Miksi asumistuki ei voi olla kiinteä summa kuten vaikkapa 450 euroa kaikille niille jotka ovat siihen oikeutettuja?
Tällöin valitsemalla halvan vuokra-asunnon vuokralainen hyötyisi siitä itse myös taloudellisesti. Nykyinen systeemihän pitää ihmiset huippukalliissa vuokra-asunnoissa jopa Helsingin keskustassa kun tt-tuki kattaa näille kuitenkin loput vuokrasta. Ihan varmasti ihmiset olisivat valmiinta asumaan vaikka kommuuneissa jos siitä olisi heille jotain taloudellista etua.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Syöpä14102019 kirjoitti:
Mun isän vuokra on 250 euroa. Tienaisi ihan hyvin jos asumistuki olisi 450 euroa
tässäpä hyvä esimerkki. Jos isäsi olisi työtön tt-tukiasiakas, hän voisi aivan hyvin asua kalliimmassa asunnossa ilman, että sillä olisi hänen tuloihinsa mitään vaikutusta.
Luultavasti jopa tuolla vuokralla mennään omavastuun jälkeen toimeentulotuen alarajan alle. Työmarkkinatuesta jää käteen noin 550e kuukausi ja asumistuki on max 80% vuokrasta eli tässä tapauksessa luultavammin 200e. Tulot yht. 750e-vuokra 250e eli käteen jää 500e. Toimeentulotuki yksinasuvalla on 497e. Eli juuri ja juuri ollaan sen yläpuolella. Yksikin lasku ja siihen voi hakea tukea.
Jos asumistuki olisi 100% niin plussalle jäätäisiin 50e/kk ja tuolla maksaisi jo parikin laskua. Poistuisi turha ja automaattinen toimeentulotuen hakeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi että asumistuki olisi 100% vuokrasta kuntien vuokramaksimiin asti. Tämä pudottaisi suuren osa toimeentulotuen hakijoista pois.
Juuri EI NÄIN!
Tämä ei tuota mitään tarvetta muuttaa koskaan yhtään halvempaan kuntaan asumaan, tai ottaa mitään vastuuta itsestään.
Sinccis
Eipä tuota nykysysteemikään. Oma vuokrani on hieman alla 400e ja asumistuki hieman alle 300e. Sossun hyväksymä vuokramaksimi kunnassani on jotain 450e eli alle sen ollaan. Siksipä haen joka kuukausi toimeentulotukea jos olen työttömänä. Jos asumistuki oli 100% vuokrasta niin toimeentulotuen hakeminen jäisi kohdallani pois. Ja en tosiaankaan yrittäisi etsiä maksimihintaista vuokra-asuntoa mikä korvattaisiin.
Mun mielestä olis hyvä perustaa niitä köyhäintaloja ja vaivaistaloja. Sinne varattomat ja vuokra max 200 e.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä olis hyvä perustaa niitä köyhäintaloja ja vaivaistaloja. Sinne varattomat ja vuokra max 200 e.
Mun ja suurimman osan mielestä ei. Kyllä siihen oli syynsä että köyhäintaloista ja huutolaisista luovuttiin.
Kelpaisi minulle, silä nykyinen asumistuki on vähän päälle 300.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet saisi lakkauttaa. Menkää töihin ja ansaitkaa itse rahanne. Vituttaa, kun elätte meidän töissä käyvien verorahoilla.
Mulla on kaksikin työtä ja olisin siitä huolimatta oikeutettu asumistukeen, jos kämppikseni ei hyvää hyvyyttään maksaisi suurempaa osuutta vuokrasta.
Kaikki tuet pois ja perustulo tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ja suurimman osan mielestä ei. Kyllä siihen oli syynsä että köyhäintaloista ja huutolaisista luovuttiin.
Kyllähän nykyisinkin näitä on, niitä vaan kutsutaan asuntoloiksi.
Ylipäätään isolle osalle asumistuki on aivan turha. Itsekkin hoksasin hakea vasta kolmisen vuotta sitten ja nostan nyt sitten asumistukea jonka säästän. No onhan se kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nykyisinkin näitä on, niitä vaan kutsutaan asuntoloiksi.
Kyllä mutta pelkällä köyhyydellä sinne ei laiteta. Osaan ei taida edes päästä ilman muita ongelmia. Mikä onkin oikein, resurssit pitää käyttää sinne missä niistä on hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuet saisi lakkauttaa. Menkää töihin ja ansaitkaa itse rahanne. Vituttaa, kun elätte meidän töissä käyvien verorahoilla.
Mulla on kaksikin työtä ja olisin siitä huolimatta oikeutettu asumistukeen, jos kämppikseni ei hyvää hyvyyttään maksaisi suurempaa osuutta vuokrasta.
No nyt on kyllä typerä kämppis. Lahjoittaa rahaa valtiolle vaikka ilmeisesti maksaa jo muutenkin veroja.
Tuo sopisi minulle paremmin kuin hyvin koska vuokrani on 270e sis. vesi ja sähköt. Nyt joutuu asumistuen lisäksi hakemaan vielä tt-tuen jotta saa vuokran kokonaan maksettua. :)
Työttömät ruokakunnnat saivat keskimäärin asumistukea 340e ja saajia oli 131 000. Toimeentulotukea sai 125 000 henkilöä ja tuossa on mukana myös muut kuin työttömät.
Eli lisää laskua olisi tulossa jos asumistuki olisi kaikilla 450e. Kaikki eivät saa toimeentulotuella katettua loppuvuokraa ja suurella osalla asumistuki ja loput toimeentulotukena eivät ylitä tuota 450e/kk.
Asumistuki pitäisi lakkauttaa monestakin syystä.
Köyhät voisi sijoittaa vaikka valtion ylläpitämiin köyhienleireihin.
Minä olen töissä, mutta saan kuitenkin 150e asumistukea päälle. Mielelläni ottaisin 450e, jos sellainen mahdollisuus tulisi.
Jos ehdottaa asumistuen määräksi kiinteää summaa, ei selvästikään ymmärrä miten asumistuki ja toimeentulotuki lasketaan ja miten ne määräytyvät.
Kaikki pääkaupunkiseudun saasta olisi pakotettu valumaan pienemmille paikkakunnille. Kuka sitä nyt haluaisi?
Sen pitäisikin olla ja silloin asuntotukea ei tarvittaisi vaan se sisältyisi kiinteästi toimeentulotukeen. Asuntotuki on tuki asuntosijoittajille.
Jos asunto on liian kallis, voidaan toimeentulotuessa hetkeksi (eli tyyliin 1-3 kk) huomioida koko vuokra ja vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon. Jos näin ei tee, ei vuokraa huomioda kokonaisena enää tulevissa päätöksissä.
Ehdotuksesi ei ole huono. Sillä ohjattaisiin myös vuokratasoa. Toinen vaihtoehto on määrätä vuokrakatto ja maksaa tuki suoraan vuokranantajalle. Tämä sitoutuu pitämään vuokran määritellyssä tasossa. Taso olisi kohtuullinen.
Aina on niitä, joita ei mikään saa töihin ja toimeentulotuki on tarpeellinen. Järjestelmän tulisi kuitenkin aina kannustaa töihin. Esim paremmat tuet matalapalkka-alalla tai niille, jotka tekevät edes vähän töitä työttömyyden keskellä. Nyt järjestelmä tekee mahdottomaksi ottaa vastaan satunnaisia työvuoroja.