Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kello kääntämisestä tulee valtavasti oireita, niin kannattajat ei varmaankaan lomaile ulkomailla?

Vierailija
27.10.2019 |

Sika usein kelloa siirretään reissussa enemmänkin kuin tunti. Miten niistä lomista sitten ollenkaan toipuu, kun tästäkin toipumiseen menee aina viikkoja?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaerorasitukset ovat minusta hirveitä. Onneksi ei tarvitse paljoa matkustella.

Vierailija
22/28 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä lomalla saa mennä oman jaksamisen mukaan, lepäillä kun väsyttää ja touhuta kun on pirteä?

Arjessa ne aikataulut on, herätyskellot ja deadlinet.

No onpa kamalaa herätä tuntia aikaisemmin jonkun aikaa. Eikö se elimistö tule perässä, kun univaje kasvaa? Ja jos ei niin lääkäristä saa mirtatsapiinia. Itsellä töihinmenoaika vaihtelee kolmen tunnin sisällä viikottain, joten ei sillälailla ole rasitus kellojen siirtely. Se on kuin ois loma-aamuja joka viikko.

Eipä se siirto kauheasti haittaa näin talviaikaan mennessä, jos tekee aamu- tai päivävuoroa. Mutta kyllä tuntuu yövuorot pitkiltä ja kyllä ne iltavuorotkin alkuun on hurjia.

Meillä on erilaisia työaikoja ja -paikkoja, ja se että jokin ei suhun vaikuta, ei oikein kaikkien kohdalla ole kovin pätevä argumentti, ei puolesta tai vastaan.

Ja miksi suomalaisten täytyisi syödä mirtazapinia, jos ilmankin pärjää, kunhan jätetään kellot siirtelemättä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun rytmini ei ole sidottu tiettyihin kellonaikoihin.

Välillä herään klo 4-5, välillä 7.30. Keväällä ja alkukesästä jopa klo 3-4 kun aamut ovat valkenevat varhain.

Töihin voin mennä liukuman puitteissa klo 7-9.

Kellojen kääntö sinänsä ei siihen vaikuta sitä eikä tätä. Mutta syksyllä nukuttaa enemmän, siksi tuntuu mukavalta siirtyminen virallisesti talviaikaan.

Ihmetyttää, miten säännöllistä porukkaa tämä kellojen käännöstä rasittuva jengi on. Nukkuvat läpi vuoden 22-7 ja siitä ei voi poiketa, ettei koko elämä mene sekaisin.

Vierailija
24/28 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun rytmini ei ole sidottu tiettyihin kellonaikoihin.

Välillä herään klo 4-5, välillä 7.30. Keväällä ja alkukesästä jopa klo 3-4 kun aamut ovat valkenevat varhain.

Töihin voin mennä liukuman puitteissa klo 7-9.

Kellojen kääntö sinänsä ei siihen vaikuta sitä eikä tätä. Mutta syksyllä nukuttaa enemmän, siksi tuntuu mukavalta siirtyminen virallisesti talviaikaan.

Ihmetyttää, miten säännöllistä porukkaa tämä kellojen käännöstä rasittuva jengi on. Nukkuvat läpi vuoden 22-7 ja siitä ei voi poiketa, ettei koko elämä mene sekaisin.

Samaa ihmettelen että miten Rutiini-Raijat jaksaa narista tästä asiasta. Elämä aikataulutettu Excel taulukolla niin kyllähän tunti ajan muutosta saa raiteiltaan.

Mulle tuo aurinko korkeimmillaan klo 12 on täydellinen aika. Herään töihin 04 ja menen maate klo 20. Suosittelen kaikille.

Vierailija
25/28 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä lomalla saa mennä oman jaksamisen mukaan, lepäillä kun väsyttää ja touhuta kun on pirteä?

Arjessa ne aikataulut on, herätyskellot ja deadlinet.

No onpa kamalaa herätä tuntia aikaisemmin jonkun aikaa. Eikö se elimistö tule perässä, kun univaje kasvaa? Ja jos ei niin lääkäristä saa mirtatsapiinia. Itsellä töihinmenoaika vaihtelee kolmen tunnin sisällä viikottain, joten ei sillälailla ole rasitus kellojen siirtely. Se on kuin ois loma-aamuja joka viikko.

Mirtatsapiini on hirveä myrkky, ei kannata käyttää kuin viimeisenä keinona. Eikä se ole hyvä rytmin säätelyssä, se saa nukkumaan todella pitkään ja/tai päiväuniakin.

Minulla univaje aiheuttaa herkästi lisää univajetta. Ja jos sitä on jo valmiiksi, niin se yksi tunti lisää saa aikaan sen että töissä mene huonosti. Sen sijaan jos pääsen jotenkin säännölliseen rytmiin ja 8 tunnin yöuniin niin se pysyy yleensä ainakin jonkin aikaa.

Vierailija
26/28 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle vastaan että en ole käynyt muilla aikavyöhykkeillä n. 20 vuoteen. Vuorotyötäkään en enää suostu tekemään. Ei kroonisesta unettomuudesta kärsivän kannatakaan kovin kauas itään tai länteen matkustaa. Ymmrrän kyllä että matkailusta monet saavatkin jotain, mutta kellojen siirtely on melkoisen turhaa. Sitäpaitsi kellojen siirtely vaikuttaa kaikkiin, eikä vain osaan ihmisistä.

Vierailija
27/28 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa sydänoireet aina kun sisäistä kelloa rasitetaan. En matkaile kovin paljoa, mutta työssä joutuu heräämään aamuisin vähän eri aikoihin ja jo tunnin heitto normaalia aikaisempaan tekee pumpulle haittaa. Sitten kun vielä sotketaan tämä kesäaika pelleily tähän kuvioon niin ei hyvältä tunnu.

Mun normaalein herätys on noin klo 5. Siitä myöhempi herätys ei haittaa, mutta jos joutuu heräämään klo 4, tuntuu kuin olis heitetty väärälle aikavyöhykkeelle.

Kun nyt siirryttiin taas normaaliaikaan olo tuntuu heti paljon paremmalta.

Lomakohteita vuosien varrelta: Viro,

Latvia, Liettua, Ruotsi, Norja, Bulgaria, Kreikka, Kypros, Egypti ja Etelä-afrikka. Eli omalla aikavyöhykkeellä.

Vierailija
28/28 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itään päin matkailu onnistuu. Voi herätä silloin kun haluaa ja ottaa päiväunia lomalla. Kotiin palattua on pitkään hyveellinen aamuvirkku. Mutta kyllä tuostakin elimistö rasittuu. Vähän niinkuin alkoholin käytöstä. Jonkin verran sietää jos on kivaa. Mutta kellojen siirtelystä hyötyvät vain harvat ja keväällä aamun aikaistuminen on suorastaan rääkkäystä, keväät on raskaita muutenkin.

Onneksi mulla on lukuva työaika ja olenkin päättänyt että muutan kylmästi ensi keväänä töihintuloaikaa myöhemmäksi. Mulla menee siirron normaalistumseen aika pitkään, ehkä pari kuukautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme