Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako opiskella lähihoitajaksi AMK-pohjalta (työllistymisen vuoksi)?

Vierailija
02.06.2006 |

Mulla siis on alunperin Amk-tutkinto täysin eri alalle, ei siis hoitoalaa, ennemminkin suht luova ala, jossa vaaditaan ns. lahjakkuuttakin. MUTTA kun ei omalla alallani ole töitä (ei edes Helsingin seudulla) eli yrittäjyys olisi ainoa vaihtoehto mulle, jos meinaan työllistyä alallani. Ja siis yrittäminenhän taas on todella epävarmaa, kun ei ole mitään kokemuksia yrittämisestä. Lisäksi olen hankkinut AMK-tutkinnon lisäksi yo-pohjaisen opistotasoisen tutkinnon aikanaan ja muutakin koulutusta on. Tuon ns. luovan alan lisäksi siis omaan esim. kaupallista koulutusta jonkin verran.

Täällä usein näkee kirjoituksia, joissa morkataan lähihoitajia tyyliin " lähäriksi opiskelevat VAIN ne, jotka eivät pääse muualle" yms. Nyt kuitenkin minäkin olen vakavissani ajatellut mennä OPPISOPIMUKSELLA opiskelemaan lähihoitajaksi, koska heillä on kuulemma todella hyvä työllisyys. Olen niin kyllästynyt tällaiseen epävarmuuteen, mitä satunnaiset pätkätyöt tuovat.

Mitä mieltä olette, kannattaisiko hakeutua tällaisena suht koulutettuna lähihoitajaksi opiskelemaan? Onkohan siellä ketään muita koulutettuja ihmisiä opiskelemassa vai onko siellä tosiaan vain peruskoulupohjaisia?

Vai mitä muita hyvän työllisyyden aloja mahtaa olla?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan varmasti varsinkin aikuispuolella on moniakin kellä joku muu koulutus alla ja ovat alaa vaihtamassa.

Vierailija
2/5 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma siellä on kaikensorttisia alkoholisteja, rikollisia yms. opiskelemassa... Väkisin mietin, että jospa nuo jutut pitävätkin paikkaansa (vaikka järki sanoo, että on vaan jonkun ilkeämielisen mustamaalausta).

Minkä alan lähäriksi sitten kannattaisi opiskella? Onkohan niillä lähäri-ensihoitajilla töitä muualla kuin Helsingin seudulla (itse asun etelä-suomalaisessa keskikokoisessa kaupungissa)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) kauheat työajat

b) alipalkkaus

c) ei minkäänlaista arvostusta

niin ole hyvä vaan.

Vierailija
4/5 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin sekin palkka olisi parempi, kuin tämänhetkinen tilanteeni koulutettuna työttömänä ja vähällekin rahalle olisi tarvetta (miehellä onneksi on vakkarityö, mutta tietysti haluaisin jo minäkin tienata)...

Paljonkohan lähihoitajan palkka mahtaa tarkalleen olla?? Ap.

Vierailija
5/5 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Lähihoitajatutkinnon suorittaneita kuukausipalkkaisena kunta-alalla 15 900. Vuosimuutos noin +1800, eli 12,5 %.

- Keskiansio 1702 euroa kuukaudessa. Vuosimuutos + 67 euroa, eli 4,1 prosenttia.

- Vakinaisia 54,1 %. Vuosimuutos +5.7 %-yksikköä.

- Terveydenhuollon tehtävissä on n. 20 %, sosiaalihuollon n.70 %.

- Yleisimmät ammattinimikkeet lastenhoitaja, lähihoitaja, perushoitaja, kodinhoitaja ja hoitaja.