"Valitsen matkakohteeni aina siten, että kohtaan mahdollisimman vähän suomalaisia"
Tuttua keskustelupalstoilta matkustusaiheissa. Miten nämä ihmiset sitten pärjää Suomessa? Eikö heidän kannattaisi sitten muuttaa sinne, missä suomalaiset eivät ole häiritsemässä eloa?
Kommentit (24)
Olen Suomessa 9kk vuodessa. Sinä aikana saan tästä sisäsiittoisuudesta sen verran tarpeekseni, että mielelläni olen suomalaisista kokonaan erossa loput 3kk vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
”Eikö heidän kannattaisi sitten muuttaa sinne, missä suomalaiset eivät ole häiritsemässä eloa?”
Näin tein jo vuosikymmeniä sitten. Kyllä suomalaisiin nykyään törmää melkein missä tahansa, mutta en koskaan tee itsestäni tunnistettavaa suomalaista enkä ota kontaktia vain siksi, että kuulen suomea, päinvastoin. Puhun sujuvasti useampaa kieltää ja monta kertaa on ollut huvittavia tilanteita, kun eivät muut ole tienneet minun ymmärtävän täydellisesti.
Minä olen toiminut ihan päinvastoin. Eksän kanssa matkustaessa kukaan ei tunnistanut minua suomalaiseksi, kun puhuimme keskenämme englantia, ja olen tumma enkä näytä niin suomalaiselta. Mutta jos törmäsimme suomalaisiin reissuilla, yleensä sanoin heti olevani myös suomalainen, koska muuten olisi tullut epämiellyttävä olo kuunnella heidän keskustelujaan. Vakiofraasini on, että ai täällä on muitakin suomalaisia. Ei siinä sen enempää tarvitse sitten jutella.
Itse valitsen kohteen sen mukaan, missä en ole aiemmin käynyt. Joskus tulee vastaan suomalaisia, joskus ei. Yleensä en erikseen lähde sanoja vaihtamaan, mutta jos ovat hukassa ja voin auttaa, niin silloin ns. osoitan oikeaan suuntaan.
Suomalaiset valloittivat tärkeän Gorni Dubnjakin linnoitetun kylän jonka jälkeen pystyttiin tuhoamaan motissa oleva 70000 miehen turkkilainen armeija.