Voi helvetti, kello 17.00 ja ulkona pilkkopimeää
Mitä järkeä siirtää kelloja taaksepäin kun olisi pitänyt siirtää eteenpäin
Kommentit (173)
Lunta tulee jo, aah ihanaa! Raikasta, puhdasta ja pörröiset koirat tykkää ulkoilla. <3
Kesällä on kauheaa nukkua kun on niin valoisaa ja kuumaa.
Vierailija kirjoitti:
Katselin just matkoja lämpimään ja aurinkoon, pakko päästä hetkeksi pois tästä pimeydestä.
Mulla on ainakin ihan aurinkoista pääni sisällä, mutta jos sä olet noin pimeä - niin muuta pois kanarialle, niin kaikilla on parempi.
Onhan etelässäkin illansussa pilkkopimeää vaikka päivällä on +30 ja täysaurinko? Siellä on sellaista kesäkuussakin, auringon laskettua tulee aivan mustaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mä näen aina painajaisia kesällä, kun on niin tukala olo - nyt pimeällä ja viileällä ilmalla nukun kuin tukki, unia näkemättä.
Mä en oo koskaan huomannu mitään eroa näissä kellojen siirtelyissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tätä jaksetaan valittaa vuosi toisensa perään? Illat on talvella pimeitä, sama kai se tuleeko se tuntia aiemmin tai myöhemmin. Laittakaa valot päälle jos ahistaa.
Kun olisikin vain illat pimeitä, mutta kun iltapäivätkin on. Kurjaa on alkaa lapsia pukea kolmelta iltapäivällä ulos ja yrittää pimeässä viihdyttää heitä pari tuntia. Kunhan lunta tulee, niin sitten on mukavampi ulkoilla.
No ainakin sunnuntaina voit pukea ja ulkoiluttaa ne aikaisemminkin.
Onneksi en ole sunnuntaina töissä eikä siis tarvitse lapsia ulkoiluttaa. Arkisin on pakko, tai ainakin lasten vanhemmat sitä odottavat.
Te ette siellä töissä voi ulkoiluttaa niitä muksuja keskipäivällä koska... ?
Nukkuvat päiväunet.
Ja logiikkaa nukuttaa lapsia silloin kun on valoisinta ja leikittää niitä vasta sitten kun alkaa jo hämärtää on... ?
Kyllähän he leikkivät muulloinkin kuin iltapäivällä, mutta järkevintä on antaa lasten nukkua päiväunet silloin, kun he ovat väsyneitä, ja yleensä tämä on puolen päivän aikaan, vaikka aurinko paistaisi. Mutta ei tämä nyt ollut keskustelun aihe, joten en enää siihen palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mä näen aina painajaisia kesällä, kun on niin tukala olo - nyt pimeällä ja viileällä ilmalla nukun kuin tukki, unia näkemättä.
Kesällä saan nukuttua 6-7 tuntia ja herään monta kertaa. Nyt menee 8-9 yhteen putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Lunta tulee jo, aah ihanaa! Raikasta, puhdasta ja pörröiset koirat tykkää ulkoilla. <3
Entäs se lumen tuoksu - Se on jotain, mikä vain puhtaassa Suomessa tuoksuu niin hyvältä!
Inhoan eniten loka-joulukuuta. Pimeää, loskapaskaa, olen jatkuvasti väsynyt ja masentunut. Oikein odotan maaliskuun alkua, silloin alkaa taas elämä voittaa. Rakastan kevättä ja kesää ja alkusyksyä valoisuuden ja lämpimän sään takia. Ehkä sitä pitäis raahata ittensä äkilähdölle.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä olekaan mitään merkitystä mihinkään. Jonkun mielisairaan narsistisadistin kehittämä hulluus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä saan nukuttua 6-7 tuntia ja herään monta kertaa. Nyt menee 8-9 yhteen putkeen.
Sama mulla aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Suomessa kuuluu olla ankeata. Jos ei ole tarpeeksi ankeata niin autetaan vaikka siirtämällä kelloja että olisi vähän pimeämpää.
Vain Suomessa on osa kansasta niin typeriä että kuvittelat kellojen siirrolla olevan vaikutusta vuorokaudessa olevan valoisuuden määrään.
Ei olekaan vaikutusta valoisan ajan tuntien kokonaismäärään. Mutta kyse onkin siitä, että mihin kellonaikaan ne valoisat tunnit ennemmin halutaan sijoittuvan. Aamuun vai iltaan ja työajalle vai vapaa-ajalle?
Kesällä valoisaa on vuorokauden ympäri tai lähes vuorokauden ympäri, joten silloin ei ole juurikaan vaikutusta, mitä aikaa kellot näyttävät. Keskitalvella tai ehkä joissakin tapauksissa lähellä keskitalvea, molemmin puolin, valoisia tunteja on vähän. Sen vuoksi yksikin valoisa tunti muodostaa ison osan silloisesta valoisan ajan kokonaismäärästä vuorokauden aikana.
Mutta itse tarkastelen kellojen siirtelyä siitä näkökulmasta, milloin Aurinko laskee talvipäivänseisauksena, eli päivän ollessa lyhimmillään. Siitä kun valoisa aika ei enää lyhene, vaan pitenee vain. Helsingissähän Aurinko laskee talvipäivänseisauksena klo 15:14. Talviajassa siis, tuolloinhan on talviaika käytössä. Kesäajassa se siis tarkoittaisi aikaa 16:14. Eli ympärivuotisessa kesäajassa Aurinko ei laskisi Helsingissä minään päivänä vuodessa ennen klo 16 eikä siten myöskään pimeys tulisi koskaan ennen klo 16. Eli helsinkiläinen klo 8-16 työläinen saisi kulkea töistä kotiin ympäri vuoden valoisassa.
Mä en jaksa valittaa näistä säistä. Oon terve, mulla on kivoja suunnitelmia lähiaikoina, läheisiä ihmisiä ympärillä ja sain just uuden työnkin. Kaikki hyvin siis!
Kesällä en ollut ollenkaan onnellinen. Siis rakastan kyllä kesää vuodenaikana, mutta kesällä koin 2 menetystä ja olin todella huonossa kesätyössä josta irtisanouduin enkö siltikään ollut onnellinen.
Olen huomannut jo monta kertaa, ettei vuodenaika tee onnelliseksi, kyllä onnelliseksi tekee täysin muut asiat. Tänä vuonna itse voin sanoa olevani onnellisempi nyt lokakuussa kuin esim. Kesäkuussa, vaikka kesä on lempivuodenaikani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä olekaan mitään merkitystä mihinkään. Jonkun mielisairaan narsistisadistin kehittämä hulluus.
Ootteppa puupäitä, jos ette huomaa mitään??!!
Oho! Suomessa on loka-marrakuussa pimeää😱😱😱 mitä tämä on?!? Tuli aivan puskista!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamut ovat valoisampia. Ihanaa.
Ja aurinko on korkeimmillaan lähimpänä keskipäivää kuten pitääkin olla.
Aurinko nyt nousee nyt n. 7.30, kuukauden päästä klo 9, siitä kolmen viikon päästä n. 9.45, että onpa tosi valoisaa aamulla. Pimeys tulee jo ennen kolmea iltapäivällä.
Mitä sillä auringolla, kun se on kuitenkin tähän aikaan paksun pilvipeitteen takana eikä edes lämmitä. Jokin tilasto tiesi kertoa, että muutama vuosi sitten oli aurinkoisia tunteja marras-joulukuussa yhteensä 18 tuntia. Paljon vähemmän kuin muutama tunti päivässä.
Hanki asuntoon muutama satawattinen ledi, niin ei tule aurinkoa ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tulee syksyllä ja talvella pimeä jossain vaiheessa ilta kuitenkin. Aivan turha jankata selvää asiaa.
Talviajalla menetämme ylui 100 tuntia valoisaa aikaa iltapäivisin-revi siitä
Valoisuudesta viis, olen onnellinen kun huomenna saa nukkua tunnin pitempään.