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Niin vaativaa, että ehtii maanantaina kello 11 vauvailemaan? 😄
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä luulet, miten saikuttajille käy sitten kun tulee yt-neuvottelut?
Saavat potkut kuten myös ne tunnolliset ja tuottavat työssäkäyvät. Jos yt:t on aidosta syystä, ei siinä rytäkässä rokulipäivät merkkaa mitään. Valitettavasti.
Itselläni flunssa kestää aina 3 viikkoa. Miksi lääkäri ei kirjoita 3 viikon sairaslomaa?
Kaverillani on ollut yskä jo 8 viikkoa. Pitäisikö olla pois töistä pari kuukautta sen takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ollut töissä niin että yskisin tuolla tapaa. Yleensäkin, jos vaan mahdollista, olen etänä kun olen sairas. Mutta jos esim. palaverin takia ei ole, saan itseni kyllä lääkkeillä ja meikillä kuntoon, jossa kukaan ei edes huomaa että olen kipeä. Kipu- ja kuumelääkkeellä kuumeet pois, nenää avaavalla ja nenän vuotamista estävällä nenäsumutteella tukkoisuus ja niistelytarve pois, kurkkua puuduttavilla tableteilla kurkkukipu pois, kofeiinitabletteja ja energiajuomaa että piristyy. Ja punoitukset naamasta piiloon pakkelilla.
Se on totta ettei immuniteetti välttämättä petä heti, mutta jos nyt jotain virusta liikkeellä on ympäristössä, niin kyllä sille altistuu väkisin niin että se immuniteetti pettää jos on pettääkseen, eri ihmisillä eri mittaisen vastaan taistelun jälkeen. Ei tähän auta oikein se ettei selvästi kipeänä ihmiset tulisi töihin. Flunssaiset kun muutenkin liikkuu missä haluaa, käy kaupassa, koiraa lenkittämässä jne eikä makaa totaalieristyksessä huoneessaan.
Miksi koskette ovenkahvoihin? Ovet saa auki ilman käsin koskemista esim kyynärpään avulla.
Jos näitä ns. tapasaikuttajia on työpaikalla, niin se on ehdottomasti esimiehen tehtävä puuttua tilanteeseen. Pitää selvittää, että mikä mättää... Onko ongelma työpaikan ilmapiirissä, onko taustalla masennusta tai vaikka alkoholismia, onko työpaikalla huoneilmassa jotain vikaa, kun koko ajan on flunssan oireita jne. Nämä kuuluvat esimiehen työnkuvaan ja siksi minusta on typerää, että toiset työntekijät joutuvat näkemään vaivaa ja tuskastelemaan miksi joku saikuttaa koko ajan ja työt kasaantuu...
Vierailija kirjoitti:
Miksi koskette ovenkahvoihin? Ovet saa auki ilman käsin koskemista esim kyynärpään avulla.
On myös painavempia ovia jotka vedetään auki. En ole kyynärpäällä vielä onnistunut näitä avaamaan.
Samaa mieltä! Sain mykoplasman työkaverilta, joka tuli töihin kipeänä. Olen ollut kipeänä jo 5 viikkoa eikä loppua näy.