Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka olette siirtyneet töissä avokonttoreihin tai ”monityötiloihin”, sanokaa onko se ihan pyllystä?

Vierailija
27.10.2019 |

Itse lähtökohtaisesti suhtaudun positiivisesti, mutta kriittisesti.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin pyllystä! Avokonttori oli jo kohtuupyllystä, mutta tämä noin vuoden meillä ollut monitoimitila on jo ihan jostain paksunsuolen syvyyksistä eikä vain peppureiästä.

Meidän monitoimih*lvetti, it-alan firma. Ongelmat:

- Kellään ei ole omaa työpistettä vaan aamuisin on tuolileikki, kuka saa minkäkakin paikan.

-Ergonomiaongelmia: ei omaa työtuolia ja -pöytää omilla säädöillä, ei erillismonitoria. Siinä istutaan milloin missäkin tihrustamassa läppärin näyttöä selkä kyyryssä koko päivä. 

- Töihin pakko tulla käytännössä autolla, koska kaikki mitä tarvii töissä, on kannettava kotiin joka ilta ja aamu töihin. Tietokone, sisäkengät, kahvikupit, kaikki. Ennen lämpimään vuodenaikaan pyöräilin, mutta enää ei voi.

- Samassa tilassa on koodareita jotka tarvii keskittymisrauhaa ja mm. softamyyjiä jotka pälättää puhelimeen päivät. Ei pysty keskittymään.

- Työelämässä Skype-yms. videoneuvottelut on lisääntyneet valtavasti. Eihän niitä mielellään hölöttäisi ääneen siinä avotilassa, mutta kun ne pienet tähän tarkoitetut kopit on aina varattuja niin usein on pakko. 

- Meillä myös pomot istuu siellä avotilassa ja hölöttää siellä kaikkien kuullen asiat, jotka ennen hoidettiin yksityisesti pomon huoneessa, mm. kritiikin tai varoitusten antaminen työntekijälle, sairaslomiin tms. liittyvät puhelut joissa saattaa muiden korviin päätyä tietoa poissaolijan sairauden laadusta jne. Olen usein miettinyt onkohan tuo ihan laillistakaan. 

Mulla mennyt sihen, että käyn konttorilla surffaamassa netissä, ja teen sitten toisen työpäivän kotona, jolloin teen työt. En vaan pysty keskittymään YHTÄÄN siellä monitoimihelvetissä.

😱

Mun pa*ka työpaikka onkin paratiisista seuraava. En rutise enää ikinä!

Vierailija
22/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään! Pystyn keskittymään varsin hyvin, tykkään elämästä ympärilläni. Ahdistaisi istua yksin omassa huoneessa päivät. Taidan olla outo tässä asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pyöllystä ja syvältä. Eniten ottaa päähän asiaan liittyvä valehtelu. Meilläkin kävi juippi vakavalla naamalla selittämässä miten työntekijä on onnellisin avokonttorissa.

”Monitoimitila” on jotain ihan kammottavaa. Olisi edes se avokonttori ja oma karsina siellä, mutta ei ole edes sitä.

Vierailija
24/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa hyviä monitoimitiloja ja erittäin huonosti toteutettuja avokonttoreita.

Nuo huonot avokonttorit ovat painajaisia, mutta taidolla suunnitellut monitoimitilat ovat loistava ratkaisu. Saat tehdä töitä sohvalla jos haluat, pallotuolissa jos haluat, voit istua kahvilassa, hiljaisessa huoneessa tai ihan missä vain on paras tehdä töitä. Minä nautin kun uusiin tiloihin pääsin. 

Nimim. 20 vuotta omassa työhuoneessa

Vierailija
25/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken keskittymistä enemmän vaativan teen kotona. Ihana hiljaisuus. Konttoripäivän jälkeen päässä kohisee enkä halua muuta kuin olla yksin hiljaa jossain. Tällaiseen ihmiset sitten pakotetaan.

Vierailija
26/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle avokonttori ei tuota ongelmia, mutta mitä luulette asiakkaista? Olen sosiaalityöntekijä. Asiakkaiden paperit ovat luonnollisesti pöydillä, ruuduilla, ne näkee moni muukin siitä kuin vastuusosiaalityöntekijä. Puhelimeen ei voi vastata, vaikka olisi vapaana. Puheluja varten on olemassa rajallinen määrä puhelinkoppeja. Toki niihin mennään ensi sijassa soittamaan. Jos ei ole koppia, ei vastata puhelimeenkaan. Muutenkin työt ruuhkaantuvat ja meitä on vaikea saada kiinni. Mutta näin tämän ovat kunnanisät laskeneet.

Vierailija
27/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, kotona en meinaa sietää enää mitään ääniä... Onneksi lapset on jo teinejä eli melko hiljaisia.

Toisella lapsella misofonia ja toinen ei siedä kovia ääniä 🤐

Vierailija
28/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kammottavaa

Vierailija
29/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin pyllystä! Avokonttori oli jo kohtuupyllystä, mutta tämä noin vuoden meillä ollut monitoimitila on jo ihan jostain paksunsuolen syvyyksistä eikä vain peppureiästä.

Meidän monitoimih*lvetti, it-alan firma. Ongelmat:

- Kellään ei ole omaa työpistettä vaan aamuisin on tuolileikki, kuka saa minkäkakin paikan.

-Ergonomiaongelmia: ei omaa työtuolia ja -pöytää omilla säädöillä, ei erillismonitoria. Siinä istutaan milloin missäkin tihrustamassa läppärin näyttöä selkä kyyryssä koko päivä. 

- Töihin pakko tulla käytännössä autolla, koska kaikki mitä tarvii töissä, on kannettava kotiin joka ilta ja aamu töihin. Tietokone, sisäkengät, kahvikupit, kaikki. Ennen lämpimään vuodenaikaan pyöräilin, mutta enää ei voi.

- Samassa tilassa on koodareita jotka tarvii keskittymisrauhaa ja mm. softamyyjiä jotka pälättää puhelimeen päivät. Ei pysty keskittymään.

- Työelämässä Skype-yms. videoneuvottelut on lisääntyneet valtavasti. Eihän niitä mielellään hölöttäisi ääneen siinä avotilassa, mutta kun ne pienet tähän tarkoitetut kopit on aina varattuja niin usein on pakko. 

- Meillä myös pomot istuu siellä avotilassa ja hölöttää siellä kaikkien kuullen asiat, jotka ennen hoidettiin yksityisesti pomon huoneessa, mm. kritiikin tai varoitusten antaminen työntekijälle, sairaslomiin tms. liittyvät puhelut joissa saattaa muiden korviin päätyä tietoa poissaolijan sairauden laadusta jne. Olen usein miettinyt onkohan tuo ihan laillistakaan. 

Mulla mennyt sihen, että käyn konttorilla surffaamassa netissä, ja teen sitten toisen työpäivän kotona, jolloin teen työt. En vaan pysty keskittymään YHTÄÄN siellä monitoimihelvetissä.

😱

Mun pa*ka työpaikka onkin paratiisista seuraava. En rutise enää ikinä!

Jatkanpa vielä näitä kun tuli mieleen lisää:

- Kahvi/taukohuoneita ei enää ole, vaan ihan minipieni koppi jossa on kahviautomaatti ja lavuaari missä voi kuppinsa pesaista sekä jääkaappi mahd. eväille. Eväiden syöjät sitten syö niitä eväitään omalla työpisteellään yleensä, ja ruoan mässytyksen äänet ja hajut (jollain jos on vaikka kaalilaatikkoa tai banaania eväänä niin yh-hyh) on taas yksi lisähäiriö töihin keskittymistä yrittävälle.

- Sensijaan kerroksen toisessa päässä on joku hiton "lounge" alue jossa on biljardipöytä, pelikonsoli, säkkituoleja ja kaljakylmiö. Aina kun joku uusi hakee meille töihin, sille esitellään että eikö ole tosi rentoa ja coolia, katsokaa täällä voi kesken työpäivän vaikka istua säkkituoleissa, pelata pleikkarilla ja ottaa kylmän kaljan. Kenelläkään ei yleensä koskaan ole sellaiseen kuitenkaan kiireisten projektien ohessa aikaa, joskus olen parin ihan nuoren juniorin nähnyt siellä pelaavan, muuten iso lounge tila on aina tyhjä. Tarpeettomia neliöitä, jotka on pois työpisteiltä.

- Ulkoisestikin konttori on nyt ankeuden perikuva. Perinteisen avokonttorin aikaan kun oli omat työpisteet, ihmisillä oli kaikenlaisia julisteita, valokuvia, yms. työpisteissään, monet ihan hauskoja, jollain myös viherkasveja. Nyt kun ei ole omaa työpistettä, ei ole mihin tuollaisia laittaa joten on pelkkä kolkko, harmaa tila jossa pöytiä kiinni toisissaan pitkissä riveissä. 

Asiasta on annettu palautetta, mutta se kuitattiin sillä, että jotkut vanhat änkyrät siellä ei sopeudu nykyaikaan vaan, että tosiasiassa monitoimitila on paljon parempi kuin mikään muu.

Vierailija
30/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa hyviä monitoimitiloja ja erittäin huonosti toteutettuja avokonttoreita.

Nuo huonot avokonttorit ovat painajaisia, mutta taidolla suunnitellut monitoimitilat ovat loistava ratkaisu. Saat tehdä töitä sohvalla jos haluat, pallotuolissa jos haluat, voit istua kahvilassa, hiljaisessa huoneessa tai ihan missä vain on paras tehdä töitä. Minä nautin kun uusiin tiloihin pääsin. 

Riippuu varmaan työnkuvasta. Meillä suurin osa tekee työtä, jossa pitäisi sekä pystyä keskittymään että puhumaan puhelimessa tarvittaessa. Ei voi mennä hiljaiseen tilaan vaan yrittää selvitä älämölöosastolla.

Vierailija
31/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen työ ollut koko ajan

Meitä on vain kolme ja silti pyllystä. Mullakin keskittymistä vaativa työ.

Vierailija
32/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle avokonttori ei tuota ongelmia, mutta mitä luulette asiakkaista? Olen sosiaalityöntekijä. Asiakkaiden paperit ovat luonnollisesti pöydillä, ruuduilla, ne näkee moni muukin siitä kuin vastuusosiaalityöntekijä. Puhelimeen ei voi vastata, vaikka olisi vapaana. Puheluja varten on olemassa rajallinen määrä puhelinkoppeja. Toki niihin mennään ensi sijassa soittamaan. Jos ei ole koppia, ei vastata puhelimeenkaan. Muutenkin työt ruuhkaantuvat ja meitä on vaikea saada kiinni. Mutta näin tämän ovat kunnanisät laskeneet.

Oho, meillä työkkärissä soitetaan ja vastataan puheluihin siinä monitoimitilassa. Asiakkaiden paprut käännetään nurinpäin töistä lähtiessä, ettei siivooja näe. Etäpäivät on luksusta, mutta niitä saa pitää enintään 2/vk.

Vierailija
33/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siirryttiin alkuvuonna omista huoneista avotilaan, ja nyt johto ihmettelee kuinka työteho on laskenut. Samoihin työtehtäviin menee kauemmin aikaa, uusia asiakkaita ei voida ottaa entiseen malliin, vanhat asiakkaat valittavat kun sähköposteihin vastaaminen kestää kauemmin jne.

Teemme tarkkuutta vaativaa työtä, ja omassa huoneessa pystyi keskittymään. Nyt on jatkuva hälinä ja puhelimen pirinä(30 henkilöä samassa tilassa), muutama kuuntelee radiota, eri kanavia vielä, koko ajan joku kulkee selän takana, ilmastointia ja lämpötilaa ei saada säädettyä kaikille sopivaksi, oma työasemani sijaitsee niin että aurinko paistaa suoraan näyttöön jne. Ei ole mitään hyvää sanottavaa tästä järjestelystä.

Vierailija
34/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokonttori ei ole kenellekaan hyva tyopaikka! Oma keskittymiskykyni putosi varmaan puoleen kun sellaisessa jouduin tyoskentelemaan 6 vuotta. Ei ole vielakaan kokonaan palautunut vaikka olen jo ollut pois tyoelamasta melkein pari vuotta. Raivostuttavinta oli kun vaeltelevat kaveriporukat parkkeerasivat itsensa puolen metrin paahan tuolini taakse ja jutustelivat ja nauraa retostivat siina taydella volyymilla 20 minuuttia, pomot itse usein pahimpina mukana. Ettei tuotakaan voinut hoitaa vaikka taukohuoneessa! Lopulta aloin mulkoilun sijasta sanoa asiasta suoraan, menkaa ystavallisesti muualle huutamaan.

Vierailija
35/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, meidän monitoimihelvetti kuulostaa ihan samalta kuin sun hyvin suunniteltu konttori :D Sielläkin on pallotuoleja, pikkuhuoneita jne. Pallotuoleissa en ole koskaan nähnyt kenenkään olevan, koska ergonomia tietokonetyön tekemiseen sellaisessa vaan on totaalisurkea. On siellä sohvakin, mutta siinäkään ei koskaan kukaan istu, se työ vaan on parasta tehdä pöydän ääressä eikä huvikseen istuskeluun ole aikaa. 

Kahvilaan välillä meillä JOUTUU töihin, koska työpisteitä on selvästi vähemmän kuin työntekijöitä (ja juuri tämä säästö olikin idea). Kuitenkin, kun työnantaja sallii vain max 1 etäpäivä / viikko, ja työpisteitä on vähemmän kuin ihmisiä, usein käy niin ettei monitoimitilasta löydy yhtään työpistettä jos tulee vaikka vasta klo 9. Silloin joutuu menemään alakerran Fazer kahvilaan töihin, mutta sieltäkin tulee häätö kun lounasaika alkaa ja on annettava pöytä lounastajien käyttöön. 

Hiljaiset huoneet on oma lukunsa. Ne on käytännössä 100% pelkästään videoneuvotteluihin käytössä, koska niitä nyt nykyään on vaan niin paljon ja kaikki ymmärtää, ettei niitä voi käydä siellä avotilassa. Hiljaisiin huoneisiin ei siis voi mennä tekemään keskittymistä vaativaa työtä, ne on vain videoneuvottelutiloja. 

Vierailija
36/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungilla töissä. Siellä on hehkutettu, miten hienoa on kun tapaa ihan eri yksiköissä työskenteleviä ihmisiä ja syntyy hedelmällistä kanssakäymistä, kun ei ole nimettyjä työpisteitä.  Todellisuus on sitä, että taakse hiippailee joku tuntematon ihminen tavarakorinsa kanssa, asettuu istumaan tekemään töitä eikä (luojan kiitos) sano sanaakaan - eikä minulla ole harmaata hajua, kuka se on.

Meidän avotilassamme (16 paikkaa) ramppaa koko ajan täysin vieraita mitälie hallinnon ihmisiä, heitä tulee ja menee ja istuu jonkun vakiopaikalle ja saa aikaan ketjureaktion kun kaikki joutuvat istumaan muualle kuin mihin ovat tottuneet. Olisi hyödyllistä pitää työpistettä sellaisten ihmisten lähellä, jotka tekevät samoihin asioihin liittyviä hommia, mutta ei voi kun aina joutuu etsimään uuden paikan. Toki "tärkeillä ihmisillä" on omat huoneensa. Ja yksi tiimi toisessa avotilassa on linnoittautunut omaan nurkkaansa ja koristellut sen oman mielensä mukaan, kun minulta on taas kielletty yhden aanelosen kiinnittäminen sermiin (aluejakoja joita en muista ulkoa). P****estä koko paikka.

Vierailija
37/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, mulla kylmää hikeä pukkaa tätä keskustelua lukiessa kun omalla duunipaikalla suunnitellaan tällaisia tiloja. Olen asiantuntijatyössä ja pitäisi pystyä keskittymään intensiivisesti, tähän yhdistettynä häiriintymisherkkyys. Pitääköhän sitä alkaa taas selata mol.fi..

Vierailija
38/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu porukasta.

Työskentelin kahdessa avokontttorissa, toisessa oli omat sermein eristetyt työpisteet, toisessa 3 ihmistä/eriö.

Sattui pop-formaattiradion huudattaja toisessa vieruskaveriksi.

Meinasi loppua huumorintaju.

Vierailija
39/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho, meillä työkkärissä soitetaan ja vastataan puheluihin siinä monitoimitilassa. Asiakkaiden paprut käännetään nurinpäin töistä lähtiessä, ettei siivooja näe. Etäpäivät on luksusta, mutta niitä saa pitää enintään 2/vk.

Lisäys: töissä ei ole missään hiljaisia tiloja, koska niille ei ollut tarpeeksi tilaa!

Vierailija
40/58 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungilla töissä jatkuu... Lisäyksenä vielä edelliseen, että työpisteissä ei ole pöytävalaisimia. Muistan kun joskus kauan sitten puhuttiin työergonomiasta, valaistusta pidettiin tosi tärkeänä. Nyt meillä on isossa tilassa vain loisteputkivalaistus. Silmät väsyvät, vaikka lasitkin ovat just oikeanlaiset.

Koko tila on HARMAA. Jotain värikkäitä kaappeja sinne on laitettu, mutta muuten kokolattiamatto on harmaa, pikkuriikkiset sermit pöydän takareunassa ovat harmaat, työtuolit ovat harmaat. Ikkunasta näkyy harmaata...